luftgekühlt skrev:[img]Birger Jarlsgatan i Stockholm 1962.jpg[/img]Birger Jarlsgatan, Stockholm, 1962
Litet spårvagnskunskap.
473 och 485 är båda motorvagnar littera A26, kallades för "Mustanger" men då det fanns liknande vagnar i Göteborg, Malmö, Gävle och en kusin i Oslo, kallades dessa för "Stockholmsmustanger".
Varför då döpa en spårvagn till "Mustang"? ja det hade nog inte med varesig den amerikanska bilen eller hästen att göra, utan mer om ett amerikanskt jaktplan som var i luften under de åren i slutet av 1940-talet som Hägglund och Söner i Örnsköldsvik tillverkade och levererade dessa vagnar.
Göteborgs, Malmös och Gävles vagnar överleve dagen H, medan man eldade upp nästan alla stockholmsspårvagnar efter högertrafikomläggningen. I Oslo har de ju alltid haft högertrafik.
När Göteborgs Spårvägar tillsammans med andra entreprenörer på 1980-talet byggde Djurgårdlinjen hade man nästan inga originalvagnar kvar, varför man köpte in Mustanger från Göteborg. Dessa var litet bredare, 2,65m.
Gävlemustangerna gick på en förortslinje och var dubbelriktade, hade förarplats i båda ändarna. Dessa såldes till GS då man lade ned spårvägen i Gävle, i Göteborg byggdes de om till enkelriktningsvagnar för vänstertrafik, och några år senare fick man bygga om dem igen, om man inte gjort någon ombyggnad alls hade de funkat i både vänster- och högertrafik.
I år är det 50 år sedan vi fick högertrafik, hur firar vi det?
...
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."