26

"Nu är ju frågan om detta typ-J element är rätt? Det var ganska lätt att få mätaren att bottna ur med värmeljuslågan, aldrig reflekterat över hur varm en stearinljuslåga egentligen är, men det verkar ju riktigt"

Lågan på ett stearinljus ligger på ca 650 grader C i mitten, och ca 1200 grader C i toppen!
Med andra ord väldigt varmt, men ingen effekt! Jämför med glödande kol, som aldrig överstiger 600 grader C, men massan gör att det känns varmare..
Hur jag vet? Av Räddningsverket certifierad brandutredare..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

27

Sten, ska testa "kalibreringsmetoden" så småningom och återkomma. Ännu har jag inte bestämt mig för vilken vagn det blir att jag monterar denna i, men alla mina luftkylda bussar har typ1-motor och är ganska snarlika i aspekten när det gäller avstånd från mätstället, till möjliga skarvpunkter. Tänker mig att man kan skarva utanför motorrummet kanske, det kommer potentiellt ge problem med värme från de främre avgasportarna? Annars är en längre bit kabel (säg ca 1m) och en skarv en bit framför motorn ett bra ställe som bör hålla en temp som är snarlik "omgivande temp". Hur låter det?

Micke: Noterar och tackar för erbjudandet. Jag ska testa denna elektrod mer utförligt enligt tipset Sten gav. Vill jag testa med en typK så har jag en sån från en multimeter som jag aldrig använt, men stöter jag på patrull så hör jag av mig! ICQ/ay

Piraten: Ja jag googlade frågan när jag såg mitt resultat så jag insåg snabbt att det inte var något bevis för att instrumentet var fel, utan snarare att mina kunskaper brast. Men intressant inflikning! ICQ/bf

Tack för all info! ICQ/bq

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

28 Senaste redigerad av Sten vW (2021-09-09 11:56:03)

Kee,

Min tanke om användande av den korta typ J var att placera TC-koppar* skarven i motorrummet men se till att den inte blir för varm.

Motorrummet i våra luftkylda har lite lägre tryck än omgivningstryck, om man hypotetiskt skulle kunna leda in omgivnings (eller kupeluft?) via en slang, skulle då inte skarven kunna ligga i slangen?

Kupeluftens temperatur borde för det mesta ha temperatur nära det som instrumentet är injusterat för (om nu alla mina tidigare antaganden om instrumentets funktion stämmer).

*exv: minsta möjliga sockerbit, koppar är det man brukar tala om men för det mesta är det mässing i anslutningar, sockerbit brukar ha mässings terminaler, inget att hänga upp sig på.
Lödskarv borde funka det med så länge som lodet och flusset biter bra på järn konstantan (J).

/S

29

Okej, min tanke med att placera skarven utanför var för att det nog är några grader svalare utanför motorrummet än inne i det, men den temperaturskillnaden kanske inte är så betydelsefull när vi pratar om temperaturer på flera hundra grader vid mätstället?

Personligen är jag ingen fan av sockerbitar, men det bör kanske vara en skruvterminal och inte crimpade anslutningar? En lödning gör ju att det inte blir lika servicevänligt sen så det undviker jag helst också. Finns säkert fler alternativ till skruvanslutningar än sockerbitar, men jag ställer frågan utifrån ett rent principiellt perspektiv.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't