101 Senaste redigerad av V-Dub (2023-01-19 13:02:41)

michaelth skrev:

Spännande med flock.. på jobbet fick vi innan en hel del flockat. . Men tydligen mycket kritiskt med lim mängden.. varken för lite eller för mycket e bra.. och misslyckas man e det riktigt kass.  Dvs omöjligt att bättra..... får man det bra.... då kan det vara riktigt trevligt. .

Ja det är lite petigt om det ska bli riktigt bra. På dessa är det inte riktigt så känsligt som tur är! Blir helt OK när det är på plats.

Allt gott,
Jörgen

102

Hej Alla!
Har väntat på grejer... Både från lokala firmor och utomlands. Nu fick jag äntligen leverans på lite ytbehandlade prylar. Det är en blandning av behandlingar, några grejer är kromade. Nu kan jag pyssla vidare och återkomma med lite uppdateringar!


Allt gott,
Jörgen

Post's attachments

IMG_4424.JPG, 792.62 kb, 1564 x 1027
IMG_4424.JPG 792.62 kb, 52 downloads since 2023-02-17 

103

Snyggt !!
.har saknat lite uppdateringar  ICQ/bq

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

104

Väntar med spänning på fortsättningen…

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

105

Tack för alla glada tillrop!

Först ut blev pedalstället. Det liknar på många sätt det som sitter i min 911. Ser väl lite antikt ut, men funkar väl så bra! Detta var utgångsläget.

Post's attachments

IMG_4118.JPG, 761.04 kb, 1613 x 1210
IMG_4118.JPG 761.04 kb, 48 downloads since 2023-02-18 

106

Som jag visade innan så var ett antal delar iväg på ytbehandling. Själva "konsollen" är blästrad och pulverlackad. De andra är svarta från min kille som gör förzinking. Vet inte exakt vad ytbehandlingen heter men vill inte ha pulverlack på dessa delar. Så här ser ingående delar ut. Lite fett är bra för det mesta med delar som rör sig!

Post's attachments

IMG_4440.JPG, 789.49 kb, 1478 x 994
IMG_4440.JPG 789.49 kb, 44 downloads since 2023-02-18 

107

Några lärdomar blir det ju alltid. Den delen bromspedalen roterar runt på "konsollen" ska ju inte ha färg på sig. Det missade jag meddela lackeraren. Blev till att slipa bort. Den lilla rullen som kopplingsvajern löper i slås på plats med några välriktade slag med dornet.

Allt rengjort ordentligt och sedan infettat där det rör sig.

Post's attachments

IMG_4441.JPG, 354.44 kb, 1210 x 1613
IMG_4441.JPG 354.44 kb, 47 downloads since 2023-02-18 

IMG_4443.JPG, 463.01 kb, 1613 x 1210
IMG_4443.JPG 463.01 kb, 48 downloads since 2023-02-18 

108

Ja, roligare än så här blir det inte en lördagseftermiddag! Allt är rent och skyddat från korrosion under ett varsamt hobbybilsåkande långt framöver.

Ha det fint!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_4444.JPG, 662.82 kb, 1210 x 1250
IMG_4444.JPG 662.82 kb, 51 downloads since 2023-02-18 

IMG_4446.JPG, 814.28 kb, 1613 x 1210
IMG_4446.JPG 814.28 kb, 43 downloads since 2023-02-18 

109

Lika vackert som vanligt, gillar din omsorg för detaljer

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

110

Skåningen skrev:

Lika vackert som vanligt, gillar din omsorg för detaljer

Tack! Detta är lika mycket dokumentation för mig (dåligt minne  ICQ/bq ) som för att bjussa lite till alla som behöver lite stöttning därute i garagen. Har ju fått (och får) hjälp och tips från duktiga människor i hobbyn hela tiden.

//Jörgen

111

Hej Alla!
Nu ska vi pilla lite med något som jag tycker är väldigt roligt att pula med; förgasare! De kan ju vara oerhört komplicerade och väldigt enkla. Dessa ligger väl någonstans mittemellan. Tre-packet som det sitter två av på min 911 är betydligt mer komplicerad i alla fall, så det ska nog gå bra ICQ/ad

Mycket handlar ju om att göra rent och byta tätningar mm. Sen är det ju alltid kul att få lite bättre finish på grejerna när man ändå håller på!

Det handlar om 2 st Zenith 32NDIX 2-portsförgasare. Mina var fel ihopskruvade med en del saknade delar. Så som det blir med gamla grejor när de legat på hyllan länge. Så här såg det ut:

Post's attachments

IMG_4300.JPG, 577.95 kb, 1210 x 1371
IMG_4300.JPG 577.95 kb, 47 downloads since 2023-02-23 

IMG_4301.JPG, 477.08 kb, 1132 x 1300
IMG_4301.JPG 477.08 kb, 50 downloads since 2023-02-23 

112

Plocka isär och ha ordning på alla bitar. Mycket är "special" även om det till synes är en vanlig skruv. Återkommer till det senare. Vattenblästring är fantastiskt fint på lättmetall. Joakim Adolfsson som är en Porsche-profil här i Göteborg åtar sig såna jobb. Och resultatet är som synes helt fantastiskt!

