Efter ha kört 150+ mil i sommar med skrotbilen, som gick som en dröm efter byte av en dålig tändspole.
Så började tankarna på att sälja den, då jag har tillgång till ytterligare fem hobbybilar och en motorcykel.
Satte en lapp i fönstret när vi var på Bug Run, men inget napp där. Hade lappen kvar och några sa att jag sålde den för billigt, begärde 85 000:-. Men ingen nappade.
Jag hade en, misstanke att den var tvungen att gå till utlandet, för att få dom pengarna. Och då jag har sålt ett par motorcyklar till Danmark och Finland, så gick hyfsat bra men otur med papper och hämtning.
Då det verkade vara fart på veteranbilsauktioner så jag tänkte att där kan man göra ett försök.
Så jag kollade runt lite och fastnade för Bilweb auctions.
Kollade på deras sida https://bilwebauctions.se/salja-bil.
Och skickade in en anmälan/ansökan i mitten av Augusti, efter några dagar fick jag telefonkontakt och vi kom överens om värde och reservationspris. 16 Aug. fick jag en bekräftelse på försäljningsuppdraget.
Och betalade in 1875:-
Planen var att sälja den på auktionen som gick 16/9, detta för att min far skulle begravas de 8 Sep.,och det kunde bli lite rörigt tänkte jag.
Den 17 Aug. ringde en av deras besiktningsmän och sa att han var i trakterna och frågade om han fick komma förbi och fota, då han utgick från Göteborg. Jag sa att det var helt OK, så han kom förbi på kvällen och fotade alla bilder till auktionen, och tittade och provkörde bilen.
Sen övertalade han mig att låta den gå på auktionen som slutade 1 Sep., då det skulle ta tid innan allt var klar så jag kunde begrava far i lugn och ro. Så så blev det.
Så här såg auktions annonsen ut.
https://bilwebauctions.se/septemberaukt … oval-51303
Det var lite spännande när förste september närmade sig, det kom in några bud dagarna innan men inget jättedrag.
Så jag tröttnade lite och följde inte slutet, men när jag tittade på kvällen så hade den inte kommit upptill mitt reservationspris.
Dagen efter ringde de från auktionsfirman och sa att de skulle förhandla lite med köparen, det tog ett par dagar sen ringde de och satt allt var klart, Säljaren hade gått upp lite och Bilweb avstod lite av sin provision.
Så jag fick ut summan som motsvarade mitt reservationspris.
Vad kostade kalaset då?
Värdering i auktionen var 90 000:- till 100 000:- (bilweb's värdering)
Mitt reservationspris 80 000:-
Slutbudet var 75 000:-
Bilweb tar 1875 för att lägga upp ett uppdrag.
Vid försäljning avräknar de 12,5% inkl. Moms av erhållet försäljningspris (dock lägst 4900:-)
Då mitt reservations pris var 80 000:- så skulle jag få ut 70 000:-
Så 70 000:- minus 1875:- är lika med totalt 68175:-
Så det är vad jag fick ut för min gamla skrotbil.
Då vi kom överens om att jag inte skulle bli störd förra veckan.
Så ringde de från fraktbolaget igår måndag och sa att de skulle hämta bilen idag Tisdag kl:11:00.
Och då jag bor på en grusväg kom vi överens om att vi skulle träffas på en mötesplats.
Idag ringde chauffören kl0ckan nio och sa att jag är framme om en timme.
Så jag åkte till mötesplatsen.
Det regnade så den såg riktigt fin ut.
Sista färden ;-)
Väntade tio min då jag var tjugo minuter för tidig.
Sen var det bara att lämna över nyckeln.
Chauffören fotade bilen runt om och lastade och jag skrev på fraktsedeln och fick en kopia.
Sen var det bar att vinka farväl, den fick ju trevliga reskamrater på väg till Holland.
Efter det lade jag det gula blanketten på brevlådan med adress till Bilweb, och kopierade min kopia av fraktsedeln och mejlade till Bilweb och sa att gula blanketten låg på lådan.
Efter ett par timmar fick jag en Avräkning/Faktura på mail, där det stod att det skulle sätta in 70 000:- på mitt konto.
Just det bilen blev såld till Holland,men Bilweb tar hand om allt gällande export utan nån kostnad för mig.
Kort sagt: En smidig affär , med ett trevligt bemötande och hjälp av proffsiga människor.
"ljushuvud"