Judas Priest

Snyggt jobbat. Personligen hade jag nog valt att flytta ut mellanregistren så långt ut det gått. Du kommer få en spännande ljudbild nu.
Jag har tänkt sätta mellanregister i dörrarna fram med, så högt upp det går.
Tror du det kan balansera ut det lite?
Har aldrig pysslat med bilstereo så har egentligen ingen aning om vad jag håller på med 
53 2018-11-26 12:04:55 Senaste redigerad av EskiL 109 (2018-11-26 12:05:27)
Riktigt fint rostlagning och visst är det kul att bygga ljud.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
JBlom skrev:Snyggt jobbat. Personligen hade jag nog valt att flytta ut mellanregistren så långt ut det gått. Du kommer få en spännande ljudbild nu.
Jag har tänkt sätta mellanregister i dörrarna fram med, så högt upp det går.
Tror du det kan balansera ut det lite?
Har aldrig pysslat med bilstereo så har egentligen ingen aning om vad jag håller på med
Bara prova det, i värsta fall så kan du fimpa högtalarna i mitten. Men du kanske blir nöjd oavsett. Stereobilden kommer bli speciell, men kör du mono kommer det bli bättre.
55 2018-11-26 17:09:53 Senaste redigerad av easos (2018-11-26 17:10:03)
Bra jobbat Karl ! 

Riktigt fint rostlagning och visst är det kul att bygga ljud.
Tack, ja det är betydligt roligare än att laga rost iallafall!
Karlskandal skrev:JBlom skrev:Snyggt jobbat. Personligen hade jag nog valt att flytta ut mellanregistren så långt ut det gått. Du kommer få en spännande ljudbild nu.
Jag har tänkt sätta mellanregister i dörrarna fram med, så högt upp det går.
Tror du det kan balansera ut det lite?
Har aldrig pysslat med bilstereo så har egentligen ingen aning om vad jag håller på medBara prova det, i värsta fall så kan du fimpa högtalarna i mitten. Men du kanske blir nöjd oavsett. Stereobilden kommer bli speciell, men kör du mono kommer det bli bättre.
Ska ha detta i åtanke, Stort tack för input!
Bra jobbat Karl !
Tack Andy! 
Lite annat än rostlagning bör man göra! Annars lessnar man lätt!
Kämpa på så de blir åka i sommar å skrika könsord!
har du tänkt nå sub i den å?(har tips på en smidig isf
) Behöver du tips å trix med ljudet så kan du höra med Simon, vi byggde en del när han tävla! 
Bob-Notchback 1500S -65
Instagram: bob.turri
Lite annat än rostlagning bör man göra! Annars lessnar man lätt!
![]()
Kämpa på så de blir åka i sommar å skrika könsord!![]()
har du tänkt nå sub i den å?(har tips på en smidig isf
) Behöver du tips å trix med ljudet så kan du höra med Simon, vi byggde en del när han tävla!
"Könsord!!"
Klart det ska finnas en sub! Hade tänkt bygga in den med inredningen sen, men kan ju vara intressant ändå!
Bra tips! Får nörda ner mig lite med han och kanske Göran, han är ju lite 'audiofil' med.
Hur går de Karl?! Nog fatt ja vet att du är utomlands just nu, men nått läre du ha gjort innan du for! Typ införskaffat nå bra snurrstolar! 
Bob-Notchback 1500S -65
Instagram: bob.turri
Ja du Fredrik! Plugg och renovering av lägenheten har tagit all min tid tyvärr. Plus resan till Sri Lanka då såklart, Skönt att få ladda batterierna lite!

MEN!! En liten spark i baken såhär på forumet kan ju faktiskt ge lite aktivitet i garaget, Så nu i helgen har jag lagt matteboken åt sidan och varit där.
Först lyfte jag ur instrumentbrädan igen så den sista biten plåt för vindrutan kunde bytas.




Slipade sedan instrumentbrädan plåtren då detta ska spacklas och lackas.

Då jag aldrig spacklat förut blev detta ett spännande moment för mig!
kletade på lite på instrumentbrädan där det behövdes samt plåten runt vindrutan..

Det tog dock fruktansvärt lång tid för spacklet att härda.. Var tillbaka i garaget dagen efter men fortfarande inte hårt än..
Misstänkte att kylan var den faktor som ställde till det men hade även misstankar om att jag använt för snålt med härdare i spacklet.. 
Rutramen hade härdat lite mer än instrumentbrädan så tänkte att om jag får upp temperaturen så kanske det vill stelna.
Tog presenningen som legat på taket och spände upp ett mysigt litet tält.. Investerade även i en rätt bra LED-lampa på stativ för en billig peng.. Den lös rätt bra så köpte tre till..



Värmefläkten fick så och gå och till slut härdade spacklet och kunde slipas! Men inte på instrumentbrädan tyvärr.. Så det blev att slipa ner den och spackla om med mer härdare i mixen..
Lesson learned..


Medans den nya spacklingen fick stelna så passade jag på att damma av bussen lite, för att se vilken kulör den egentligen har!
Ack så blå den är!
I slutet av söndagspasset så gjorde vi på ren impuls ett test av att rikta upp förardörren. Dörren svetsades fast i frontskinnet.

Efter lite knäckade i dörren:
Helt klart bättre! Självklart kommer jag inte få till detta perfekt, men ska försöka räta ut den där dörren så gott det går. Fortsätter med detta i veckan
Har tagit av dörrsidan för att komma åt och hjälpa till att trycka ut bulan från insidan..
Jag passade även på att lägga lite spackel på förarsidans tröskel
All for now! Nästa vecka börjar badrumsrenovering här hemma.. Så misstänker att garagetimmarna blir få ett par veckor till framöver, men jag ska försöka klämma in ett par dagar/kvällar.
Cheers! 

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ja vi får väl härda ut.
till du är tillbaks.

VW 1600 typ 3 1972 cab
presentationstråd : http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 32#p116132
projekttråd : http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 40#p116140
Ett mycket inspirerande bygge. Tänk att en så alldaglig 72a som mest ser ut som ngn gammal övergiven festivalbuss kan få ett nytt liv i de rätta händerna. Hatten av till allt plåtarbete och speciellt kreativ var uträtningen av förardörren! Mycket smart. Jag gillar även starkt din instrumentbrädemodd med utnyttjandet av original högtalarhål. Skulle stereobilden bli lidande vet du ju nu hur man gör nya hål och lägger igen gamla, så det är "bara" att flytta. Tänk på att inte högtalarelementen "krockar" med något som hamnar direkt under bara. I min "moderna" bruksbil sitter det 7st högtalare, varav en i mitten fram, osäker på hur det är kopplat med avseende på höger/vänster, men det låter bra.
För övrigt satt "Volkswagen-emblemet" även på bussars baklucka, har inte i huvudet vilka år dock, men det är alltså korrekt även för typ2 även om just ditt kommer från typ3.
Med den "mockade ride height:en" får du räkna med både uppflyttad framvagn och tubbade hjulhus. Titta på "Schleus" tråd hur han byggt, det är ungefär den höjden på vagnen. Det går ju även att montera splitframvagn med mindre jobb, men fortfarande måste hjulhusen tubbas och komforten blir lidande med den äldre framvagnen, för att inte tala om att såna börjar bli svåra att få tag i. Men med ditt driv och känsla för kustomisering grejar du en uppflyttad framvagn lätt!
Sen att du har en färgmatchande telecaster är ju bara pricken över i. När vagnen är färdigställd sedan är det bara att åka ut på turné. 
Ett mycket inspirerande bygge. Tänk att en så alldaglig 72a som mest ser ut som ngn gammal övergiven festivalbuss kan få ett nytt liv i de rätta händerna. Hatten av till allt plåtarbete och speciellt kreativ var uträtningen av förardörren! Mycket smart. Jag gillar även starkt din instrumentbrädemodd med utnyttjandet av original högtalarhål. Skulle stereobilden bli lidande vet du ju nu hur man gör nya hål och lägger igen gamla, så det är "bara" att flytta. Tänk på att inte högtalarelementen "krockar" med något som hamnar direkt under bara. I min "moderna" bruksbil sitter det 7st högtalare, varav en i mitten fram, osäker på hur det är kopplat med avseende på höger/vänster, men det låter bra.
För övrigt satt "Volkswagen-emblemet" även på bussars baklucka, har inte i huvudet vilka år dock, men det är alltså korrekt även för typ2 även om just ditt kommer från typ3.
Med den "mockade ride height:en" får du räkna med både uppflyttad framvagn och tubbade hjulhus. Titta på "Schleus" tråd hur han byggt, det är ungefär den höjden på vagnen. Det går ju även att montera splitframvagn med mindre jobb, men fortfarande måste hjulhusen tubbas och komforten blir lidande med den äldre framvagnen, för att inte tala om att såna börjar bli svåra att få tag i. Men med ditt driv och känsla för kustomisering grejar du en uppflyttad framvagn lätt!
![]()
Sen att du har en färgmatchande telecaster är ju bara pricken över i. När vagnen är färdigställd sedan är det bara att åka ut på turné.
Kul för att du läser! Mycket trevlig kommentar!!
Att svetsa förardörren var faktiskt garagegrannens idé och det fungerade nästan oförskämt bra.
Volkswagen-emblemet till typ3an har jag för mig är lite mindre än det som sitter bak på bussen. (Sitter ett sånt emblem på min med)
Men det mindre emblemet passade bättre på instrumentbrädan i mitt tycke.
Gällande höjden på första mockup-bilden så kommer bussen inte bli så låg. Jag kommer sänka så gått det går utan att flytta upp framvagnen och tubba.
(Till en början.. Vem vet vad som händer i framtiden?) Sedan kompenserar jag höjden bak så bussen står relativt rakt.
Idag blev det en liten fortsättning på förardörren. Bockade lite svetstråd jag hade liggandes och svetsade fast i vecket på dörren..


Köpte mig en glidhammare idag så använde de små öglorna att dra ut dörren med och gav den nån kyss i framkant med hammaren.
Måttade från kanten av frontskinnet till hålet för blinkers.
Visade sig att förarsidan var rejält intryckt här med..
Passagerarsidan:
Förarsidan:
Hängde av dörren för att inspektera ur det såg ut på kanten av frontskinnet.

Den var rejält intryckt så jag bröt, drog och hade mig tills kanten kommit ut en bit. Lite bättre blev det men behöver helt klart finjusteras. Fick ungefär en cm till nere vid blinkers.

Dörren såg ganska tråkig ut med men klart räddningsbar
Hängde tillbaka dörren lite provisoriskt då detta ska finjusteras imorgon. Men glipan ser mycket bättre ut och vecket på dörren är minimalt.
Innan jag lämnade garaget slängde jag på lite mer spackel längst sidan av tröskeln samt på instrumentbrädan.
Allt för idag!


Kul tråd!
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.
Då var det dags för en liten uppdatering!
Badrummet är i stort sett färdigt och kvällarna i garaget har varit få.
Jag knackade iallafall till kanten på förardörren så den blev lite mindre 'vågig' Så fick den sig liite spackel för att få ut de värsta knölarna..
MYCKET av spacklet slipades senare bort.

Bussen har även fått sig Lyktor igen! Tack Henke för lyktorna och Kjellgren för lamphållaren jag saknade!
Som syns på bilden ovan hade jag assistans i garaget då farsan var förbi, så hjälptes vi åt att slänga i framvagnsstommen


Slängde spackel på kanten av frontskinnet med, slipades dock ner en hel del här med.
Vill ju inte spackla ut det så det blir skitsnyggt. Då kommer det aldrig göras om och göras rätt tänker jag..
(Ursäkta röran, vi bygger om)
Slängde på stålborst på vinkelharry och gick lös på lite smågrejer som ska få ny färg.





Även bärarmarna fick sig en omgång


Bytte kulbultarna i framvagnen med. Blev lite hemmabygge då jag varken har proffsiga hylsor eller press..
Bara arg musik och slägga.
Pillade bort damasken och torkade bort fettet, Kapade försiktigt bort 'ringen' på undersidan kulbulten.
Sedan ställde jag mig i skruvstycket och bankade skiten ur en stackars kulbulten utan resultat.
Tills slut såg jag dock hur den hade börjat krypa ur nån mm.
Och ut kom den! Bara 3st kvar.

