Kul projekt
Min bokstavskombitantion gjorde att jag fixade nytt gummi till torkarna.
Köpte ett Biltema marrinblad, losade gummit, delade det på mitten.
Och satte på det på VW torkararmarna, Ok det blev några mm för kort.
Men då jag är snål såm får det funka.
Det är bara att bryta isär försiktigt med en liten mejsel.
Sen lossade jag slangarna till sprakaren. och oljade upp skruvarna till tanken.
Senm blev det ett varv, med diskborsten.
Det släpper bättre om man borstar lite tycker jag.
Hade lite stul med telefon, men så här blev hörnet jag började med igår.
Inte det vackraste jag gjort, men det får funka tills det blir renovering på allvar.
Sen målade jag med lite vattenbaserad metallfärg från Jula.
Insidan fick sig en omgång också.
I morn blir det batterigolvet som ska fräschas upp.
Hittade dom här i bråten på golvet, får lägg adom i handsfacke och se om de för tur med sig.
10 öringen från 1911, femöringen från 1952
Blir ju bra, är det karosserikitt först och sedan?
Japp karosserkitt och pekfingret.
Det är ju kareosserikitt original i plåtskarvarna.
Sen måla över alltihop.
Planen är ju att besiktiga och sen plocka isär i lugn och ro.
Och laga med golvet med lite Woffe plåt och kanske gröna golvhalvor.
Nu fuskar jag ju bara ihop den ;-)
Japp karosserkitt och pekfingret.
Planen är ju att besiktiga och sen plocka isär i lugn och ro.
Nu fuskar jag ju bara ihop den ;-)
Blir det aldrig för dig att ett provisorium blir permanent? Jag tycker att det händer allt mer ofta för mig
Mr 56 skrev:Japp karosserkitt och pekfingret.
Planen är ju att besiktiga och sen plocka isär i lugn och ro.
Nu fuskar jag ju bara ihop den ;-)
Blir det aldrig för dig att ett provisorium blir permanent? Jag tycker att det händer allt mer ofta för mig
Nu pratar vi inte mera om det :-).
Jag är 66år gammal och har inte tid med några tioårsprojekt längre.
Det blir säkerligen bra hur du än gör, du är ju en fena på det mesta och dagarna måste ju gå.
34 2021-05-20 22:15:47 Senaste redigerad av Sten vW (2021-05-20 22:16:12)
Ha, den där gamla femöringen kan ha bidragit till golvrosten!
Jag har hört om myntformade hål i slaget på aluminium båtar, verkar vara en "grej"..
Tror det kan vara nästan lika illa på bilgolv när väl rostskyddet är repat av det ofrånkomliga väggruset vi drar in med vinterpjucken.
Lite vatten, vägsalt, och ett kopparmynt så sätter elektronerna igång att krypa mellan metallerna...
/S fodervärd för Aluminium-eka (utan hål sofar)
35 2021-05-21 21:17:58 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-05-21 21:18:26)
Så kan de kanske vara.
Men det måste varit en Koppardaler med tanke på hålens storlek :-)
Idag gav jag mig på främre kofångaren som fått en knuff och gått av!
Kämde fast en fyrkamts profil på indersidan. sen brändag jag ihop den med Mig'en.
Sen tog jag tag i dagens beting, genom att mät aupp var batterikroken satt i golvet.
Håller samma stil som de andra reparationerna.
Sen blev det en plåtbit, ingen papamall den här gången!
Tog bort den dåliga biten under batteriet.
Sen blev det punktsevstar var annan cm, och ett varv karosserikitt på varje sida.
Delarna från Classic VE som jag beställt i söndags kom idag, så man fick åka ståndsmässigt och hämta paketet.
Första beställningen med bromsgrejor, tyvärr fattade jag inte postnords' app. Så jag insåg inte att de skickat två paket.
Så jag får ta cabben och hämta det andra i morgon ;-)
36 2021-05-22 18:06:56 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-07-26 06:16:23)
Idag blev det lite jobb med höger värmekanal, Det satt en rostig fotbräda på den sidan.
Men med lite värme från gassvetsen så släppte alla m6 skruvarna som höll rostbrädan fast.
