Snyggt, Stout.
Ser bra ut som vanligt.
Vet inget om Släpvagns splitten.
Men det låter som blinkreläet får för sig att en lampa gått sönder när du Bromsar och blinkar.
Då blinkar det ju fortare i normal fallet.
Snyggt, Stout.
Tack!
Ser bra ut som vanligt.
![]()
Vet inget om Släpvagns splitten.
Men det låter som blinkreläet får för sig att en lampa gått sönder när du Bromsar och blinkar.
Då blinkar det ju fortare i normal fallet.
Ja, blinkersen uppför sig precis som en av blinkerslamporna gått sönder. Ska försöka utröna varför det blir på det viset. Antingen har jag kopplat någon tåt fel eller så behöver splitten kanske en jord? Ska höra på The Samba.
Mr 56 skrev:Ser bra ut som vanligt.
![]()
Vet inget om Släpvagns splitten.
Men det låter som blinkreläet får för sig att en lampa gått sönder när du Bromsar och blinkar.
Då blinkar det ju fortare i normal fallet.Ja, blinkersen uppför sig precis som en av blinkerslamporna gått sönder. Ska försöka utröna varför det blir på det viset. Antingen har jag kopplat någon tåt fel eller så behöver splitten kanske en jord? Ska höra på The Samba.
Jag hade ngt liknande fel på bussen , i bakljusinsatsen på ena sidan . Den borde ju jordat mot kaross,
Men med en extra jordkabel löstes det .
Snyggt jobbat på cabben !
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
stout skrev:Mr 56 skrev:Ser bra ut som vanligt.
![]()
Vet inget om Släpvagns splitten.
Men det låter som blinkreläet får för sig att en lampa gått sönder när du Bromsar och blinkar.
Då blinkar det ju fortare i normal fallet.Ja, blinkersen uppför sig precis som en av blinkerslamporna gått sönder. Ska försöka utröna varför det blir på det viset. Antingen har jag kopplat någon tåt fel eller så behöver splitten kanske en jord? Ska höra på The Samba.
Jag hade ngt liknande fel på bussen , i bakljusinsatsen på ena sidan . Den borde ju jordat mot kaross,
Men med en extra jordkabel löstes det .
Snyggt jobbat på cabben !
Det var av den anledningen jag drog en separat jordkabel från lampfäste till kaross men hjälpte tyvärr inte. Men nu har jag fått tips om att montera ett elektroniskt relä, alltså ett lastoberoende. Så frågan är var man hittar ett 12V i Sverige som klarar 21Watt? För det går väl inte att koppla ett LED-specifikt relä direkt?
kisavw skrev:stout skrev:Ja, blinkersen uppför sig precis som en av blinkerslamporna gått sönder. Ska försöka utröna varför det blir på det viset. Antingen har jag kopplat någon tåt fel eller så behöver splitten kanske en jord? Ska höra på The Samba.
Jag hade ngt liknande fel på bussen , i bakljusinsatsen på ena sidan . Den borde ju jordat mot kaross,
Men med en extra jordkabel löstes det .
Snyggt jobbat på cabben !Det var av den anledningen jag drog en separat jordkabel från lampfäste till kaross men hjälpte tyvärr inte. Men nu har jag fått tips om att montera ett elektroniskt relä, alltså ett lastoberoende. Så frågan är var man hittar ett 12V i Sverige som klarar 21Watt? För det går väl inte att koppla ett LED-specifikt relä direkt?
Kolla in diodhuset , där finns lite relä , som kanske går att använda !
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
158 2020-05-29 09:27:39 Senaste redigerad av stout (2020-05-29 09:31:04)
Det där med att få rätt på blinkersen var ju inte alls så avancerat som jag trodde, då jag läst diverse trådar med invecklade funktioner och fullösningar så trodde jag att det skulle bli ett mardrömslik scenario med en massa trial and error.
Jag inhandlade ett 2 poligt elektroniskt biinkersrelä och helt enkelt bytte över de två kablarna från det gamla relät, så nu har jag konstant blinkning med snowflakelyktor.
Bara att snygga upp lite i kabelhärvan, ta bort det gamla relät och sedan montera kåpan och få ett rent och fint bagageutrymme.

159 2020-05-29 21:55:14 Senaste redigerad av stout (2020-05-30 09:02:17)
Så var det dags för interiören.
Här är mina erfarenheter av att sy egen stolklädsel.
Jag inhandlade en gammal gedigen Pfaff industrisymaskin för ändamålet. 380 volt och servomotor gör att den sticker igenom nålen som smör i 10 mm läder utan minsta problem.
Eftersom jag var dum nog att sälja iväg tyget till -65 stolarna för att jag tänkte att jag skulle ha pre-64 stolar. Så jag fick efterlysa lån av klädsel och fick tillsänt ett lagom slitet tyg till en stol så att man i alla fall har något att gå efter. Om inget annat så kan man kanske utröna hur VW sydde sin klädsel.


Jaha ja, så de sydde ett bomullstyg med “hidden stitches” och petade in stoppning. Då kommer jag att göra på ungefär samma sätt men eftersom utvecklingen gått framåt så kommer jag att sy in Polyeter med backing, dvs Polyeter med någon slags pålimmad glansig nylonbaksida.
För nyfikenhetens skull så gjorde jag två provbitar för att urskilja skillnaden på “fulsöm” och gömda stygn. och man ser en skillnad.


Sen var det att klä en av ryggarna för att se hur mycket stryk vinylen tagit de senaste 50 åren. Och den har ju krympt en del.


Men baksidan på ryggstödet ser ut att stämma någorlunda.

Dags att strida till verket.

Checkar hur allt är vikt och sytt för meningen är ju att den klädseln jag syr ska vara så nära original som jag kan komma, även om själva tyget jag valt inte fanns i VW-sortimentet.

70mm mellan de sydda ränderna på tyget. Det gör att man får börja fundera lite hur mycket jag ska lägga till i och med att jag ska ha insydd stoppning från allra första början. Funderar och torrtestar och får fram att framsidan ska ha 75mm mellan linjerna medan stoppningen ska fortsatt vara 70 mm. Linjerar upp allt.


Shoot…

Så var ovandelen på stolen sydd.


Dags att klippa lite vinyl.

Jag syr en stickning på flanken på samma sätt som var gjort på originalet.

Lägger in en tråd i nederkant för det ska ju spännas in på undersidan men då med ståltråd som kanske blir lättare att dra igenom med hjälp av bomullstråden.

Sen är det bara att sy “fickan”.

Det blev bra tillsammans med stickningen.

Torrpassar in sidorna eftersom originalvinylen hade krympt så mycket att det inte var lönt att malla av den,

Hade bara några “stödmått” att gå efter. Jag har fått uppgifter om att tyget på sittdynan är 500 mm brett och vid bakflanken 440 mm.

Liter mer “torrpassning för att se om jag är någorlunda rätt på det. Så jag har häftat ihop styckena. Det är ju viktigt att sömnsmånen blir rätt så att man kan passa in alla bitar och bara sy.

Ja, det ska ju sys in “piping”, eller kederlister som det heter på svenska. Tänkte från början använda en grå plastlist men helhetesintrycket blev för plastigt tycker jag så jag började fundera på att tillverka egna pipings. Har sett att de säljer plastlister för ändamålet men efter lite funderande så kom jag på att jag ju har några överblivna dragfjädrar i nylon liggades, Det måste ju vara det smidiaste att använda då man kan sy kant i kant utan att nålen drar in i nylonen utan glider vid sidan om.
Hade två dragfjädrar på 20 meter, den ena var 2.8mm och den andra 4mm. Stod i valet och kvalet och det slutade med att jag valde den tunnare för en smäckrare piping. Vinylen bygger ju lite också så strax över 3mm hamnar vi på.

Häftklamrar underlättar betydligt när man ska foga samman. Häftar och ser till att klammern är uppåt för annars har den en tendens att fastna i symaskinens matning. Har man trots allt häftat klammern på fel sida så tar man en plattång och trycker på klammern så att uddarna blir platta.

Så är några längder piping färdigsydda.

Det enklaste är att man skär ut rätt längd av material som ska läggas runt och sedan helt enkelt häftar ihop det så att allt hålls samman när man syr ihop det.

Och här ska jag sy jag samman sidostycke, piping och framstycke. Det blir ju några lager.

Klär dynan med plastad lump.

Sen var det bara att trä in en ståltråd i fickan för att de där spetsarna som sitter på piggarna på ramen inte ska dra sönder hela vinylen . Ståltråden är till för att hålla emot. När tyget spänns.

Lägger "tyget" på dynan och trär på sitsen.

Fäster tyget i stolpiggarna så att ståltråden ligger i mellan.

Lika bra att nyttja bomullstråden också när den ändå finns där. Den behövdes inte som hjälp att dra ståltråden.

Såja, första sätet färdigt. Ska dock fixa till lite undertill med stoppning på sitsens sidor för att få bort ojämnheterna från kokosnötsstoppningen.

160 2020-05-29 22:18:33 Senaste redigerad av stout (2020-05-29 22:26:30)
Mer sömnadsjobb…
Samma procedur med ryggstödets framdel.

Spänner ut det för att kunna mäta in korrekt.

På bakstycket ritar jag upp och märker på några ställen som referens för att sy samman med piping och framstycke.

Tillverkar mer piping

Syr piping på ryggpartiet.


Sammanfogar…

Och syr ihop…

Så var ryggen nästan klar också.


Det där med hur man fästar samman ändarna är ju lite kryptiskt när man bara har en avriven pappremsa att gå efter.

Jag skär ut pappremsor och syr dem på spillbitar av vinyl för att utröna hur breda de ska vara och framförallt hur de hakas samman.


Nu har jag ett hum om hur bred listen ska vara men mer om det senare.
161 2020-05-29 22:37:05 Senaste redigerad av stout (2020-05-29 22:46:21)
Såja, nu har jag klurat ut att jag inte ska använda mig av pappremsor utan flexiplast som inte veckas eller bryts som med papp. Så jag skär ut några rader.

Och syr dit dem.

Och vips åkte ryggstödet på sittdynan så att jag kan haka på listerna i "röret" på ramen.

Återupprepar mig inte så det blir bara en bild på baksätet.

En stol och ett baksäte klart.

Vi tar resten en annan dag.
Så var det detta med överprisade VW-delar igen. Jag betalar inte det som begärs för trä. "C-stolpen" har ju ett hölje för att dölja cabställningen och hålla cabskyddet på plats. Innan 1965 så tillverkades dessa i trä och senare gjöts de i plast. Jag väljer att göra mina egna efter att ha tittat på lite bilder på Internet hur de ser ut. Dessutom så råkar jag ha ett par fula till senare årsmodell liggandes till cabben. Det är samma form med undantag att efter 1968 så hade de ett annat fäste för baksätets ryggstöd som satt fastkruvat genom detta hölje. Innan 1967 var det en gummistrap som satt fast i ryggstödet och förankrades någonstans på karossen.
Så det var bara att köra igång med dem också, som om man inte har för många projekt igång redan.
Mallar av och sågar ut några träbitar och lite plywood.

Sen var det bara att limma ihop delarna med Titebond III.

När det var torkat så sågade jag sidan så att den lierar med karossens "dörrpanel" och plåtstycket ovanför och slipar den jämn och fin.

Sen var det bara att "rulla" den andra kanten på min bandslip och då blev det så här.

Ja, båda ska ju göras.

Lite "off-white" vinyl på det och man är i nästan i hamn.

jaja, båda då.

Efter det så mätte jag in två hål där de ska skruvas i karossen och skruvade helt enkelt fast dem. Sen blev det att montera ett knappfäste för cabskyddet.

Där sparade jag så mycket som 2.500:- (ja, det är vissa återförsäljare som tar så mycket för dessa paneler) genom att använda lite spilldelar som jag hade liggandes. Jobbet var ju gratis det med 
Ska vi börja tillverka mer delar nu? Har några hyllmeter Sonnenland i olika kulörer liggandes från den tiden då jag sålde suffletter och det kan komma väl till användning nu. Frågan är bara vilken färg sufflett och cabskydd man ska ha?

164 2020-05-29 23:29:30 Senaste redigerad av stout (2020-05-29 23:56:31)
Jag har ju en himla massa svart Sonnenland classic liggandes, men är det verkligen snyggt på en turkos bubbla?

Nä, det är det inte. Men det är så pass mycket att det temporärt räcker till ett cabskydd innan sufflett och hela middevippen kommer på. Och jag kan bestämma mig vilken färg jag verkligen vill ha på taket. Så varför inte nyttja läget och fundera lite och starta ytterligare ett projekt?
Jag kan ju det här med att sy piping och original så var det väl vit piping på cabskydden? Det tycker jag är fult så jag syr upp lite i äkta Sonnenland, bara för att jag kan

Tar det enkla före det svåra och säkra före det osäkra. Mäter och syr ett cabbskydd av ett gammalt lakan som jag sedan kan använda som mönster.

Vikningen ska ju bli rätt och det är rätt skrymmande där bak när väl sufflett, stoppning och innertak ligger utanför och skvalpar.


När mönstret var klart så var det bara att dra upp sömmarna och lägga det på Sonnenlandtyget, rita och klippa till.

Och sy ihop.

Ovandelarna har piping så jag syr in två rader. Klipper kanterna så att de är följsamma både på in och utåtböjar.

Nu kommer häftpistolen till användning igen.



Det kommer mer, någon gång.
Grymt imponerad! Du behärskar alla olika material (plåt, trä, textil) som ett fullblodsproffs.. 
166 2020-05-30 09:07:53 Senaste redigerad av stout (2020-05-30 09:10:28)
Grymt imponerad! Du behärskar alla olika material (plåt, trä, textil) som ett fullblodsproffs..
Tack.
Einstein sa en gång: "Kunskap kommer från erfarenhet. Information är inte kunskap. Den enda riktiga källan till kunskap är erfarenhet.” Och det är väl på den vägen det är samt att jag faktiskt gick en körsnärsutbildning i Tranås i mitten på 70-talet, men hoppade av efter 3 månader för att jag hade hemlängtan och musiken lockade och bandet saknade gitarristen, men en del av det jag lärde mig finns forfarande kvar därinne i skymundan.
167 2020-05-30 09:14:37 Senaste redigerad av stout (2020-05-30 09:20:14)
Här är lite fler visdomsord som är väl värda att delge och som jag själv har haft glädje av.
Följ din nyfikenhet. “Jag har ingen speciell talang. Jag är bara passionerat nyfiken.”
Uthållighet är obetalbart “Det är inte det att jag är så smart, det är att jag står ut med problem längre.”
Fokusera på nuet “En man som kan köra en bil säkert medan han kysser en vacker kvinna ger inte kyssen den uppmärksamhet den förtjänar.”
Fantasin är mäktig “Fantasi är allting. Det är en försmak av livet som kommer. Fantasi är viktigare än kunskap.”
Gör misstag “En person som aldrig begått ett misstag har aldrig provat något nytt.”
Lev i stunden “Jag tänker aldrig på framtiden – den kommer snart ändå.”
Skapa värde “Sträva inte efter att vara framgångsrik, utan hellre att vara värdefull.”
Var inte upprepande “Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.”
Lär dig reglerna och spela spelet bättre “Du måste lära dig spelets regler. Och sen måste du spela bättre än någon annan.”
Och några till:
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt.
De olärda är säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel.
Gott omdöme får man av efrfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Och den bästa av dem alla
"Om det inte är meningen att vi ska äta djur, varför är de då gjorda av kött?"
"Ingen kan se hur fort du gjort en grej"
Som sagt ovan bra jobbat.
Jag får nog snida till ett cabskydd själv också, när jag kommer dit.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Man blir evigt glad och imponerad av dina arbeten och uppdateringar i tråden !
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Man blir evigt glad och imponerad av dina arbeten och uppdateringar i tråden !
Tack för det. Trodde nästan ingen kollade in den. 
"Ingen kan se hur fort du gjort en grej"
Så sant som det är sagt!
173 2020-05-30 14:08:20 Senaste redigerad av stout (2020-05-30 14:12:49)
Nu är soffan också färdig och snart också den andra stolen.

Är på god väg med cabskyddet också. Ska sys lite till och montera på tryckknappar och sedan stryka det försiktigt för att räta ut skrynklorna. Inte för varmt för det är ju gummerat tyg.

Så det är bara att köra vidare. Tycker ni jag ska börja tillverka mattor nu?'
Kör bara kör

Kör bara kör
![]()
That's what I'm doing, all day long 
