Alla andra kortar framvagnen ett par tum, du tar av en tum på motorn!
Gött! Följer detta med stort intresse! 
27 2011-10-27 20:46:33 Senaste redigerad av mettis (2017-01-12 18:41:05)
Igår tog jag fram 1300:a cylindrarna för att hona dom och jobba vidare med detta.
Jag brukar ta bort sotkanten överst med smärgelduk först, för att spara på honingsverktyget...
Opps...vad är detta för märke i överkanten?

Det visade sig finnas märken i alla cylindrarna - det var insugningsventilen som naggat kanten!

Naturligtvis var detta anledningen att en insugsventil gick av förra gången jag satte ihop denna 12/1300:a motor!?
Jag som förbannade mina begagnade ventiler.....
Nu har jag slipat ur sidorna i cylindrarna (ovanför kolvringarna..) och honat först med grov, sedan fin sten (Biltema...)


I botten är de avsvarvade 5mm, så att vändhöjden blir "rätt" med 1200:a-veven (64/69mm slag)

Sedan skall jag prova kolvarna...eftersom ventilen nafsar i cylindern kommer jag nog att få göra uttag i dessa oxå?
28 2011-11-01 21:58:45 Senaste redigerad av mettis (2017-01-12 18:49:10)
Förra veckan lödde jag fast svarvstål på ett par originalventiler, för att "notcha" (heter det så?) kolvarna.
Jag använder vanliga stoppringar för att ställa in djupet.
Sedan provar jag i första kolven - jag fick låsa veven med kolven 5mm ner i cyl eftersom svarvstålet inte fick plats i ÖD...
Med metoden "ta lite - mät - ta lite mät igen" osv så hamnade jag här;
Så här blev det med modellera - tycker det ser ut att finnas mariginal ?
Sedan fick jag ju flytta "verktygen" och mäta in och låsa de andra kolvarna och några timmar senare ser dom väl rättså lika ut?
Så när jag tvättat rent toppar/kolvar/cyl satte jag ihop igår kväll.....
Nu sitter det standard ventilfjädrar i topparna för den nya kammen och lyftarna skall köras in med provstart innan snön kommer..
Sedan skall det tas isär igen....när jag ser detta funderar jag på att plana någon mm till ?
Fränt! 
Ska du slipa ner de vassa kanterna i kolvarna efter urfräsningen? Vet att man kan få glödtändning utav sånt eftersom topparna på kanterna blir så mycket hetare än resten av förbränningsutrymmet.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
31 2011-11-07 23:48:05 Senaste redigerad av mettis (2017-01-12 18:54:48)
Jo, jag skall väl grada av kanten på kolven, men eftersom aluminium inte glöder så kan man ju undra om det behövs...?
Har tagit en bild på "verktygen" som jag gjorde för urtagen....

Sedan sist har jag shimsat in spelet på sv-hjulet. Borjade provmontera med mina tre tunnaste shims (0,27mm?) och mätte då fram det totala måttet på de tre shimsen. (man har ca 0,85 - 1mm att spela med)

Vidare har jag fixat uttag i oljepumpslocket och pluggat pumpens utgång. -Visst, det finns färdiga lock att köpa för ca 300pix....

Edit; Jag fick för lite justeringsmån på vipporna, så jag var inte sämre än att jag kapade ur 2mm till på crommollystötstängerna...

Som sedan knackas ihop, precis som vid första kapningen....med två lyftare som "dorn".

är lite rädd att de är 300 :- som kan stå dig dyrt. att värmelöda på det locket kan få de att slå sig (!) och det är viktigt att det locket är riktigt plant för att oljepumpnes interna oljeläckage inte ska dra iväg........
i övrigt ät det alltid kul att se framsteg i denna tråden 
33 2011-11-08 16:36:27 Senaste redigerad av mettis (2017-01-12 18:59:19)
Jo, plant måste det vara....
Efter att jag svetsat fast klossen, och sedan silverlött för tätheten så slipade jag locket för hand på en planskiva.
Detta är det 4-5:e locket jag gör så med.....har inte haft några problem. Men visst känns det lite "sniket"....
Här har jag tagit ner motorn till mitt kallgarage, dår "provbänken" står....

Jag har bara plockat på det nödvändigaste (?), provar utan kylplåtar - en kvart skall det väl gå....?

Och för att inte frestas köra iväg sitter ingen koppling monterad 
Sedan rullades bilen ut lite i det fria och startades....

Det var svårt att hålla den på 2-2500rpm (host o bludder), men vid 3000Rpm rappade den till och "ville"!
Kanske blev det heller inte mer än 10 minuters inkörning, ett par grannar kom med häst och ville rida förbi - men hästarna ville INTE komma nära när jag stog och höll varvet på motorn (landsvägen går precis utanför garaget...). 
Grattis till uppstarten, ett bra steg frammåt när man kommit så långt 
hrm, du stänger av när det kommer hästar... jag varvar på 
kan ju bero på att hästfolket skällt ut min son för att han sprang runt i trädgården?!??
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad
är det inte lite fler hästar som är syftet med allt jobb :=)
All form av packningssilikon/loctite etc. på anläggningsytan mellan svänghjul och vevaxel är väl ett stort FY-FY trodde jag.
Kul projekt annars 
All form av packningssilikon/loctite etc. på anläggningsytan mellan svänghjul och vevaxel är väl ett stort FY-FY trodde jag.
Tja, själv vet jag inte om papp- eller aluminiumpackning mellan vevaxel och sv-hjul känns "stabilt" heller....
Jag är väldigt sparsam med packningssiliconet, så det inte trycks ut t ex i shimsen....lite grön lock-tite använder jag för att hålla stiften i vevaxeln.
Tack för alla glada tillrop ! Härnäst skall jag plocka av topparna igen, så får vi se....
På dom gamla motorerna ska de va papperspackning, har skippat det på dom senaste motorerna o kört tunt, tunt med curil i stället, funkat hittils 
40 2011-11-13 22:11:43 Senaste redigerad av mettis (2017-01-12 19:03:23)
I helgen plockade jag av topparna efter "inkörningen" förra veckan, för att byta till dubbla ventilfjädrar.
Men...det visade sig ett par saker
Tändstiften var närapå ihopslagna....
Och här ser man märket där stiftet mötte kolven.
Detta är "kalla" stift, och de sticker väl ut lite mer - jag får väl slipa ur en liten "grop" i kolven?
Och det där med att plana topparna 1mm till....skippar jag nog. Kompförhållande 9 : 1 är det ungefär nu.
Sedan var det ju cylindrarna, som jag redan slipat ur för insugsventilerna.....
Detta är alltså ett nytt märke! Så jag får slipa igen, men nu blir jag orolig för att (de nya!) ventilerna tagit stryk?
Skall ju ta isär topparna, så får jag se.....
Kan väl tillägga att inkörningen av W140 kammen verkar ha gått bra iaf... Inget ventilspel "försvann" och det ser bra ut?
41 2011-11-27 20:38:37 Senaste redigerad av mettis (2017-01-12 19:07:11)
Sedan sist har jag satt ihop "long-blocket" igen, och åtgärdat de små bristerna (?).
Kollade insugningsventilerna i min lilla svarv ifall de "kastade" efter att ha mött cyl-väggen. Kasserade 1st och passade på att svarva en vinkel innanför tätytan för lite bättre flöde.
Sedan sattes de dubbla fjädrarna i, jag mätte skillnaden mellan "hårda" och "dubbla" men återkommer med data när jag hittar lappen ?-) Brickorna köptes på C & S i somras (ca 340pix + crM knaster för några tior...) begagnade fjädrar.
I kolvarna filade jag ur lite för stiften, som naggade emot.
Cylindrarna slipades ur ytterligare runt insugsventilen, och motorn sattes ihop igen.
Ikväll har jag börjat "plocka på den", men passningen på kylkåpor och fläkthus behöver justeras för den smalare motorn.
Forts. följer... (som det stog i Kalle Anka när man var liten !-)
Ho ho vill ha mera mettis
43 2012-01-06 00:02:58 Senaste redigerad av mettis (2017-01-12 19:10:55)
Hej Oscar (?)!
Jag har inte kommit så mkt längre med detta "projekt"... Har satt i motorn i min lilla provbänk, men eftersom den står hemma i kallgaraget så väntar jag på varmare väder
Har dock startat med Solex 40:orna och bytt olja en gång till efter detta - nu skall lite mera el och slangar kopplas så jag kan provåka vartefter för utprovning av munstycken.
Jävligt roligt projekt och framför allt inte det gamla vanliga. Min trimmade 1200 som jag körde förra sommaren skall få större cylindrar (83mm) och en vasare kam + större insugsventil. Med lite högre komp hoppas jag på 65-70 hk innan veven ger upp. Har en 1600 i verkstan som jag skulle ha som besiktningsmotor men det urartade det med. Med en Waserboxerkam och Sig Ersson 1.4 vippor fick jag upp lyftet till 11.44. Nu letar jag efter ett insug för en weber 40 på mitten. Kanske bör tillägas att det naturligtvis är planade enkelportstoppar. Insuget skall vara av typen två skilda kanaler till topparna. Har provat med plenuminsug men då får man en flatspot som gör att man slår huvudet i framrutan vid gaspådrag.
Provstartad ikväll - går bara "rent" över 5000rpm - så lite jobb återstår med bestyckning och fördelare (?)
Hur gick det med den här? 
47 2012-11-20 18:04:01 Senaste redigerad av MrPete (2012-11-20 18:04:25)
Nämen, jag vet ju mkt väl vem du är, vi har bott grannar de senaste 2 åren på bugrun. Det var jag som hade den breda röda golfen.. men nästa år kommer jag med bubbla istället
Ser fint ut, lite annat än alla stora motorer som byggs. /// Peter
Coolt bygge
Det känns som att du har samma flatspot problem med P11orna som jag har
Har du lyckats lösa det ? 
//Patte
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Hej ni !
Jo, jag hade ju motorn i Buggyn på Bug Run Mantorp.....
När jag varmkörde, så slog ihop stiftens elektrodgap, trots urslipning i kolvarna - får slipa ur lite mer? Bytte till std stift (som är kortare).
Vädret var ju klart avtändande, så när vi till slut kunde köra så blev det bara 2 test, där jag konstaterade (på smal-lamdamätaren) att jag låg alldeles för snålt. Och att börja bestycka om Solex PII under tidspress är inget kul, så istället för att köra sönder lade jag ned.
Ungefär 10 sek blankt upp till 100 Km/tim blev det på 1/8-delen. (Och den varvade inte mer än 6000 !).
I vinter skall jag plocka isär och plana topparna någon mm till, samt slipa ur för stiften mera (!).
Kammen (W140) funkade dåligt i denna lilla motor, så det blir någon 284gr variant istället (omslipat eller W110).
Tanken var ju att använda motorn även vid besiktning, och att kunna åka lite snålt med.....
Då ser jag fram i mot en fortsättning i vinter! 
