Härligt projekt! Har fått nys om nåt liknande objekt som står.
Typ 3 Notchback -64
Typ1 Karmann Ghia-62 "frugans"
400+ VW leksaksbilar
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Råkade köpa en buss
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Härligt projekt! Har fått nys om nåt liknande objekt som står.
Kul att du gillar mina dumheter. Lycka till med ditt objekt.
Själv är man ju så dum så man hela tiden leter nya objekt 
Har redan några objekt som står och några jag åker med. Behöver igentligen inte fler men men.... you know how it is. 
Har redan några objekt som står och några jag åker med. Behöver igentligen inte fler men men
been there.. and still there..
Ratten ser trevlig ut..luftig.. hur planerar du att fästa träkringlorna i ?alu? ekrarna och navet i det samma??
har flera trä rattar och teknikerna skiljer sig åt hur trät e fäst i själva ratt stommen..
då jag själv e möbel snickare har tankarna flertalet funnit till att göra egna rattar både att skick tlimma kringlan eller att löt skarva även har funderingar funnit att fräsa fram i tex plywood.hur tänker du??
berättaberättaberätta.. 
Rattnavet blir tvådelat, en del på var sida om "skelettet" av ratten. Navet blir i alu.
Ratten blir i rostfritt stål.
Tänkte sätta försänkta träskruv från undersidan på ratten som går genom hål i "skelettet" och på så vis håller ihop allt.
Sen om det funkar mer än i teorin får framtiden utvisa...
Bygger lite möbler vid sidan av vanliga jobbet så där av att jag vill prova att bygga en ratt 
Kommer att försöka fräsa fram rattämnen i från trä genom att använda en överhandsfräs och en laserskuren mall.
okey...
tja lägg upp bilder när du kommer dit.. tja skulle jag göra sådant här skulle jag nog löta upp en kringla i flertalet lager dels för hållfastheten sedan för att minska ner mängden motträ.. sen fräsa med en kullagerfräs mot en mall ring..avsluta med en avrundnings fräs med kullager..varför inte med synliga tex mässingskruv.. nackdelen med skruv e att träet torkar/rör sig och då blir grejer lösa.. ja ja allt går att fixa.
ser fram mot bilder!
Hämtade hem min högerfällda soffa och åkte och bytte den mot denna skönhet
HMMM.......du får gärna lämna den soffan i Vinninga 
mmm förstår det bara lite nöjd över att ha fått tag på denna viktiga pusselbit i detta mega pussel 

Plåten som hämtades hem från England, tyvärr hade bara en lite del att det gröna guldet kommit hem
Efter disskusioner med Franke så har jag beslutat att göra ställbara svärd till bussen och ghian (för att lättare kunna byta hjul)
Så har suttit och ritat upp en första skiss i datorn så ska försöka prova och se om måtten stämmer i helgen.
Har ej bestämt hur mycket sänkning jag ska bygga in i svärden heller, har gjort tre olika prototyper.
5,10 och 15 graders sänkning

Börjat att renslipa "nya" bakramen som ska i bussen. 
Har även renkapat irs-fästen från typ3 ska bara slipa om dom för bussens större radie på bakaxeln sen ska dom provmonteras
Lillebror var förbi och huffade och puffade ikull min bil så jag kan börja byta ram
Fick hem lite delar från plåtskäraren, nu ska man bara hitta lite tid också
snygga bitar..
vad för matterial / tjocklek i ratt kringlan?
3mm rostfritt
lät du skära ut något mer än det du själv skall ha? .. ett set till ratt vore intressant.. 
Ang att putta omkull bussen sådär... är man inte rädd att buckla plåten?...
Ser annars riktigt bra ut! Härligt projekt!
Har två set men vill prova själv innan jag säljer något.
Är cad filen möjlig att få?? 
Samma svar på det
Eftersom jag ska byta all yttre plåt så är jag inte så rädd
Fint jobb! Irs-svärden är jäkligt intressant! Problematiken med att byta hjul har jag varit med om.
Fast det kanske är samma med SA?
Har även renkapat irs-fästen från typ3 ska bara slipa om dom för bussens större radie på bakaxeln sen ska dom provmonteras
Den inspektionsluckan ser jäkligt fräck ut. Har du fler bilder/ritningar på den? Har tänkt ha det i 64'ans buss jag renoverar.
Inspektionsluckan kommer från en typ 3.
Angående irs så slutade det med att jag valde early bay delar
Tänk på att du får mycket bredare spårvidd, då du använder IRS från bay. Likaså har bayen ett ganska grovt centrum på trumman. Kan vara bra att veta om du tänkt köra med annat än plåtfälg.
Dvs det blir svårt att få dit centrumkåpan från vissa fälgar. Likaså blir det bra mycket svårare att byta hjul om man kör sänkt. Det beror både på den bredare spårvidden och att centrum sticker ut rejält på earlybaytrummorna.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Råkade köpa en buss
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.