26

Har nu mätt bränsletrycket med en biltemamätare och detta visade den, torde ju vara alldeles för högt tryck ju..
Och då ska jag tilläga att jag innan monterade en extra packning och på så vis fick igång bilen men tyckte fortfarande nivån i filtret blev ovanligt hög... Den gick bra men efter att jag stängt av så efter ett tag så droppade lite bränsle vid spjällaxeln.... Dock flödade den inte över och självdog som den gjort tidigare..

Så frågan är vad gör jag nu, kan ju inte trycka dit hur många packningar som helst... Är väl nästan bättre att skaffa ny pump ?! Vart hittar jag en bra i så fall som har BRA kvalitet ???
Denna packningssats var ju bara skit kan man säga.... Pengar i sjön...

Post's attachments

20210301_201110.jpg, 96.48 kb, 1000 x 750
20210301_201110.jpg 96.48 kb, 138 downloads since 2021-03-01 

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

27

Att justera bränsletryck med "många packningar" är nog det traditionella sättet att lösa för-mycket-tryck problematik.
Har sett detta använt flera gånger i samband med användande av Weber fuggar när man inte haft separat tryckregulator.

Förutsättning #1 är dock att pumpstången rör sig på korrekt sätt (se mr56 pdf-fillänken).

Om pumpstångsmåtten är uppåt väggarna så kan det bero på att man har fel pumpstång (finns nog minst 2st längder) eller att fördelardrivaxeln som pumpstången rider på inte är rätt in-schimsad.
Fördelardrivaxeln brukar ha ett schims mellan sig och motorblocket, den kan trilla ur och försvinna ned i sumpen om man lyfter upp fördelardrivaxeln för att tima om den (så fördelarorienteringen stämmer med manualen).
Min fördelare står inte som manualen visar, funkar bra trots att det ser tokigt ut...

Om pumpstången rör sig ok, testa med mer packningar tills trycket blir ok, om mängden packningar blir löjligt tjocka försök då göra ett lagom schims med packningar över och under. 

PS/ manometrar från Biltema, har minst 2st om inte 3 som visar tokiga värden (för tryckluft & fel från fabrik!), testa din klocka mot någon annan bättre manometer!

PPS/ bakelit mojjängen som pumpen står på, försök inte ta loss den om den är motträvig, de brukar då gå sönder, löper pumpstången ok i den, låt den vara!

...mina 5 öre

28

Har nu bytt bränslepumpen mot en ny (pierburg) fick ändra locket för att det slog i insuget eller generator remmen, blev lite tajt vid fördelaren men nu funkar bilen bra !
Svarar bra samt läcker inget (inte än iaf) inte ens vid spjällaxeln..

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)