Kolla så inte lamellen tar i bultarna på svänghjulet nu när du svarvat ner det det hände mig en gång gick bra ett tag när lamellen var bra men tog i efter ett tag och lamellen var långt ifrån slut då
/Magnus
252 2020-04-25 18:05:39 Senaste redigerad av michaelth (2020-04-25 18:07:58)
Tack för omtanken.
MEN
0,8 mm borde inte göra så stor skillnad??.. blir en helt ny Sachs koppling (Lamell/tryckplatta) och bultarna som håller svänghjulet, är ju ganska så mycket lägre än dom jag hade vid svarvningen..
men visst skall kolla det.. har ju en gammal lamell liggande från ky motorn..
Såå nu var jag och kollade.. la ett par original bultar i svänghjulet la på ett borr som måttstock och på med den "slitna" LUK 8.54 mm som jag demonterade från ky motorn..
jag hade mellan 5-5,5 mm frigång.dvs 5,5 mm tog i fjädrarna... provade med ABL motorns lamellen där hade jag mer frigång..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jag bytte ut mina bultar skulle skrivit det tidigare vet ej vart bultarna som satt där tidigare kom i från men bultskallen var för tjock så det tog i lamellen hade nog kört ca 5 tusen mil med den bussen innan den började slira bytte bultar sen var allt ok igen tänkte mest att det kan vara bra att ha koll på
/Magnus
Ventilen på insuget är övertrycksventil, reservdelsnummer 068 129 633.
Kommer jag så långt att jag med min syncro att det blir motorbyte till 1,9 skall jag försöka få det att se ut som om motorn alltid suttit där och då använda modifierat JX insug.
En del uppgifter, tyvärr bristfälliga, finns på etka vw.
om och vad jag gör vid besiktningen återstår att se.. men denna mindre effekt ändring går under vanlig regbesiktning.
om dom överhuvudtaget bryr sig. bara funderat på vad ventilen gör då en dylik inte finns på min kommande motor..
av någon anledning har man tänkt att det inte behövs. dvs kanske aaz eller abl motorn har högre laddtryck än 1,6 td maskinen. och att det då skulle behövas en annan enhet.
tråkigt om man bygger ladd och släpper ut det? borde inte wastgaten i turbon reglera det??
om vw inte tänkte det behövs??
den "nya" motorn har en egr avgas återkoppling ventil vilket jag inte tänker montera...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Skulle tro att ventilen är en säkerhetsgrej i händelae av att tex westgaten skulle kärva. Kan försöka studera i VAG självstudielittaraturen när jag hinner och kommer ihåg.
JX Motorerna sysselsatte verkstäderna rejält när de var i aktiv tjänst.
Då Kjell T i Finland varit mycket behjälplig med bla bilder, och beskrivning i mail.och nu senast en stor hög med delar, som kan vara svåra att få tag på..
Så lägger jag upp hans bilder här, (med hans tillåtelse.) på en av dom AAZ konverteringar han gjort.. den senaste..
JX dvs 1,6 TD grenrör med en adapterplatta för en AAZ turbo?? min ABL turbo har samma fläns som 1,6 maskinen..
Man ser här ett Jx insug som kompletterings svetsats, och portats och planats. för att passa på dom större portarna på 1,9 motorn
AAZ motor redo för montering i T3
som sagt min turbo är lite annorlunda, dvs till ABL motor.vet inte om den är en mellangrej då den inte listas som samma som Jx motorn eller aaz...
ABL motorn har original 68 hp... tanke finns på enliten SAAB intercooler.. eller en vatten mantlad. med extra pump och kylare.... för att skona maskinen.. och liiite ökat ladd.. kanske
Nåväll..
Insug.. funderat vad som skiljer mellan JX och ABL insuget så värmeskyddsplåten försvann och under det komm oljelorten fram. så som dieselmotorer brukar se ut...
Anslutningen där EGR ventilen var inkopplad... en blandning av sot och olja.. kompisen från vilken jag handlat maskinen köpte maskinen från en bra vän som sa att maskinen inte tog olja eller rök.. vet inte vad detta kommer ifrån .. motorn är helt klart skitig som f..och undrar om vevhus ventilations burken uppå ventilkåpan funkar som den skall då det verkar komma en hel del olje blowby in i insuget... mer om det..
Abl insuget blev MYCKET snyggare efter lite bromsrengöring och gnuggning med styv pensel.. tyvärr saknades förberedelse för insuget under värme plåten... men kanske använder det endå senare med intercooler vi får se.. vad som blir bäst då..
Det gamla JX grenröret som kom från Finland.. tyvärr en pinnbult av.. svetsade fast muttrar 3 gånger och försökte med penetrerande olja.. får borra ur den och gänga om..
Grenröret till putsat.. blir säkert bra med nya värmesköldar..
