126

ICQ/bg

Post's attachments

M T 1.jpg, 756.23 kb, 2000 x 1500
M T 1.jpg 756.23 kb, 179 downloads since 2019-06-10 

M T 2.jpg, 660.74 kb, 2000 x 1500
M T 2.jpg 660.74 kb, 174 downloads since 2019-06-10 

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

127

råkade handla en passat 1.8 t.. från 2000 så nu har jag en motor och låda till bussen dvs lite pyssel till senare  ICQ/bo
jädra sugen att ändra rotations riktningen... ICQ/ag
https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/siko-im460/00430941_11.jpg
bilen är besiktigad några månader till och skall köras hem ca 10 mil..
givetvis blir det Kamremsbyte och rengöring av oljesilen och allmän översyn innan några andra hyss...
men det är kommande problem..... ICQ/bo  kul med utmaningar... ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

128

hmm då saker måste göras i rätt ordning skurade jag golvet i bussen  dvs gummimatorna i titten sedan luftkanalen.. lyckades böka in den under mitt plastkåpan.. utan att demontera hela instrumenträdan.. vilket egentligen är ett måste.. ICQ/bu
därefter sattes växelspaks huset fast under golvet med nya muttrar..
letade fram nya bälten från en 2018 ärs vw T6... men blir nog att byta ut när bussen är besiktigad.. risken är att bultarna i hjulhuset sitter stadigt fastrostade..
växelspaken ser ganska så ful ut... tänkte mig att kläda in stången med en svart krympslang... men hittade fellevererad blå krympslang på jobbet..
blå buss blå växelspak..
Den bakre delen av växelstången skruvades fast i den främre, och i växellådan. med nya skruv...
En 23 mm träbit klämdes fast framme och växelstången låstes ihop..
prov växlade och det fungerar mycket bättre än innan..
sedan monterades h handbroms vajer som dök upp i mitten av veckan..
givetvis drog jag av skruven som håller vajern till länkarmen, med en rostig p klämma.. så borra gänga. ny klammer...
justerade handbromsen.. efter ett klick är hjulen låsta... ICQ/ag
skruvade fast kopplings slav cylindern på växellådan.
tänkte mig att demontera värme sköld plåten och expansions kärlet innanför  bak stammen
Men då behöver den bakre kofångaren tas bort..
4 av skruvarna som håller skenan brast... dvs borr jobb frmöver..
då den är knölig blev det en hel del hammar massage från baksidan.... sedan handfilning för att få hyfsad släthet..
Tog sedan fram slipmaskinen och mattade ner ytan..
sedan grund och sidenmatt svart sprayburk... det är ju bara en gammal buss...

https://forumbilder.com/images/2019/06/17/DSCF0515.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/17/DSCF0516.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/17/DSCF0517.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/17/DSCF0518.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/17/DSCF0519.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/17/DSCF0520.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/17/DSCF0521.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/17/DSCF0522.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/17/DSCF0523.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/17/DSCF0524.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/17/DSCF0525.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/17/DSCF0528.md.jpg
vi får väl se om jag mattar ner kofångaren och ger på mer lager.... ICQ/ah
skall bara... vill ju inte sätta tillbaka gamla slitna grejer..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

129 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-24 13:36:12)

lite pillande..började tillslut med kamrems bytet...jag har dragit lite på det...dom 4 m8 skruvarna som håller remhjulet på vevaxeln satt ordentligt fast de behövde handbroms och backväxel för att få loss..
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0530---kopia.md.jpg
Nedre plastkåpan är skrot.. sliten och konstigt deformerad..
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0531---kopia.md.jpg
4 skruv 3 olika längder.. varav 2 avkapade... blir helt nya..
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0532---kopia.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0537---kopia.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0538---kopia.md.jpg


