26

men nu kan jag andas ut lugnad  då jag inser att det är något helt annat som höjts upp till en konstart i sig.
Snickarglädje på hög nivå!! ICQ/ad

27

Nu jäklar röker vi på.

Skarpt läge nu.

http://www.forumbilder.com/images/2017/12/23/IMG_6273.jpg

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

28

Det går bra. Laxen och två förkokta tungor är klara nu. Satte en termometer i den större bogen. Låg på 50 grader i mitten. Får köra på ett tag till.

Men det ser smarrigt ut.
http://www.forumbilder.com/images/2017/12/23/IMG_6275.jpg

Och värmen är fin i skåpet.
http://www.forumbilder.com/images/2017/12/23/IMG_6274.jpg

Däremot tyckte jag att trälisterna som spånplåten låg på vart nog så varma. Ena började svärta lite också. JAg tog istället bort plåten och satte ett mindre rostfritt fas på spisen direkt. Men den rostfria plåten har lite andra värmeledande egenskaper. Den började glöda direkt. När jag la på rökspån sa det bara floff så brann de utan rök. ICQ/ac

Tog gersågen och kapade 5-7mm tjocka skivor av vedträn som jag la i kanterna på fatet. Blev perfekt. Ryker länge och brinner inte. Så jag kör vidare på dem resten av tiden. Tittar till röken var halvtimme/45 minuter  och det känns bra.

Det glödande rostfria fatet som ersatte plåten.
http://www.forumbilder.com/images/2017/12/23/IMG_6276.jpg

29

Såg ett program om stenåldern på tv på 90talet
en grupp som byggt en stenåldersby och en rök
modell lappkåta med hudar som tak...de rökte en
halv kronhjort i ett stycke...tog 2-dygn oavbrutet
rökande innan den var klar...förrut röktes det sidor
o kött genom stugans skorsten...man hängde köttet
i skorstenens taköppning en bit ner.

30

umekille skrev:

Såg ett program om stenåldern på tv på 90talet
en grupp som byggt en stenåldersby och en rök
modell lappkåta med hudar som tak...de rökte en
halv kronhjort i ett stycke...tog 2-dygn oavbrutet
rökande innan den var klar...förrut röktes det sidor
o kött genom stugans skorsten...man hängde köttet
i skorstenens taköppning en bit ner.

Man hade ju lite större kanaler i skorstenarna då också.

Visste ni att den första lagen i Sverige som reglerade barnarbete var att skorstenspojkarna som sotaren firade ner, med huvudet före i skorstenen, för att sota inte fick vara äldre än 12 år. Var det äldre var det så stor risk att de fastnade i kanalen. ICQ/ad

Men soft sätt att röka. Kräver inte så mycket extra passning av elden. Det skulle ju ändå eldas för värmens skull.

31

Då är det rökt och packat så att smakerna får dra igenom hela bitarna till det är dags att skära upp imorgon. Fint med vacumpackare.

http://www.forumbilder.com/images/2017/12/24/IMG_6277.jpg

32

Härlig tråd detta!

Gubbjävel; dvs originalfantast

33

Ser förbaskat gott ut det där!
Hur lång tid tar det att röka tex bogen?

Bubbla -62
Buss -60

34

Ser ut att va en bra rök du fått till ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

35

SakLetare skrev:

Det blev förbaskat gott. Bogen hade jag i 90 grader i röken i 7 timmar. Då slutade jag med en innertemp på på 67grader vid benet.
Renbogen. Lammbogen körde jag lika länge men utan termometer. Tänkte att den är så mycket fetare att den hellre får gå lite över än för lite.

Jag siktade på lite över 70 grader i temp efter lite googling. Men at gå från 64-67 grader tog en timma så då gav jag upp. Men den blev bra ända till benet.

36

Johan W skrev:

Varför vill man inte ha ventilen längre ner då blir det väl mer rök Default/hmm

Funderar på en kombi rök på en stor sten jag har med justerbara höga och låga ventiler men det kanske blir fel då ICQ/ad

Jag ville ha den högt för att röken ska röras om lite. Tänker att det blir en stillastående rökkudde om ventilen är för lågt placerad. Men det är min teori. Det jag upptäckte var att det blev varmare i röken med ventilen lagom öppen. Helt öppen så kallnade det igen. Men 90 grader fick jag med ventilen halvöppen. 70 grader med den stängd och helöppen noterade jag att det blev kallare igen.

Men det var -15 ute också. Tur att den var vindskyddad i bodan. Annars hade jag inte fått mycket värme.

I din skiss, är det en kombinerad kall och varmrök i samma?

37

David, Luleå skrev:
SakLetare skrev:

Det blev förbaskat gott. Bogen hade jag i 90 grader i röken i 7 timmar. Då slutade jag med en innertemp på på 67grader vid benet.
Renbogen. Lammbogen körde jag lika länge men utan termometer. Tänkte att den är så mycket fetare att den hellre får gå lite över än för lite.

Jag siktade på lite över 70 grader i temp efter lite googling. Men at gå från 64-67 grader tog en timma så då gav jag upp. Men den blev bra ända till benet.

Hur mycket gas gick det åt?

Bubbla -62
Buss -60

38

3kg flaskan tog inte slut. ICQ/ad

Men jag vet inte. Har du nåt tips på hur jag kollar det? Flaskan var nyfylld när jag började och har stått sen dess.

39

David, Luleå skrev:

3kg flaskan tog inte slut. ICQ/ad

Men jag vet inte. Har du nåt tips på hur jag kollar det? Flaskan var nyfylld när jag började och har stått sen dess.

Vet tyvärr inte, men borde väl gå att väga kanske.

Bubbla -62
Buss -60

40

David, Luleå skrev:
Johan W skrev:

Varför vill man inte ha ventilen längre ner då blir det väl mer rök Default/hmm

Funderar på en kombi rök på en stor sten jag har med justerbara höga och låga ventiler men det kanske blir fel då ICQ/ad

Jag ville ha den högt för att röken ska röras om lite. Tänker att det blir en stillastående rökkudde om ventilen är för lågt placerad. Men det är min teori. Det jag upptäckte var att det blev varmare i röken med ventilen lagom öppen. Helt öppen så kallnade det igen. Men 90 grader fick jag med ventilen halvöppen. 70 grader med den stängd och helöppen noterade jag att det blev kallare igen.

Men det var -15 ute också. Tur att den var vindskyddad i bodan. Annars hade jag inte fått mycket värme.

I din skiss, är det en kombinerad kall och varmrök i samma?

Hm det hade jag missat

Ja man ska kunna kallröka i en vecka samtidigt som man varmröker varje dag kokar mat, använder ugnen eller grillar om det funkar vet jag ej men jag ska prova i varje fall

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

41

byggde en varmrök förra sommaren i stugan. Lite annat koncept jämfört med ditt , eldar med alved och lite enris.

trevligt med lite egenrökt sidfläsk till carbonaran.

jag har 4st krokar i taket där jag hänger större bitar sen har jag ett galler där det går att lägga lite mindre bitar.

http://i63.tinypic.com/53pw86.jpg
http://i67.tinypic.com/iome74.jpg

42

Trevligt läge på stugan med vatten nedanför och allt.

Den där ser ju riktigt tjusig ut ICQ/ab var inne på att göra en eldstad/kamin att elda i ett tag. Det är ju välbeprövat  ICQ/af  Men ville testa om det gick att köra på gasol.

Röker du fisk med i den? Tänker på närheten till vattnet ICQ/ad