26

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Jag har hittat originallitteraturen, där man bl.a. kan se en sprängskiss på en switter med ribbade pilar. Sedan så finns en fin beskrivning av "BAGGEN" då den får oval bakruta. På de originalfotografierna så ser man oxå tydligt att även oval"BAGGARNA" har ribbade pilar.

Enligt den tekniska ändring som beskrivs för den 21 december 1953, så införs 30 hk motor mm, inklusive släta pilar. Datumet är lite tveksamt eftersom flera källor anger den 20 januari 1954 som startdatum för 30 hästaren.

Jag känner till en switter med ribbade pilar som med största sannolikhet är orginal till bilen.

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

27

Det är ganska vanskligt att med säkerhet uttala sig om vad som är original eller inte på ett fordon. Trots att VW har varit ganska bra på att dokumentera förekommer det felaktiga uppgifter. Man borde kanske i stället säga att "I allmänhet eller vanligen är den och den modellen utrustade så och så". Under de decennier jag varit inom branschen har ja stött på "felaktigheter" som inte borde förekomma enligt alla uppgifter som är tillgängliga.

28

Enligt Kjell T:
"I allmänhet eller vanligen är den och den modellen utrustade så och så   ICQ/ag "

Eftersom jag ska ut på en cykelsemester denna (h)jul så lämnar jag "ägandet" av dig Roger tills vidare...... ICQ/ad  Default/lol

Enligt Ersatzteile-katalog typ1  (nummer 3377) från juli -56 så säger den följande:

FAHRTRICHTUNGSANZEIGER

13  111953021 Winker bis Fahrgestell- NR 1- 575414
14          -II- A   Winker ab fahr.  1-575415
15    -II-       B    Winker ab      -II-

Caben är ab aufbau 15997  Vad säger det om år/månad månne?

Så... jag är ägd..... ICQ/ad  Jag cyklar vidare mot en fröjdefull jul.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

29

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Hah!!!! Default/hmm
Kom igen du "pöjk"!! ICQ/ad

Leta reda på nån lappluva som du kan börja förvälla i växellådsolja, inför fritering och uppätning före jul!! ICQ/af

Mössätning överlåter jag til sånna proffs som du ICQ/ag

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

30

50 split skrev:
KdF Kundendienst-Berater skrev:

Hah!!!! Default/hmm
Kom igen du "pöjk"!! ICQ/ad

Leta reda på nån lappluva som du kan börja förvälla i växellådsolja, inför fritering och uppätning före jul!! ICQ/af

Mössätning överlåter jag til sånna proffs som du ICQ/ag

Vi självsäkra rackare måste hålla ihop mot de mindre självsäkra ICQ/ae , annars så kanske vi blir lite osäkra på att vi är så självsäkra ICQ/ad , å förresten så skulle jag kunna hålla någon praktiskt orienterad kurs i KY-regi på låt säga 40 poäng i ämnet "Tillagning och inmundigande av huvudbonader i etnografiskt syfte" ICQ/af

Vänta på mig , jag kommer löpandes med min militärhojj m/42... ICQ/ag

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

31

Syftet med en originalreservdel är att hålla bilen i användbart skick, inte att den skall se ut som när den lämnade fabriken. När man köper en originalreservdel med ett visst nummer ser den ibland ut på ett sätt som inte alltid är överensstämmande med den som monterades från fabriken, trots att det är en originaldel. Köper man ytterligare reservdel medsamma nummer efter något år så kanske den har ändrat utseende igen. Kan tom vara olika tillverkare, detta är mera regel än undantag för de flesta fordonsfabrikat.