https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0539---kopia.md.jpg
ventilkåpan kraftigt rostig.. verkar ha suttit där ett tag...
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0541---kopia.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0542---kopia.md.jpg
Ventilkåpan satt fast med en gammal packning och massor av silicon...
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0543---kopia.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0544---kopia.md.jpg
Ny spännrulle och rem.. spännrullen är lätt att spänna med en vinklad  fjäderrings tång..
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0545---kopia.md.jpg
sprint för låsning av pump.
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0546---kopia.md.jpg
Veven står rätt
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0547.md.jpg
Cammaxeln låst med plattan..
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0548.md.jpg
Grundligt tvättade/tog bort silicon .grundade och målade den gamla kåpan, och förstärknings järnen. sen var det kväll
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0549.md.jpg
Torr färg färdigt för montering med ny packning lite silicon och nya muttrar..
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0550.md.jpg
Nya avgas gummikuddar.. lite lättare att montera nu då expansions kärlet är bort skruvat..och remkåpan ännu inte monterats.. nya skruv kuddar och muttrar.. för att få bort expansions kärlet fick en skruv  skallen bortborrad.. ICQ/bu
skall "bara" borra bort skruven utan att punktera behållaren sen....
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0551.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0553.md.jpg
Packningen fick ett par små silicon kluddar mot framkant och bakkant där gummibitar ligger mot korken... och ett tunt lager mot den lite knöliga plåtkåpan..jämnade ut kletet lite mer innan montering..
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0554.md.jpg
Dom skitiga plastkåporna innan rengöring.
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0555.md.jpg
Då jag funderat och planerat att monter AC i bilen med denna klena motor, ville jag ha en "ny" dvs annan nedre remskiva.. att modifiera..
jag fick denna skottade 1,6 Td motor..enklaste lyftet ut ur bilen med min nyköpta manuella lyft... bra för ryggen..
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0557.md.jpg
1 ans cylinder har bra vevhusventilation.. men ingen vevstake...
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0558.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0559.md.jpg
lyftkärran som helt klart hjälper upp livet.. förts gången jag ser en dylik som jag handlat på en nät auktion..
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0560.md.jpg
På bussen har någon föregående ägare felaktigt monterat en rem som förutom att slipa på plastkåpan både driver vattenpumpen och generatorn enligt röd skiss..
det rätta är en kort rem som driver vattenpumpen sedan en rem från den till generatorn.. inte konstigt att jag inte kunde få rätt längd på den ena remmen ICQ/bu .
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0561.md.jpg
Nedre remskivan med det innre spåret som inte har en ordinarie rem spår form.. inte konstigt att remmen som låg med bussen var skrot och sliten till konstig form. jag förstår inte varför detta spåret finns.. då det är helt fel form på..
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0562.md.jpg
Yttre spåret som skall driva vattenpumpen.med rätt kilrems profil.
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0563.md.jpg
1,6 Td remhjulet.. och en subaru remhjul som jag tänkte kombinera till en fungerande kyla motorn och ac kompressor drivning...
https://forumbilder.com/images/2019/06/23/DSCF0564.md.jpg

har en del kvar att pilla med...slut för i kväll.../ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

130

Kämpa kämpa  ICQ/bi   ICQ/bp  Verkar var lite "finn 5 fel" bil men den kommer bli kanon.
På totsdag kör vi T5:an söderöver mot Umeå och sedan Visby. Har lite pyssel kvar med solcellsmatning, gasol och vatten/avlopp kvar.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

131

Grymt! helt missat att du köpt en bil till Default/smile

10w buss -57a
Pickup från -67

132 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-24 23:48:25)

En bil... nja har blivit en T3 ett bay bus lik, och en Passat dom senaste månaderna..
Passaten blir donator till denna.. och baybussliket till dubbelhyttprojektet... men det är en annan tråd...


