51

Hans Landelius skrev:

Det skiljer 14 dollar per topp mellan cnc-portade panchitos och oportade 044. 28 dollar för ett portningsjobb tycker jag personligen inte är dyrt. Sen har jag svårt att förstå varför man skulle sätta ihop en motor med oportade toppar. Har idag stått och portad bort kanter i två Bandidostoppar att sätta ihop dom oportade hade säkert minskat flödet med 25-30 %. Stickan Tyskarna är inte så hävliga heller. Ta och kolla lite originaltoppar så hittar du skillnader där också.Att fixa en skillnad på 4 elller 1cc går väl rätt enkelt i förbränningsrummet.

Jodå,fixa till toppar som skiljer lite är ju ingen match.Det är värre när nån köpt toppar som ska vara 62 cc och dom sen visar sig vara 70 cc.Kompet blir för dåligt tom för en turbomotor.
Varför gör man toppar med 60-70 cc i förbränningsrummen när man behöver ha 40-42 cc för att få kompet man vill ha? Default/hmm

52

Hans Landelius skrev:

Det skiljer 14 dollar per topp mellan cnc-portade panchitos och oportade 044. 28 dollar för ett portningsjobb tycker jag personligen inte är dyrt. Sen har jag svårt att förstå varför man skulle sätta ihop en motor med oportade toppar. Har idag stått och portad bort kanter i två Bandidostoppar att sätta ihop dom oportade hade säkert minskat flödet med 25-30 %. Stickan Tyskarna är inte så hävliga heller. Ta och kolla lite originaltoppar så hittar du skillnader där också.Att fixa en skillnad på 4 elller 1cc går väl rätt enkelt i förbränningsrummet.

Det är ju frågan om man behöver porta en 044-topp om man den inte begränsar. Vad ska du med det extra flödet till?
Att ta bort lite skarpa kanter och gjutskägg är ju inte att betrakta som portning utan det är handpåläggning som man får göra på allt amerikanskt.
Med ditt resonemang ska man även porta en Panchitotopp, som flödar för 140 hk även om man bara ska ta ut 100, ser inte riktigt nyttan med det.

Du som byggt flera motorer med Los Panchito kanske kan ge oss lite effektsiffror på de motorerna. Jag är nyfiken på vad de presterar då CB's flödessiffror inte riktigt brukar vara med sanningen överensstämmande.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

53

jag tänker så här. Får man ut 128hk med oportade 044 så var det väl vid maxvarv. I en buss bör man ha hk vid ett lägre varv därför tar man toppar som har mer flöde än nödvändigt dvs mer hästar på låga varv.Hur du kom fram till slutsatsen att jag även portar cncportade toppar förstår jag inte riktigt. Sen har du helt rätt i att CB,s siffror är överdrivna vilket än mer talar för Panchitos då jag inte tror att dom är för mycket topp för en 1776 eller kanske något större. jag vet faktiskt inte om någon av mina kunder har bromsat sina motorer än men att få ut över 100 hk är inget problem.Sen är väl saken också den att dom som köper Panchitos inte alltid är ute efter maxhästar utan i de flesta fall är ute efter körbarhet och vrid. Jag tycker att dom är bra punkt slut. Stickan man får plana topparna till rätt cc. Orsaken att yanketoppar har stora förbränningsrum är att dom oftast kör med väldigt lågt komp pga dålig soppa (låg oktan). Om man bygger en 2332 med 60cc i förbränningsrummet så blir kompet okej för gatan i USA.

54

Hans Landelius skrev:

jag tänker så här. Får man ut 128hk med oportade 044 så var det väl vid maxvarv. I en buss bör man ha hk vid ett lägre varv därför tar man toppar som har mer flöde än nödvändigt dvs mer hästar på låga varv.Hur du kom fram till slutsatsen att jag även portar cncportade toppar förstår jag inte riktigt. Sen har du helt rätt i att CB,s siffror är överdrivna vilket än mer talar för Panchitos då jag inte tror att dom är för mycket topp för en 1776 eller kanske något större. jag vet faktiskt inte om någon av mina kunder har bromsat sina motorer än men att få ut över 100 hk är inget problem.Sen är väl saken också den att dom som köper Panchitos inte alltid är ute efter maxhästar utan i de flesta fall är ute efter körbarhet och vrid. Jag tycker att dom är bra punkt slut. Stickan man får plana topparna till rätt cc. Orsaken att yanketoppar har stora förbränningsrum är att dom oftast kör med väldigt lågt komp pga dålig soppa (låg oktan). Om man bygger en 2332 med 60cc i förbränningsrummet så blir kompet okej för gatan i USA.

Jo,jag vet att man får plana dom men det känns inte bra att behöva plana dom 5-6 mm.  Default/hmm

55

Jag planade Tonys Wedgeporttoppar till 42cc men jag vad jag kommer ihåg så rörde det sig bara om 2,5 mm. Förbränningsrummets utformning gör att cc minskar snabbt när man kommer ner några mm.

56

Hans Landelius skrev:

jag vet faktiskt inte om någon av mina kunder har bromsat sina motorer än men att få ut över 100 hk är inget problem.

Ja det får vi verkligen hoppas med tanke på vad 044 kostar och ger i effekt. Allt annat vore ett stort skämt. Jag skulle bli hemskt besviken om de ger mindre än 140 hk.

Jag tror ju inte att man alltid får mer effekt bara för att man portar, tappar man gashastighet för att kanalen blir för stor så är det ju inte direkt positivt för effekten. Finns ju mer än en motor som dött det stora portningsdöden.  ICQ/ab

USA har inte så mycket sämre soppa än vi har här men de räknar oktantalet på ett annat sätt, RON vs (RON/MON)2.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

57

Swerker du hade ju en 1776 i din bil med ida 48.hur mycket hästar gav den. vilka toppar hade du? 043 toppar ären originalgjutning så risken för för stora portar är ganska lite då det inte finns material för stora portar. Jag är heller ingen stor fan av jätteportar utan tycker bättre om hög gashastighet för körbarhet. Sen tror jag att det finns rätt många motorer byggda med 044 som faktiskt inte ger mer än hundra hästar av en massa olika orsaker. Det är i helhetskombinationen som hk sitter.Det räcker faktiskt inte med att sätta dit ett par bra toppar för att få ut bra hk. Har för mig att det var en buggy hos JPM med 2275cc som hade köpt ett kit från USA och fick ut gastkramande 130hk. Även om USA mäter olika så på oktantal så finns det ingen soppa över 94 oktan vilket är för lågt för en högkompad VW-motor.

58

Hans Landelius skrev:

Jag planade Tonys Wedgeporttoppar till 42cc men jag vad jag kommer ihåg så rörde det sig bara om 2,5 mm. Förbränningsrummets utformning gör att cc minskar snabbt när man kommer ner några mm.

Jag planade för ett par veckor sen ett par toppar som skulle vara 62cc,men eftersom dom av nån anledning var 70cc fick jag plana dom 5,5 mm för att få ner dom till 42cc.
Jag misstänker att man i USA mäter volym i kubiktum och sen räknar bort sig när man översätter detta till kubikcentimeter...

59

Hans Landelius skrev:

Swerker du hade ju en 1776 i din bil med ida 48.hur mycket hästar gav den. vilka toppar hade du?

Räknar man på de tider jag lyckats med så bör den ligga runt 130-140 hk. Det är portade originaltoppar med 40x35,5 ventiler med Semi-Hemi förbränningsrum, 9,7:1 i komp. En kompis grävde ur dem på en kväll och insuget ligger i storlek med originalpackningen.

Jag skulle vilja testa Los Panchito på en liknande motor och se vad den prestarar. Slängde ut en fråga på Loungen om vad man kan förvänta sig på en liknande kombination.

Ali G

60

stickan skrev:
Hans Landelius skrev:

Jag planade för ett par veckor sen ett par toppar som skulle vara 62cc,men eftersom dom av nån anledning var 70cc fick jag plana dom 5,5 mm för att få ner dom till 42cc.
Jag misstänker att man i USA mäter volym i kubiktum och sen räknar bort sig när man översätter detta till kubikcentimeter...

66cc skulle dom vara enligt CB.

61

Olzzon skrev:
stickan skrev:
Hans Landelius skrev:

66cc skulle dom vara enligt CB.

Rätt ska va rätt!  ICQ/ab

62

Goddagens, här har de hänt mycke sen sist! ICQ/ab
Tack för alla inlägg, mycket matnyttigt här även om ja inte har helt koll på allt ni skriver om. (än så länge)
Nu va de ju inte så att jag har tänkt mej få ut 100-110hk utan ja undrade mer va man kan få ut av en sån setup, hur mycket man kan ta ur en sån motor utan att pressa den för mycket, ska ju inte köra strippen med den utan som bruksbil med lite tryck i...

Buy the ticket, take the ride... - HST

63

Oavsett var du kör kommer effekten bli densamma på en given kombination.

Ali G