johan_l skrev:Jag tror inte de säger nåt om du byter. Jag har iofs bara bilar där bälte ej kom med från fabrik så det finns inget original... i min ghia har jag bälten som bara är godkända i USA och det kan man nog åka dit på eller om man kör 4-punkt och liknande... för även om det inte är krav på bälten så sitter det där så ska det vara OK. Lika med backspeglar, saknade glas i en på min oval, då sa bes.mannen åt mig att plocka loss spegeln så jag skulle få godkänt... 
Generellt tror jag att ganska många anställda på SBP inte längre har koll på vad som satt original på våra bilar. Några få äldre eller de med intresse har kanske det. Min erfarenhet är att äldre gubbar som var med på tiden VW brukskördes samt yngre tjejjer är de som är "gnälligast" på att besiktiga, men detta är säkert otroligt personberoende, men fördomar får man väl ha. När man får en gammelbilsentusiast får man en "bra" besiktning och kan ofta resonera om något problem.
Såg du mycket i spegeln utan glas?

Stor skillnad på besiktning och besiktning i orter! Vi far till Arvidsjaur när vi far och besiktar, grymmt trevlig personal, man kan snacka med dom, skratta, dom visar en under bilen etc och dom är väldigt snäll när man besiktar! (vi hade ett litet litet rosthål, typ 1 cm på bakvagnen, men han sa fixa detta tills nästa besiktning bara så är det lugnt, sen va gamla strålkastarn grymmt dålig men fick bara en anmärkning)
Angående rosthålet var det nog för det inte var en bärande del.
Nä men jag funderar på sätta in bälten som har "snyggare" look och bättre säkerhet, känns som man kan få bättre säkerhet om jag byter till nyare då jag ändå vill ha annan modell av bälte.
Vet dock inte från vilken bil jag ska ta bältet från men det löser sig, tänkte först ta bort bältena men insett att det är en stor säkerhet, då jag nästa krocka med en älg, om det var denna vecka eller förra...
kom efter en raksträcka, såg bara något brunt kuta över vägen, var bara och försöka bromsa och styra, fick som sladd och tänkte om jag parera upp bilen nu kanske jag kan bara köra vidare, men var så halt så man gled bara.
In med arslet i snödrivan, vart hängande där, tur det var en by så gick till närmaste huset, kom ut en gammal dam som sa jag skulle gå till henes granne (tyckte hon sa det var polisen), sagt som gjort var jag hos hennes granne och han hjälpte gärna till.
Börja skotta bort snön (bilen hängde i snödrivan) och sen bara putta på.
Sen for man hemöver!
Stor del i att jag inte krocka är för jag bytte belysning, köpte en ny strålkastare men även glad jag köpte dom lampor jag köpte, Night Breaker, lyser underbart bra, ger ett behagligt sken, kostar dock en slant men jag vart gode nöjd!
Lyser både brett och långt.
Så ja, jag ska se om jag hitta några bälten som inte är allt för stora/klumpiga, inte allt för gamla men ha en bra säkerhet!
Funderar från exempelvis en golf, vento eller liknande.
Tips?