Prokrastinering..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering  )

Det känns som det är en del dylikt.. men så jobbar jag  mycket klura tänka sova på saker.. gillar inte att göra saker flera gånger .. (fast gör det ändå).
Då bussen är blå och det är risk att den blir varm.. och jag hustrun, och kära hunden inte gillar värme, har jag funderat på .. olika lösningar av kyla...
AC i första hand driven av motorn... nu säger säkert någon (eller tänker) med den lilla motorn.... tja inget är omöjligt.. ja jag kommer montera en motorstarkare alternativ motor/låda senare.. (passat1,8 T )...
Men nu 57hk 1,7 diesel.. så... i min enfalt trodde jag motorn hade ett 2 spårigt remhjul... och tänkte en AC kompressor med kilspår.. inte helt lätt att hitta nu... men sen kom jag på... det står ett Subaru lik med komplett fungerande ac med multiribb rem brevid garaget.. så..
Då problemet att få ihop det...så igår blev det lite prokrastinering...
Blev en tur till Ikea..(frun nöjd) en tjock skumgummimaddras av bra modell 140 bred ligger i källaren sedan innan (hoprullad från vår förra säng.. ) den kommer skäras upp i 3 remsor.. sits, rygg och ovan motor rum. så nu en bra bäddmadrass handlades...(dyr) ICQ/bu
https://forumbilder.com/images/2019/06/24/DSCF0566.md.jpg
Sedan en vagn till garaget.. som när jag plockade ihop den .. jag är mer sugen att ha i bussen.. nära samma färg... så blir nog en till till garaget... ICQ/ah
https://forumbilder.com/images/2019/06/24/DSCF0567.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/24/DSCF0568.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/24/DSCF0569.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/24/DSCF0570.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/24/DSCF0571.md.jpg
Jag har gått och grunnat på remskivorna... originalet i plåt..
https://forumbilder.com/images/2019/06/24/DSCF0572.md.jpg
Liggande på..
Alu-gummi-järn dubbel skivan från 1,6 Td.. motorn..
https://forumbilder.com/images/2019/06/24/DSCF0573.md.jpg
Och järngummi-järn multiribb trissan från en 2,5 subaru motor med uppsvarvat centrumhål...
Här med lite minnes mått angivelser..
https://forumbilder.com/images/2019/06/24/DSCF0576.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/24/DSCF0577.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/24/DSCF0578.md.jpg
Så efter att sovit på saken har jag beslutat att nu kommer subaru remhjulet bli stomme.. halva multiribb delen försvinner..
dvs. 5 ribb delen svarvas bort från 4 ribb delen och från gummit..
Td remskivan kommer att svarvas om till samma ytter diameter som original trissan och kilrems spår..  och järn ytterdelen avlägsnas från alu/gummi stommen..
Hålet utökas.. spåras för att senare epoxi limmas fast på subaru stommen, och låsas med mindre locktightade stoppskruvar.. som extra säkerhet..
Därefter finsvarvas allt... 4 hål borras+ en liten fördjupning. detta för fastsättningen på vevaxeln.... därefter bör det fungera några hundra mil.. (minst)
Originalet åker med i bilen för ev problem med egna lösningen....
så tänker jag.. just nu..
En annan "lösning" var att ta vår "mobila" 230 volts ac och ställa i bilen... kyla innan avfärd med markström 800 w.. med en inverter kunna driva på full effekt ca 30 minuter ICQ/be  något längre .med dom lägre effekt lägena.... med ett 75 amt batteri50% urladdning..... 
https://forumbilder.com/images/2019/06/24/DSCF0579.md.jpg

Frågor på det??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

133

Spännande med AC montaget, jag har funderat på en enklare modell med ett 12V Supercool kylaggregat som ofta används i båtkylskåp. https://www.annonsertorget.se/ovrigt/ky … -12v_i3524
Jag har såna i flera hemmabygda kylskåp till de olika campingbussarna jag haft och har. De är väldigt strömsnåla så om man har en liten solcell och fritidsbatteri kan den leva ett helt eget liv utanför startbatteriet. Jag har ett extra som var tänkt till "AC" i 56:a skåpet.
Det måste ju gå att kombinera genom att göra genomgång på ett snyggt sett så att värmen stannar utanför och den härliga kylan inne i bussen.

Post's attachments

000001708003_2.jpg, 57.28 kb, 737 x 490
000001708003_2.jpg 57.28 kb, 193 downloads since 2019-06-25 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

134 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-25 11:11:47)

Hmm hämtar min kompressorkyllåda i EM. .. köpt från seasea...
Frågan e ju hur bra kapacitet ett dylikt agregat har i en stor buss......är det ett peltier element i dom? Kompressor kylar brukar vara strömsnålare och effektivare...
Solpaneler är något vi funderat på.. men nu skall det göras basic lösningar i första hand..en kyllåda går ju enkelt att ta med mellan fordonen...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

135

Det blir i alla fall väldigt bra kyla i en relativt stor kylbox, ja det är et peltierelement i denna som heter Supercool iaf

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

136

Ikväl satte jag upp Subaru remhjulet i svarven.. och svarvade bort hälften av remhjulet ner till navet..
https://forumbilder.com/images/2019/06/25/DSCF0584.md.jpg
sen svarvade jag ut  centrumet på 1,6 turbo hjulet..
https://forumbilder.com/images/2019/06/25/DSCF0585.md.jpg
med lite fasning kan jag sticka ihop delarna  dvs pressa ihop dom i pressen senare....
https://forumbilder.com/images/2019/06/25/DSCF0587.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/06/25/DSCF0586.md.jpg
härnäst måste jag byta ut sliptrissan på min pelarslip och slipa till formen på svarvstålet för att kunna justera kilspåret..
https://forumbilder.com/images/2019/06/25/DSCF0588.md.jpg
sedan hämtade jag kylboxen.. nöjd.. ICQ/ay
https://forumbilder.com/images/2019/06/25/DSCF0590.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/25/DSCF0591.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/25/DSCF0592.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/25/DSCF0593.md.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

137

Hej Michael
Det är intressant med kylboxen jag behöver nån liknande. Hur stor är den?Hur mycket drar den på 12 volt, gissa på 3-4 amp.?

T2b taigagrön ´77

138 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-26 23:28:35)

L*B*H
584*365*446... så ingen liten låda men den kommer nyttjas som en sittplats oxå  ICQ/ad så dubbelfunktion.. stadig sak.
38 liter utnyttjbar volym.
vikt 11.5 kg.. ja det finns mindre grejer...
förbrukning enligt manual..4 amp.. 12 volt. 2 amp 24 v.
men.. en kompressorkyl .. stänger ju av när den är kall.. köpte mig idag ett nytt 92 ampt batteri som förbruks batteri till bussen, sen har jag ett 60 amp till buss/motor ...osv.. boxen har spännings vakt så den dränerar inte batteriet till det dör... vilket inte alla har..
kanske inte den billigaste.. men dom hade kampanj när jag beställde häromdagen.. 3995 kr...
nu är den lite dyrare... ICQ/ac
https://www.seasea.se/kylbox-fr40-38-liter
såg idag när jag var på Mekonomen att dom har någon sorts box.. liksom igår på Jula... men tittade inte på pris /spes.. ICQ/ah
bra skit håller förhoppningsvis... .funderat på låd kyl dvs med en utdragbar låda... vilket är dyrare.. men har ju mer än en bil att ha den i...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

139

DOMETIC ja dom är bra, riktig bra. Har kikad på en mindre som få plats under sittbänken.
Omkopplingen från 12v till 230v går det automatisk ?

T2b taigagrön ´77

140

Grubban skrev:

DOMETIC ja dom är bra, riktig bra. Har kikad på en mindre som få plats under sittbänken.
Omkopplingen från 12v till 230v går det automatisk ?

tja du.. bra fråga... man kan ju ha båda proppar i samtidigt  tja vet inte..
försökte läsa mig till det men troligen ingen sådan intiligent elektronik i den...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

141

Det har varit för varmt sista tiden (runt 30grader och mer eller mindre vindstilla) vilket sänker mig...
Det räcker att jag varit ute en stund med hunden så är jag helt utslagen....
Men jag slipade till ett stål passande kilremmen. sedan började jag svarva resterna av dubbel remhjulet till rätt diameter..
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0743.md.jpg
Fast fick justera stålet lite för att få rätt släpp. ja jag har en ny slipskiva liggande.. har inte tagit mig tiden att böka med det.. ICQ/ah
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0744.md.jpg
Jag riggade pressen och värmde dubbel ringen.. sedan locktight  och pressade med .. tja i det fallet inte mycket tryck. vet faktiskt inte.. gick ganska så lätt och ville få ihop skrotet..

https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0745.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0746.md.jpg
kylde av  kombi hjulen, och stack av den nu inte längre nyttjade lilla ytterringen(den får inte plats eller kommer göra nytta) och slätvarvade , sedan fin svarvade jag spåret till rätt djup.
Ja jag vet radien i botten av spåret blev inte optimal.. men hade ingen lust att lägga tid på att hona om stålet utan en fil  löste det..
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0748.md.jpg
Det "nya" kombi hjulet är 2.6 mm högre... detta var planerat (att det skulle bli något högre) och var enkelt att svarva bort.
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0749.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0751.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0753.md.jpg
Mha  det avstuckna original centrumet .
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0756.md.jpg
Och en bit 30mm axel kunde jag få hålbilden,jag tog helt enkelt ett 8,5 mm borr och använde som en körnare. ICQ/bs . funderade först att göra en körnare som passar. men det är inte sååå noga. och i gjutgodset funkar borret bra till detta.
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0757.md.jpg
Och till kära Arbogan.. och borrade igenom.. först ett 4mm styrhål sedan 8,5. /7.
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0758.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0759.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0760.md.jpg
Fegade lite.. så som extra säkerhet..borrade i delningen och gängade. sedan locktight stoppskruv.
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0761.md.jpg
Och kapade/slipade bort..
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0762.md.jpg
På med lite grund och halvmattsvart..Färdig för montering på bilen..
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0772.md.jpg

Fördelen med att jobba som "fordonspåbyggare" är att vi har allt möjligt "skit" liggande..
hittade på en dammig hylla en innerdel till en fordons ac.. ..denna har vi använt att malla med. men nu är det många år sedan.
Anledningen till att jag kunde få den är vi använder andra elektroniskt styrda enheter till skillnad mot denna helt manuell..
Jag kommer använda större delen av ac grejerna från en 01 subaru 2,5
som torrfiltret/gas acumulator.
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0769.md.jpg

kompressorn..(tog bilden igår kväll i halv skummet..
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0777.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0770.md.jpg
Och den gamla halvsmutsiga innerdelen
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0773.md.jpg
kablarna.. röd + svart jord... sedan vet jag inte vad dom andra två går.. men borde vara trigger till kompressor..
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0774.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0775.md.jpg
Rattarna saknas tyvärr.... får se var jag lite snabbt kan hitta nya..
https://forumbilder.com/images/2019/07/02/DSCF0776.md.jpg

innerdelen finns fortfarande att köpa..fast inte i sverige vad jag vet... vi köpte ju in lite större partier innan...

http://impianti.autoclima.com/img/src/d … alaska.pdf
men jag är långt ifrån en fungerande ac i bussen + allt annat... ICQ/bu

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

142

Hmm fortsatte med kompressor funderingar.. anledning till många bilder är ... jag tittar själv och funderar, då är många bilder bra då minnet..
Etiketten på subaru kompressorn
https://forumbilder.com/images/2019/07/03/DSCF0788.md.jpg
som kommpressorn är monterad i en subaru frågan e om man kan klocka utan problem??
https://forumbilder.com/images/2019/07/03/DSCF0789.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/07/03/DSCF0790.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/07/03/DSCF0791.md.jpg
högtrycks sidan dvs ledningen som skall fram till kylaren i fronten av fordonet.. med komprimerad gas som skall kylar till vätskeform.
https://forumbilder.com/images/2019/07/03/DSCF0792.md.jpg
lågtrycks sidan dvs den som skall komma från innerdelen  med expanderad gas..efter att kylt cupen.
https://forumbilder.com/images/2019/07/03/DSCF0793.md.jpg
infästnings vaggor liggande ner den närmast från en E134 kompressor bil 2001 bil ,den bakom från en 1990 E12 bil..olika infästningar..
https://forumbilder.com/images/2019/07/03/DSCF0794.md.jpg
kommer använda en spännrulle..
https://forumbilder.com/images/2019/07/03/DSCF0795.md.jpg
i denna mockupp, hänger kompressorn ner 8 cm under oljetråget.. inte optimalt. men svårt att göra bättre med denna motor.
https://forumbilder.com/images/2019/07/03/DSCF0796.md.jpg
jag har klockat kompressorn 90 grader dvs utloppet är uppåt... helst skulle jag vilja skita i att göra denna installationen.med detta motorpaketet.. men då jag vet hur vi min fru och jag, liksom vår tjockpälsade hund lider av värmen.. så får jag nog svårt att få med min fru på resan utan..

https://forumbilder.com/images/2019/07/03/DSCF0797.md.jpg

Hitintills har jobbet kostat några 20 or i skruv..
räknar med ca 1000-2000ca kronor till i material...vilket inte är bortkastade pengar....det är mer tiden
fråga en osänkt T3 hur mycket frigång har den under diesel oljetråget??? får säkert göra en "hasplåt" av enklare modell....kluven..
ja jag vet dom flesta har inte ac och klarar sig.. men ...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

143

tja... jag gjorde ett fäste till kompressorn så högt upp som det gick. remmen linjerar...
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0798.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0799.md.jpg
men för att acn skall fungera behövs ledningar. min tanke var att förlänga befintliga ledningar...
det behövs en yd12 mm från kompressorn till front kylaren.. sedan en yd 8 mm från kylaren till tork filtret..
sedan en yd 8 till innerdelen .. därefter en lågtrycksledning yd16 mm..
min tanke att förlänga ..tja en kollega skulle hjälpt mig med det.. men han blev "sjuk " innan semestern sedan åker han hem i 6 veckor till...
elen... kompressorn startas av termostaten om lågtrycks kontakten säger trycket är tillräckligt..det finns även en övertrycks ventil som kan klippa spänningen till kompressorn... gasen komprimeras till mer vätskeform.. går fram till kylaren.. där skall en kylfläkt startas, gasen omvandlas/kyls och blir vätska som samlas upp i torkfiltret.. sedan går den i den tunna ledningen till förångningsventilen/evaporatorn. (innerdelen). där går cupefläkten och omvandlar den nu förgasade vätskan till kyla som kyler cupen.. den nu gasformade vätskan går tillbaka till kompressor osv...

ja jag tjatar på men det får jag..

Vad behövs i rör väg.. flexsibla slangar vid motor.. sedan fasta trycktåliga för resten.. det kan bli högt tryck..
problem..
det finns slangar där man klämmer fast kopplingar med i princip en hovtång.. själva kopplingen har en del som sticks i tryckslangen med hullingar och 2 oringar....en mer diy lösning sådana hade vi på jobbet innan... sedan finns det slang som pressas med en komprimerande hylsa..

problemet är original monterade kompressorer kylare torkfilter har rör slangar med rör som sitter svetsade i fasta kopplingar som tryck i delen och låses med en skruv...
slangkopplingar man köper har gängade anslutningar.. 
så tänkte... skärrings kopplingar.. men vad händer när dom blir riktigt kalla/varma.. är dom gastäta då??
kapa tigsvetsa original rör och modifiera.. tja svetsar jag på ett alurör på vilket en gummislang sitter så blir den nog kass...
jag hade kunnat gjort monterings plattor och hårdlött i koppar rör.. men då har jag inte den flexibla delen...
så bla bla bla...
eftersom det är så förbaskat trångt med kompressor motorfäste/aljuddämpar infästning avgasrör.. så funkar inte original rören..
jag kan inte svetsa om rören ,, ven om jag lyckas räta ut böjarna på dom,, svårt med 90graders böjar i alu.. så.. det blir inte bra...

