176

Hej Alla!
Som jag berättade i posten innan så väntar jag på att få komma till lack...

Under tiden har jag roat mig med att kolla in mina värmekammare. Min bil är ju en svensksåld 1964 så den har något som kallas "Euro spec heater". Det innebär att värmen är bättre, men också att delarna är svåra (eller/och dyra) att få tag i. Har ju köpt rostfria till min 911 så hade inte sett att det skulle bli så svårt att hitta.

Nyproducerade jag hittat kostar 2 783,72 Euro. Styck! Inte rostfria...

Jag tog kontakt med JP Group som tillverkar mycket till Porsche, bland annat SSI rostfria värmekammare som jag har på 911:an. De sa att det inte var aktuellt att producera dessa till 356 (och Eurospec 912) då det är för små volymer.

Post's attachments

002d399d915856092584a1366e7b3939.jpeg, 194.48 kb, 1620 x 1080
002d399d915856092584a1366e7b3939.jpeg 194.48 kb, 58 downloads since 2024-02-10 

177 Senaste redigerad av V-Dub (2024-02-10 18:51:44)

Jag kollade på de jag fick med min bil som var i ett bedrövligt skick. Köpte en sån där "stift-svets" som man bränner dit stift och sedan kan använda en draghammare på. Inte så lätt...

Gav upp det efter ett tag och skar loss "fronten" för att forma till den. Då visade det sig att även rören inuti var intryckta. De har nog varit med på en avåkning i rally!! Bara skrot.

Post's attachments

IMG_5966.JPG, 611.64 kb, 1210 x 1613
IMG_5966.JPG 611.64 kb, 27 downloads since 2024-02-10 

IMG_5969.JPG, 624.48 kb, 1613 x 1210
IMG_5969.JPG 624.48 kb, 30 downloads since 2024-02-10 

178

Deppade och grät ut hos några 356-kompisar och fick då köpa ett par i betydligt bättre skick!

Det är undersidan som tar mest stryk som synes.

Hade en annan approach och skar ut hela botten. Ni ser linjen jag ritat runtom.

Post's attachments

IMG_6001.JPG, 714.9 kb, 1814 x 904
IMG_6001.JPG 714.9 kb, 29 downloads since 2024-02-10 

IMG_6002.JPG, 605.09 kb, 1778 x 818
IMG_6002.JPG 605.09 kb, 34 downloads since 2024-02-10 

IMG_6003.JPG, 626.71 kb, 1679 x 895
IMG_6003.JPG 626.71 kb, 26 downloads since 2024-02-10 

IMG_6004.jpg, 577.92 kb, 1686 x 847
IMG_6004.jpg 577.92 kb, 31 downloads since 2024-02-10 

179

Så här ser det ut inuti. Lade några pysseltimmar på att rikta upp dem. De hade klarat sig bra mot rost.

Sedan ska en kille som är duktig på TIG svetsa ihop dem åt mig. Min största oro är att de rostar inifrån när det blir kondens, särskilt på fogen.

Jag tänker därför lämna in dem på förzinkning. Då kommer det ju åt även inuti. Sedan hade jag tänkt mig keramisk coating men de ville blästra dem för att få fäste så jag tänker spruta dem med värmetålig färg istället.

Att köpa nytt för det priset var inget alternativ så jag är glad att jag fick köpa dessa för ett mycket rimligt pris. Hade varit tråkigt att skippa värmen.

Post's attachments

IMG_6005.JPG, 545.26 kb, 1613 x 912
IMG_6005.JPG 545.26 kb, 26 downloads since 2024-02-10 

IMG_6014.JPG, 514.03 kb, 1696 x 896
IMG_6014.JPG 514.03 kb, 28 downloads since 2024-02-10 

180

Ett ytterligare exempel på galenskapen med priser på Porsche-delar var när jag märkte att det fattades två fästen som håller "grenrören" på plats så de inte skramlar i värmekammrarna. Titta på bilden på de nyproducerade så ser ni en "vinge" som sitter över rören. Den är fäst i några bleck.

Dessa blecken finns nya att köpa. För 80 Euro styck. Som tur var fanns de på mina skrot-värmekammare. Lite slip och borstning så blev de så här. De nya kanske är i guld?

Återkommer när jag fått dem svetsade!

