Så har de hänt lite igen
Har i alla år kört med en gammal tillbehörs växelspaks "knopp" som kommer ifrån min farbror gamla bil som jag räddade när den skrotades, ett litet kul minne att ha
Den har aldrig passat bra på bussens växelspak då den dels är sprucken och sen är hålet alldeles för stort. Har funkat länge med några varv eltejp för å bygga upp spakens tjocklek, men sen i vintras när jag ville göra nåt litet jobb på bussen i väntan på annat så hittade jag en bit rör som hade passande ytterdiameter och som gick att gänga till samma gäng som växelspaken hade invändigt. Så nu sitter "knoppen" stadigt
Köpte lika bränsletrycksregulator som jag har i bubblan, har ju lika förgasare Fajs IDF 40 så tänkte att de är väl lika bra å köpa regulator till den här motorn oxå
Tanken lackad
Köpte en punktsvets på verktygsboden för att underlätta dels plåtjobben på den här bussen, men den kommer ju komma till nytta i framtiden oxå på andra projekt jag har..
Den funkade skitbra, men efter 2-3 punkter så gick säkringen i garaget. Å fortsatte så hela tiden.
Fick låna en lika svets från samma ställe fast 6 år äldre av en kompis å den funkade klockrent.
Svetsen kräver 16A säkring å de är det i garaget.
Köpte den på Ahlsells som äger Verktygsboden nu så jag åkte dit å lämnade in den och efter några dagar kom det en ny svets.
Den funkade skitbra, i några punkter sen vart de samma sak igen Spelade ingen roll vilka uttag i garaget jag använde då de bara vart olika säkringar som gick.
Å svetsen jag lånade funkade bra hela tiden.
Så jag lämnade tillbaka den oxå, sen tog det nån vecka innan jag fick svets nr 3 som funkade många fler punkter än tidigare.
Eftersom det var dags för att svetsa med den på riktigt så struntade jag i provbitarna å körde direkt på bussen och den höll längre å längre innan säkringen gick nån gång. Å nu sist kunde jag köra med den länge utan att nån säkring gick så jag får anse att de inte är nåt fel på den, typ som att svetsen är inbränd så den funkar nu..
Skärmsidans invik mot vänster bakhörn punktsvetsat å klart
Sen var de dags att ta tag i yttertröskeln och sidan på bussen, jag ville inte skarva 300mm upp så som biten jag köpte var för då skulle jag komma mitt i en balk, vettefan hur dom tänkte där.. Men kändes oxå drygt att byta mer än jag behövde så det var bara att mäta, kapa å falsa ny kant på plåten
Vet inte hur yttertröskeln är tänkt att monteras då de bara är ca 10mm kant på den och på sidan till bussen.
Tänkte först limma men tog istället å helsvetsade ihop dom, lim är bra men jag litar fortfarande mera på svets...
Provmonterad med Clecos
Å sen lackade jag insidan med epoxy innan det var dags att montera den på bussen