Nya leder på plats och nu väntar lite färgstänk bara så ska de in i framvagnen och hjälpa mig måtta in kortningen av fjäderpaketet.
Då det är så jävla kallt i garaget så blir spacklingen lite jobbig och lack får avvakta tills det är lite varmare. Som tur är har man lite plats hemma i lägenheten så varför inte spackla färdigt instrumentbrädan på hemmaplan?

Förhoppningsvis får jag lite etsande grundfärg på nå småattiraljer i helgen då jag målar på dessa i verkstan på firman där det är uppvärmt.

Detta blir ju hur bra som helst
77dagar till avfärd mot Borås 
Detta blir ju hur bra som helst
77dagar till avfärd mot Borås
Tack Kjellgren, nu känner jag mig genast lugnare 
Bra kämpat och det händer ju en hel del med bussen, ska bli kul att kolla in den i sommar.

VW 1600 typ 3 1972 cab
presentationstråd : http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 32#p116132
projekttråd : http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 40#p116140
71 2019-03-14 21:42:37 Senaste redigerad av Karlskandal (2019-03-14 21:43:24)
Dags för en uppdatering igen.
Har lagt lite fokus på framvagnen det senaste men även fått lite etsande grundfärg på bärarmarna, instrumentbrädan, frontgallret och kronjuvelen.. Emblemet!




En liten före/efterbild på en bärarm.

Tog vara på excentrarna från de gamla spindellederna.
Torkade rent och kapade ner fjäderpaketet så det matchade längden på stommen.
Borrade nya försänkningar i ändarna och monterade allt i stommen. Detta var dock bökigare än vad jag väntat mig!

Men bärarmarna kom på plats och det gjorde även mina sänkspindlar



Blev ju då så illa tvungen att hänga dit skivan med nav för att prova en fälg.
Dock är det inte längre fumagalli som gäller längre tyvärr.
Ändrade planer på fälgfronten, då jag kommer köra med orginalbultmönster (så länge iallafall)
Nu blir det nog en del besvikna miner där ute då det alltid är kul att se en lite småudda fälgar och inte sammalika hjul som alla andra har..
MEN! Fick min leverans ifrån ClassicVW.




JAPP! Det är polerade kinaFuchs med 5x112. Vet att det råder väldigt delade åsikter om just Fuchs och ännu mer kinakopior
Men vad gör man inte för att få reta gallfeber på folk 
Jag får kompensera med att göra något häftigt av mina fumagallis
Den som lever får se!
Jag tror att dessa kommer sitta som en smäck på Gaybussen! Det är ju ändå lite vackert med polerat mot patina.
Sår ser det ut i nuläget. Blir en sväng till garaget i helgen igen och ska börja dona lite med styrningen.
Roger över, Roger ut! 
De där blir ju kanon snyggt
själv köpte jag ännu mer vanliga brm till min 72:a ,funderar lite på vad man ska ha för storlek på däck
vad har du tänkt dig?
De där blir ju kanon snyggt
själv köpte jag ännu mer vanliga brm till min 72:a ,funderar lite på vad man ska ha för storlek på däck
vad har du tänkt dig?
Brm blir kanonsnyggt!
Jag var faktiskt sugen på olackade brm ett tag.
Angående däckdimension tror jag att jag ska köra 175-50 fram och 185/60 bak.
Håll ett öga i tråden så får vi se vad det blir och hur det ser ut.
Fuchs funkar ju alltid. Men bra att du valde den polerade Varianten. Absolut snyggast och vill man så är den bäst när man ska detaljera.
75 2019-03-15 09:11:04 Senaste redigerad av michaelth (2019-03-15 09:11:41)
Räv fälgar e altid trevligt, och vad andra tänker e ju egalt. din buss dina tankar..
Original e ju svindyra.. och då hade ju bult mönstret ställt till det för dig. Blir säkerligen bra..
Hur stora? 5,5 *15 ?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