Själva spjällhuset är i järn, ska målas svart.

Post's attachments

IMG_4311.JPG, 663.81 kb, 1092 x 1533
IMG_4311.JPG 663.81 kb, 57 downloads since 2023-02-23 

IMG_4312.JPG, 568.01 kb, 1613 x 1210
IMG_4312.JPG 568.01 kb, 51 downloads since 2023-02-23 

113

Packningssats inköpt, samt lite nya delar. Annat smått lämnades in på ytbehandling. Såg lite olika varianter men jag valde själv gul yta. Munstycken och andra delar i mässing rengjordes.

ps. den Italienska firman har mycket delar till Zenith. Köpte av dem till 911:an också.

Post's attachments

IMG_4314.JPG, 743.57 kb, 1210 x 1613
IMG_4314.JPG 743.57 kb, 45 downloads since 2023-02-23 

IMG_4424 (kopia).JPG, 510.33 kb, 1413 x 913
IMG_4424 (kopia).JPG 510.33 kb, 47 downloads since 2023-02-23 

114

En sak som fattades var skruvar som håller fast luftkorrigeringsmunstyckena. Det ser ut som en vanlig M5-gänga (0,8) men den är, som flera andra skruvar på dessa förgasare, M5 med 0,9-gänga. Detta var första gången jag stötte på denna udda variant.

Försökte få tag på beg via forum här i Sverige och utomlands men utan framgång. Skulle precis kapitulera och köpa ett gängsnitt och göra egna då jag hittade en Tysk firma med mycket stort sortiment! Kolla på ioz.de. Och häromdan så kom de på posten!

Post's attachments

IMG_4326.JPG, 542.37 kb, 1498 x 1210
IMG_4326.JPG 542.37 kb, 47 downloads since 2023-02-23 

IMG_4452.JPG, 448.94 kb, 1571 x 1170
IMG_4452.JPG 448.94 kb, 42 downloads since 2023-02-23 

IMG_4453.JPG, 637.89 kb, 1210 x 1613
IMG_4453.JPG 637.89 kb, 44 downloads since 2023-02-23 

IMG_4455.JPG, 377.82 kb, 1210 x 1438
IMG_4455.JPG 377.82 kb, 46 downloads since 2023-02-23 

115

Nya spjäll ingick i satsen så jag passade på att byta dessa. Sedan sattes alla munstycken och annat på plats. Nya packningar och o-ringar genomgående. Målade spjällhuset med värmetålig svart färg.

Post's attachments

IMG_4315.JPG, 944.51 kb, 1508 x 1108
IMG_4315.JPG 944.51 kb, 55 downloads since 2023-02-23 

IMG_4316.JPG, 620.89 kb, 1483 x 1186
IMG_4316.JPG 620.89 kb, 49 downloads since 2023-02-23 

IMG_4317.JPG, 508.79 kb, 1436 x 1128
IMG_4317.JPG 508.79 kb, 42 downloads since 2023-02-23 

IMG_4319.JPG, 646.54 kb, 1613 x 1210
IMG_4319.JPG 646.54 kb, 48 downloads since 2023-02-23 

116

Ett bekymmer var att någon innan hade satt dit för stora låsbrickor som håller ihop spjällhus och flottörhus. Därför satt brickorna fast i spjällhuset och fick bändas bort. Det var lite svårt att se till en början men anade oråd när hålen var olika djupa.

Fixade mindre brickor och sen gick det bättre!

Post's attachments

IMG_4327.JPG, 558.37 kb, 1210 x 1168
IMG_4327.JPG 558.37 kb, 45 downloads since 2023-02-23 

117

Det enda som är lite pilligt var att få armen som sköter accpumpen med brickor och fjäder på plats.

En "kolv" till accpumpen saknades också. Fick tag på en av en Porsche-entusiast i grannstaden. Den andra kolven var själva tätningen slut på. Nya fanns i packningssatsen så nu är den bytt!

Så här har långt har jag kommit nu. Återkommer strax med fortsättningen...

Ha det fint!
Jörgen

Post's attachments

IMG_4333 2.JPG, 379.75 kb, 1210 x 1613
IMG_4333 2.JPG 379.75 kb, 41 downloads since 2023-02-23 

IMG_4345.JPG, 436.78 kb, 1210 x 1613
IMG_4345.JPG 436.78 kb, 43 downloads since 2023-02-23 

IMG_4428.JPG, 745.88 kb, 1210 x 1613
IMG_4428.JPG 745.88 kb, 46 downloads since 2023-02-23 

118

Snyggt jobbat Jörgen, detaljerat som vanligt!

