Åker ni upp något i sommar?Ni är alltid välkomna..vi är hemma!
late,
in love,
and a little drunk..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - T3 (T25), "fyrkantsbussar" » Blåbäret -89 sug diesel campingbuss Light. .framtida blivande 1,9TD
Sidor Föregående 1 … 10 11 12 13 14 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Åker ni upp något i sommar?Ni är alltid välkomna..vi är hemma!
Hejsan Pompejus..
uppåt... ja vi får se..
som läget är nu åker vi några veckor till öhn..
fast tankar finns att åka uppåt linkoping. någon typ långhelg i slutet av sommaren /början av hösten.. hoppas så.
ljud lådan..
vart inte helt nöjd med formen så skar bort en del tyg och nitade fast nytt.
sedan plastade på lite glasfiber.
Efter härdning tog jag ut lådan ..utomhus och slipade jämn med 40 korn flapdisk. dammade massor som det brukar..
klädde med svart galon och en eloxerad plåt... kass bild men det funkar bra såhär. prov spelat och det ostar på bra..
rensade ut lite i garaget (hävde undan någon kortad vw platta sedan in med bussen på lyften/coola klimatzonen
Åkte till Jysk häromdagen och köpte gardin stänger typ som "silent gliss" fast något bredare och mycket billigare..
skruvade fast ovan dörrhålen mha små plåtbleck. och med 90 graders krökar rundan framför solskydden..
Då det varit vinande ljud vid dörr rutlisterna så bytte jag alla..skönt att slippa vinandet..
Gardin tyget skars i 2 remsor och fållades, sedan sydde jag fast en ny tygremsa för gardin krokarna..
På plats.. visst inte helt ljus tätt men tillräckligt bra..insyns skydd/lite sol skydd på tidiga mornar.. alla andra rutor har ju mörk solfilm.
Då jag lärt mig av erfarenhet.. reservdelar man har med behöver man sällan använda....
Jag bytte bägge remmar förra sommaren men då remskivorna var rostiga har dom slitits något
så ett par nya av rätt längd lades i bagaget..
Skarpare bild..
Gardinen bakom förarstolen i vilo läge..
Såå tja fortsatte med inredning..
Jag gjorde en enklare bord/hyll konstruktion förra sommaren.. den fungerar, men med den fasta bordsskivan försvinner mycket plats, så..
handlade förra hösten ett enklare sängbord.. så nu använda en del av det..
Använder endast skivan och järn axel vinkeln, och ett stopp, fästet under skivan medger bara förflyttning längs skivan men ingen rotation.. så bort..
Satte upp några bitar extraljus stag/passbitar vw T6.. som blivit över och borrade 19,5 mm hål i..
lite blandat överblivet skrot togs fram..
Efter en renovering av kylvätske tillförseln på kallsågen sågades och borrades ett par bitar plattjärn och svetsades fast i kommande klämm och vrid beslag..
tanken var.. (gjorde så bla) att klyva röret, och kunna klämma det runt järn axeln, för att förhindra rotation på bords skivan.. men endå kunna vrida densamma..
gjrode ett enkelt vägg fäste av en bit vinkeljärn och en av hylsorna.svetsat i lod... med detta kan bordet ställas in till rätt läge vid tex surfplatte eller bok läsning i pass stolen.. eller födo intag.. ett fällbart bord och 2 stolar följer med bussen för yttre användning..
uppfällt läge tex vid färd ..
kapade isär och modifierade/svetsade dit en ny bit plattjärn i klämfästet, för att få bra funktion..
Ytterligare ett vägg fäste kommer göras vid sitt bänken.. en annan dag..kanske tillockmed idag.
