Har mördarens placering verkligen något med motorns karaktär att göra? Första gången jag hört detta och har svårt att se hur det kan påverka.
Edit dumbphone;
Spridarens ska det vara 
Ali G
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Turbotankar
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Har mördarens placering verkligen något med motorns karaktär att göra? Första gången jag hört detta och har svårt att se hur det kan påverka.
Edit dumbphone;
Spridarens ska det vara 
Har ju idag redan rätt långa stakar för att få lite snällare vändning (5.7 tum) men är sugen på att byta till nya kolvar pga just att med "B"kolvbultsläge, 84mm slag och 5.7tumsstakar gör motorn tokbred. vore skönt om man kunde gå ner till standardbredd eller däromkring...
Ang spridarna; är det bättre med 2x400cc eller en på 800cc (per cylinder)? tänker att de jag har sitter rätt nära ventilen och sedan ha en till högre upp för att dels få bättre vrid på högre varv men även för att hinna kyla luften lite mer (teoretiskt kanske?).
Det kan vara fördel att köra med dubbla spridare om man kan stega dom (köra med dom mindre först sen gå på med (50%)resten )
På det sättet jobbar man i banracing (vi gjorde det på 90talet på honda i super toring(stcc) ) för att få bättre körbarhet (så gör volvo med E85 i stcc i dag )(polstar) (även subaru i rally)
Mycke av tjuv knepen lärde jag mig hos prodrive
Men alla insprut klarar inte av det tyärr
Du kan oxå göra som niklas köra med höga tryck (jag tror han har 5bar som system tryck)
/// Micke
Kör med Megasquirt så det är inga problem att stega flera banker av injektorer. Ang soppatryck hade jag tänkt lägga mig på 3Bar referenstryck plus 1:1 stegring för turbotryck.
Oljepump och smörjning i turbomaskiner verkar vara en svår nöt (när man läser på div forum iallafalll och där skriver sällan de som inte har problem). Bör man gå på en flerstegspump redan från början? gillar ju tanken med en extern oljetank, så torrsumpslönsing vore trevligt, men kostar en hel del att få till (pump, sump, slangar, kopplingar, m.m) hur långt Räcker en "vanlig" 30mm pump och extrasump?
Skaffa lite större spridare så klarar du dig väldigt länge med en. Niklas vilken storlek är det på dina nya? Jag åker med en vanlig 30mm oljepump.
Jag har 1200cc på 4 bar grundtryck! Det blir ca 1450cc.
Jag skulle köra på en stor spridare 800-1000cc. Mindre rördragning, mindre el, ingen risk att en spridare pajar så du bara får halva soppamängden och ras.
Klarar megasquirt 8st lågohmspridare om det är vad du har?
Oljepump räcker med en 30mm men det måste finnas tryck hela tiden och bra olja.
Insämer med Niklas om oljepump o oljesump och olja
Det är alldrig fel med ett oljekyl
/// Micke
Oljekyl sitter där redan, vad som lockar mig mest med flerstegspump är just den ökade oljemängden och så är jag lite orolig att den kan suga torrt om man står på rätt mycket i svängar och så även med extern oljesump.
Nu har jag inga flödessiffror på mina toppar men borde de klara att levera flås för 350hk?
Jo det gäller ju att få oljan att rinna tillbaka till djupsumpen/pumpen. I en torrsumpsanläggning har man ofta mycket mera olja så då kan mera olja vara på vift i motorn.
Jag har gjort en oljeretur från vänster topp ner till blocket för att få oljan att rinna tillbaka lättare.
På min 1641 hade jag 392hk hos jpm. Svetsade och portade orginaltoppar men original 35/32,5 ventiler! Iof på 2,2bar ladd.
Så ditt effektmål ska inte vara något problem bara du åker och bromsar den nånstans så ni kan justera sprutet/tändning.
Vad hade du för annat i den 1641? räkade du it för många problem med 2.2 bars ladd? vad hade du för aggregat?
Räknade lite på spridarstorlek. Vad jag får fram är ca 760cc för 4 spridare, 85% belastning, och 0.7 BSFC för 350hk och E85. kan det stämma?
Första 1641an hade orginal block, orginal vev, 5,5" Cb stakar, Fk89 med rakskuret, 87mm mahle, orginaltoppar som var svetsade/portade vid insug så det skulle passa mot mina insugsrör, på avgas bara portat bort hela knölen och styrningen, gamla orginalventiler och dubbla fjädrar, 1,4;1 scatvippor och chromolly stötsänger,djupsump.
Byggd på skit i garaget!
Hx35 turbo på 2,2 bar gav 392hk hos Jpm. På gatan ladda jag 2,8bar som mest på några race.
Denna motor nöp i axiallagret vid provkörning efter att kammen var inkörd. Bytte då vev och block till annat skrot från högen med delar.
Sen körde jag tills en avgasventil gick av på SCC2010 med stor hål i en kolv som följd.
Tills 2011 blev det nya 040 toppar med 40/35 ventiler men ingen mer effekt direkt.
Jag har kanske kvar mina MSD1000cc, kanske göra ett byte? Jag ska bygga en sugmaskin till gatbilen så då skulle dina räcka till.
Har även 984 pumpar om det behövs?
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Turbotankar
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.