51 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-05-26 15:04:39)

Jan-Iver skrev:
Mr 56 skrev:

Sen grundade jag lite bromsgrejor, ska köpa svart motorlack på sprayburk i veckan.

Kul att följa dina garageinsatser ICQ/ag

Ska man grunda och lacka de nya bromstrummorna? Jag har ju 4 nya själv och tyckte de var såååå snygga men för att skydda mot rost är det nog smart.  ICQ/bl

Det är roligt att kunna dela sina sorger med några

Ska och ska.
Du kanske kan gnugga med lite motorolja på utsidan, så hålle rdet sig nog längre.

Jag använder sprayburksfärg
Och grundar utsidan på trummorna och sen målar utsidan.
Insidan får vara ren.
Sköldarna får sig en omgång på varje sida.

Det ser bra ut i några år i allafall ;-)

Idag bytte jag 30cm i botten på kanalen. Sen fick jag hjärnsläpp och grundade värmenkanalen invändigt, så jag får vänta med att svetsa på "locken" tills i morgon ;-)
Det positiva är att jag kan sitta på en pall och mysjobba.

Post's attachments

IMG_20210526_114845b (Medium).jpg, 112.44 kb, 1366 x 313
IMG_20210526_114845b (Medium).jpg 112.44 kb, 35 downloads since 2021-05-26 

"ljushuvud"

52

I morse var färgen torr, så jag gav mig på fusklagningen igen.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/012/001.jpg
Brände dit överdelen, jo det brann som fn inuti.
så jag tror inte de finns nån grundfärg kvar på insidan. :-)


http://www.brandow.eu/skrotbilen/012/002.jpg
Sen gjorde jag en plåtbit til yttersidan, klämde ovandelen med falstång, och sen brände fast den.
Det var ju så man gjorde på sjuttiotalet ;-)



http://www.brandow.eu/skrotbilen/012/003.jpg
efter det svetsade jag dit 20cm biten i framkant.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/012/004.jpg
I morgon får jag ta tag i insidan så man blir klar nångång....

"ljushuvud"

53

karosserikitt och spackel på välvalda platser, och hålrumsvätska efter ev bättrings målning så kommer detta hålla en livstid till, vara starkt och bra, och ingen kommer tänka på att det inte är sexuellt rätt lagat... utan funktion och glädjen kommer finnas kvar !!
finns massor av gamla bilar som rullar tackvare "fullagningar" som annars skulle varit döda..
Starkt och tillräckligt bra !!!! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

54

michaelth skrev:

karosserikitt och spackel på välvalda platser, och hålrumsvätska efter ev bättrings målning så kommer detta hålla en livstid till, vara starkt och bra, och ingen kommer tänka på att det inte är sexuellt rätt lagat... utan funktion och glädjen kommer finnas kvar !!
finns massor av gamla bilar som rullar tackvare "fullagningar" som annars skulle varit döda..
Starkt och tillräckligt bra !!!! ICQ/ay

Så är det, men lite jobbigt är det att "slänga" ihop grejorna ;-)

Brorsan var över idag, och han sa den där får du aldrig ändra på när den är klar....

"ljushuvud"

55

Idag var det dags för insidan.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/013/001.jpg
Glömde telefon inne, men så här blev det efter allt var över.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/013/002.jpg
Kletade över plåten i hjulhuset också.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/013/003.jpg
Utsidan fick sig en omgång också.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/013/004.jpg
Sen plockade jag ur främre bromstrummorna och växellådsfästet ur Citronsyre badet.
Jag har lärt mig att om man lämnar grejorna länge /typ en vecka så bildas det citronsyrakristaller på grejorna som man får skrapa av.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/013/005.jpg
Krossade två maskindisktabletter och löste upp dom i en 10litershink.
Först spolade jag med vatten.
Sen sköljde jag med maksindisklösningen.
Efter det  sköljde jag med vatten igen.
Till sist torkade jag av dom med värmeblåsaren.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/013/006.jpg
Plockade ur Tudordörren ur bade idag och gjorde samma procedur.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/013/007.jpg
Jag trodde jag lagat färdigt rosten på den bilen också.
Men det dök upp lite hål mitt på dörren som inte syntes innan badet.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/013/008.jpg
Jag har lossat tanken och den var röd som räven på utsidan. Lossade kranen och filtret så bra ut.
Men när jag titta in såg jag lite rostflagor, och fläckar.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/013/009.jpg

Först tänkte jag att jag kunde fylla i lite citronsyrelösning.
Sen kom jag på att jag kunde köra den i badet jag kört A Fords dörrarna.
Vi får se hur det går.