Jag gav tillfälligt upp .. om jag hittar gängade alu anslutningar  som jag kan svetsa fast på original ändarna  på original rören eller byter ut kompressorn, kondensorn, torrfiltret mot dylika med gängade kopplingar... så kan jag sedan göra flexibla slangar... men
just nu är jobbet stängt i 4 veckor... så jag har inte tillgång till grejer.. och kopplingarna/slangarna är från italien.. Manuli
https://www.manuli-hydraulics.com/manul … -assembly/
Det finns andra fabrikat där man med en press krimper slangarna... men hur som då måste rören ha kopplingar som är för det..

så grejerna åker "på hyllan" vi får se om jag tar nya tag.. att fästa kompressorn i bussen på denna motorn går ju lätt nu..
så åter igen åkte original remskivan på vevaxeln... jag var tvungen att demontera kilremmen för att få bort multiribben...
en nedre rem och en rem från vattenpumpen till generatorn sattes dit..
sen överloppskärlet för kylvätskan... det hade ju en skruv som satt fast... ICQ/bu
kompressorn på plats med fästen sittande över... ICQ/bc
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0801.md.jpg
dom fasta rören/slangarna som ... inte har någon bra dragning...
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0802.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0803.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0805.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0806.md.jpg
grejerna i vila...
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0807.md.jpg
skruvdjäkeln... sittande i en mässingbit insmält i plasten..
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0808.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0810.md.jpg
jag försökte skära fri mässong biten.. efter att jag borrat mycket försiktigt.. men plasten tog slut kort efter mässingen... så
en bit mässing togs fram jag svarvade en hatt utan genomgående hål med m6 gänga.. i vilken jag slipade massa kryssspår...
plasthålet rensades med en försänkare sedan ruffades det upp med en gängtapp och jag kryssborrade.. sedan limmade jag fast hatten med epoxilim..
kärlet är ju trycklöst så hoppas detta håller..
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0811.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0812.md.jpg
Nya skruv.. sedan lite kopparfett i gänghålen och skruvades fast...
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0813.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0814.md.jpg
kammrems bytes dekalen...
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0815.md.jpg
dom nya remmarna mellan vev och vattenpump och vattenpumpoch generator.. 65 amp.
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0816.md.jpg
det går inte fort... men vi får se vad jag hinner på ett par veckor till... ICQ/ai  ICQ/be  ICQ/bu
och vem vet kanske någon an er 2 som läser har några tankar och ideer..

/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

144

Lugn Du..vi är fler som läser och gillar:)

Tycker Du ska ta med originalrör/slangar och kika in hos Hydroscand, för att se om de inte har några lösningar.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

145

hmm jo men  problemet är... hydroskand har gängade anslutningar.. om jag vill använda original ändar.. vilket jag måste med denna kompressorn torkfiltret kylaren..  måste jag kötta och svetsa om dom... och sedan fixa antingen gänga eller en krimpbar ände.. var lite inne på att kopiera en stålkrimpbar ända i aluminium.och tiga fast.. eller göra nya rörändar i mässing svarva/fräsa,,och hårdlöda fast en krimpbar ända , det behövs ju även scrader ventiler.. hög och lågtrycks portar... sedan på med slang... men inte tiden nu.. har tänkt en stund på detta. ICQ/bu .. hoppades att jag skulle kunna  vända vrida originalen.. kanske det finns mer lämpliga slangar på skroten från en annan bil.. med samma sorts kompressor...  vi får c.
men inte nu........ ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

146

Nej, de kan ju krimpa på nya, längre slangar på samma sätt som original..
Jag ser ju på bilden att det skulle gå..
Röret på högtryckssidan är väl helt, men Du kan ha slang därmed. Hydroscand har slangar och krimpning som klarar 500 Atö, så det lär inte vara något problem att krimpa på slang om röret kapas.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

147

.. nja... så som rören ser ut idag så går dom mot fasta delar.. dvs dom måste kapas böjas ändras...... och då måste en ny ände för krimpning fixas... den nuvarande krimp änden har en fastsvetsad hylsa.som går sönder vid slang demontering, det finns krimp ändar där man kan byta ut den med inte på dessa... men hur som rörens form fungerar inte i dagsläget.. och att räta ut en 90 graders krök i ett alurör.. inte ens med värme får man det bra.. om man kapar borrar ur och svetsar i en ny krimp ände.. okey men då skall du hitta en i aluminium.. ja det finns säkert på ebay. men inte så jag hinner få hem nu lite kvickt tyvärr.....
men då måste det ju svetsas  sedan skall någon krimpa.. det är ju så att alla slangar har sina egna krimpändar... passande till slangen. sååå handla av hydroscan... bygga om sedan få dom att på dom ändarna sätta en slang.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

148

ICQ/ay

"ljushuvud"

149 Senaste redigerad av michaelth (2019-07-06 22:43:39)

30 år gammal buss.. med X antal mil på mätaren... klart det blir lite rost..
Ett konstigt runt hål rakt i ovankant av v bakre hjulhus..??? fast bara på v sida...
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0817.md.jpg
Rost i en plåtskarv i bakkant av hjulhuset..
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0818.md.jpg
Och ett hål under lådan bakom v bakre hjulhus.. där insugsröret går upp i v stolpe..
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0819.md.jpg
Rostskada i bakre plåten..
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0820.md.jpg
Använde Biltemas roterande stålborste för vinkelslip.. tyvärr kan man bara köpa trissan i ett kitt med en hög andra mer milda borstar..(129kr)
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0821.md.jpg
Efter rensningen, gjorde jag en ny botten med kant, Mha. konturmallen... nej vet inte var jag köpte den, men nyttig i dylika lägen
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0822.md.jpg
Böjde upp kanten med en svetstång med brickor klämda i.. så som jag lärt mig här på forumet... sedan hamrade till med hammare/mothåll
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0823.md.jpg
Kapade upp sektions skarven med 1 mm kaptrissa.. stoppade in plåten, och kapade bort rostiga kanten längs med 1 mm kaptrissa.. och ritade på konturen uppåt.. la den lite överlapp.. e ju inte så noga blir ju klet över sedan skarvarna förutom epoxi....
Den rostiga kantresten på den nya..
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0824.md.jpg
Friskt kapat..
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0826.md.jpg
Hjulhus gavel reparations plåt isvetsad..
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0827.md.jpg
övre plåten isvetsad.. med massor av punkter..
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0829.md.jpg
knäckte en plåtremsa, och krympte till rätt kontur.. lite bred neråt men kapas till rätt mått sedan.. var en remsa jag hade... brukar klippa upp en helplåt då och då till olika breda ämnen.. sedan är det bara att plocka..
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0830.md.jpg
Stoppade i vinkeln.. punktade fast i glipan, svetsade fast under överplåten i hjulhuset.., kapade genom bägge plåtar,.  tog bort den rostiga remsan på insidan och överskottsremsan på utsidan... och riktade in kanterna mot varann ,sedan punktade fast...
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0831.md.jpg
Utsidan slipad.. med epoxi och färg blir det dugligt... e ju bara en gammal buss ICQ/ad
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0832.md.jpg
Bakre plåten har fått en ny bit infälld och svetsad/slipad..
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0833.md.jpg
"taket" i hjulhuset fick en plåt ipunktad.. med epoxi sedan stenskotts skydd blir det bra... känns inte så noga..
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0834.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0835.md.jpg
Takplåten med neder vinkeln punktade..
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0836.md.jpg
Bakkant insida färdigt för epoxi osv..
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0837.md.jpg
Hmmm minnst 2 rosthål under kanten till gummilisten på sidorutan... skära ut laga eller vänta med.... ICQ/ah  ICQ/bn
https://forumbilder.com/images/2019/07/06/DSCF0838.md.jpg

så nu sitter jag ensam med hunden i mitt knä och frun är  på utflyckt...(hon firar sin födelsedag med sina syskon)
imorgon blir det mer slipa, sedan epoxi....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

150 Senaste redigerad av Grubban (2019-07-07 16:54:13)

Rosthålen runt sidorutan skulle jag fixa så länge svetsen är i närheten.Ta ut rutan och du hitta  säkert flera hål under rutlistan.

Blir bussen klar under sommaren, vad har du för planer?

T2b taigagrön ´77