ABL turbon som den bor original ovanför grenröret..
om turbon bara monteras som den är under JX insuget blir det mindre bra.. man ser oljeretur ledningen sticka upp under grenröret..
Det tog en stund att demontera dom tjuriga 6 kant m8 skruvarna som håller avgasdelen mot centrum delen.. sedan gick det lätt,
man ser hur turbon sugit in en del olja. från förmodar jag sluten vevhus ventilation...
Delarna rengjorda.. inga synliga skavmärken i hus eller "impellrar.".och centrumdelen uppvisar inget glapp.
Turbon "klockad" dvs vriden till lämplig possition.. kommer dock tas isar igen för borning/gängning av 2 m6 hål för wastgate klockan..
v motorfäste skymmer turbon lite.. för dom som inte sett en rak4 monterad i en T3 a så ser det nära på sjukt ut med motorlutningen..
Motorfästena/motorn i läget som motorn senare kommer monteras i bussen...
observera oljepåfyllnings röret som går från ventilkåpan... ja det tas bort och hålet svetsas till, då oljan i framtiden kommer rinna in på annat ställe..
det kommer bilder på det.. även "hockeypuckn på ventilkåpan kommer sättas i mer vågrätt läge så den kan göra nytta och nte leda in olja i insuget.. tydligen ett vanligt problev vid denna övning.. man vill inte få motorn att själv gå på motoroljan...
Plats förinsprutnings pumpen , generatorn... som tyvärr inte följde med och ac kompressorn ..alla ytor utnyttjas..
Over and out.. / Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Bra pysslat och bra med många bilder, själv kör jag bara bensinmotorer dock.
Bra pysslat och bra med många bilder, själv kör jag bara bensinmotorer dock.
Tja det står en 1,8T passat på gårdsplanen... men det är ju antingen att hoppas att en original låda håller...förstärka och renovera för 30k. Och hoppas det håller..
Ta passat lådan och med adapter platta montera uppochner ner... pyssla ihop ett växellänkage men det fungerar bättre på en sänkt buss då drivaxel vinklat blir brutala...
Eller handla en porsche 996 (911)växellåda för ca 25-35k. Svetsa om svepet Och gör en special koppling och drivaxlar och växellänkage...
Som sagt trevligt med mer effekt..
Eller gå subaru spåret... byt kronhjul och pinjong i en Subaru låda och spärra så det blir 2 hjuls drift. . Tänkte prata med Todd och se om han kan göra en adapter till 1,8 T maskinen... eller om jag försöker mig på det själv... inget e ju omöjligt ...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
260 2020-05-03 00:17:49 Senaste redigerad av michaelth (2020-05-03 09:06:29)
Lite speciellt det verkar som det finns flertalet olika turbo till dessa 1,9 td motorerna..dels olika utseende och olika flänsar mot grenrör..
som det ser ut på min turbo så är det ett avgas utsläpp i form av en 8.
gamla "downpipen som tyvärr inte går att använda
En 8mm järnplåt som blir fläns början på avgas systemet..
Div blandat från Biltema som kanske kommer ingå i avgas röret innan ljud dämpare.
Gamla downpipen
kort flex rör som är en ersättningsdel till en volvo.. trevlig i detta fallet då den är kort och lagom håldiameter..
mallade av downpipen.
knackade med en kulhammare runt kanterna och frigjorde tejpen därigenom.
satte tejpen på stålbiten och körnslog för kommande hål.
ful monterade 4 backschucken i svarven för att därigenom kunna svarva upp hålen på rätt ställe..
först tog jag upp hål med hålsåg sedan svarvade till rätt mått
bilden på fel led. . borrade hålbilden.
9
knackade in körnslag för hål jag tänkte göra, men ångrade mig och förenklade ytterkonturen.
Böjde till en dubbelkona av 2 st, rörbitar med 5mm godstjocklek,
Som snittades och böjdes till ,sedan svetsade jag fast den på plattan... på fel sida..
så kapade slipade och svetsade om
Jag funderar på om jag skall svetsa fast kröken direkt på konan .. eller om jag skall göra en fläns passande till flexskarven och sätta på konan. sedan svetsa flex biten på rörkröken??
så var och hur skulle ni monterat flexbiten.. var bulta , var svetsa??
ja givetvis kommer jag att slipa ur och porta den svetsade konan innan den används.
Insuget.. svetsade på lite metal.. anläggningsytan kommer jag att plana av. och fräsa upp portarna till rätt mått..
min gamla fräs.. en Beijer från vimmerby tyvärr är det lite låg mellan vinkelväxeln och bordet. och axepterar bara mk 4 kona i stålhållaren. men den var riktigt billig..
så får se hur jag spänner upp insuget..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Imponerande
vacker väder och lite andra sysslor gjorde att fräs uppspänning fick vänta lite...
men hur spänner man upp ett insug..funderade en stund..
först fick jag modifiera min stålhållare så den passade i fräsen
sen .. då fräsen stått ganska så oanvänd förutom några små bitar ... så har jag inte skaffat några spänn järns satser..
typ
så jag fixade det med några bitar plattjärn med gängade hål i och 2 långa bultar..
sen en bit tjockt plattjärn och 2 spännbitar till ett maskinskruvstycke..och några m8 bultar och "karroseri"(stora)brickor i olika tjocklek.
fräste ner lite försiktigt.. här är jag nästan nere i original ytan..
här är ytan planfräst och jag har ristat efter packningen och grovfräst med mindre pinnfräs i portarna.. då botten sluttar, kommer jag att handporta fortsättningen..
men det blir en annan dag.. roligt att jobba lite med den gamla fräsen. som tyvärr står på en sj pall.. och inte där jag vill ha den i garaget...
så mycket att flytta runt och ändra i gammel garaget innan den står där.. snyfft..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Gillar lösningarna med eget snurrunderede och lösningen för påsmarkis vart riktigt snyggt. Mäkta imponerad av det jobb du gör!
Jag skulle sätta flexdelen längre ifrån turbon. Dom gillar inte alltför mycket värme men allt beror på förväntad livslängd och hur mycket du kommer köra bilen.
Gillar lösningarna med eget snurrunderede och lösningen för påsmarkis vart riktigt snyggt. Mäkta imponerad av det jobb du gör!
Tack ja jag vet man kan köpa sig fri.. men jag finner glädje i att göra saker själv.. och har ingen tids panik.. Det blir färdigt tror jag... senare... Kanske. .
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
266 2020-05-04 11:32:24 Senaste redigerad av michaelth (2020-05-04 11:33:08)
Jag skulle sätta flexdelen längre ifrån turbon. Dom gillar inte alltför mycket värme men allt beror på förväntad livslängd och hur mycket du kommer köra bilen.
På min KY motor sitter en liknade flexibel skarv på röret... dylika brukar kunna rädda en del rör från utmattningsbrott.. frågan e hur varmt det blir på denna lilla lågeffekt maskin.. spånar... gör nog en flänsar efter byxröret.. då avgasröret senare blir i tunnare gods. Och då är lättare att byta.. riktigt vad för ljuddämpare det blir är inte klarlagt. Därför trevligt med enkelt demonterbart. ..
Det finns förmodligen både 3 flänsar och 4 flänsar att köpa i lösvikt... men var och få hem snart?? Annars så gör jag väl dom själv... har plåt liggande.3,5,8 och 10mm...
Så vi får se.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jobbar på bra ser jag..ha det gott min vän..
late,
in love,
and a little drunk..
268 2020-05-11 00:12:47 Senaste redigerad av michaelth (2020-05-11 00:18:17)
Tack kompis...
tja lite i taget... var om biltema förra veckan (30km bort) handlade ett batteri till bussen.. enligt katalogen..
visade sig inte passa.. så i fredags var jag på sjukstugan för lite koll i samma ort..(benskörhet) och bytte batteriet... som inte heller passar..
sen har jag letat efter en högtrycks bränslepump till TD motorn.. hittat för mellan 3-5 tusen på skrotar eller ebay....
Så åkte till en skrot jag visste brukar ha bra priser.. men som inte svarar på Mail eller telefon. 9 mil bort..
så där hittade jag en pump för 500kr och en generator som jag får göra passande för 300kr.
Men tyvärr är pumpfästet på motorn till en första generations pump med för litet hål..och pumpen andra.
Jag funderade om jag kan svarva upp hålet.. men det blir dels lite utmanande att spänna upp fästet.. och långt utstick på stålhållaren..
inte Omöjligt men.. provade ett par olika infästnings tankar. som jag övergav..
funderade om jag skulle använda ursvarvnings huvudet på fräsen... men att fästa upp hållaren.. nä mer ställtid än verktid och lite suspekt jobb..
så googlade och hittade ett fäste, som förmodligen passar för 300kr med frakt från en skrot.
Pumpen rengjord och inoljad för att lite hindra korrosion.
Är det någon som vet vad grejen med 2 kablar i botten av pumpen är till??
Mer sladdar och givare.. vet någon vad givaren är till som sitter mellan hogtrycks utgångarna??
Detta är magnetventilen som stänger av motorn.. tror jag??
Men vad är denna saken till?? kallstart?? tomgångs höjande reglage??
Remhjulet sitter utan krysskil med endast konan på axeln.. men hur grund monterar man det på pumpaxeln?? skårar mot krysskilen?? så pumpen pumpar mot rätt cylinder..