"ljushuvud"

56

Bra tempo! ICQ/ay

Bubbla -62

57

GB63VW62 skrev:

Bra tempo! ICQ/ay


Tackar..


Idag skulle jag mysmeka ihop det lilla hålet i golvet.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/014/001.jpg
Det här har varit bra att ha benen i när man lagat det andra på vänstersidan.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/014/002.jpg
Först satte jag upp min Eastwood shrinker och gjorde ett par hörn.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/014/003.jpg
Hörnen jag förskte få till på golvplåten från början var inget vidare.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/014/004.jpg
Ser ju lite bättre ut med nya hörn.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/014/005.jpg
Men först var det bara att mura igen några mindre rosthål i kanten.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/014/006.jpg
OK det var mång afler hål än jag förställt mig.
Jag har lagt ihen hål med MIG svets och kopparplåt bakom. Men då det var ett relativt stort hål tänke jag provar med gassvets och kopparplåt.
Och det funkade över förväntan.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/014/007.jpg
OK lite längre framför stolen där jag trodde att det inte var några hål så var det kexigt.
Och då jag lärt mig att det är bättra att byta lite mer än vad som det ser ut att behövas.
Så kapade jag ur den hät biten. Och sätet sitter ju fast här.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/014/008.jpg
Hade en bit överbliven golvplåt som jag kunde lappa med.
Så här i efterhand är ju frågan om det inte varit bättre att byta hela golvhalvan direkt  ICQ/ah  ICQ/bn
Men då had eman säker behövet att byta värmekanalen, det är mitt försvar   ICQ/ag



http://www.brandow.eu/skrotbilen/014/009.jpg
Fick igen hålet i allafall till slut, så i morgon får jag mysmeka det lilla sista på den här biten.

Var tvungen att åka och hämta ett par trätunnor åt frugan och stödköpa kapskivor och karosseritätning på Biltema.

"ljushuvud"

58

Idag var det Mors dag, men jag han med liet i garaget i allafall.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/015/001.jpg
Gick ut tidigt, och knackade intill kanten på golvplåten.
Så jag kunde smeta på karosseri tätning i skarven.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/015/002.jpg
När kletande var klart målade jag plåpten på över och undersidan.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/015/003.jpg
Nu är det inet en Flintabil lämgre.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/015/005.jpg
Sen började jag titta liet i framkanten, och visst liet standardrost fanns det här med.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/015/006.jpg
Fast vänstersidan hade klarat sig.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/015/009.jpg
Sen blev det att tvätta av drivaxlarna som legat på avrostning några dar.

Sen kom barnen så det blev tårta och firande av lilla mor.

"ljushuvud"

59

Jag kommer att dra ner lite på uppdateringsfrekvensen.
Men förhoppningsvis kommer jag att jobba på i mellantiden.

När hålet vid bakre stolen var klart, så var det dags för hålet framför förarstolen.
http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/001.jpg

http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/002.jpg
Då den här bilen bara fortsätter att ge , så var det ett lite hål längst fram också.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/003.jpg
Sen var det dags för standardrosten i vänsterhjulhuset

http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/004.jpg

http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/005.jpg
Lite målarfärg så får det funka ett tag till.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/006.jpg
Då jag lad tanken i citronsyrabad ett par dar, och det var ju tur.
För när jag tog upp den såg den ut som ett såll.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/007.jpg
Då det inte funnits bensin i den under de 13 år som jag ägt den och troligen inte långt innan dess.
Så svetsade jag igen hålen.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/008.jpg
När jag var färdig provtrycket jag, och penslade på såpvatten.
Jorå det fanns mer hål att laga.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/009.jpg
Hålet syntes inte men petade man med en knivspetsen så var det mört.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/010.jpg
När allt var svetsat, och då jag sköljt ur Citronsyra vattnet.
Så torkade jag ur tanken med  värmenblåsaren.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/011.jpg
Sen blev det en omgång med Julas metallfärg.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/012.jpg
När tanken var klar gick tanken till bakre kofångarfästet, som i princip saknades.
Så jag gjorde en pappmall, och klippte till en plåtbit.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/013.jpg
Men då solen sken tog vi den körbara, och åkte en sväng.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/014.jpg
Det blev ett finfika i Norsholm.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/015.jpg
I morse gick jag ut och gjorde den här biten.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/016.jpg
Jag hade punktat fast plåtbiten jag gjorde innan, och sen ett kofångar fäste satt's på plats.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/017.jpg
Så här gjorde man på sjuttitalet när bilarna var inget värda och man vill komma igenom SBP's nålsöga.
Vi får se om det funkar nu med :-)


http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/018.jpg
Lite färg gör att det ser lite bättre ut.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/019.jpg
Sen vände kosan mot fronten.
Men då jag slog sönder min styrledsavdragare , fick jag vänta ett par dar innan jag kunde köpa en ny.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/016/020.jpg
Rensade bort bromsrören, och styrstagen. så det går lättare att komma åt rosten.

Känns lite som jag ser ljuset slutet i tunneln, får hoppas att det inet är tåget som kommer   ICQ/bo ICQ/bp

"ljushuvud"

60

Jag gillar 70-talslagningarna, inte de vackraste men helt okey ICQ/ag – bättre det än ingen lagning. Jag ska ge mig in i 70-talssvängen själv snart med fruns 66:a. Det finns ett par rosthål som jag tänker lappa med mina hobbysvetskunskaper.
ICQ/az

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
1956 Panelvan, 1966 1300, 1967 1300, 1967 1500, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

61

Jan-Iver skrev:

Jag gillar 70-talslagningarna, inte de vackraste men helt okey ICQ/ag – bättre det än ingen lagning. Jag ska ge mig in i 70-talssvängen själv snart med fruns 66:a. Det finns ett par rosthål som jag tänker lappa med mina hobbysvetskunskaper.
ICQ/az

Det tycker jag du ska göra.

Till mitt eget försvar så kommer golvlagningarna  att ersättas av helt nya golvhalvor.
och kofångarfästet, tog jag så lite som möjligt, så Woffes fina bitar kommer att ersätta alltihop utan problem.
och jag sparade skärmhålen så man kan måtta in plåten.

Dåliga ursäkter men så är det  ICQ/bk

"ljushuvud"

62

Helt perfekt.
Visa ungdomarna hur man gjorde förr på bilarna.
Innan alla skulle ha buggy så fanns det bubblor överallt.

63 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-06-07 21:11:19)

Nu var det dags för framänden på bilen.
Det var en gammal lagning på kanten till "framvagnshuvudet", som rostat upp igen.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/017/001.jpg
Då ramhuvudet är gjort av lite grövre plåt, så bkev det en 1,5mm plåt,
Tyvärr var den jag hade förzinkad, så slipade jag bort zinken. för gasen när man svetsar är ju inget vidare.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/017/002.jpg
Fattades lite i trekantsförstärkningen också, samma tillvägagångssätt där.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/017/003.jpg
Knackade ett falsspår enl original, och sen lämnade jag rätt stor springa för att få bra genomträngning.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/017/005.jpg
Sen blev det en omgång svart färg.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/017/006.jpg
Skar bort det som saknades i reservhjulsbaljan.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/017/007.jpg
Det var lite lufthål i framkant som fick fixas.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/017/008.jpg
Sen blev det pappersmall, och tillverkning av en plåtbit.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/017/009.jpg
Karosserikitt och svart färg, så håller det ett tag till.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/017/010.jpg
Det fanns ju ett hål efter sparkaren avgasrör , tänket lämna det som det var.
Men plötsligt satt det en lapp där med.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/017/011.jpg
Gnuggade av axelrör styrstag bakdämpare och lite annat mrd stålborste, och målade det med svart färg.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/017/012.jpg


http://www.brandow.eu/skrotbilen/017/013.jpg
Sen mysmekade jag fast ett par gamla fotbrädor jag hade liggade.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/017/014.jpg
Andra sidan, det tog mer tid än jag trodde man skulle, gänga upp alla M6 hål, plocka ihop skruvar.
Göra gummipackningar, och sen montera  alltihop. Men nu är det på plats  ICQ/bp

"ljushuvud"

64

Bra tempo ! Bättre att den blir upplagad och får göra tjänst igen på våra vägar !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

65

ICQ/bi  ICQ/bp  ICQ/bd

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
1956 Panelvan, 1966 1300, 1967 1300, 1967 1500, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

66

Bra fart ICQ/ay
Gummipackningar vart har man det?

67

Fredde_f skrev:

Bra fart ICQ/ay
Gummipackningar vart har man det?

Mellan fotbrädan och skärmarna fram och bak, som sitter med M8  skruv

https://www.classicvw.se/images/product … 143135.jpg

"ljushuvud"

68

Då gummit som håller torkararmarna, hade förvandlats till nått hårt trasigt.
Var det dags att titta på torkarmekansimen

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/001.jpg

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/002.jpg
Efter lite skruvande så låg det här på bänken.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/003.jpg
Totalt hoprostat och stumt var det här.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/004.jpg
Vet inte om nån försökt laga med ståltråd?

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/005.jpg
strömbrytaren till torkarmotorn hade kärvat ihop helt och hållet,, var helt stum.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/006.jpg
Jag lossade knoppen och la en M8 mutter i mellan, och skruvade åt försiktigt.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/007.jpg
Då om den ut så mycket att jag kunde lossa clipset.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/008.jpg
Lite olja sen gick det att trycka ut kontaktdelen bakåt och motionera upp den till nyskick.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/009.jpg
Sen kom jag på att det kanske var läge att ta isär torkarmotorn.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/010.jpg
Så här det fett ut som stoppades in 1956, ser ut som nått smaskigt tilltugg.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/011.jpg
Det blev lite nytt fett istället.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/012.jpg
Sen var det bara att skruva ihop den igen.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/013.jpg
Dags för provkörining.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/014.jpg
Gick inte så bra, axeln till vänster vändes upp och ner, när man kösde.
Som ni ser så är armen skarvad på mitten?

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/015.jpg
Som tur vad hade jag en VW originalarm i bra och ha hyllan.
och det skilde nån mm i längd!
Men det gjord att allt funkade som det skulle.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/016.jpg
Sen provkörde jag i 10 min på bänken utan problem
http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/017.mp4

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/018.jpg
Nytt gummi från Classiv VW up North.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/019.jpg
Sen kopplade jag in mitt fådda Kraftaggregat, och matade på 6V bakvägen.
Och det funkade bra.
Rörliga bilder här.
http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/020.mp4

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/021.jpg
När jag höll på med torkarmotorn såg jag att instrumentbelysningen fungerade  ICQ/ay

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/022.jpg
Även baklysena lyste, dock lite dåligt men kameran luras lite här.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/018/023.jpg
Hörde hur det lät lite under instrumentbrädan från blinkreläet, och när jag tittade på musörat flimrade det lite på vänstersidan ICQ/ag
Högersidan var helt död. Men elen får vi ta en annan gång när jag har köpt ett 6V batteri

"ljushuvud"

69

Bra jobbat! Du betar av det ena efter det andra.  ICQ/ay

Bubbla -62

70 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-06-12 14:55:27)

I veckan var det dags att montera Huvudbromscylindern.
Men då jag sett ett litet hål i plåten under den, när jag lossade den gamla så tänkte jag "fuska" lite och bränna ihop hålet med MIGn och kopparplåt under.
Men det gick åt hvte, hålet blev bara större och större.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/001.jpg
Så jag skar upp ett större hål, men när jag petade lite utanför hittade jag flera hål!


http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/002.jpg
Så jag skar upp ett nytt större hål.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/003.jpg
Till slut var det det här som jag svetsade fast, ett klassiskt nybörjarfel.
Man tar till för lite när man ska laga rost :-)

http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/005.jpg
Lite färg, sen var det bara att låta det torka över natten.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/006.jpg
Tänkte det var lika bra att lossa bromsoljebehållaren, så jag kunde göra rent den.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/007.jpg
Och tänk jag hittade ett rosthål  ICQ/bj

http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/008.jpg
Jag hade sparat bromsoljebehållaren från 58'an jag skrotade.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/009.jpg
Skulle satt den i cabben, men då VW sparat in på 50% av monteringsskruvarna mellan 56 och 58, så ville jag inte montera den.
Men nu var dte lättar ett snitt med vrålapan i plåtrn så den "nya" kunde monteras.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/010.jpg
Sedan kunde jag montera dit den nya huvudcylindern.
Men när jag skulle hämta den i hittade jag den inte!!??
Frugan och jag har letat i tre dar nu, utan att hitta den. Letar vidare i morgon, men hittar jag den inte då beställer jag en ny.
Och då kommer den att dyka upp, det är jag säker på. ICQ/bm

Så jag fick planera om, jag tvättade rundsmorde och sprayrenoverade framvagnen istället

http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/011.jpg
Sen monterade jag den "lagade" kofångaren.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/012.jpg
Då jag köpt en ny bromsljuskontakt, med flatstift, så förlängde jag kablarna och monterade flatstifthylsor.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/013.jpg
Sen monterade jag bromssköldarna fram, jag menar det ska ju göras nångång.
Väntar på nya hjullager, så jag kunde inte montera trummorna, och då satte jag inte dit bromsbackarna heller.
För i min värld så lyckas jag säkert skita ner backarna , och det är ju inte bra,


http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/014.jpg
Nu gjorde ju bromssköldsmonteringen inte sig själv, var tvungem att rengöra och lossa och smörja upp justeringarna.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/015.jpg
Då vänstertrumman lossades med avdragare så hade jag lyckats böja en justeringen.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/06.jpg
Lite värme och den var användbar igen.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/016.jpg
Rengjort inför montering, ser ut som  framhjulslager skurit nångång, då brickan hade lustiga märken.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/017.jpg
Vänstersidan klar, också


http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/018.jpg
Petade dit styrstagen och tejpade för hålen i bromsslangarna.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/019.jpg
I brist på Huvudcylinder, så får jag koncentrera mig bakdelen.
Det var lite oljigt efter motorbrottningen,


http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/020.jpg
Så här kan det bli om man lämnar bilen under en tall i några år.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/019/021.jpg
Lite tryckluftsjobb och det blev rent, det var skönt. jag trodde det skullr vara knöligt att få bort barren.

"ljushuvud"

71

Bra tempo! HBCn kommer säkert ligga fullt synlig när du fått den nya. Det är så det fungerar.
Det sämsta brukar vara när man är noga och lägger undan saker för att de inte ska tappas bort. Sen kommer man inte ihåg var det där smarta stället är.
Jag har provat själv ICQ/ad

Bubbla -62

72

GB63VW62 skrev:

Bra tempo! HBCn kommer säkert ligga fullt synlig när du fått den nya. Det är så det fungerar.
Det sämsta brukar vara när man är noga och lägger undan saker för att de inte ska tappas bort. Sen kommer man inte ihåg var det där smarta stället är.
Jag har provat själv ICQ/ad

Tackar, det är ju bara en enkel reparation.
Jag är rätt säker på att jag hittar den när jag slutat leta ;-)

"ljushuvud"

73

Enkel reparation ICQ/ag  eller stora servicen.

Bubbla -62

74 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-06-17 18:36:05)

Jag lade en order på en extra huvudcylinder i Söndag's.
Och Ringde VW Up North på måndagen om en annan order som var liggande.
Då visade det sig att deb första Huvudbromscylindern var restnoterad!
Så jag måste rodnade erkänna  att jag inte kan läsa innantill. Får nog skaffa vit käpp  ICQ/ag

I väntan på paketen, fick jag myskmeka lite.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/001.jpg
Tog ut V lådan och tvättade av den.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/002.jpg
Får inte glömma att byta bussningen när paketet kommer.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/003.jpg
Lådan blev inet högblansk men lite renare i allafall.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/004.jpg
Batteriets jordkabel hade sett bätter dagar.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/005.jpg
Hade en liggande, som fick duga.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/006.jpg
Sen limmade jag fast gamla mattan med kontaktlim, måste bara dammsuga av den sen.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/007.jpg
Om bilen rystar när man kör iväg på ettan så kan det här vara problemet.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/008.jpg
Så nytt V lådfäste och jordfläta monterades.

http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/009.jpg
Sen tog jag tag i smådelarna till bakbromsarna.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/010.jpg
Blev ju lite bättre efter en tvätt.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/011.jpg
Tog ett varv med andra sidan också.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/012.jpg
Igår kom paketet med huvudbromscylindern. Den nya hade gängor i cylindern.
Så det var ett enmansjobb att montera den, fick hänga upp den i en ståltråd, så skruven tog gänga bara.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/013.jpg
Sen var det bara att montera bromsrören.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/014.jpg
Clipsen för kromlisten hade rostat bort, så när jag kom ut i morse stack listen rakt ut i luften. Fixade litr clips och monterade listen igen.


http://www.brandow.eu/skrotbilen/020/015.jpg
Sen limmade jag mattan framför fötterna, men kontaktlimmet tog slut så rersten får vänta en stund.

Idag fick jag packningarna till pendelaxlarnha, så det blir nog lite lådjobb i morgon.

"ljushuvud"

75

Trevliga uppdateringar Lars !
Själv gör jag om lite i min 67a buss som jag inte är helt nöjd med.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967