Fint fix och trix. Har likadan lösning på gardin fram på min Reimo och ett tips är att ha ett omtag som håller fast gardinen hopdragen då det fladdrar friskt i den när man kör med sidorutan öppen på tex Gotland.
små fix... hmm ja sådant behövs på över 30 år gamla fordon...
bytte handbroms vajern (bara ena å den andra såg fin fin ut förra sommaren.. dumt men tidnöd..) på Gotland konstaterades anläggning..
stegade bak bromsen lite.. men handbromsen vart kass märkte jag i höstas.. ??? använder den sällan... kollade när trumman åkte av .. en blank skav ring
vajern var inte på armen???? första gången det händer mig.. brukr inte vara lätt att få på armen och därför brukar den inte hoppa av heller. fick kanon broms (handbroms) men igår kväll vid provtur.. anläggning igen
annan prokrastinering... värmekranen.. i slutet av sommaren beställdes en ny.. sen var det ju trevligt med lite värme höst vinter vår..
när man tagit bort reservhjulet och hållaren och stirrar upp ser man fläkten..och där uppe kranen..
ny kran...hoppas den håller ett tag...
I fotutrymmet på passagerar platsen kan man se värme ledningen skymta dvs ovan kran..
med anpassad klämma nyper man ihop slangen.
klämde slangen under kranen sedan en svetstång att komprimera slangklämman...
ta bort vajerklämman med en mejsel... observera vart klipset tar vägen...
ny eftermarknads kran och gammal vw otät sak..
det lilla fjäderklippset
och hur monterat... tips drag in vajern i höljet så mycket som möjligt vid montering.. det blir liiite lättare då att få på plats... tro mej..
en bit klöven gummislang blev skavskydd mot fläkt motorn då det låg otäkt nära nu.. sen buntband som håller slngarna ihop..(det var så innan??!! )
Bytte tätningen vid bakluckan.. ny reststump och gammal list..
vid buss inköp var dörrlåsen kass.. fick låna ett till förardörren när sedan mina 2 nya komm..(ett i taget) med olika nycklar ..så blev bara behöver dvs förarsidan utbytt.. nu pass.. borrde små hål i nycklarna ett för förare 2 för pass.. sen en nycket för tanklocket och en tändlås /baklucka... kanske skall se om ett hel sett går att köpa...
i sovutrymmet i bakre delen av bussen blir det skivor av 2 lager "liggunderlågg skum" 2*10 mm ihoplimmade dessa paneler kommer hållas i fönsterhålen med hjälp av bla gardin fjädrar.. detta för att dels isolera mot värme/kyla och mörka ner.
3 vinklar i underkant luckan där skummet ställs ner..
2 små uträtade vinklar i ovanknt för fjädern.
gardin omtag.. jodå det blir dylika... enklast möjliga . 2 bitar kardborre som skruvas fast med ett litet bläck.. men det är små jobb som kan göras var som.. så det kommer..
gardinomtaget..
satte liggunderlag isolering 20 mm med vinklar och gardin fjäder på bakre sidofönstren..
Plockade isär bromsen.. och fick bort anläggningen och handbromsen att funka.. samtidigt.. vetefan vad som var fel...
sen inrednings modulen.. jag "gjorde" en enklare modul förra sommaren med ett IKEA underrede fast utan hjulen, sedan med ett gammalt bords skiva från ett 3 bent soffbord.
Gammal bild från förra året..
men...skivan kändes stor.. så en bit björk plyfa och en bit furu list som jag planade ner.. användes..
gjorde något som liknar det lilla fällbordet.. trall skruv (rostfri) lite lim och lack..
blaskade på lite lack.. även den gamla skivan slipades lite lätt, sen lackades skiten in.. blir nog bra...
Bussen ja den rullade 18+3 landmil +ett antal distans vattenvägar. .
Sitter med surfplatta på lilla utfällbara bordet i den bakvänd stolen
Och frun vilar i sängen. .hunden utanför
Hela baksidan av bussen är småprickig pga oidentifierat olje läckage... men helt klart motorn är lite kladdig...var samma förra året.. bytte packboxar och ventilkåps packning ar. . Så vet inte var den är inkontinens. .. men olje nivå okey..
Ja ja det funkar till det rasar.. sen vill jag ju ta omtag med td maskinen . Jag kommer lyfta lager överfall och ev byta kolvar ringar... skulle vilja starta och göra komp test.. leak down?men vi får se..
Skön vila har vi nu i alla fall
som hoppats på, så höll allt.. nästan
snurr stolen lilla bordet super.. vi satt och åt vid det läste surfade och använde det varje dag.
nya tillfälliga skivan på ikea modulen var perfekt för gas köket..
men till nästa säsong blir det en modul med fullutdrags lådor..och kanske kan få frun att ta med mindre med grejer/kläder.....
gardinerna jag sydde funkade bra.. men skulle satt upphängnings remsan lite längre ner då det nu blev en liten glipa upptill..
sedan takluckan... vi hade den öppen hela tiden.. men problem. det kommer in massor av ljus.. så .. vill ju få luftutbyte .ett transparent men ljus tätt tyg vore bra..
på gotland körde jag mest i ca 70kmt. men oljeläckaget är trist..lämnade lite fläckar överallt.. sen började grenröret läcka..av 8 skruvar saknas 2 .. en i varje kant..en avbruten och den andra borta.. med ev dåliga gängor i blocket.. dom andra 6 muttrarna är mycket ner rostade..och för att byta behövs troligen motorn avlastas och ena motorfäster tas bort innan försök görs att lossa grenröret......... men en burk avgaspasta som jag hade med fixade läckan... tillfälligt???
Jag fick en växelspak till min 5 växlade aap låda av en vän....
så fortsättning.. vi får se...
lite blandad Gotland..
Lilla mamma 92år eksta kusten.....happy day... fast vart lite krångligt för henne att ta sig in i bussen..men en ölback som hon steg på löste det...
Mysigt, fina bilder också, kul att T3an verkar funka bra efter allt jobb du lagt ner.
/Foppa
Det var många bekanta vyer. Cheva 56:an har jag inte sett tidigare. Kaisern är också obekant. Fanns den också vid Kutens bensin?
Det var många bekanta vyer. Cheva 56:an har jag inte sett tidigare. Kaisern är också obekant. Fanns den också vid Kutens bensin?
yess... har blivit några biltilskott.. fast jag skulle kunna gått där längre... men frun satt i bussen och ville vidare..
T3 an... har funderat lite bla skåp..
en modul som placeras bakom förarstolen med en låda för min kompressor kyl låda.. + lite lådor för diverse.
bla vattendunk .
vask i form av en plastbalja, som ligger lös upp i skåpet.liksom gasolköket (biltema) som även det står uppå löst..
Då kan vasken lätt komma ut och tömmas.. men ligger kvar med ev disk i.. liksom gasolköket som blir lätt att lyftas ut på ett löst bord.
Lådorna har ju tyvärr fel bredd 560 mm.. så en får breddas för kyllådan, och dom andra smalnas av..tyska fullutdrags lådor..
12 liters dunk.. för vatten hellre 2 små än en stor..
Sedan har jag letat reda på ett T5-T6 bakre värme/ac paket.. litet och smidigt. skall se om jag kan använda det till bussen..
så nej inte hänt så mycket.. men funderar lite..
/ Michael
Min baklucka e ju kraftigt rostig i botten och jag annonserade här på forumet i höstas.. och i börja på Januari i år svarade
"dieseldavid" från Jämtland...
då varken jag hade ärenden uppåt landet eller david neråt har luckan blivit liggande i hans förvar..
med jämna mellanrum har vi hörts av..
och i söndags kunde vi samman stråla.. nu i jönköping dvs några timmars körning uppåt i landet..
tyvärr missade jag att fotografera hans 14 synkro i Afrika kittat camping utförande..(resan 2010 med egenmonterad TDI maskin)
en bra stund i trevligt sällskap innan jag körde söderut..
så med luckan fastspänd som en jätte spoiler på bruks saaben ..(som vi nästan aldrig använder..
frågan från david varför jag inte använde bussen...
den oljeläckande motorn har en skjuten avgaspackning.. på vanliga motorer är det ganska så enkelt fix..
men denna motor har dels en avdragen pinnbult... där läckan är... och i andra änden saknas en .. dom andra 6 är muttrarna mer runda än kantiga så hoppet att få loss dom är ju litet....förutom det faktiska att ena motorfästet måste demonteras..
så avgaspasta håller detta "tätt" i max 10 mil... provat några gånger..
så vad händer med den efterföljande 1,9 maskinen...
tja den står torrt i garaget..
vad behövs..
en ny oljepump dvs den som passar till 50graders lutning..
en oljeretur ledning till tråget från turbon.
plugga original hålet i blocket för densamma.
en ny kamrems sats..
montera högtrycks pumpen .. och för det skaffa ett kalibrerings kit..
nya packningar och packboxar..+ filter.
nya svänghjuls bultar..
en anpassning till avgas systemet.
luftfilter fästen.. och diverse ..
så ve vet när det blir av..
även en AAP 5 växellåda som behöver ny ingående axel och byte av kopplings hus..
och montera passande växellänkage..
så vi får se.. när..
Hur som jag är Mycket glad att David lät mig handla denna fina baklucka..
och innan det Tack till Kjell T för diverse som kommer göra mitt motorbyte möjligt.. utan tvekan kommer det hända..
Så...
bussen den vill vi ju åka med... pga avgasläckage har glädjen försvunnit..
varför inte fixa det då??
Tja jag har prokrastinerat ett tag nu.
Startade bussen och flyttade den till framför garaget.. det är något konstigt med bussen ..jag blir alltid glad när jag kör den
Sen hissade jag upp bussen på lite lutning, så jag lättare skall komma åt..
men vad behövs väl då för att fixa detta.. dvs original motorn och den kommande turbo maskinen..
Tja jag gjorde en beställning från England.. brexit osv suck... så förra fredagen skulle jag fått grejerna.. på eftermiddagen får jag mail att tull osv skall betalas..
Jag gör så..
Får mail igen nu måste jag bevisa att jag gjort det..
Gör det. mailar skärm dump..
väntar.. ringde UPS skitfirman idag.. dvs en vecka senare..
så säger dom... ja vi väntar på bevis.. som ju en UPS rep. fick förra fredagen så ... jag skickade igen och nu... nu är grejerna kanske på väg...
sååå smidigt..
Nåväl nya pinnskruvar, grenrörsmuttrar.. en oljepump. +packnings sats för turbo maskinen. kamrems sats.. ingående axel till 5 växellådan..svänghjuls skruvar.. ..osv..
mao en liten hög..
Tittade ner i motor rummet.. men där såg allt ut som vanligt..
en avlastning av motorn fixade med en regel och en bit gängstav..
för att kunna få bort grenröret behövde insuget bort..
jag fick demontera ljud dämparen och avgas röret mellan grenrör och dämparen.. för att få bort motorfästet..
Mha en lång tunn 12 mm hylsa lyckade jag få bort dom 6 återstående muttrarna/ 5 pinn skruvar.. (en saknades innan och en är av vriden som innan..)
dom 2 som är kvar.. en avbruten och en tunrostad är vid den läckande avgasporten. jag skall försöka med värme i morgon och hoppas jag får loss dom..
Jag försökte med en svetstång att försöka vrida loss dom .. men icke..
Grenröret är inte vackert.. kanten är bortbränt/rostat vid porten som läckte..
En pinnskruv gick av till värme skölden som jag får fixa..
Inte vackra.. men jag fick ju bort dom i alla fall
ytan i toppen vid sidan av avgasporten ser inte kul ut.. vet inte riktigt vad jag skall göra så inte den nya avgaspackningen blåser bort.. jag har ju inte lust att ta bort toppen och plana av den..
grenröret... inte kul men det går ju att fixa..
Då jag ännu inte köpt spänn järn/ skruv till fräsen blev det en ful uppspänning mha både m8 och m10 gängstav.. och lite spännjärn/distanser.. lite suspekt.. men med lite matning fick jag fräsa bort ca 4mm för att få ytan hel igen....
fixade det sista med 80 papper på en bänkskiva..
en 10/9 skruv blev pinnskruv eter bortborrning av den avdragna och rensning av gängan..
hoppas jag får bort skruvarna i morgon..
over and out /Michael
Heja - heja, rost är kul
Bussfest på Öland i sommar kanske? Vi funderar på att åka men då med T5:an men det e ju också en buss
Tja vi får se.. Gotland blir det säkert.. lite lågt med moment idag... handlade m8 insatsgänga om det skulle så vara.. hopppas få ut pinnskruvarna och att Ups slutar kidnappa mina grejer---
Skulle behöva ett insprutningspump fäste till turbo motorn..
Jag har ett fäste som heter 028130147A men det har för litet hål för halsen på insprutnings pumpen.. jag behöver ett som heter 028130147J... om jag inte lyckas göra en fixtur och spänna upp det gamla i svarven... från 50- 68mm hål..
Min ABL T4 1,9 td maskin var utan pump och den jag fick tag i (rätt till motortypen) passar inte på fästet som satt på..
Två funderingar:
Tillverka ringar av stål och sätta i avgasporten som förstärkning? (som Ovlov B18)
Vad gäller urborrning av avdragna pinnskruvar, om man får bra styrning använda en pinnfräs?
https://www.solectro.se/Product/Index/3295?SecId=1102
KÄMPA PÅ, snart vaknar lilla videung
Delar...
Beställde delar från autodoc. . 4 dagar senare var dom hemma. .
Inga bilder här... men delar för td maskinen... sedan beställde jag delar från brickwork dvs från brexitland..
Delarna kom till Sverige på 4 dagar och upps ville ha tull och moms... satte över casch.. men då ville dom ha ett bevis på att det genomförs tog en printscreen och mejlade till deras Broker. . Detta var på fredag.. inget händer veckan efter.. på fredagen efter efterfrågade jag vad som hänt..
En trevlig quinna öppnade ett ärende.. kort efter ett Mail från en annan Broker. .. dom behöver bevis.. skickade samma om reserverat belopp och en ny om att pengarna nu var dragna.... suckpå tisdagen frågade jag efterförsändelsen... ja den skulle komma.. på torsdag..jetpack dyker upp och vil ha cod..cashon deliver. . Min fru vil inte betala och jag jobbar...
Blev sur skickade sms då jag inte har tid att vänta i luren. . Hinner knappt stoppa luren i fickan en Torbjörn ringer.. vad är problemet?suck.. berättar.. han.. men jag ser inte att avgifterna är betalda..
Frågar när jag betalt... ber att få återkomma...3 minuter senare ringer han dom hade gjort fel... NO Shit. .. jetpack kom några timmar senare.. tydligen ofta problem med upps.....frågade Torbjörn om han tycker detta är okey.. eller om dom skyller på covid.. nä inte okey tyckte han...
Tyvärr hade jag ingen tid att montera något av detta.. då resa till gotland genomfördes en liten stund senare..
Buss motorn då.. jo jag fick bort dom tjuriga pinnskruvarna efter ca 1,5 timme..
Och kanske måndag blir det mer montering..
Grejer jag köpte var pinnskruvarna brickor muttrar för gammelmotorn..små glidklackar för växelspaken. .ny oljeplug
Ljud dämpar fäste.. och bw gasreglage för pumpen.. ja jag hade kunnat gjort dom själv.. men ibland smidigt med färdiga grejer..
Packbox för AAP lådan och ingående axel. Med lager för td motorn liksom luftfilter och grejer för inställning av insprutpumpen..
Som innan en del grejer från ad.. och har nu sett att ännu mer behövs..
Funderar att köpa nya bakfjädrar då dom nuvarande har en hel hög med gummi i och bussen har ändå bakhäng..
Paruzzie har standard eller behövs det förstärkta för en rad 4 diesel motor buss? Och vem har det då?
Hepp från öhn...
Så vad hände.. köpte en packnings sats... tyvärr var ena packningen inte rätt..
Jag spacklade upp den utbrända ytan i toppen.. ca 0.5 mm djup (mätte med digital skjutmåttet..
fyllde upp med chemisk metal som jag ziklade jämt med toppen..
jag hade rengjort insuget, som så ofta är oljigt och kletigt på gamla diesel motorer..
liksom värmesköldarna som var skitiga och spruckna som jag rengjorde svetsade och sprutade med kallgalv.
"downpipen" dvs avgasröret mellan grenröret och ljud dämparen var rysligt rostigt så det renslipades och kallgalvades liksom grenröret.
En ny grenrörspackning dvs den med ett hål för avgaserna inköptes tillskillnad mot det felaktiga som var i satsen...
Köpte in en ny oljepump... motorn funger ju bra.. men har lite sämre oljtryck vid varm motor.. men så tänkte jag till om.. jag byter den så borde man kanske kolla lager .. sen behövs nya bultar till stakarna osv.. så pumpen blev omonterad.. jag ville ju ut och köra.. och i förlängningen byta till turbo maskinen..
sååå istället började jag montera ihop avgaseriet... med nya pinnskruvar brickor och nya 12 mm m8 förkopprade muttrar..
altid trevligt med nya saker/fixade..
Bussen mår bra.. jag skulle hämta lite hojsaker (åt en Rejsamedlem), så bussen kändes som lämplig fordon... och genast ville frun med..
blev en tur genom soliga landskapet, då vi njutningskörde längs en gammal riksväg (ca70kmt) ser jag på håll ett älghuvud som tittar ut från en skogsväg.. jag saktade ner till nära stillastående. och 2 till älgar visar sig bredvid den förste.. vi tittade på varandra ca 10 m från varandra, sedan lunkade dom vidare.. en bra dag
"Kinderägg" dvs en multifunktions grej..
Imitt fall en förvaringsenhet..
I bussen gjorde jag något dylikt till sesång 1.. dvs ett IKEA rullunderrede utan hjulen... med en gammal bords skiva på..+ torkyrullen..
Det fungerade, med bords skivan var klumpig, och tog upp mycket plats..och svärt att hitta grejer..och för lite förvaringsplats..
Sesång 2.. ny toppskiva .. men .. grundproblemen kvarstod.. för lite och för jobbigt att använda..
Tanken har hela tiden varit, att bygga en "bättre"kombinations "möbel" som huserar den,
Topp matade kylen..
Biltema gasolköket..
vattendunk med pump.
En lös diskbalja.
Gryta, stekpanna. koppar glas bestick stekspade kniv osthyvel skålar tallrikar ..(ja jag vet en del kör med engångs).. men det e inte vår stil..
kaffefilter tratt..termos.
Hundmat.. människomat typ burkar, torrmat ..brödlimpor.
Utfällbar/drag. bordsyta/ skärbräda..
Ölöppnare korkskruv.
Diskborste diskmedel...
torkyrulle... soppåse..
Ja ni ser mycket grejer .. vi har haft med oss detta,, men alltid svårt.. att hitta..
så tanken har funnits att göra en modul som är utlyftbar ..som innehåller flera fullutdragslådor..
Ja jag är möbelsnickare så "borde" kanske göra grejer i trä..men...
kollar man i tex husvagnar så jobbar man ofta med tunn plyvood. och tunna granribbor och limmar ihop rysligt stabila saker..
men det förutsätter att grejerna sitter fast ..vilket inte blir nu..
och vikten e ju inte direkt ett problem..
Jag vill ha en laddad och klar enhet som bor i bussen .. men är "lätt" demonterbar.. typ spänne/spännband??!!
Såå jag åkte och köpte 15*30 mm profilrör... 12m... vilket inte räckte..
Blev 34 bitar... och jag fick komplettera med diverse bitar som jag hade hemma innan..(delvis andra dim..)
Såååå jag började fundera...
Lite av det som skall få plats..
Fick med mig en kladd...som delvis var felaktig...
Och så började jag kapa rör... nej det blev fler... (glad för min kallsåg)
Stommen är inte färdig svetsad...(gasen tog slut..) och utvändiga svetsar skall slipas..
Uttaget i "gaveln" på ställningen är för strömkablar för kylboxen som måste gå "utanför boxen"
dvs det blir en stoor låda för kylen och vatten tank.
Sen flera nerkapade smålådor..
Jag utgår från färdiga, som jag övertagit gratis.. lådor som klarar 45 kg belastning styck... sa jag att dom var gratis..
Modulen har olika längd i framkant ,pga. förarstolen och bältesrullen.. här en av lådorna.vilka kommer modifieras...
Det blir nya lådförstycken..bla.
så ... det kommer mera... grejerna skall ju användas om några veckor....
Lådor...
hur gör man det...
Tja antingen trä.. tenderar att ta mycket plats.. vara svåra att hålla rena och ev.. tunga..beroende på teknik.
?? plast?? kommer ihåg 70 tals gulnande dylika.. som sprack..
Plåt blev det i mitt fall.. Jag bockade till u formade bitar av spill 2 mm plåt.. blir en del dylikt från nc fräsen..
Mina köpelådor (dom stora) har just plåt skenor/sidostycken sen botten i plyfa eller plast..
Dom tål 45 kg belastning, och är så kallade fullutdrags lådor där själva skenan är skyddade från skräp. nackdel dyra, och tar mycket sidoplats..
Till skillnad till Biltemas "fulutdrags" skenor som är billiga, men inte kommer hela vägen ut.. vilket iofs inte behöver vara ett problem..
Och inte tål så mycket vikt
Men det finns fullutdrags skenor från Biltema oxå... tunna .. men lätt att det kommer smuts i dom infettade kul skenorna..
Dom tål 40 kg belastning..
500 mm fullutdrag
"fulutdrag" skenan/lådan har ett "spärrläge där man lyfter upp lådan lite i "fullt" utdraget läge..
Drar man ut den längre, faller lådan, vilket gör den lätt demonterbar.
Dom billiga skenorna rullar på bara 2 trissor per sida..
En grej jag kommit på man kan göra... är att modifiera skenorna, så lådan när den är helt inskjuten "faller ner" 10 mm
Detta genom att man kapar bort 20 mm.
tack vare detta behöver man ingen vanlig låsning av lådan, utan bara lyfter den 10mm och drar ut..
En "grej" man inte kan göra med fullutdrags lådor.. man vill gärna att lådor i men bil håller sig stängda under färd..
Alla skenor markerade
Och modifierade..
Ja just.. glömde .. satte ihop lådorna .. använde 16 mm plywood som har laminat typ "perstorp" på båda sidor..
Jag kapade hyfsat passande bitar, som sedan skruvades fast med träskruv i klippta försänkta hål i förborrade hål ..så inte plywooden spricker..
Fäste skenorna med försänkt m4*8 med en räfflad krag mutter på insidan.. man kan sätta dom i botten oxå.
en plåtremsa blev en "borrmall" eller rättare en mall genom vilken jag körn slår hålen med en automat körnare. sedan borrar 3,25 gängar m4. i stommrören.
lyft på väg ut låda.
"låst låda"...
Ev. blir det såhär.. fast jag hade tänkt ha en fullutdrags bords skiva överst.. som en exstra matplats när man sitter bak.. så kanske skär ner den översta lådan..
fast en tanke var att sätta torky rullen i den lådan.
dom små lådorna blir bla bestick och den vill jag inte ha direkt under den fult utdragna bords skivan/med skärbräda på/kaffemugg eller dylikt..
"diskbaljan" tänker jag mig fälla in i toppskivan. vilket kommer minska ner möjligt nyttjande på översta lådan..
Det blir en pump som pumpar upp vatten från en 12 liter dunk bakom kylen i nedersta lådan. vid tömmning av vasken lyfts den upp/ut...
Bara den nedre lådans skenor sitter.. dom andra är fortfarande möjliga att ändra..
distanserna mellan lådorna är eftersom det blir täckade förstycken och profilrör som täcker glipor.. ja ni får se..
lite grejer jag handlat till modulen.. det finns mer...
Så ser det ut just nu..
Tankar på detta..jag vet att vissa tittar så några tankar har ni säkert.. vad gör jag fel vad har jag inte tänkt på.
/ Michael
Hm, någon form av cellgummikluttar för att hindra rassel + lås så de int öppnas/stängs i svängar?
Kämpa på
Hm, någon form av cellgummikluttar för att hindra rassel + lås så de int öppnas/stängs i svängar?Kämpa på
utkapningen i skenorna är en effektiv låsning... om man nu inte voltar bussen.. tyngdlagen håller dom stängda...
Sidor Föregående 1 … 10 11 12 13 14 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - T3 (T25), "fyrkantsbussar" » Blåbäret -89 sug diesel campingbuss Light. .framtida blivande 1,9TD
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.