Magnet fördelaren är designad för konstant varvtal. (Ca 2000rpm om jag inte minns fel) den har helt enkelt inte rätt tändkurva för en motor som jobbar över hela registret som i en bil.
Det finns firmor som kan modifiera tändkurvan vet att några gamla uvar här på forumet gillar att skicka magneter till USA för att få dom modifierade när dom används i race sammanhang. Men för en glidarbil är en vanlig fördelare helst en org matchande din förgasare att föredra.
Det är inte sant, de har en tändkurva som börjar på 0 vid 800 och slutar på 12,5 grader vid 1750 varv på magneten så man får dubblera siffrorna för att få vevaxel uppgifter. Och sen är maxvarvet 1900 varv på magneten när varvtalskyddet går in.
https://www.thesamba.com/vw/archives/ma … ngines.pdf
Och motorer som går som elverk ställs in på 3000 eller 3600 varv, inte 2000 varv
OK:Jag ska köra med min magnet, det som jag tror ev skadar motorn är för hög värme.
Så jag ska montera tempmätare, så jag kan hålla koll. Och det är nog bra oavsett om man kör med magnet eller fördelare. Återkommer när jag vet mer ;-)
PS: Enl de gamla "uvarn" ska man demonetera en sån här motor den kan ha oxiderat inuti på grund av dålig lagring, och startar man upp den hamnar oxiden i olja och motorn slits ut fort eller skär.