301 Senaste redigerad av V-Dub (2026-04-08 17:09:40)

Gasreglaget består av en massa delar från pedal till förgasare. Här ser ni några av dem fram till där de kommer ut genom tunneln.

Plattan med armen på sitter längst fram vid fötterna på förarplatsens högersida. Den stora "klumpen" längst bak är en bussning som ska ta bort vibrationer och mjuka upp rörelsen något.

Post's attachments

IMG_0042.JPG, 843.5 kb, 983 x 1613
IMG_0042.JPG 843.5 kb, 40 downloads since 2026-04-08 

IMG_0052.JPG, 679.09 kb, 1210 x 1613
IMG_0052.JPG 679.09 kb, 41 downloads since 2026-04-08 

IMG_0053.JPG, 436.33 kb, 1566 x 951
IMG_0053.JPG 436.33 kb, 39 downloads since 2026-04-08 

302 Senaste redigerad av V-Dub (2026-04-08 17:10:42)

Nu var det "bara" att lägga växelröret på plats i tunneln. Nu återstår värmevajrarna men de tar jag efter växellådan.

Så här ser det ut med rör/kabel/vajerfestivalen längst bak.

Nu ska jag kolla med brorsan om han kan hjälpa mig att baxa växellådan på plats!

Allt gott,
Jörgen

Post's attachments

IMG_0049.JPG, 387.23 kb, 1544 x 1048
IMG_0049.JPG 387.23 kb, 32 downloads since 2026-04-08 

IMG_0050.JPG, 617.99 kb, 1613 x 1210
IMG_0050.JPG 617.99 kb, 41 downloads since 2026-04-08 

303 Senaste redigerad av V-Dub (2026-04-16 15:41:29)

Hejsan!
Nu har jag kommit till slutfasen av rör/kablage/vajer i tunneln.

Med lite hjälp från brorsan så baxade vi in växellådan. Två bultar i motorrummet högst upp på det u-formade fästet i bakkant. Sedan är det två bultar på vardera sidan vid "gummipuckarna". Det är två avlånga brickor där en ska ligga på var sida om fästet.

Post's attachments

IMG_0115.JPG, 630.65 kb, 1613 x 1210
IMG_0115.JPG 630.65 kb, 37 downloads since 2026-04-16 

IMG_0120.JPG, 500.7 kb, 1575 x 1229
IMG_0120.JPG 500.7 kb, 36 downloads since 2026-04-16 

IMG_0121.JPG, 558.12 kb, 1613 x 1210
IMG_0121.JPG 558.12 kb, 35 downloads since 2026-04-16 

304

Kopplingsvajern på plats i hållaren på växellådan. Har ej kopplat in på växellådan ännu då jag vill fästa i pedalstället först.

Post's attachments

IMG_0127.JPG, 560.37 kb, 1210 x 1613
IMG_0127.JPG 560.37 kb, 40 downloads since 2026-04-16 

305

Kopplingsknuten på växellådan och gummidamasken på plats.

Jag hade köpt buntband i metall men de var inte bra. Kunde inte spänna dem ordentligt runt damasken. Tänkte att det kunde vara lite snitsigare. Kanske dålig kvalitet (Jula).

Post's attachments

IMG_0128.JPG, 835.45 kb, 1550 x 1085
IMG_0128.JPG 835.45 kb, 40 downloads since 2026-04-16 

IMG_0129.JPG, 655.2 kb, 1210 x 1613
IMG_0129.JPG 655.2 kb, 35 downloads since 2026-04-16 

IMG_0131.JPG, 559.51 kb, 1210 x 1500
IMG_0131.JPG 559.51 kb, 35 downloads since 2026-04-16 

306 Senaste redigerad av V-Dub (2026-04-17 08:57:57)

Handbromsvajrarna hänger i varsin rem på var sida. Den extra mindre öglan är till för bränsleslangen sen.

Nu är det mesta på plats med rörmokeriet! Bränsleslang ska på plats samt det sista på gasreglaget och värmevajrarna.

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_0130.JPG, 425.31 kb, 1613 x 1210
IMG_0130.JPG 425.31 kb, 35 downloads since 2026-04-16 

IMG_0133.JPG, 594.89 kb, 1613 x 1210
IMG_0133.JPG 594.89 kb, 36 downloads since 2026-04-16 

307

Snyggt!!!

Insta: @tob_356

308

Hej igen...
Helgens övning var att få fjädring bak på plats. Här ser ni ingående delar.

Post's attachments

IMG_0141.JPG, 565.54 kb, 1613 x 1210
IMG_0141.JPG 565.54 kb, 29 downloads since 2026-04-20 

309

Som ni säkert vet har torsionsstavarna olika splines på inre och yttre fästet. Det gör att man kan finlira genom att flytta ett jack åt ena hållet på inre och ett åt andra på yttre. Enligt Workshop Manual så ska min ha 21°. Jag siktar på att sänka lite och testar med 19°.

Först så får man se till att bilen är i våg vid tunneln. Sedan är det att försöka träffa rätt på graderna. Blir lite fram och tillbaka innan man är nöjd.

Lite kopparpasta på splinesen underlättar nästa gång man ska ändra. 18,9° får duga.

Post's attachments

IMG_0149.JPG, 311.33 kb, 1613 x 1210
IMG_0149.JPG 311.33 kb, 34 downloads since 2026-04-20 

IMG_0151.JPG, 290.86 kb, 1210 x 1613
IMG_0151.JPG 290.86 kb, 35 downloads since 2026-04-20 

IMG_0152.JPG, 784.06 kb, 1210 x 1613
IMG_0152.JPG 784.06 kb, 33 downloads since 2026-04-20 

IMG_0153.JPG, 619.54 kb, 1613 x 1210
IMG_0153.JPG 619.54 kb, 32 downloads since 2026-04-20 

IMG_0156.JPG, 521.16 kb, 1613 x 1210
IMG_0156.JPG 521.16 kb, 34 downloads since 2026-04-20 

310

Sen ska locken som täcker splinesen på. Det är en gummibussning på vardera sidan om bärarmen. Jag lade på siliconfett på insidan.

För att få i den nedre bulten så måste man lägga lite tryck på bärarmen så bulten går fri.

Post's attachments

IMG_0154.JPG, 521.33 kb, 1613 x 1210
IMG_0154.JPG 521.33 kb, 18 downloads since 2026-04-20 

IMG_0155.JPG, 640.25 kb, 1613 x 1210
IMG_0155.JPG 640.25 kb, 37 downloads since 2026-04-20 

311

Samma resa på andra sidan...

Det är 3 bultar som håller axeln på plats på bärarmen som man lossar när man ställer in toe. Den fjärde bulten drar man när allt är rätt som blir en referens för bakvagnsinställningen. Detta blir något för ett proffs sen när bilen är körbar.

Och så här ser det ut när det är på plats.

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_0158.JPG, 523.46 kb, 1613 x 1210
IMG_0158.JPG 523.46 kb, 36 downloads since 2026-04-20 

IMG_0164.JPG, 540.47 kb, 1210 x 1613
IMG_0164.JPG 540.47 kb, 34 downloads since 2026-04-20 

312

Hej Alla!
Nu var det dags för nästa moment. Tätningar runt bakaxel. Packbox på plats med packningstätning. Sedan sitter O-ringarna på axeln, den stora hålls på plats med lite fett i skåran vid yttre lagerbanan.

Sen var det bara att skruva dit bromsskölden.

Inget drama denna gång...

//Jörgen

Post's attachments

IMG_0170.JPG, 572.35 kb, 1612 x 1131
IMG_0170.JPG 572.35 kb, 32 downloads since 2026-04-22 

IMG_0171.JPG, 532.22 kb, 1613 x 1210
IMG_0171.JPG 532.22 kb, 29 downloads since 2026-04-22 

IMG_0172.JPG, 492.09 kb, 1210 x 1613
IMG_0172.JPG 492.09 kb, 31 downloads since 2026-04-22 

IMG_0174.JPG, 558.05 kb, 1613 x 1210
IMG_0174.JPG 558.05 kb, 28 downloads since 2026-04-22 

313

Så snyggt!

314

Hejsan,
nu ska bromsar på plats i bak. Samma upplägg som på 911:an jag gjorde. Bromsbackar till handbroms i skivorna.

När allt är installerat så kör jag justering av handbroms.

Post's attachments

IMG_0175.JPG, 575.51 kb, 1562 x 1263
IMG_0175.JPG 575.51 kb, 31 downloads since 2026-04-24 

IMG_0178.JPG, 565.91 kb, 1613 x 1210
IMG_0178.JPG 565.91 kb, 36 downloads since 2026-04-24 

315

Sen går hubben på som jag fosfaterat för en lite rå yta. Bulten ska dras med herrejösses-moment som jag inte har i huvudet. Men det blir senare när det finns lite vikt i bilen.

Post's attachments

IMG_0180.JPG, 951.66 kb, 1613 x 1210
IMG_0180.JPG 951.66 kb, 32 downloads since 2026-04-24 

IMG_0181.JPG, 591.79 kb, 1210 x 1613
IMG_0181.JPG 591.79 kb, 33 downloads since 2026-04-24 

316

Till sist är det bara att montera skivorna. Allt flöt på bra. Lite av och på som det brukar vara. Särskilt med att justera handbroms som jag kommer till senare.

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_0182.jpg, 509.73 kb, 1613 x 1210
IMG_0182.jpg 509.73 kb, 32 downloads since 2026-04-24 

IMG_0183.JPG, 519.3 kb, 1613 x 1210
IMG_0183.JPG 519.3 kb, 32 downloads since 2026-04-24 

317

Justering av handbroms var lite pyssel. Så här gjorde jag.

1) Ställ ut justeringen bak i trumman så att det blir lite "drag".
2) Ställ "fördelaren" i tunneln så att den är i våg. Lättast med lite spänn på vajern.
3) Justera i fram under bilen så långt du kan utan att det ökar anläggningen av broms.

//Jörgen

Post's attachments

IMG_0192.JPG, 644.22 kb, 1210 x 1613
IMG_0192.JPG 644.22 kb, 29 downloads since 2026-04-24 

IMG_0193.JPG, 556.63 kb, 1210 x 1613
IMG_0193.JPG 556.63 kb, 31 downloads since 2026-04-24 

IMG_0202.JPG, 408.01 kb, 1663 x 1116
IMG_0202.JPG 408.01 kb, 34 downloads since 2026-04-24 

318

Dags att plocka fram de tjusiga bromsoken som jag renoverat tidigare. Nu fick jag nytta av den lilla varianten på hylsa då det var tajt att komma åt annars med momentnyckeln.

//Jörgen

Post's attachments

IMG_0194.JPG, 774.07 kb, 1940 x 1027
IMG_0194.JPG 774.07 kb, 34 downloads since 2026-04-24 

IMG_0196.JPG, 596.65 kb, 1613 x 1210
IMG_0196.JPG 596.65 kb, 27 downloads since 2026-04-24 

IMG_0198.JPG, 539.3 kb, 1613 x 1210
IMG_0198.JPG 539.3 kb, 31 downloads since 2026-04-24 

IMG_0199.JPG, 346.39 kb, 1675 x 1017
IMG_0199.JPG 346.39 kb, 29 downloads since 2026-04-24 

319

Lika bra att hänga dit stötdämparna också!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_0191.JPG, 929.15 kb, 1306 x 1548
IMG_0191.JPG 929.15 kb, 32 downloads since 2026-04-24 

IMG_0214.JPG, 426.33 kb, 1613 x 1210
IMG_0214.JPG 426.33 kb, 33 downloads since 2026-04-24 

IMG_0215.JPG, 442.38 kb, 1210 x 1613
IMG_0215.JPG 442.38 kb, 30 downloads since 2026-04-24 

320

Nu blir det lite klurigare... Satsen med bromsrör som jag köpt var inte formade, det var raka. Det är inga större svårigheter på de övriga men de vid bakre oken är lite speciella. Jag hade inte heller gamla original att kolla på.

Rören är 520 mm. Jag kapade till en bit kopparrör i rätt längd och böjde den utifrån bilder på internet. Den är mjuk och lätt att böja. Sedan fick jag testa på bilen och justera. När jag var nöjd försökte jag böja bromsröret efter "mallen". Då använde jag ett verktyg att böja i fin radie.

Fick sedan justera lite men det gick bra! Gjorde en spegelvänd mall också då det är svårt att tänka rätt annars. Samma visa på andra sidan.

Post's attachments

IMG_0200.jpg, 358.38 kb, 1443 x 1164
IMG_0200.jpg 358.38 kb, 35 downloads since 2026-04-24 

IMG_0205.JPG, 437.07 kb, 1560 x 1231
IMG_0205.JPG 437.07 kb, 31 downloads since 2026-04-24 

321

Jag missade att fota flexslangarna... De sitter i dessa fästen på bakaxelrören. Eftersom jag hade svårt att hitta bilder så lägger jag ut en hel del vinklar här då de förhoppningsvis kan hjälpa någon annan.

Allt gott,
Jörgen

Post's attachments

IMG_0206.JPG, 889.36 kb, 1355 x 1092
IMG_0206.JPG 889.36 kb, 32 downloads since 2026-04-24 

IMG_0207.JPG, 535.41 kb, 1613 x 1210
IMG_0207.JPG 535.41 kb, 30 downloads since 2026-04-24 

IMG_0208.JPG, 470.29 kb, 1613 x 1210
IMG_0208.JPG 470.29 kb, 31 downloads since 2026-04-24 

IMG_0209.JPG, 509.75 kb, 1613 x 1210
IMG_0209.JPG 509.75 kb, 32 downloads since 2026-04-24 

IMG_0210.JPG, 494.92 kb, 1613 x 1210
IMG_0210.JPG 494.92 kb, 34 downloads since 2026-04-24 

322

Lite fler...

Post's attachments

IMG_0211.JPG, 551.25 kb, 1331 x 1481
IMG_0211.JPG 551.25 kb, 32 downloads since 2026-04-24 

IMG_0212.JPG, 455.17 kb, 1613 x 1210
IMG_0212.JPG 455.17 kb, 35 downloads since 2026-04-24 

323

Fantastisk att ser hur du jobbar och hur det blir bil igen. ICQ/ay

T2b taigagrön ´77

324 Senaste redigerad av V-Dub (2026-04-28 18:35:48)

Tack för alla positiva kommentarer! Det värmer alltid i garaget.

Jag gör detta lika mycket för min egna skull och mitt dåliga minne ICQ/ad Men också för att andra i samma situation ska få lite bilder som inspiration.

Nu var det dags för värmespjällen. De har jag ju renoverat tidigare i tråden.
Lite oklart hur det sett ut original men jag tog vajerhöljen till cykel för att minimera delen av vajern som är exponerad. Då jag har det uppgraderade värmesystemet "Euro-spec" så ska vajern gå i det mindre hålet på spaken.

Spaken fästs med en av skruvarna till växelspaken så jag har bara fäst den temporärt för att kunna justera.

Post's attachments

IMG_0220.JPG, 960.85 kb, 1583 x 1187
IMG_0220.JPG 960.85 kb, 29 downloads since 2026-04-27 

IMG_0221.JPG, 419.31 kb, 1012 x 1756
IMG_0221.JPG 419.31 kb, 38 downloads since 2026-04-27 

IMG_0222.JPG, 497.03 kb, 1210 x 1613
IMG_0222.JPG 497.03 kb, 30 downloads since 2026-04-27 

325

Satte krympslang vid skarvarna, vid gummihättan vid änden samt där röret som är svetsat i karossen går över till vajerhöljet.

Nu när dessa är på plats så är allt på plats vad det gäller vajrar och kablage genom tunneln. Det ska bara till bränsleslang upp till motorn.

Allt gott,
Jörgen

Post's attachments

IMG_0225.JPG, 584.76 kb, 1613 x 1210
IMG_0225.JPG 584.76 kb, 33 downloads since 2026-04-27 

IMG_0227.JPG, 572.6 kb, 1613 x 1210
IMG_0227.JPG 572.6 kb, 31 downloads since 2026-04-27