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_6018.JPG, 400.01 kb, 1210 x 1389
IMG_6018.JPG 400.01 kb, 34 downloads since 2024-02-10 

181

En hel del att räta ut... ICQ/bu
kanske kan man göra en trä plugg  till att banka ut plåten på.. har du en förlaga att kolla på som inte är masakerad??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

182

Har ju blivit så att tillverkarna sätter priserna efter vad bilarna kostar och en 356a har ju ökat markant i värde de senaste 20 åren,

Men som vanligt kommer din lösning att vara minst lika bra som nytillverkade

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

183

michaelth skrev:

En hel del att räta ut... ICQ/bu
kanske kan man göra en trä plugg  till att banka ut plåten på.. har du en förlaga att kolla på som inte är masakerad??

Ja en träplugg hade varit fint! Nu använde jag diverse träbitar och mothåll. En del i problemet är att man slår ut veck och bulor och då sväller oundvikligen plåten. Har krympt vissa delar med värme för att motverka. Ska slipa lite försiktigt när allt blivit svetsat (så att inte det blir för tunt) så får det bli bra sedan med färg på.

//Jörgen

184

Skåningen skrev:

Har ju blivit så att tillverkarna sätter priserna efter vad bilarna kostar och en 356a har ju ökat markant i värde de senaste 20 åren,

Men som vanligt kommer din lösning att vara minst lika bra som nytillverkade

Tack! Jag tror dock att det är de små serierna som gör priset i detta fall. 356:an är färre än 911, och Euro spec värme är än färre.

Till 911:an tror jag att jag betalade 15K för rostfria värmekammare.

//Jörgen

185

Funderar på det med eloxering... kommer det verkligen åt överallt inuti? Beroende på tillgängligheten.. tänkte du sänka ner hela värmekammaren/avgasröret.... eller går huset att dela? (Annat än med kap)
Varmgalvanidisera man så går det ju in i alla utrymmen , men. .. då behövs dränage hål.... ICQ/bu

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

186

michaelth skrev:

Funderar på det med eloxering... kommer det verkligen åt överallt inuti? Beroende på tillgängligheten.. tänkte du sänka ner hela värmekammaren/avgasröret.... eller går huset att dela? (Annat än med kap)
Varmgalvanidisera man så går det ju in i alla utrymmen , men. .. då behövs dränage hål.... ICQ/bu

Ska kolla med den som ska göra det. Den är inte tät. Man vänder upp och ner på den så rinner det ut tänker jag... Men som sagt, återkommer... Mycket knack och svets innan dess.

//Jörgen

187

Hur blir det med galv/förzinkning sen när det blir varmt? Tänker så att det inte avger gaser som kommer in i kupén.

188

helmut skrev:

Hur blir det med galv/förzinkning sen när det blir varmt? Tänker så att det inte avger gaser som kommer in i kupén.

Bra fråga. Säkert att man får bränna av det innan man drar några halsbloss...

//Jörgen

189

Både elförzinkning i bad och varmgalvanizering, också i bad, kommer åt överallt bara luften kommer undan.
Sprutförzinkning är mer som vilken lackering som helst och kommer bara åt där det går att spruta.
Samtliga förzinkningar är snälla vid vanligt användande men att svetsa i galvad plåt är inte kul eller nyttigt.

1970 1300 i delar sedan 1992....

190 Senaste redigerad av michaelth (2024-02-14 09:06:37)

Smashweld skrev:

Både elförzinkning i bad och varmgalvanizering, också i bad, kommer åt överallt bara luften kommer undan.
Sprutförzinkning är mer som vilken lackering som helst och kommer bara åt där det går att spruta.
Samtliga förzinkningar är snälla vid vanligt användande men att svetsa i galvad plåt är inte kul eller nyttigt.

Tänker mest elförzinkning. ..där brukar man väl vilja ha hyfsat fria vägar mellan anod och katod.. sett ibland att i tex ett rör att zinken bara kommer in en bit..
Vid varm galvning. .. okey då doppar man ju ner grejen i flytande zink...  ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

191

Smashweld skrev:

Både elförzinkning i bad och varmgalvanizering, också i bad, kommer åt överallt bara luften kommer undan.
Sprutförzinkning är mer som vilken lackering som helst och kommer bara åt där det går att spruta.
Samtliga förzinkningar är snälla vid vanligt användande men att svetsa i galvad plåt är inte kul eller nyttigt.

Tack! Det är framför allt för att få lite skydd på svetsskarven på insidan som jag vill göra detta. Det är elförzinkning i bad. Målar sedan med värmetålig färg på själva värmekammaren.

//Jörgen

192

Min erfarenhet som hem-el-zinkare är att anod-katod avstånd har betydelse!

Jag har använt el-zinkning för att justera rullagerytterringar för bättre passning i slitna lagerlägen.
Här har jag minutiöst riggat mina avstånd.
Den ev miss-zinkning jag fått på mindre optimerade ytor* har varierat väldigt i tjocklek.

*ytor som jag missat att maska bort

Min tro (utan vetande) är att zinklager på insidan av en yta (som hålad burk) inte kommer att få mycket zink.

Jag har läst i någon pläteringsinstruktion (caswell?) att nickelplätering skall vara mindre kitslig i detta avseende...

PS/ min el-zinkningsmetodik är en av dem som framforskades av Jim Lundberg i Classic motor för ca 7 (?) år sedan..

Ytterliggare 5-öre vetande (?) från åsiktsfabriken (!).

/S

193

Sten vW skrev:

Min erfarenhet som hem-el-zinkare är att anod-katod avstånd har betydelse!

Jag har använt el-zinkning för att justera rullagerytterringar för bättre passning i slitna lagerlägen.
Här har jag minutiöst riggat mina avstånd.
Den ev miss-zinkning jag fått på mindre optimerade ytor* har varierat väldigt i tjocklek.

*ytor som jag missat att maska bort

Min tro (utan vetande) är att zinklager på insidan av en yta (som hålad burk) inte kommer att få mycket zink.

Jag har läst i någon pläteringsinstruktion (caswell?) att nickelplätering skall vara mindre kitslig i detta avseende...

PS/ min el-zinkningsmetodik är en av dem som framforskades av Jim Lundberg i Classic motor för ca 7 (?) år sedan..

Ytterliggare 5-öre vetande (?) från åsiktsfabriken (!).

/S

Tack för input! Jag lämnar in mina grejer hos ett företag. Kollar med dem vad de tror.

//Jörgen

194

Hej!
Bläcken som sitter överst var lite tunna... Smidde till några med diverse mothåll och tänger...

//Jörgen

Post's attachments

IMG_6034.jpg, 797.07 kb, 1136 x 1074
IMG_6034.jpg 797.07 kb, 32 downloads since 2024-02-15 

195 Senaste redigerad av V-Dub (2024-03-15 16:06:31)

Hej Alla!
Fick lite grejer från krom. Fint blir det! Den uppmärksamme ser att det fattas en del. Den behövdes göras om...

Post's attachments

IMG_6253.JPG, 764.07 kb, 1613 x 1210
IMG_6253.JPG 764.07 kb, 22 downloads since 2024-03-15 

196

På menyn för dagen står alltså gångjärnen till stolarna. Bara att göra tvärtom mot demonteringen! Bilder från den hjälper. Detta är alla delar för ett gångjärn.

Post's attachments

IMG_6254.JPG, 899.45 kb, 1341 x 1044
IMG_6254.JPG 899.45 kb, 25 downloads since 2024-03-15 

197 Senaste redigerad av V-Dub (2024-03-15 16:06:01)

Det pyssligaste med gångjärnen är att spänna den stora fjädern. Har gjort detta tidigare med denna "bonnlösning". Skruvar fast dem i bänken med en handduk emellan. En fast nyckel och en bit starkt snöre. Så lite jävlar anamma. Funkade denna gång också!

Post's attachments

IMG_6257.JPG, 895.2 kb, 1613 x 1210
IMG_6257.JPG 895.2 kb, 23 downloads since 2024-03-15 

IMG_6258.JPG, 881.93 kb, 1477 x 1131
IMG_6258.JPG 881.93 kb, 29 downloads since 2024-03-15 

198

Så här fint blir det när man är färdig! Tre till att göra!

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_6260.JPG, 644.87 kb, 1154 x 1407
IMG_6260.JPG 644.87 kb, 30 downloads since 2024-03-15 

199

Vackert som vanligt, var lämnade du delarna för krom?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

200

Skåningen skrev:

Vackert som vanligt, var lämnade du delarna för krom?

Skickar PM.

//Jörgen