451

Demian skrev:

Den har ju varit roligt att följa.

Via Häsä till England till Tyskland och nu tillsalu igen...

http://img.photobucket.com/albums/v239/savsgaff/DSC01971.jpg

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/5440978.jpg

Den o-omlackade är riiktigt frän, men... vad är det för galna priser?? mitt i vintern!
han kanske får vänta till våren men nog kommer de o bli sålda för det...

Off T: Vad 17 är "20l wax" (ur thesamba annons)

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

452 Senaste redigerad av Demian (2014-01-29 09:48:20)

luftgekühlt skrev:

Det är förmodligen Ankor Wax.

Det är nån typ av båtvax som jag tror penslas på.  Alla i USA och England verkar använda det. Det skyddar patinan.

453

luftgekühlt skrev:

Säkert Waxoyl underredsmassa.

Buy the ticket, take the ride... - HST

454

Demian skrev:

Hittade en till gammal svensk.

Så här ser såg den ut då den lämnade Sverige för UK.   Och den ska visst finnas i Japan ombyggd till 15-fönsters. 

Nån som vet mer om den?

http://www.barndoor.dk/images/20-111782c.jpg

http://www.barndoor.dk/images/20-111782a.jpg

Känner igen den från i bild i brossans fotoalbum, fotad på samma ställe uppe i Kiruna. 10 m bort stod en grön/orange -60a dubbelhytt..

455

Låter som vw faaans dubbelhytt

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

456

Den här passar ju in här oxå. Bilden är från 1953 i Norrköping.
http://i536.photobucket.com/albums/ff323/svwerker/Facebook/VW%20frn%20Norrkping/1531648_527252547381640_1207640580_n.jpg

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

457

Slöa i soffan idag och klippte till en kortis från Bad Camber i somras  ICQ/af

458

Min borde väll platsa här ICQ/ab

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/Barndoor%20-55/_011_zps81a89090.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/Barndoor%20-55/_012_zpsf9db5298.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

459

Fortsätter att fylla på med "saker man ångrar men inte gjorde något åt" bilder på Barndoorobjekt.

Den första i denna omgång var en -54 Klein som stod i utkanten av Ringarum, Östergötland. Ganska länsad på delar men en väldigt fin kaross utan några herrejössesrostangrepp. Då var man bortskämd med någotsånär kompletta bussar så denna lämnades. Hörde något om att en engelsman tog hand om den men kanske det kan verifieras här på forat?

http://i60.tinypic.com/2z4zqrt.jpg
Takmossebussen där den stod i skogen bakom ett ödehus...

Nästa objekt var en bakfönster -51:a. Fanns på skroten vid Hampetorp tillsammans med endel andra gamla bussar, dock inte Barndoors. Dock fanns en fin hytt till en kepslös Pickup.
Nåväl, -51 Panelen var ju lite tilltufsad som synes men, såhär i efterhand, fullt räddningsbar. När den gamla mannen som hade skroten gått bort såldes allt till en skrotfirma i Örebro som i sin tur städade och pressade (gaaah!!!) alla bilar. Numera finns bara huset kvar på tomten.

http://i57.tinypic.com/30caohe.jpg
Idag ett shysst objekt, då (2000) en förvriden Barndoor som var för dålig... Att man aldrig lär sig!

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

460 Senaste redigerad av djcnp (2014-02-06 19:25:47)

Fick idag mina servicekort bl.a till min Barndoor. Den såldes ny till Elektriska Industri AB som ny . Någon som har sett bild på en sån?  ICQ/ab

Barndoor Panel -1954x2 Typ1 -1950 EZ-camper -1965 EH pick-up -1958
[email protected]
0736696462
Sotarn

461 Senaste redigerad av SplitPersonality (2014-02-09 02:24:22)

Siden "dere" nå har begynt å ta hjem igjen f.d.svenska Barndoors (mycket mycket bra tradisjon!!) .... så må jo denne vært et fantastisk prosjekt å få hjem igjen:

En ekta svensk 1951 Combi er vel noe av det beste....?!

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1588626

Post's attachments

5430471.jpg, 47.3 kb, 640 x 480
5430471.jpg 47.3 kb, 239 downloads since 2014-02-09 

462 Senaste redigerad av Demian (2014-02-09 11:15:21)

För min del är det viktigast att dom inte kommer från sydamerika. Annars är det skicket och patina som går före. Dvs jag köper hellre Bengts pickup som är orörd från Portugal, än en nylackad/fd totalobjekt från Sverige.

463

Hellberg skrev:

Jag får någon slags olustig känsla av dessa exporterade svenska bussarna. Som att dom är smittade och kan aldrig någonsin återställas till sitt ursprungliga jag. De var en gång svenska men efter exporten blir dom mindre intressanta för mig. Konstigt nog.. Alltså köper jag hellre en helsvensk buss som alltid varit i Sverige och med rena papper! Förväxla inte detta med rasism nu som många kan vara grymt duktiga på ICQ/ac Sen att de kommer ifrån Tyskland från första början är en annan sak ICQ/ad vet inte riktigt men är jag den enda som värderar bussarna efter det? Jag tror nog det ICQ/ag

Där håller jag INTE alls med dig!
Att vagnarna har blitt dyrare på vägen är ju enda minuset som jag ser det...

