Faran lurar bakom nästa krök
Faran lurar bakom nästa krök
råkade handla en passat 1.8 t.. från 2000 så nu har jag en motor och låda till bussen dvs lite pyssel till senare
jädra sugen att ändra rotations riktningen...
bilen är besiktigad några månader till och skall köras hem ca 10 mil..
givetvis blir det Kamremsbyte och rengöring av oljesilen och allmän översyn innan några andra hyss...
men det är kommande problem..... kul med utmaningar...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
hmm då saker måste göras i rätt ordning skurade jag golvet i bussen dvs gummimatorna i titten sedan luftkanalen.. lyckades böka in den under mitt plastkåpan.. utan att demontera hela instrumenträdan.. vilket egentligen är ett måste..
därefter sattes växelspaks huset fast under golvet med nya muttrar..
letade fram nya bälten från en 2018 ärs vw T6... men blir nog att byta ut när bussen är besiktigad.. risken är att bultarna i hjulhuset sitter stadigt fastrostade..
växelspaken ser ganska så ful ut... tänkte mig att kläda in stången med en svart krympslang... men hittade fellevererad blå krympslang på jobbet..
blå buss blå växelspak..
Den bakre delen av växelstången skruvades fast i den främre, och i växellådan. med nya skruv...
En 23 mm träbit klämdes fast framme och växelstången låstes ihop..
prov växlade och det fungerar mycket bättre än innan..
sedan monterades h handbroms vajer som dök upp i mitten av veckan..
givetvis drog jag av skruven som håller vajern till länkarmen, med en rostig p klämma.. så borra gänga. ny klammer...
justerade handbromsen.. efter ett klick är hjulen låsta...
skruvade fast kopplings slav cylindern på växellådan.
tänkte mig att demontera värme sköld plåten och expansions kärlet innanför bak stammen
Men då behöver den bakre kofångaren tas bort..
4 av skruvarna som håller skenan brast... dvs borr jobb frmöver..
då den är knölig blev det en hel del hammar massage från baksidan.... sedan handfilning för att få hyfsad släthet..
Tog sedan fram slipmaskinen och mattade ner ytan..
sedan grund och sidenmatt svart sprayburk... det är ju bara en gammal buss...
vi får väl se om jag mattar ner kofångaren och ger på mer lager....
skall bara... vill ju inte sätta tillbaka gamla slitna grejer..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
129 2019-06-23 00:25:58 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-24 13:36:12)
lite pillande..började tillslut med kamrems bytet...jag har dragit lite på det...dom 4 m8 skruvarna som håller remhjulet på vevaxeln satt ordentligt fast de behövde handbroms och backväxel för att få loss..
Nedre plastkåpan är skrot.. sliten och konstigt deformerad..
4 skruv 3 olika längder.. varav 2 avkapade... blir helt nya..
ventilkåpan kraftigt rostig.. verkar ha suttit där ett tag...
Ventilkåpan satt fast med en gammal packning och massor av silicon...
Ny spännrulle och rem.. spännrullen är lätt att spänna med en vinklad fjäderrings tång..
sprint för låsning av pump.
Veven står rätt
Cammaxeln låst med plattan..
Grundligt tvättade/tog bort silicon .grundade och målade den gamla kåpan, och förstärknings järnen. sen var det kväll
Torr färg färdigt för montering med ny packning lite silicon och nya muttrar..
Nya avgas gummikuddar.. lite lättare att montera nu då expansions kärlet är bort skruvat..och remkåpan ännu inte monterats.. nya skruv kuddar och muttrar.. för att få bort expansions kärlet fick en skruv skallen bortborrad..
skall "bara" borra bort skruven utan att punktera behållaren sen....
Packningen fick ett par små silicon kluddar mot framkant och bakkant där gummibitar ligger mot korken... och ett tunt lager mot den lite knöliga plåtkåpan..jämnade ut kletet lite mer innan montering..
Dom skitiga plastkåporna innan rengöring.
Då jag funderat och planerat att monter AC i bilen med denna klena motor, ville jag ha en "ny" dvs annan nedre remskiva.. att modifiera..
jag fick denna skottade 1,6 Td motor..enklaste lyftet ut ur bilen med min nyköpta manuella lyft... bra för ryggen..
1 ans cylinder har bra vevhusventilation.. men ingen vevstake...
lyftkärran som helt klart hjälper upp livet.. förts gången jag ser en dylik som jag handlat på en nät auktion..
På bussen har någon föregående ägare felaktigt monterat en rem som förutom att slipa på plastkåpan både driver vattenpumpen och generatorn enligt röd skiss..
det rätta är en kort rem som driver vattenpumpen sedan en rem från den till generatorn.. inte konstigt att jag inte kunde få rätt längd på den ena remmen .
Nedre remskivan med det innre spåret som inte har en ordinarie rem spår form.. inte konstigt att remmen som låg med bussen var skrot och sliten till konstig form. jag förstår inte varför detta spåret finns.. då det är helt fel form på..
Yttre spåret som skall driva vattenpumpen.med rätt kilrems profil.
1,6 Td remhjulet.. och en subaru remhjul som jag tänkte kombinera till en fungerande kyla motorn och ac kompressor drivning...
har en del kvar att pilla med...slut för i kväll.../ Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Kämpa kämpa Verkar var lite "finn 5 fel" bil men den kommer bli kanon.
På totsdag kör vi T5:an söderöver mot Umeå och sedan Visby. Har lite pyssel kvar med solcellsmatning, gasol och vatten/avlopp kvar.
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Grymt! helt missat att du köpt en bil till
Pickup från -67
132 2019-06-24 22:39:53 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-24 23:48:25)
En bil... nja har blivit en T3 ett bay bus lik, och en Passat dom senaste månaderna..
Passaten blir donator till denna.. och baybussliket till dubbelhyttprojektet... men det är en annan tråd...
Prokrastinering..
( https://sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering )
Det känns som det är en del dylikt.. men så jobbar jag mycket klura tänka sova på saker.. gillar inte att göra saker flera gånger .. (fast gör det ändå).
Då bussen är blå och det är risk att den blir varm.. och jag hustrun, och kära hunden inte gillar värme, har jag funderat på .. olika lösningar av kyla...
AC i första hand driven av motorn... nu säger säkert någon (eller tänker) med den lilla motorn.... tja inget är omöjligt.. ja jag kommer montera en motorstarkare alternativ motor/låda senare.. (passat1,8 T )...
Men nu 57hk 1,7 diesel.. så... i min enfalt trodde jag motorn hade ett 2 spårigt remhjul... och tänkte en AC kompressor med kilspår.. inte helt lätt att hitta nu... men sen kom jag på... det står ett Subaru lik med komplett fungerande ac med multiribb rem brevid garaget.. så..
Då problemet att få ihop det...så igår blev det lite prokrastinering...
Blev en tur till Ikea..(frun nöjd) en tjock skumgummimaddras av bra modell 140 bred ligger i källaren sedan innan (hoprullad från vår förra säng.. ) den kommer skäras upp i 3 remsor.. sits, rygg och ovan motor rum. så nu en bra bäddmadrass handlades...(dyr)
Sedan en vagn till garaget.. som när jag plockade ihop den .. jag är mer sugen att ha i bussen.. nära samma färg... så blir nog en till till garaget...
Jag har gått och grunnat på remskivorna... originalet i plåt..
Liggande på..
Alu-gummi-järn dubbel skivan från 1,6 Td.. motorn..
Och järngummi-järn multiribb trissan från en 2,5 subaru motor med uppsvarvat centrumhål...
Här med lite minnes mått angivelser..
Så efter att sovit på saken har jag beslutat att nu kommer subaru remhjulet bli stomme.. halva multiribb delen försvinner..
dvs. 5 ribb delen svarvas bort från 4 ribb delen och från gummit..
Td remskivan kommer att svarvas om till samma ytter diameter som original trissan och kilrems spår.. och järn ytterdelen avlägsnas från alu/gummi stommen..
Hålet utökas.. spåras för att senare epoxi limmas fast på subaru stommen, och låsas med mindre locktightade stoppskruvar.. som extra säkerhet..
Därefter finsvarvas allt... 4 hål borras+ en liten fördjupning. detta för fastsättningen på vevaxeln.... därefter bör det fungera några hundra mil.. (minst)
Originalet åker med i bilen för ev problem med egna lösningen....
så tänker jag.. just nu..
En annan "lösning" var att ta vår "mobila" 230 volts ac och ställa i bilen... kyla innan avfärd med markström 800 w.. med en inverter kunna driva på full effekt ca 30 minuter något längre .med dom lägre effekt lägena.... med ett 75 amt batteri50% urladdning.....
Frågor på det??
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Spännande med AC montaget, jag har funderat på en enklare modell med ett 12V Supercool kylaggregat som ofta används i båtkylskåp. https://www.annonsertorget.se/ovrigt/ky … -12v_i3524
Jag har såna i flera hemmabygda kylskåp till de olika campingbussarna jag haft och har. De är väldigt strömsnåla så om man har en liten solcell och fritidsbatteri kan den leva ett helt eget liv utanför startbatteriet. Jag har ett extra som var tänkt till "AC" i 56:a skåpet.
Det måste ju gå att kombinera genom att göra genomgång på ett snyggt sett så att värmen stannar utanför och den härliga kylan inne i bussen.
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
134 2019-06-25 11:05:52 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-25 11:11:47)
Hmm hämtar min kompressorkyllåda i EM. .. köpt från seasea...
Frågan e ju hur bra kapacitet ett dylikt agregat har i en stor buss......är det ett peltier element i dom? Kompressor kylar brukar vara strömsnålare och effektivare...
Solpaneler är något vi funderat på.. men nu skall det göras basic lösningar i första hand..en kyllåda går ju enkelt att ta med mellan fordonen...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det blir i alla fall väldigt bra kyla i en relativt stor kylbox, ja det är et peltierelement i denna som heter Supercool iaf
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Ikväl satte jag upp Subaru remhjulet i svarven.. och svarvade bort hälften av remhjulet ner till navet..
sen svarvade jag ut centrumet på 1,6 turbo hjulet..
med lite fasning kan jag sticka ihop delarna dvs pressa ihop dom i pressen senare....
härnäst måste jag byta ut sliptrissan på min pelarslip och slipa till formen på svarvstålet för att kunna justera kilspåret..
sedan hämtade jag kylboxen.. nöjd..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Hej Michael
Det är intressant med kylboxen jag behöver nån liknande. Hur stor är den?Hur mycket drar den på 12 volt, gissa på 3-4 amp.?
138 2019-06-26 23:22:52 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-26 23:28:35)
L*B*H
584*365*446... så ingen liten låda men den kommer nyttjas som en sittplats oxå så dubbelfunktion.. stadig sak.
38 liter utnyttjbar volym.
vikt 11.5 kg.. ja det finns mindre grejer...
förbrukning enligt manual..4 amp.. 12 volt. 2 amp 24 v.
men.. en kompressorkyl .. stänger ju av när den är kall.. köpte mig idag ett nytt 92 ampt batteri som förbruks batteri till bussen, sen har jag ett 60 amp till buss/motor ...osv.. boxen har spännings vakt så den dränerar inte batteriet till det dör... vilket inte alla har..
kanske inte den billigaste.. men dom hade kampanj när jag beställde häromdagen.. 3995 kr...
nu är den lite dyrare...
https://www.seasea.se/kylbox-fr40-38-liter
såg idag när jag var på Mekonomen att dom har någon sorts box.. liksom igår på Jula... men tittade inte på pris /spes..
bra skit håller förhoppningsvis... .funderat på låd kyl dvs med en utdragbar låda... vilket är dyrare.. men har ju mer än en bil att ha den i...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
DOMETIC ja dom är bra, riktig bra. Har kikad på en mindre som få plats under sittbänken.
Omkopplingen från 12v till 230v går det automatisk ?
DOMETIC ja dom är bra, riktig bra. Har kikad på en mindre som få plats under sittbänken.
Omkopplingen från 12v till 230v går det automatisk ?
tja du.. bra fråga... man kan ju ha båda proppar i samtidigt tja vet inte..
försökte läsa mig till det men troligen ingen sådan intiligent elektronik i den...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det har varit för varmt sista tiden (runt 30grader och mer eller mindre vindstilla) vilket sänker mig...
Det räcker att jag varit ute en stund med hunden så är jag helt utslagen....
Men jag slipade till ett stål passande kilremmen. sedan började jag svarva resterna av dubbel remhjulet till rätt diameter..
Fast fick justera stålet lite för att få rätt släpp. ja jag har en ny slipskiva liggande.. har inte tagit mig tiden att böka med det..
Jag riggade pressen och värmde dubbel ringen.. sedan locktight och pressade med .. tja i det fallet inte mycket tryck. vet faktiskt inte.. gick ganska så lätt och ville få ihop skrotet..
kylde av kombi hjulen, och stack av den nu inte längre nyttjade lilla ytterringen(den får inte plats eller kommer göra nytta) och slätvarvade , sedan fin svarvade jag spåret till rätt djup.
Ja jag vet radien i botten av spåret blev inte optimal.. men hade ingen lust att lägga tid på att hona om stålet utan en fil löste det..
Det "nya" kombi hjulet är 2.6 mm högre... detta var planerat (att det skulle bli något högre) och var enkelt att svarva bort.
Mha det avstuckna original centrumet .
Och en bit 30mm axel kunde jag få hålbilden,jag tog helt enkelt ett 8,5 mm borr och använde som en körnare. . funderade först att göra en körnare som passar. men det är inte sååå noga. och i gjutgodset funkar borret bra till detta.
Och till kära Arbogan.. och borrade igenom.. först ett 4mm styrhål sedan 8,5. /7.
Fegade lite.. så som extra säkerhet..borrade i delningen och gängade. sedan locktight stoppskruv.
Och kapade/slipade bort..
På med lite grund och halvmattsvart..Färdig för montering på bilen..
Fördelen med att jobba som "fordonspåbyggare" är att vi har allt möjligt "skit" liggande..
hittade på en dammig hylla en innerdel till en fordons ac.. ..denna har vi använt att malla med. men nu är det många år sedan.
Anledningen till att jag kunde få den är vi använder andra elektroniskt styrda enheter till skillnad mot denna helt manuell..
Jag kommer använda större delen av ac grejerna från en 01 subaru 2,5
som torrfiltret/gas acumulator.
kompressorn..(tog bilden igår kväll i halv skummet..
Och den gamla halvsmutsiga innerdelen
kablarna.. röd + svart jord... sedan vet jag inte vad dom andra två går.. men borde vara trigger till kompressor..
Rattarna saknas tyvärr.... får se var jag lite snabbt kan hitta nya..
innerdelen finns fortfarande att köpa..fast inte i sverige vad jag vet... vi köpte ju in lite större partier innan...
http://impianti.autoclima.com/img/src/d … alaska.pdf
men jag är långt ifrån en fungerande ac i bussen + allt annat...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Hmm fortsatte med kompressor funderingar.. anledning till många bilder är ... jag tittar själv och funderar, då är många bilder bra då minnet..
Etiketten på subaru kompressorn
som kommpressorn är monterad i en subaru frågan e om man kan klocka utan problem??
högtrycks sidan dvs ledningen som skall fram till kylaren i fronten av fordonet.. med komprimerad gas som skall kylar till vätskeform.
lågtrycks sidan dvs den som skall komma från innerdelen med expanderad gas..efter att kylt cupen.
infästnings vaggor liggande ner den närmast från en E134 kompressor bil 2001 bil ,den bakom från en 1990 E12 bil..olika infästningar..
kommer använda en spännrulle..
i denna mockupp, hänger kompressorn ner 8 cm under oljetråget.. inte optimalt. men svårt att göra bättre med denna motor.
jag har klockat kompressorn 90 grader dvs utloppet är uppåt... helst skulle jag vilja skita i att göra denna installationen.med detta motorpaketet.. men då jag vet hur vi min fru och jag, liksom vår tjockpälsade hund lider av värmen.. så får jag nog svårt att få med min fru på resan utan..
Hitintills har jobbet kostat några 20 or i skruv..
räknar med ca 1000-2000ca kronor till i material...vilket inte är bortkastade pengar....det är mer tiden
fråga en osänkt T3 hur mycket frigång har den under diesel oljetråget??? får säkert göra en "hasplåt" av enklare modell....kluven..
ja jag vet dom flesta har inte ac och klarar sig.. men ...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
tja... jag gjorde ett fäste till kompressorn så högt upp som det gick. remmen linjerar...
men för att acn skall fungera behövs ledningar. min tanke var att förlänga befintliga ledningar...
det behövs en yd12 mm från kompressorn till front kylaren.. sedan en yd 8 mm från kylaren till tork filtret..
sedan en yd 8 till innerdelen .. därefter en lågtrycksledning yd16 mm..
min tanke att förlänga ..tja en kollega skulle hjälpt mig med det.. men han blev "sjuk " innan semestern sedan åker han hem i 6 veckor till...
elen... kompressorn startas av termostaten om lågtrycks kontakten säger trycket är tillräckligt..det finns även en övertrycks ventil som kan klippa spänningen till kompressorn... gasen komprimeras till mer vätskeform.. går fram till kylaren.. där skall en kylfläkt startas, gasen omvandlas/kyls och blir vätska som samlas upp i torkfiltret.. sedan går den i den tunna ledningen till förångningsventilen/evaporatorn. (innerdelen). där går cupefläkten och omvandlar den nu förgasade vätskan till kyla som kyler cupen.. den nu gasformade vätskan går tillbaka till kompressor osv...
ja jag tjatar på men det får jag..
Vad behövs i rör väg.. flexsibla slangar vid motor.. sedan fasta trycktåliga för resten.. det kan bli högt tryck..
problem..
det finns slangar där man klämmer fast kopplingar med i princip en hovtång.. själva kopplingen har en del som sticks i tryckslangen med hullingar och 2 oringar....en mer diy lösning sådana hade vi på jobbet innan... sedan finns det slang som pressas med en komprimerande hylsa..
problemet är original monterade kompressorer kylare torkfilter har rör slangar med rör som sitter svetsade i fasta kopplingar som tryck i delen och låses med en skruv...
slangkopplingar man köper har gängade anslutningar..
så tänkte... skärrings kopplingar.. men vad händer när dom blir riktigt kalla/varma.. är dom gastäta då??
kapa tigsvetsa original rör och modifiera.. tja svetsar jag på ett alurör på vilket en gummislang sitter så blir den nog kass...
jag hade kunnat gjort monterings plattor och hårdlött i koppar rör.. men då har jag inte den flexibla delen...
så bla bla bla...
eftersom det är så förbaskat trångt med kompressor motorfäste/aljuddämpar infästning avgasrör.. så funkar inte original rören..
jag kan inte svetsa om rören ,, ven om jag lyckas räta ut böjarna på dom,, svårt med 90graders böjar i alu.. så.. det blir inte bra...
Jag gav tillfälligt upp .. om jag hittar gängade alu anslutningar som jag kan svetsa fast på original ändarna på original rören eller byter ut kompressorn, kondensorn, torrfiltret mot dylika med gängade kopplingar... så kan jag sedan göra flexibla slangar... men
just nu är jobbet stängt i 4 veckor... så jag har inte tillgång till grejer.. och kopplingarna/slangarna är från italien.. Manuli
https://www.manuli-hydraulics.com/manul … -assembly/
Det finns andra fabrikat där man med en press krimper slangarna... men hur som då måste rören ha kopplingar som är för det..
så grejerna åker "på hyllan" vi får se om jag tar nya tag.. att fästa kompressorn i bussen på denna motorn går ju lätt nu..
så åter igen åkte original remskivan på vevaxeln... jag var tvungen att demontera kilremmen för att få bort multiribben...
en nedre rem och en rem från vattenpumpen till generatorn sattes dit..
sen överloppskärlet för kylvätskan... det hade ju en skruv som satt fast...
kompressorn på plats med fästen sittande över...
dom fasta rören/slangarna som ... inte har någon bra dragning...
grejerna i vila...
skruvdjäkeln... sittande i en mässingbit insmält i plasten..
jag försökte skära fri mässong biten.. efter att jag borrat mycket försiktigt.. men plasten tog slut kort efter mässingen... så
en bit mässing togs fram jag svarvade en hatt utan genomgående hål med m6 gänga.. i vilken jag slipade massa kryssspår...
plasthålet rensades med en försänkare sedan ruffades det upp med en gängtapp och jag kryssborrade.. sedan limmade jag fast hatten med epoxilim..
kärlet är ju trycklöst så hoppas detta håller..
Nya skruv.. sedan lite kopparfett i gänghålen och skruvades fast...
kammrems bytes dekalen...
dom nya remmarna mellan vev och vattenpump och vattenpumpoch generator.. 65 amp.
det går inte fort... men vi får se vad jag hinner på ett par veckor till...
och vem vet kanske någon an er 2 som läser har några tankar och ideer..
/ Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Lugn Du..vi är fler som läser och gillar:)
Tycker Du ska ta med originalrör/slangar och kika in hos Hydroscand, för att se om de inte har några lösningar.
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
hmm jo men problemet är... hydroskand har gängade anslutningar.. om jag vill använda original ändar.. vilket jag måste med denna kompressorn torkfiltret kylaren.. måste jag kötta och svetsa om dom... och sedan fixa antingen gänga eller en krimpbar ände.. var lite inne på att kopiera en stålkrimpbar ända i aluminium.och tiga fast.. eller göra nya rörändar i mässing svarva/fräsa,,och hårdlöda fast en krimpbar ända , det behövs ju även scrader ventiler.. hög och lågtrycks portar... sedan på med slang... men inte tiden nu.. har tänkt en stund på detta. .. hoppades att jag skulle kunna vända vrida originalen.. kanske det finns mer lämpliga slangar på skroten från en annan bil.. med samma sorts kompressor... vi får c.
men inte nu........
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nej, de kan ju krimpa på nya, längre slangar på samma sätt som original..
Jag ser ju på bilden att det skulle gå..
Röret på högtryckssidan är väl helt, men Du kan ha slang därmed. Hydroscand har slangar och krimpning som klarar 500 Atö, så det lär inte vara något problem att krimpa på slang om röret kapas.
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
.. nja... så som rören ser ut idag så går dom mot fasta delar.. dvs dom måste kapas böjas ändras...... och då måste en ny ände för krimpning fixas... den nuvarande krimp änden har en fastsvetsad hylsa.som går sönder vid slang demontering, det finns krimp ändar där man kan byta ut den med inte på dessa... men hur som rörens form fungerar inte i dagsläget.. och att räta ut en 90 graders krök i ett alurör.. inte ens med värme får man det bra.. om man kapar borrar ur och svetsar i en ny krimp ände.. okey men då skall du hitta en i aluminium.. ja det finns säkert på ebay. men inte så jag hinner få hem nu lite kvickt tyvärr.....
men då måste det ju svetsas sedan skall någon krimpa.. det är ju så att alla slangar har sina egna krimpändar... passande till slangen. sååå handla av hydroscan... bygga om sedan få dom att på dom ändarna sätta en slang.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
149 2019-07-06 22:39:23 Senaste redigerad av michaelth (2019-07-06 22:43:39)
30 år gammal buss.. med X antal mil på mätaren... klart det blir lite rost..
Ett konstigt runt hål rakt i ovankant av v bakre hjulhus..??? fast bara på v sida...
Rost i en plåtskarv i bakkant av hjulhuset..
Och ett hål under lådan bakom v bakre hjulhus.. där insugsröret går upp i v stolpe..
Rostskada i bakre plåten..
Använde Biltemas roterande stålborste för vinkelslip.. tyvärr kan man bara köpa trissan i ett kitt med en hög andra mer milda borstar..(129kr)
Efter rensningen, gjorde jag en ny botten med kant, Mha. konturmallen... nej vet inte var jag köpte den, men nyttig i dylika lägen
Böjde upp kanten med en svetstång med brickor klämda i.. så som jag lärt mig här på forumet... sedan hamrade till med hammare/mothåll
Kapade upp sektions skarven med 1 mm kaptrissa.. stoppade in plåten, och kapade bort rostiga kanten längs med 1 mm kaptrissa.. och ritade på konturen uppåt.. la den lite överlapp.. e ju inte så noga blir ju klet över sedan skarvarna förutom epoxi....
Den rostiga kantresten på den nya..
Friskt kapat..
Hjulhus gavel reparations plåt isvetsad..
övre plåten isvetsad.. med massor av punkter..
knäckte en plåtremsa, och krympte till rätt kontur.. lite bred neråt men kapas till rätt mått sedan.. var en remsa jag hade... brukar klippa upp en helplåt då och då till olika breda ämnen.. sedan är det bara att plocka..
Stoppade i vinkeln.. punktade fast i glipan, svetsade fast under överplåten i hjulhuset.., kapade genom bägge plåtar,. tog bort den rostiga remsan på insidan och överskottsremsan på utsidan... och riktade in kanterna mot varann ,sedan punktade fast...
Utsidan slipad.. med epoxi och färg blir det dugligt... e ju bara en gammal buss
Bakre plåten har fått en ny bit infälld och svetsad/slipad..
"taket" i hjulhuset fick en plåt ipunktad.. med epoxi sedan stenskotts skydd blir det bra... känns inte så noga..
Takplåten med neder vinkeln punktade..
Bakkant insida färdigt för epoxi osv..
Hmmm minnst 2 rosthål under kanten till gummilisten på sidorutan... skära ut laga eller vänta med....
så nu sitter jag ensam med hunden i mitt knä och frun är på utflyckt...(hon firar sin födelsedag med sina syskon)
imorgon blir det mer slipa, sedan epoxi....
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
150 2019-07-07 16:52:08 Senaste redigerad av Grubban (2019-07-07 16:54:13)
Rosthålen runt sidorutan skulle jag fixa så länge svetsen är i närheten.Ta ut rutan och du hitta säkert flera hål under rutlistan.
Blir bussen klar under sommaren, vad har du för planer?