26

Hej hej. Hoppar på detta eftersom jag också hållet på med detta en längre tid.
Själv så har vi både torrsaltat och saltat i lag. Och kommit fram till att saltlagen är behändigast och "renast". Jag kör 1kg havsalt på ca. 10 liter vatten. Och då ligger bitarna som är handflatsstora både i tjocklek och bredd i bunken 12 timmar. Detta medför att köttet får en saltning som är bra som den är till både rökning mm.
Gjorde korv också i år som både rökte och torkades, blev sjukt bra!

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

27

projectman skrev:

Hej hej. Hoppar på detta eftersom jag också hållet på med detta en längre tid.
Själv så har vi både torrsaltat och saltat i lag. Och kommit fram till att saltlagen är behändigast och "renast". Jag kör 1kg havsalt på ca. 10 liter vatten. Och då ligger bitarna som är handflatsstora både i tjocklek och bredd i bunken 12 timmar. Detta medför att köttet får en saltning som är bra som den är till både rökning mm.
Gjorde korv också i år som både rökte och torkades, blev sjukt bra!

Kan du förklara för mig ang korvhistorian? ICQ/ab
Lät intressant

28

Köpte fransyska, karré, rimmad sidfläsk och svål. Blev nog totalt över 10 kg kött. Detta maldes i köttkvarnen till 4mm köttfärs. Som sedan blandades med egen kryddblandning och Mole som är mexikansk sås som jag gjort på ancho chilli mm. Ville få både en och annan färsk korv och hamburgare i frysen samt att pröva göra egen rökt och torkad ölkorv. Kan så här i efterhand säga att det vart ren succé  ICQ/bs  Ölkorven som skulle torkas, röktes först i ca.4 timmar, sen så saltades dessa i saltlag för att både få mer sälta och hålla sig mot ev. Insekter och microbiologiska monster ICQ/bm  sen så hängdes dessa på tork ute i ca. 2 veckor, för då hade korvarna tappat ca. 50 % av sin vikt och form. Och var dessutom nog hård och fast i form som en ölkorv ska vara.  ICQ/ay
Kan bara säga att det inte är sista gången jag gör lufttorkad korv ICQ/az  Det bör väl nämnas att det gick åt ca. 15 meter fjälster (naturlig fårtarm).

29

Härligt. Det skulle vara spännande att testa den tillsammans med din hemmabrygda öl ICQ/ag
Vi får planera in en vwårträff med provsmakning:)

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

30

Helt klart!  ICQ/az