Som den enkelhytten som är tillsalu, där det typ står Dunlop och Däckhandlarn Luleå på sidorna... Spela roll att den varit till UK å vänt... Hade det inte varit för de galna engelsmännen hade aldrig barndoor blivit något! Så äre!! Det är busshysterin i UK som gör att bussar "blivit något" (å de är ju praktiskt med buss också) men BD, det är deras förtjänst!

Att en svensk loggad buss blivit "förpestad" bara för att den lämnat sverige... Hade den inte lämnat sverige säg 2001 hade den gott å väl kunnat vara skrotad nu, så... Nää jag köper inte resonemanget...

Sen tycker jag att det handlar om såå mycket mera. Känsla, färgsättning, historiken.... Detta är saker som är viktiga för mig. Färgsättningen får man ju sällan välja när man vill åka patinerat... Då är den ju lixom förutbestämd...  Proveniens är ett ord som man använder inom antikrundan, men det är ju sällan man kan använda det i sin rätta bemärkelse i vw svängen, men att hitta gamla loggor, eller veta att något hotell i Åre var första ägaren 53 och kunna spåra gamla foton och ägare är mycket för mig.

ICQ/ab

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

464 Senaste redigerad av Hellberg (2014-02-09 12:16:12)

50 split skrev:
Hellberg skrev:

Jag får någon slags olustig känsla av dessa exporterade svenska bussarna. Som att dom är smittade och kan aldrig någonsin återställas till sitt ursprungliga jag. De var en gång svenska men efter exporten blir dom mindre intressanta för mig. Konstigt nog.. Alltså köper jag hellre en helsvensk buss som alltid varit i Sverige och med rena papper! Förväxla inte detta med rasism nu som många kan vara grymt duktiga på ICQ/ac Sen att de kommer ifrån Tyskland från första början är en annan sak ICQ/ad vet inte riktigt men är jag den enda som värderar bussarna efter det? Jag tror nog det ICQ/ag

Som den enkelhytten som är tillsalu, där det typ står Dunlop och Däckhandlarn Luleå på sidorna... Spela roll att den varit till UK å vänt... Hade det inte varit för de galna engelsmännen hade aldrig barndoor blivit något! Så äre!! Det är busshysterin i UK som gör att bussar "blivit något" (å de är ju praktiskt med buss också) men BD, det är deras förtjänst!

Att en svensk loggad buss blivit "förpestad" bara för att den lämnat sverige... Hade den inte lämnat sverige säg 2001 hade den gott å väl kunnat vara skrotad nu, så... Nää jag köper inte resonemanget...

Sen tycker jag att det handlar om såå mycket mera. Känsla, färgsättning, historiken.... Detta är saker som är viktiga för mig. Färgsättningen får man ju sällan välja när man vill åka patinerat... Då är den ju lixom förutbestämd...  Proveniens är ett ord som man använder inom antikrundan, men det är ju sällan man kan använda det i sin rätta bemärkelse i vw svängen, men att hitta gamla loggor, eller veta att något hotell i Åre var första ägaren 53 och kunna spåra gamla foton och ägare är mycket för mig.

ICQ/ab

Förstog att jag skulle vara ensam om min tanke  ICQ/ad

Men jag köper hellre en buss som med säkra källor har varit i Sverige sedan den importerades sedan ny istället för att köpa "tillbaka" en från utlandet som lika gärna aldrig hade varit ifrån Sverige, nu brukar loggor osv avslöja sådant men på något sätt måste nog jag köpa en i Sverige för att få den rätta känslan i kroppen! ICQ/ag sen är det svårt att vara kräsen i den här hobbyn! Men att äga en tidig buss/bubbla som aldrig lämnat landet gör ju känslan ännu bättre! Enligt mig såklart, en del är inte lika kräsna (troligtvis ingen) men det är en sport i sig för mig! ICQ/ab Att Uk har skapat denna Barndoor-hysterin och att vi har dom att tacka för vad dom kostar gör det ju bara ännu bättre för min sport! Svårare att hitta o.s.v. o.s.v. Allt ska ju stämma som du säger: färg, historik osv jag skapar bara fler "krav" för mig själv för att jag ska få den där känslan att "fan, jag äger ändå en ganska unik vagn" (enligt mina krav)

Kalla mig gärna trög men att importera tillbaka en från Uk känns inte alls lika svårt (bara man har $$$$) som att hitta en i Sverige som står undangömd med allt som man vill ha! Man kan ju tillochmed beställa en nytillverkad BD nuförtiden också?? Det är ju bara så fel det kan bli ICQ/ab

465

Hellberg skrev:
50 split skrev:
Hellberg skrev:

ICQ/ab

Förstog att jag skulle vara ensam om min tanke  ICQ/ad

Men jag köper hellre en buss som med säkra källor har varit i Sverige sedan den importerades sedan ny istället för att köpa "tillbaka" en från utlandet som lika gärna aldrig hade varit ifrån Sverige, nu brukar loggor osv avslöja sådant men på något sätt måste nog jag köpa en i Sverige för att få den rätta känslan i kroppen! ICQ/ag sen är det svårt att vara kräsen i den här hobbyn! Men att äga en tidig buss/bubbla som aldrig lämnat landet gör ju känslan ännu bättre! Enligt mig såklart, en del är inte lika kräsna (troligtvis ingen) men det är en sport i sig för mig! ICQ/ab Att Uk har skapat denna Barndoor-hysterin och att vi har dom att tacka för vad dom kostar gör det ju bara ännu bättre för min sport! Svårare att hitta o.s.v. o.s.v. Allt ska ju stämma som du säger: färg, historik osv jag skapar bara fler "krav" för mig själv för att jag ska få den där känslan att "fan, jag äger ändå en ganska unik vagn" (enligt mina krav)

Kalla mig gärna trög men att importera tillbaka en från Uk känns inte alls lika svårt (bara man har $$$$) som att hitta en i Sverige som står undangömd med allt som man vill ha! Man kan ju tillochmed beställa en nytillverkad BD nuförtiden också?? Det är ju bara så fel det kan bli ICQ/ab

Bara att kolla chassinummret och se om det varit i Sverige. Sen anser jag att Barndoor som Barndoor. Inget av intresse för min del..

Klart det finns massor i Sverige. Men sällan att de kommer tillsalu. De som har håller på dem. Vissa för att hamsta. Vissa för att renovera.

Sak samma. Buss som buss. Det är upp till ägaren gällande vad som känns rätt.

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

466 Senaste redigerad av Hellberg (2014-02-09 14:11:46)

Kollar man din signatur så är det väll inte sig man ska fråga vad för krav man ska ha på en BD ICQ/ad

Sen att min Bd "klarade" sig utan att de behövde exporteras värderar jag ICQ/ab

467

Hellberg skrev:

Kollar man din signatur så är det väll inte sig man ska fråga vad för krav man ska ha på en BD ICQ/ad

Jag menar dina krav, Demians, Gustaf, Dannes, kuus osv. Jag har inget behov = inga krav.

Sen om jag skulle få tag på en splitbuss så spelar det ingen större roll om den nu kommer från Kina eller ej.. Faller den i mitt tycke så köper jag den. Inte svårare än så.

Nu pratar jag inte om mig i detta fall. Så det har du helt missuppfattat.

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

468

Bergau skrev:
Hellberg skrev:

Jag menar dina krav, Demians, Gustaf, Dannes, kuus osv. Jag har inget behov = inga krav.

Sen om jag skulle få tag på en splitbuss så spelar det ingen större roll om den nu kommer från Kina eller ej.. Faller den i mitt tycke så köper jag den. Inte svårare än så.

Nu pratar jag inte om mig i detta fall. Så det har du helt missuppfattat.

Självklart, alla har ju sina egna små "krav", blir ju så Default/tongue

469

Förstår känslan du är ute efter. Har innerst inne samma känsla själv men som landet ligger nu får man nog vara nöjd om man får tag i en Barndoor alls. Jämför med andra hobbybilar. Vill man verkligen ha en viss modell får man helt enkelt vända sig till den som är tillgänglig. Tänker på när jag prompt skulle ha en -61 Cheva Hgv, det var bättre för mig att importera än att försöka hitta en oskruvad bil här hemma.
Sen är det väl också som Danne nämner, det har blivit så sjukt dyrt för objekten. De jag tidigare ägt har jag haft turen att få mot avhämtning.
Men hoppet om att hitta/köpa en BD igen har jag kvar och helst då en med Svensk historia, får väl se var det slutar...

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

470

Kul! Det skulle man vetat. Den vägen har man ju åkt miljoner gånger sen åttiotalet, Galet att den blir bil igen.

Barndoor51 skrev:
50 split skrev:

Vem hittade den, hur länge sen, och var stod den?

fråga 1, ingen aning
fråga 2, ett par tre år sedan
fråga 3, mellan Skinnskatteberg å Ramnäs

Projekt ska man ha, många och stora.

471

Kjansla eller inte....for 100K SEK så får man en kul, svensk bil.....med en masse jobb allerede gjort! Billigare enn å kjøpe et BD-PU skogsvrak til 50K...hvis det hadde vært mulig.

http://www.ebay.co.uk/itm/1954-Barndoor … 1411233985

Kolla!

472

Hade varit väldigt trevligt om någon låter denna komma hem igen.

Tel 07noll357185ett

473

Så mycket är den svenska kronan inte värd ICQ/ab
15000 pund blir väl drygt 160000kr?
Men det är fortfarande bättre och kanske billigare än att köpa ett skogsvrak.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

474

Nu orkar jag inte kolla igenom alla sidor i denna tråden, men visst är inte denna 50a med?
Det måste den såklart vara ICQ/ab
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/781732.jpg

Buss 65
Ghia 57

475

Och bilder på andra BD jag nämt tidigare i tråden.
54a
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/781731.jpg

Högerstyrd 52a
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/781730.jpg

Buss 65
Ghia 57