26

Jag tror inte de säger nåt om du byter. Jag har iofs bara bilar där bälte ej kom med från fabrik så det finns inget original... i min ghia har jag bälten som bara är godkända i USA och det kan man nog åka dit på eller om man kör 4-punkt och liknande... för även om det inte är krav på bälten så sitter det där så ska det vara OK. Lika med backspeglar, saknade glas i en på min oval, då sa bes.mannen åt mig att plocka loss spegeln så jag skulle få godkänt... ICQ/ag

Generellt tror jag att ganska många anställda på SBP inte längre har koll på vad som satt original på våra bilar. Några få äldre eller de med intresse har kanske det. Min erfarenhet är att äldre gubbar som var med på tiden VW brukskördes samt yngre tjejjer är de som är "gnälligast" på att besiktiga, men detta är säkert otroligt personberoende, men fördomar får man väl ha. När man får en gammelbilsentusiast får man en "bra" besiktning och kan ofta resonera om något problem.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

27 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-01-27 11:13:00)

johan_l skrev:

Jag tror inte de säger nåt om du byter. Jag har iofs bara bilar där bälte ej kom med från fabrik så det finns inget original... i min ghia har jag bälten som bara är godkända i USA och det kan man nog åka dit på eller om man kör 4-punkt och liknande... för även om det inte är krav på bälten så sitter det där så ska det vara OK. Lika med backspeglar, saknade glas i en på min oval, då sa bes.mannen åt mig att plocka loss spegeln så jag skulle få godkänt... ICQ/ag

Generellt tror jag att ganska många anställda på SBP inte längre har koll på vad som satt original på våra bilar. Några få äldre eller de med intresse har kanske det. Min erfarenhet är att äldre gubbar som var med på tiden VW brukskördes samt yngre tjejjer är de som är "gnälligast" på att besiktiga, men detta är säkert otroligt personberoende, men fördomar får man väl ha. När man får en gammelbilsentusiast får man en "bra" besiktning och kan ofta resonera om något problem.

Såg du mycket i spegeln utan glas?  ICQ/af   ICQ/ad

Stor skillnad på besiktning och besiktning i orter! Vi far till Arvidsjaur när vi far och besiktar, grymmt trevlig personal, man kan snacka med dom, skratta, dom visar en under bilen etc och dom är väldigt snäll när man besiktar! (vi hade ett litet litet rosthål,  typ 1 cm på bakvagnen, men han sa fixa detta tills nästa besiktning bara så är det lugnt, sen va gamla strålkastarn grymmt dålig men fick bara en anmärkning) ICQ/ab Angående rosthålet var det nog för det inte var en bärande del.

Nä men jag funderar på sätta in bälten som har "snyggare" look och bättre säkerhet, känns som man kan få bättre säkerhet om jag byter till nyare då jag ändå vill ha annan modell av bälte.

Vet dock inte från vilken bil jag ska ta bältet från men det löser sig, tänkte först ta bort bältena men insett att det är en stor säkerhet, då jag nästa krocka med en älg, om det var denna vecka eller förra...
kom efter en raksträcka, såg bara något brunt kuta över vägen, var bara och försöka bromsa och styra, fick som sladd och tänkte om jag parera upp bilen nu kanske jag kan bara köra vidare, men var så halt så man gled bara.
In med arslet i snödrivan, vart hängande där, tur det var en by så gick till närmaste huset, kom ut en gammal dam som sa jag skulle gå till henes granne (tyckte hon sa det var polisen), sagt som gjort var jag hos hennes granne och han hjälpte gärna till.
Börja skotta bort snön (bilen hängde i snödrivan) och sen bara putta på.
Sen for man hemöver!

Stor del i att jag inte krocka är för jag bytte belysning, köpte en ny strålkastare men även glad jag köpte dom lampor jag köpte, Night Breaker, lyser underbart bra, ger ett behagligt sken, kostar dock en slant men jag vart gode nöjd!
Lyser både brett och långt.

Så ja, jag ska se om jag hitta några bälten som inte är allt för stora/klumpiga, inte allt för gamla men ha en bra säkerhet!
Funderar från exempelvis en golf, vento eller liknande.

Tips?  ICQ/ad

28

om du vill ha säkerhet köper du nya.. finns på tex mekonomen.. bälten e en sak man inte skall snåla på,, eller hur mycket är livet värt.. ICQ/ad
finns en anledning varför bilskrotar inte får sälja begagnade bälten.. dom blir ju inte direkt bättre av ålder ...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

29 Senaste redigerad av johan_l (2012-01-27 20:32:01)

Dessa har jag, både 3 och 2 punkt... 3 punkt är inte riktigt lika bra tycker jag men helt ok...

http://www.classicvw.se/images/products/101109.134351.jpg

http://www.classicvw.se/sakerhetsbalten … ts_id/1206

Jag tänkte först plocka från skroten (har en i närheten som fortfarande har självplock och vettiga priser) men några hundra tog dom för ett par bälten då jag frågade så jag satsade på nya. Endel skrotar säljer inte bälten, airbags etc. Dumt tycker jag, speciellt självplock kan man ju se om bilen är smälld eller ej. En bil som skrotats pga motorras eller liknande har ju lika bra bälten som vilken bil på blocket som helst...

Night breaker bör man notera att förutom dyrare pris och bättre ljus så är livslängden betydligt kortare än motsvarande normallampa...

Spegeln var trasig från början, albertspeglar, jag hade tänkt fixa glas men hade inte hunnit, man ser ändå inget alls i albertspeglar... varesig med eller utan glas ICQ/ad därav att jag har även vidvinkelspegeln i ventrutan...

30

johan_l skrev:

Dessa har jag, både 3 och 2 punkt... 3 punkt är inte riktigt lika bra tycker jag men helt ok...

http://www.classicvw.se/images/products/101109.134351.jpg

http://www.classicvw.se/sakerhetsbalten … ts_id/1206

Jag tänkte först plocka från skroten (har en i närheten som fortfarande har självplock och vettiga priser) men några hundra tog dom för ett par bälten då jag frågade så jag satsade på nya. Endel skrotar säljer inte bälten, airbags etc. Dumt tycker jag, speciellt självplock kan man ju se om bilen är smälld eller ej. En bil som skrotats pga motorras eller liknande har ju lika bra bälten som vilken bil på blocket som helst...

Night breaker bör man notera att förutom dyrare pris och bättre ljus så är livslängden betydligt kortare än motsvarande normallampa...

Spegeln var trasig från början, albertspeglar, jag hade tänkt fixa glas men hade inte hunnit, man ser ändå inget alls i albertspeglar... varesig med eller utan glas ICQ/ad därav att jag har även vidvinkelspegeln i ventrutan...

Får se vad man satsar på för bälten ICQ/ab

Jo har hört dom ska hålla dåligt, mina har hållit än så länge i alla fall och inte krånglat något, men har läst lite på forum och tydligen är dom nyare bättre hållbarhet på, man får väll se hur länge dom håller  ICQ/ad  Men grymmt nöjd över belysningen!  ICQ/ab

Haha okej ICQ/ae

31

Bälten behöver inte vara orginal, bara de är av godkänd typ/ ej fyrpunkts om bilen har krav på bälte.
Defroster tror jag det är krav ifrån -69 kan kolla upp det till veckan om det är intressant.

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

32

CrewCab skrev:

Bälten behöver inte vara orginal, bara de är av godkänd typ/ ej fyrpunkts om bilen har krav på bälte.
Defroster tror jag det är krav ifrån -69 kan kolla upp det till veckan om det är intressant.

Tackar för svaret och jo det är intressant och veta så om du vill kika upp det får du gärna göra det så vi får svar på detta  Default/lol

33

CrewCab skrev:

Om man har en bil från '70-'73 (bälten förplikt, men inte rullbälten), får man inte har 3 punkts eller 4 punkts racebälten då?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

34

Fick nedslag på mina 5-punktsbälten i min 75a... "trafikfarliga på grund av piskeffekten mot nacken" var anledningen, köpta vanliga 3-punktsbälten som monterades brevid. dels gick gen igenom SBP men var betydligt behagligare att ha när man bara skulle ner till ica tex...

35 Senaste redigerad av RAINIER (2012-01-30 11:49:33)

Piskeffekt mot nacken???
Borde racebälten inte vara säkraste som finns?
(kanske inte bekvämaste, men det har ingenting med SBP att göra)
.
.
.
.

36

Japp det tyckte jag också men han mummlade något om att kroppen hänger med på ett annat sätt i 3p bälten, i 5p sitter kroppen fast och sedan rör sig bara nacken. vilken är rätt till viss del därav HANS-skydden som numera är obl. i nästan alla motorsporter.

37

Lurv skrev:

Japp det tyckte jag också men han mummlade något om att kroppen hänger med på ett annat sätt i 3p bälten, i 5p sitter kroppen fast och sedan rör sig bara nacken. vilken är rätt till viss del därav HANS-skydden som numera är obl. i nästan alla motorsporter.

Om det inte är det ena är det det andra  ICQ/ad

Bälten är ju en viktig del och det är ju en stor säkerhet och bästa är nog använda dom som är lagliga ICQ/ab Fast gå ju alltid använda olagliga med hahaha  ICQ/ae

Men om man ska se från säkerhetens sida angående bälten / vilken bil det handlar om etc så ska man nog tänka på vilken bil det är också ICQ/ae Menar, en bubbla har är ju inte en sån stor säkerhet i sig själv ICQ/ae

38

alpinebubblan skrev:

Men om man ska se från säkerhetens sida angående bälten / vilken bil det handlar om etc så ska man nog tänka på vilken bil det är också ICQ/ae Menar, en bubbla har är ju inte en sån stor säkerhet i sig själv ICQ/ae

Just bälten gör att man slipper krossa skallen mot ruta/instrumentpanel/ratt vid en mindre kollision, samt att man inte flyger runt/ut ur bilen... Jag antar att många olyckor hinner bilen bromsa något innan kollision så man inte får rattstången genom kroppen eller alla kroppsdelar krossade/klämda när karossen kollapsar... En rejäl head-on i en bergvägg eller lastbil så är man ju rökt, men alla småkrockar tror jag bälten räddar livet och gör man slipper bli invalid...

De icke godkända bältena ovan är godkända i US, så de är nog mera en teknikalitet än att de är "dåliga". Men för bilar utan krav på bälten så ska de nog gå bra - dessutom tror jag inte de kollar märkning på bälten på så gamla bilar då det ju kan vara monterat på 50-60 talet...

Så, bälten och fräscht bromssystem (helst 2-krets) tror jag är väl investerad tid/pengar... Med volvobehållare och 2-kretscylinder är det en timmes jobb och en femhundring i material för att byta...

39

Nu har jag kollat och årsmodell när defroster krävs verkar inte finnas i ASBs handböcker, jag är ganska säker på att det stod 69 tidigare men böckerna har blivit omgjorda många gånger sen dess. Kravet gäller bil med vindruta. Men vid kontrollbes ingår endast kontroll av detta om polis har gjort anmärkning.

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

40

Hur kommer polisen att veta om man har defrosters eller inte? Gör de en defrosterkontroll samtidigt när de gör en alkoholkontroll?  Default/lol

41

johan_l skrev:
alpinebubblan skrev:

Just bälten gör att man slipper krossa skallen mot ruta/instrumentpanel/ratt vid en mindre kollision, samt att man inte flyger runt/ut ur bilen... Jag antar att många olyckor hinner bilen bromsa något innan kollision så man inte får rattstången genom kroppen eller alla kroppsdelar krossade/klämda när karossen kollapsar... En rejäl head-on i en bergvägg eller lastbil så är man ju rökt, men alla småkrockar tror jag bälten räddar livet och gör man slipper bli invalid...

De icke godkända bältena ovan är godkända i US, så de är nog mera en teknikalitet än att de är "dåliga". Men för bilar utan krav på bälten så ska de nog gå bra - dessutom tror jag inte de kollar märkning på bälten på så gamla bilar då det ju kan vara monterat på 50-60 talet...

Så, bälten och fräscht bromssystem (helst 2-krets) tror jag är väl investerad tid/pengar... Med volvobehållare och 2-kretscylinder är det en timmes jobb och en femhundring i material för att byta...

Jo du har helt rätt! Det jag menade mer var att bubblan är ju inte så säker bil, menade inget om bälten utan själva säkerheten i bilen ICQ/ab

bara bra och ha bälten i bilen! Med bälte kan man ju faktiskt motverka skador som sker utan bilbälte!

Om det skulle bli en allvarligare krock som skulle utföras så tror jag en bubbla blir mer ihoptryckt än andra bilar  ICQ/ae  Då man inte har så mycket skydd i fronten av bilen, förutom framvagnens balkar/rör/stomme eller vad man nu kallar dom ICQ/ab

Tror allvarligt talat inte dom bryr sig om vad för bälten bara, om det är från en nyare eller äldre bil, angående om dom är godkänd eller inte tror jag dom inte kollar så mycket heller, då dom har en viss tid och kontrollera bilarna så går dom nog inte igenom bilen i punkt och pricka från A till Ö. ICQ/ae

Angående defrostern, antar det är själva värmen och hål etc i bilen? Jag ska då svetsa min instrumentpanel så den blir utan hål etc, och själv ska jag nog lösa med värmen med typ en kupévärmare i kupén som går på 12 volt, eftersom jag inte ska köra på vintern eller så.

42

Att du fått nerslag på fempunktsbälte tycker jag verkar som en väldigt konstig bedömning. I kontrollhandboken står klart och tydligt att bältet ska funktionstestas samt okulärkontrolleras. Alltså ska det sitta fast ordentligt och inte vara skadat. Så det måste bara ha vart en riktigt sur snubbe med en riktigt dålig dag.

Det senaste vad gäller defroster är att det inte är någon kontroll på det hos bilprovningen däremot kan du få nerslag på det vid en flygande besiktning.

Luft fryser inte, luft kokar inte..

43

RAINIER skrev:

Besiktningsmannen läste från sin bok: "Alla bilar ska ha defrosters på vindrutan med undantag av bilar som är godkända utan vindruta."
När jag regbesiktigade min 1974 Bubbla för 3 år sen, kollade besiktningsmannen om det blåste från defrosters, men förra året gjorde han inte det.... Default/hmm

Läste denna tråden innan jag regbesiktigade min oval, fick bes-nojja pga defroster lagen. Men de kollade inte något sådant igår på min oval, de tyckte däremot att de blev mycket plats undertill utan värmekammare. Bilen blev godkänd både på reg o kontrollbesiktningen.