Ett 5,5 mm borr sätts sedan som stopp när man klockar in pumpen.
Generatorn behöver en bult i framkant 10 mm tjock med m8 gänga...får nog göra en sådan själv.
I underkant skall det vara en fjäder som jag tyvärr inte har...
Skruvade fast insuget på en "planka" och började porta med ett par olika fräs stift och min pneumatiska fil.
Dags för slippappret..
Tillräckligt bra..
kapade fram 2 blivande avgas 3 bultade flänsar..
upp i svarven, hålsåg sedan svarva till mått, den ena med fögberedning för svets av avgaskrök.. den andra med samma innermått som kommande avgas rör.
spännde ihop gavlarna och borrade 3 st. 8,5 mm hål.. dags att svetsa fast på byxröret och porta till hålen..
Svetsade portade , sedan upp i fräsen..
Avgas sidan planfräst (suddig bild )
Turbosidan planfräst.
Färdig portad och slipad..
Biltema packningen passar... givetvis skall den senare sitta mellan flänsarna
Löst instucken avgaskrök
liten vecka.. så nu får ni vänta flera dagar till nästa bild.. eller sluta stirra på intrnet och gå ut i garaget och göra lite nytta . Hejjs..
/ Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Den andra soleoniden är vad jag minns tomgångshöjande vid kallstart?!?
Knåpa på, ska bli kul att se resultatet
Faran lurar bakom nästa krök
late,
in love,
and a little drunk..
liten vecka.. så nu får ni vänta flera dagar till nästa bild..
eller sluta stirra på internet och gå ut i garaget och göra lite nytta . Hejjs..
![]()
/ Michael
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Tja saker händer och då händer det inget..
visst vi är friska och kya .. men för mycket annat och lite dumma stopp har bromsat upp motorbytet.. men det kommer hända.. men inte nu..
semestern är här nu och om ett par veckor kommer bussen rulla på långturer igen.(ja mer en dom veckliga körningarna i närområdet..)då ju bussen är påställd hela tiden
Frun har efterfrågat en cd spelare till bussen, och möjligheten att lyssna på talböcker.. radion med inbyggda högtalare är för dålig..
högtalare i bussen inskränkte sig till en baslåda inbyggd i baksoffan.. som jag plockade ut innan. så något annat behöver komma till.
Att sätta högtalare i dom felfria dörrsidorna, som förmodligen kommer ge "dåligt" ljud ... jag är iofs inte ute efter något perfekt..
då jag inte riktigt vet hur jag gör kommer jag göra en sluten högtalar låda med 2 låd delar och 2 högtalare som jag fäster i bussen mer eller mindre osynligt..
jag gjorde för många år sedan ett par små slutna lådor 1*1*1 dm med 4 tums högtalare i.. dom spelade riktigt riktigt bra.
nu blir dessa något större till 2 st 5 1/4 (5,25) med små diskanter i..
Tanken är mitt placerade mellan instrumentbrädan vid växelspaken..
börjar som "vanligt" med cad... dvs Cardboard aided design..
först en bottenbit av wellpapp
limmade med smältlim och tandpetare..
provade med en högtalare. nej givetvis skall inte lådan vara öppen utan detta är bara ett snabbt prov..
Man skulle rent teoretiskt kunna dränka kartongen i polyester och glasfiber och få en starkt.låda.. men troligen gör jag den i trä....
sedan klär jag den i antingen galon(troligen) eller svart eller grå nålfilt..
vi får se..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Fortsätter väl monologen...
För ett antal månader på en 10 mila tur brast avgas systemet..
bilbuttrix besöktes och 2 rostfria slangklämmor och ståltråd "fixade" felet.. ett visst läckage kvarstod.. men det märks inte i cupen..
nu när lite tystare önskas tänkte jag.. fixa skiten..
klart utmattnings brott.. förra sommaren "såg" röret in i dämparen okey ut.. jag förstärkte gaveln där utloppet är, och satte ett nytt slutrör..men..
Plockade fram en bit tjockväggigt sömmat rör ..
Rensvarvade flänsen, och svarvade en liten ansats på nya röret, varefter det svetsades fast.
svarvade ur sidan mot skarven. och fixade en 3 mm plåt som gavel förstärkning..
Och svetsade fast..
högtalar lådan.lite OSB skiva sågades, och stiftades ihop med lite lim..
klamrade /spände över tyg från en gammal t shirt.. "Trikå"
Dränkte i polyesterplast.. hoppas den härdar då den är gammal...
Ljuddämparen återmonterad, och besprutad med kallgalv..
Frågor/tankar på det??
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ser kul och spännande ut med högtalarlådan där, böjen är noga utprovad för att klara Racer-gear, ettan och trean förståss.
1956 Panelvan, 1966 1300, 1967 1500, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss