Snyggt! Ser jäääävligt bra ut! Sommar med VW buss väntar! 
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » schwartz's Earlybay -69
Snyggt! Ser jäääävligt bra ut! Sommar med VW buss väntar! 
Soffan blev såhär efter en massa förstärkningar, fick ett lager grundfärg sålänge så att det ser lite trevligare ut iaf.

När väl soffan va på plats så kändes insidan lite kall med plåtgolvet, så jag köpte lite oljeboard och laminatgolv. 
Blev genast trevligare! Ska dit lite lister osv. framöver. 
Sen fick jag äntligen tag i låskistan till skjutdörren, denna varianten är t.om. årsm -70, sen blir det en annan och sen en tredje från typ 72/73 nånting...
Stötfångarna lackades wolkenweiss! Bak är det ny bumper och fästen, fram är det nya fotsteg och ett nytt fäste. Rostfria vagnsbultar med lackad skalle för att få det lite diskretare.
Den efterlängtade premiärturen runt kvarteret i kvällsolen blev avklarad i lördags
Grym känsla! 

Som synes sitter bumpern bak helt kass trots att allt är nytt. Läste på lite och det verkar vara en ”slash-style” bumper där fästena ska kapas ur för korrekt fit på bay. Sagt och gjort, fästen borta och (fyrkantiga) hål borrade 

MYCKET bättre! Ny skylt beställd bak...
Sen behövde regskylten hitta dit framtill, utan att borra i bumpern. Byggde ett fäste som skruvas i höger stötfångarfäste, lackerades sedan oxå wolkenweiss.
Monterat! Ventilationsgallret var blästrat och lätt ytrostigt när jag köpte bussen, nu är det konserverat med linolja och monterat med deluxe-chrome. Härlig mix 

Tog en runda förut och försökta ge mig på lite tomgångsjustering, jag tänkte nog åka till bilprovningen snart och se vad dem säger...
Behöver beställa hem ett emblem till fronten snarast oxå...
Ja det blir en stenhård buss!
Tänk på att den nya skylten är en såndär ful med EU märket på så
spara den gamla om du ångrar dej sen
Men jäklar va snygg den blir, fälgarna är som sagt klockrena!
Skulle nog va snyggt med vita blinkersglas på den där... snyggt med ljusa bay'ar, trevligt trevligt, bra jobbat! 
Som ovan blev riktigt trevlig med dom hjulen. Ja hela stuket är mycket trevligt
bra jobbat! 
Kul att ni gillar looken! Ska absolut spara regskylten, skulle helst haft den snygga varianten som sitter fram just nu även bak, men de finns ju inte längre tyvärr...
Åkte inom bilprovningen imorse och.... den gick genom
Grymt skönt efter alla timmar... Nu behöver jag fixa bälten fram, nån som har tips på ett universal 3-punktsbälte med vettig prissättning?

Den känslan är svårslagen

Gillar fälgarna, kul när man skippar repro fälgarna och tänker utanför boxen...
/foppa
Grattis
Nu vill jag också besikta 
Ja känslan är grym
Jag tycker oxå att fälgarna passar väldigt bra, de är ganska tidlösa. Jag kan tycka att vissa nytillverkade varianter av gamla fälgar är riktigt snygga, men jag vill ha lite bredd och då blir det svårare. Sen verkar det inte som att det är så poppis med repro 16” heller
Beställde bälten från VWHeritage förut, hoppas de dyker upp inom kort. Har kopplat in mätarna till oljetryck och oljetemp oxå så att man kan håll ett öga på det.

Ja den är svårslagen - Men tänk om den hade suttit i lika länge som man lagt ner i tid.
Grattis.............
Byggt ett fäste till huvudströmbrytaren och monterat den.

Vädret har varit helt perfekt för hålrums behandling, varmt och soligt så att det kryper in överallt. Gjort hela insidan med fluidfilm nu, undersidan tänkte jag ta i sommar nån gång, på lyft 

Grundade det sista i taket, lite gamla och nya repor i grundfärgen efter borttagning av gamla innertaket.
Har såpass mycket tid nu att jag drog igång lite ljudbygge oxå, blir 4st 6.5” i soffan och en basic huvudenhet med bluetooth. Tanken är att kunna styra den med fjärr från framsätet och sen göra resten med telefonen 

Ska man ha ljud så kanske man ska försöka få lite mer komfort oxå, det är lite burkigt med bara plåt
Har börjat lägga silentcoat på insidan, ska bli intressant att känna på skillnaden när det är klart!

Därtill har jag kört lite mer och motorn känns riktigt bra! Gott om oljetryck och tempen har inte varit särskilt hög än heller, tänkte köra längre när bältena är i. Däremot insåg vi på besiktningen att nåt är vajsing med förgasaren (30 pict-2), CO gick inte över 0.5 på tomgång trots att skruven backades flera varv... Bilen dog vid urkoppling vid t.ex inbromsning/nerväxling oxå.
Far hittade en guide på thesamba att man kan borra ur en kanal i botten som öppnar mellan idle jet och volume screw. Vissa förgasare har en blockering i den kanalen för att begränsa mängden bränsle på tomgång (pga. emissioner), men min förgasare var inte ens borrad (stämplad 137-2 på foten).
Sagt och gjort, kanalen borrades ur och ändhålet pluggades. Nu lirar det, stabil tomgång som är lättjusterad oxå
Blir grym skillnad med silent coat
innan jag satt i allt så lät de som att åka i ett oljefat
Tänk på köra över med en roller i taket så ”bulorna” försvinner annars är de risk för att dom släpper men funkar säkert ändå så länge man kör bara ett lager 
Bälten på plats fram! Satt plastpluggar i hålen i b-stolparna så den kanske har rullat utan bälten tidigare? Gjorde brickor till bultarna som sitter i hjulhusen, 50x50x3mm, känns bättre.
Under min felsökning varför stereon störs ut helt och hållet med motorn igång hittade jag att jordflätan mellan låda-kaross hade sett sina bättre dagar. Typ noll kontakt, så jag gjorde en ny. 
Stereon störs fortfarande ut, men det verkar funka om den kopplas till ett separat batteri. Störningsfilter till matningen är beställt, hoppas att det hjälper!
Sen gillar jag US-look, satte därför lamphållare i blinkersen fram som lånar ström av p-ljusen. 
Cleant!
Det är liiiite tight i hjulhusen fram oxå när bilen rollar. Kortade dammskydden på främre dämparna så att man kommer åt kolvstången och monterade bumpstop där av polyurethan. Kolvstången är bara exponerad när bilen är upphissad nu, när den står på hjul går dammskyddet ner ~4cm över dämparkroppen
Går att shimsa mer om det skulle behövas senare

Blir grym skillnad med silent coat
innan jag satt i allt så lät de som att åka i ett oljefat
![]()
Tänk på köra över med en roller i taket så ”bulorna” försvinner annars är de risk för att dom släpper men funkar säkert ändå så länge man kör bara ett lager
Ja det verkar hjälpa! Kanske syns dåligt på bilderna, men det är rollat med alu-roller överallt 
Störningsfilter till stereon, har kopplat in det och det verkar avhjälpa problemen, även om vissa störningar återstår som jag ska fortsätta gräva lite i. Planerar att dra 12Ven så långt ifrån utgången på filtret som möjligt...
Sen var det dags för syslöjd!
Sambon hjälpte till att ratta symaskinen, riktigt bra!
Testfit av gardiner bak 

Dynor till soffan/sängen och gardiner på plats! Börjar bli sugen på en premiärcamp snart

Blir ju riktigt mysigt det där. Härligt när man får bygga inredning från ett blankt canvas ! Tidskrävande, men ack så kul 
Blir ju riktigt mysigt det där. Härligt när man får bygga inredning från ett blankt canvas ! Tidskrävande, men ack så kul
Ja det är kul, har inte hållit på så mycket med trä innan, men det är väldigt tacksamt att bearbeta 
Fortsatt lite smått, blev pappa i lördags så det är lite lugnare just nu 
Hittade en ritning på nätet på en ”jump seat”, så jag byggde ihop en sån. Något modifierad med lutning på sittdelen och hylla i ovankant på ryggstödet. Avtagbar sits med gott om förvaringsplats i 

Sen behöver ju bebisen kunna åka med säkert, så det byggdes en isofix-adapter till babyskyddet. Byggt i 3mm, bultas i original bälteshål. 

På plats! Fick komplettera med en liten förhöjning till stödbenet pga. att soffan är lite för hög 

Tog en runda till slussarna i Trollhättan idag för en liten picknick, fällbord står på att-göra listan härnäst
Emblemet har hittat dit oxå

Nu får vi hoppas att värmen kommer snart och att Corona lugnar ner sig...
Prydligt
Grattis! Perfekta bilen att mysa runt på picknick med. Sova middag och lekrum, allt tillgänglig 
Lite bord på det! Klassiskt fällbord på vänster sida och lite special bakom passageraren.
Bordet går att fälla upp i två steg. Första steget är tänkt för användning med stängd skjutdörr, andra steget är som på bilden och skapar en yta ”på utsidan” för t.ex. Trangiaköket
När det inte används kan det fällas ner och blir ”hängande”.
Stora bordet är ganska basic, limfogskiva som fått rundade hörn, slipning och slutligen olja. Fästen med styrning för stödbenet både på undersidan och i golvet

Boxerville » Projekt » schwartz's Earlybay -69
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.