Jag håller också på att riva i en sats och ska skicka till Joakim Adolfsson för vattenblästring Default/smile

//Joakim

Rookie restorer ICQ/ab

119

V-Dub skrev:

Packningssats inköpt, samt lite nya delar. Annat smått lämnades in på ytbehandling. Såg lite olika varianter men jag valde själv gul yta. Munstycken och andra delar i mässing rengjordes.

ps. den Italienska firman har mycket delar till Zenith. Köpte av dem till 911:an också.

Bra tips. De verkar ha en del till Typ 3 förgasare också (32 PDSIT).

120

JoakimB skrev:

Snyggt jobbat Jörgen, detaljerat som vanligt!

Jag håller också på att riva i en sats och ska skicka till Joakim Adolfsson för vattenblästring Default/smile

//Joakim

Tack Joakim, ja det blir grymt fint med vattenblästring. Skicka lite bilder på uppdateringar!

//Jörgen

121

Hej Alla!
Nu har jag gjort ett finalryck på förgasarfronten. Några smådelar jag väntade på...

Nya flottörventiler monterades. Mätte och jämförde med de som satt och de hade samma höjd. Börjar därför med att lägga samma bricka emellan ventil och lock. Det är så man sedan justerar flottörnivån. (Återkommer till detta längre fram.) Nu borde jag i alla fall vara i rätt härad.

Kolven för accpumpen sätts på plats.

Flottören läggs på plats. Har kollat efter skador och kunde inte se några så hoppas att den funkar. En klack på flottören gör att man bara kan sätta i den på rätt sätt.

Post's attachments

IMG_4456.JPG, 398.92 kb, 1210 x 1613
IMG_4456.JPG 398.92 kb, 46 downloads since 2023-03-02 

IMG_4458.JPG, 439.64 kb, 1210 x 1613
IMG_4458.JPG 439.64 kb, 44 downloads since 2023-03-02 

IMG_4459.JPG, 413.34 kb, 1488 x 1149
IMG_4459.JPG 413.34 kb, 49 downloads since 2023-03-02 

IMG_4460.JPG, 589.78 kb, 1398 x 1118
IMG_4460.JPG 589.78 kb, 50 downloads since 2023-03-02 

122 Senaste redigerad av V-Dub (2023-03-02 18:22:42)

Sedan kan man sätta locket på plats med packning emellan. Nya låsbrickor men gamla skruvar med ny ytbehandling. Dessa har också den ovanliga M5x0.9 gängningen.

Nya fjädrar också på plats! Här ser ni också det svartmålade spjällhuset som är i gjutjärn.

Post's attachments

IMG_4470.JPG, 939.45 kb, 1481 x 1342
IMG_4470.JPG 939.45 kb, 47 downloads since 2023-03-02 

123

Den lilla armen som driver accpumpen vänstergäng i ena ändan och höger i den andra så man kan justera genom att vrida mittdelen. Pillades på plats med små fjädrar, brickor och låssprintar.

Får justera när förgasaren är på plats.

Post's attachments

IMG_4462.JPG, 575.64 kb, 1613 x 1210
IMG_4462.JPG 575.64 kb, 43 downloads since 2023-03-02 

IMG_4511.JPG, 404.13 kb, 1210 x 1613
IMG_4511.JPG 404.13 kb, 39 downloads since 2023-03-02 

124

Bytte alla nålventiler då de gamla var lite krokiga.

En detalj som tydligen är på senare produktion (typ min 64:a) är att högra förgasarens tomgångsjustering sitter i spjällhuset. Det kanske förbättrar åtkomsten?

Det var bra för mig då jag saknade en tomgångsskruv och leverantören skickade med fel gänga (ja den ska vara M5x0.9). Kunde då använda en av de gamla nålventilerna och den stora skallen fick plats.

Post's attachments

IMG_4464.JPG, 566.4 kb, 1276 x 990
IMG_4464.JPG 566.4 kb, 38 downloads since 2023-03-02 

IMG_4512.JPG, 328.09 kb, 1613 x 995
IMG_4512.JPG 328.09 kb, 42 downloads since 2023-03-02 

125

Då var de färdiga och kan ställas på hyllan i väntan på montering!

Ha det fint!
Jörgen

Post's attachments

IMG_4506.JPG, 630.18 kb, 1500 x 961
IMG_4506.JPG 630.18 kb, 39 downloads since 2023-03-02 

IMG_4507.JPG, 684.94 kb, 1613 x 1024
IMG_4507.JPG 684.94 kb, 38 downloads since 2023-03-02 

IMG_4508.JPG, 574.99 kb, 1613 x 903
IMG_4508.JPG 574.99 kb, 47 downloads since 2023-03-02 

IMG_4509.JPG, 606.49 kb, 1613 x 1010
IMG_4509.JPG 606.49 kb, 44 downloads since 2023-03-02 

IMG_4510.JPG, 628.34 kb, 1613 x 947
IMG_4510.JPG 628.34 kb, 39 downloads since 2023-03-02