Tyvärr visade sig ett hål bakom resterna av fotbrädan.
Det fattades en lite bit av bottenplåten, annars var den otroligt bra, efter omständigheterna.
Av nån outgrundlig anledning hade jag köpt dessa repplåtar!
Så jag bytte ut en bit, så länge tills jag ska byta hela värmekanalen.
Penslade på lite rostskyddsfärg, ifall det skulle dra ut på tiden.
Sen grundade jag lite bromsgrejor, ska köpa svart motorlack på sprayburk i veckan.
På kvällen kom sonen förbi, jag hade bett honom hjälpa till med att plocka ur motor och låda.
Då den splinsade axeln rostat fast i kopplingslamellen gick det inte att få loss motorn.
OK inga problem vi tar ut låda och motor på en gång, tänkte jag.
Det gick inte så lätt som jag trodde.
Drivaxlarna tog i trots att man drog tillbaka så mycket som möjligt.
Till slut efter använt lite nya ord och plockat av ytterrören så gick det att få ner allt på golvet.
Nu gäller det bara att få isär motor och låda.
Jag har en 62-63 platta, kan jag ta den växellådan rakt av och sätta i 56'a plattan?
Främre fästet på 62-63 lådan passar inte. Den sk noskonen borde bytas till en från en typ2 1960-67.
Främre fästet på 62-63 lådan passar inte. Den sk noskonen borde bytas till en från en typ2 1960-67.
OK får kolla vad jag verkligen har, för nått.
Återkommer ,med bilder.
Ni har det så roligt, påminner om när jag och bror grävde upp backhorvaliket och försökte brottas med rosteriet, har fortfarande inte lyckats sära på motor och låda, hmm tigersåg?
Hejja hejja!
Går motorn runt så kan du lossa skruvarna till tryckplattan genom startmotorhålet, sen delar den på sig så lätt.
Går inte motorn runt får man ta väck dom undre pinnbultarna som håller ihop motor o låda sen kan man vrida runt hela motorn o skruva loss tryckplattan genom startmotorhålet
42 2021-05-23 05:56:29 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-05-23 14:30:14)
Går motorn runt så kan du lossa skruvarna till tryckplattan genom startmotorhålet, sen delar den på sig så lätt.
Går inte motorn runt får man ta väck dom undre pinnbultarna som håller ihop motor o låda sen kan man vrida runt hela motorn o skruva loss tryckplattan genom startmotorhålet
OK Vi försökte det med motor och låda på plats igår, men fick inte tillräckligt med kraft för att lossa skruven vi provade med.
Får ta ett varv idag med allt på golvet.
Fast jag har ju lite mer rost att ful-laga,så vi får se hur jag gör;-)
43 2021-05-23 14:48:18 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-07-26 06:19:33)
Ok kunde inte behärska mig i morse, utan jag gav mig på motor och låda separationen.
Modiferade detta utmärkta Biltema verktyg, och i andra ändan på motor satte jag en hylsa
med långt skaft som tog stöd mot golvet. Sen var det "bara" att lossa skruvarna ett tiondels varv i taget.
Trägen vinner och när det sex skruvarna till tryckplattan var lossade, fick jag svetsa på en mutter på undre M10 motorpinnbulten.
Och skruva loss den , då det inte gick att dra loss lådan från motorn.
Jodå lamellen satt som berget.
Yttre lamellringen hade släppt från inre delen, när vi brutit på motor och låda.
Så det var inte med tungt hjärta så, jag slipade bort nitarna.
Tryckplattan ville inte komma ur heller, så det blev några varv med vrålapan.
Sen var det dags för avdragaren, jag sprutade splines med bromsrengöringen
som kröp in och gjorde att avdragaren slapp jobba så hårt.
Till slut var den loss, jag smorde splinesen med lite olja och motionerade "lamellsplinsen" fram och tillbaka.
Så nu glider den lätt , tänk om den gjort det från början.
Sen plockade jag av gummidamaskerne, och fettade av axel röret, tänkte de kund få bada i lite citronsyra.
Googlade på detta "gjutnumret" men fick lustiga svar, allt från 1960 lådat till 356 låda till T2 låda.
Finn det nått annan nummer som gör att man kan se till vilket år den passar?
Googlade på detta "gjutnumret" men fick lustiga svar, allt från 1960 lådat till 356 låda till T2 låda.
Finn det nått annan nummer som gör att man kan se till vilket år den passar?
Fan va du ligger i.
Det finns ett stämplat nummer ganska långt fram på höger sida. Oftast är det bara ett nummer och det säger inte så mycket om. Man inte har tillgång till listorna vilket ingen har.
Bättre att titta på noskonen och om den har en eller två oljepluggar.
Ali G
Mr 56 skrev:
Googlade på detta "gjutnumret" men fick lustiga svar, allt från 1960 lådat till 356 låda till T2 låda.
Finn det nått annan nummer som gör att man kan se till vilket år den passar?Fan va du ligger i.
Det finns ett stämplat nummer ganska långt fram på höger sida. Oftast är det bara ett nummer och det säger inte så mycket om. Man inte har tillgång till listorna vilket ingen har.
Bättre att titta på noskonen och om den har en eller två oljepluggar.
Jag är ju pensionär, och om jag inte är i garaget måste jag ju vara inne med frugan ;-)
Kollar konen i morgon...
46 2021-05-24 07:20:39 Senaste redigerad av Lennart (2021-05-24 07:34:53)
Rolig läsning detta!
Det var ju så här man lagade bilar förr, böjde till nån plåtbit och svetsade dit istället för hålen för att bilprovningen skulle bli nöjd.
Och använde dom delar man hade eller hittade nånstans.
Jag satte en typ3 låda i en -59 en gång. Har för mig att jag borrade nya hål i främre fästet för att få rätt höjd för växelreglaget. Spårviddsökning fick jag på köpet, men det funkade. Med bussfälgar kröp hjulen in lite igen.
Det var roligt att höra Lennart att du gillar mitt "fuskjobb".
Som sag det var ju så man gjorde förr.
Idag fick jag åka till Motala och köpa blanksvart motorfärg, jag tycker den täcker bättre än den vanliga blanksvarta sprayfärgen.
Så det blev inte mýcket gjort, lossade chokewiren, ur bilen. Sen försökte jag få ur pianotråden, men det var upprostad så den gick av.
Så det blir att beställa en ny chokewire.
Klippte till lite plåtbitar så jag kan lappa ihop lite hål i bakkant i morgon.
Här är en bild på Växellådans framdel.
Känner inte igen gummibrickan på växelföraren, men det kan vara min altzheimer light.
Magkänslan är att dte är en originallåda för bilen.
Fjäderblecket till bromjusteringen var av.
Men classic VW Up North hade skickat ett nytt till mig, så jag klämde in det på plats och sen nitade fast blecket med en körnare.
Känns som det sitter bra.
Sen målade jag min nylagade tröskel, med motorlacken, och jag tycker målningen håller stilen ;-)
Det var det jag tog kort på idag...
Målade även två bromstrummor och fyra sköldar svarta.
.
Idag var det dags för andra sidan. Det var bättre och sämre.
Hela ytterplåten bakom dörren var lös i nederkant.
Och värmekanalen var rätt dålig.
Så jag tänkte jag tar bort 50mm i botten på ytterplåten, så löser det sig.
Punktade fast plåtbiten jag gjorde igår.
Jo då det fanns ju lite luft bakom ytterplåten.
Men det blev till att kapa bort lite mer så jag kommer åt bättre.
Bottenplåten är inte så dålig som den ser ut, ett par hål att laga i botten bara.
Jag hade ingen vänstra värmekanal, så jag fick kapa ur en bit ur en högerkanal som jag hade
Nu måste jag göra grundjobbet, och sen få dit kanalbiten.
Men som sagt efter besiktningen räcker det nog inte med nya golvhalvor, utan det går åt lite mer plåt ;-)
Kämpa kämpa
Sen grundade jag lite bromsgrejor, ska köpa svart motorlack på sprayburk i veckan.
Kul att följa dina garageinsatser
Ska man grunda och lacka de nya bromstrummorna? Jag har ju 4 nya själv och tyckte de var såååå snygga men för att skydda mot rost är det nog smart.
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss