51

Liiiite nytillverkat finns. Bla den knottriga plåten som är fotsteg/"kofongaröverdel". Men dock är den inte rätt överhuvudtaget, och dessutom relativt dyr. Men framförallt helfel! NOS, är nog svårt så in i hellvette att hitta, så begagnat är nog det du må rikta in dig på att hitta. Inte ofta det dyker upp beg prylar heller, men det händer.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851
Söker en frisk Typ 3 motor, gärna helt komplett

52 Senaste redigerad av Kjell T (2019-05-31 06:22:22)

Mina enda klara minnen av Tempo bilar är från 1959-60. Min far var då under en tid chaufför på ett bageri som hade en sprillans ny Tempo Rapid som användes för distribution av bageriprodukterna. De längsta resorna var ca 10 mil söderut från bageriet. Jag var med några gånger under dessa transporter på sommarlovet från skolan. Dessa bilar var utrustade med vätskekyld Austin motor med en enorm effekt på 32hk. Bilen ersatte en Volvo spetsnos  som hade sett sina bästa dagar.
Kanske kraftpaketet från en Tempo Rapid vore ett alternativ som inte är så stort avsteg?

53

50 split skrev:

Liiiite nytillverkat finns. Bla den knottriga plåten som är fotsteg/"kofongaröverdel". Men dock är den inte rätt överhuvudtaget, och dessutom relativt dyr. Men framförallt helfel! NOS, är nog svårt så in i hellvette att hitta, så begagnat är nog det du må rikta in dig på att hitta. Inte ofta det dyker upp beg prylar heller, men det händer.

Finns det några hemsidor som säljer de få Tempo delar som finns?

Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

54

Kjell T skrev:

Mina enda klara minnen av Tempo bilar är från 1959-60. Min far var då under en tid chaufför på ett bageri som hade en sprillans ny Tempo Rapid som användes för distribution av bageriprodukterna. De längsta resorna var ca 10 mil söderut från bageriet. Jag var med några gånger under dessa transporter på sommarlovet från skolan. Dessa bilar var utrustade med vätskekyld Austin motor med en enorm effekt på 32hk. Bilen ersatte en Volvo spetsnos  som hade sett sina bästa dagar.
Kanske kraftpaketet från en Tempo Rapid vore ett alternativ som inte är så stort avsteg?


En Tysk luftkyld boxer och en Engelsk vätskekyld radfyra är väl ändå rätt långt från varandra...


Svenska hemsidan har nog inga delar...  ICQ/ag

https://www.tempo.se/

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

55

Phileas Fogg skrev:
Kjell T skrev:

Mina enda klara minnen av Tempo bilar är från 1959-60. Min far var då under en tid chaufför på ett bageri som hade en sprillans ny Tempo Rapid som användes för distribution av bageriprodukterna. De längsta resorna var ca 10 mil söderut från bageriet. Jag var med några gånger under dessa transporter på sommarlovet från skolan. Dessa bilar var utrustade med vätskekyld Austin motor med en enorm effekt på 32hk. Bilen ersatte en Volvo spetsnos  som hade sett sina bästa dagar.
Kanske kraftpaketet från en Tempo Rapid vore ett alternativ som inte är så stort avsteg?


En Tysk luftkyld boxer och en Engelsk vätskekyld radfyra är väl ändå rätt långt från varandra...


Svenska hemsidan har nog inga delar...  ICQ/ag

https://www.tempo.se/


ICQ/bj nej Tempo.se har nog dåligt med det ICQ/ag

Inga tyska sidor????

Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

56

Javist är dessa två motorer långt ifrån varandra, men båda har använts i Tempo bilar.

57 Senaste redigerad av Berg (2019-06-01 17:50:10)

Kjell T skrev:

Javist är dessa två motorer långt ifrån varandra, men båda har använts i Tempo bilar.

Motorn som tillhör bilen har jag ju så här ska inget bli vattenskadat  ICQ/ae
Möjligen att man skulle vilja stoppa i en 1500 motor. Eller kanske en 2332 eller vad säger du SVWERKER ICQ/ap

Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

58

Berg skrev:
Kjell T skrev:

Javist är dessa två motorer långt ifrån varandra, men båda har använts i Tempo bilar.

Motorn som tillhör bilen har jag ju så här ska inget bli vattenskadat  ICQ/ae
Möjligen att man skulle vilja stoppa i en 1500 motor. Eller kanske en 2332 eller vad säger du SVWERKER ICQ/ap

Gört  ICQ/ba  ICQ/bd  ICQ/bp

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

59

ICQ/bg
ICQ/bv  https://tempo-dienst.de/intern-ersatzteile/#motor

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

60

Ohhh  ICQ/bq  tackar.... ICQ/ay

Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

61

ICQ/bg

Intressanta data

Matador 49    1949 - 1950    99    001-099
Matador 50    1950 - 1952    13.521    100100 - 113621

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

62

temp-dienst.de var en riktigt intressant sida med mycket läsbart i forumet.

63

Kjell T skrev:

temp-dienst.de var en riktigt intressant sida med mycket läsbart i forumet.

Synd bara att man inte läste tyska i skolan ICQ/bm

Får.väl sätta mig och läsa parallellt med Google translate ICQ/ar

Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

64

Fränt! ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

65 Senaste redigerad av Berg (2019-06-04 19:33:52)

Hellberg skrev:

Fränt! ICQ/ag

Ja det kommer att bli ett kul projekt, har tänkt att bli klar med bussen först men får jag bara fixat en annan garageplats till bubblan så får jag ju in tempo i garaget tillsammans med bussen så kan jag ju jobba lite på bägge två samtidigt ICQ/ah jag menar svetsa rost kostar ju inte massa kosing ICQ/ag

Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

66

http://forumbilder.se/I5LM4/tempo-dash-2.jpg

http://forumbilder.se/I5LM4/20190604-195448.jpg

http://forumbilder.se/I5LM4/tempo-dash.jpg

Verkar vara lite blandad kompott när det gäller utrustning. Fanns väl antagligen lite olika leverantörer.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

67

Någon som vet Vad det är för tjocklek på plåten i hytten?

Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

68 Senaste redigerad av Berg (2019-06-08 15:24:54)

Phileas Fogg skrev:

http://forumbilder.se/I5LM4/tempo-dash-2.jpg

http://forumbilder.se/I5LM4/20190604-195448.jpg

http://forumbilder.se/I5LM4/tempo-dash.jpg

Verkar vara lite blandad kompott när det gäller utrustning. Fanns väl antagligen lite olika leverantörer.

Tack för pratstunden, som vi diskuterade ser det ju helt klart bäst ut med aluminiumsargerna på lamporna ICQ/ay

Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

69

ICQ/ay  Detsamma.

Den övre panelen ser dessutom ut att ha en för modern hastighetsmätare.
En gammal universal VDO skulle nog passa bra. satt i massor av Tyska bilar bl a i Ford , DAF och Mercedes lastbilar .
Brukar man ofta hitta på marknader- både 80 och 100 mm.


https://www.ebay.de/itm/Tacho-gros-Kinz … SwcUBYPdrm


http://forumbilder.se/I5M2K/vdo-tachometer-lkw.jpg


http://forumbilder.se/I5M2K/vdo-vdo.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

70

Phileas Fogg skrev:

ICQ/ay  Detsamma.

Den övre panelen ser dessutom ut att ha en för modern hastighetsmätare.
En gammal universal VDO skulle nog passa bra. satt i massor av Tyska bilar bl a i Ford , DAF och Mercedes lastbilar .
Brukar man ofta hitta på marknader- både 80 och 100 mm.


https://www.ebay.de/itm/Tacho-gros-Kinz … SwcUBYPdrm


http://forumbilder.se/I5M2K/vdo-tachometer-lkw.jpg


http://forumbilder.se/I5M2K/vdo-vdo.jpg


Ja en sån skulle ju passa perfekt ICQ/ay

Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

71

ICQ/bg

Finns en del hel Hanomag F 20 i den så kanske....
https://www.ebay.de/itm/Hanomag-F20-F35 … 100623.m-1

Nyckeln i den vita är lik den som min 68 Hanomag hade

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

72 Senaste redigerad av Piraten (2019-06-09 12:44:22)

Kan tipsa om att lamporna på den övre panelen kan Du lätt hitta i gamla militärfordon!
Vrider man på kragen så dimmas ljuset, det är därför som det ser ut som ett fläktblad innanför kalotten.
De finns med metallkrage också:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

73

Älskar detta forum!....finns så mycket fantastisk kunskap och hjälp som man får här ICQ/bq
Tack alla ICQ/bs

Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

74

Detta har jag missat totalt. Grattis, vilket fynd ICQ/bq

75

ICQ/bg

https://blog.bbt4vw.com/2013/08/04/vw-holiday/

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök