26

m.helsing skrev:

Det är klart du kan fylla med vatten..varför skulle det vara fel ? Du hade inget vatten i oljan hoppas jag så läckaget är "invändigt" ?

Nix det fanns inte nått vatten i oljan och det var jävulskt skönt. Jag tror jag har läst nånstans nångång att kylvätskan har en smörjande effekt på vattenpumpen. Men det kanske är helt fel  ICQ/ab

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

27

I med vatten å starta upp maskinen!
Tänk bara på att inte rusa motorn innan den nått normal arbetstemperatur!!

Vattenläckor på en WBX är tyvärr ganska vanligt fenomen.
Har du tur, så är det något av de externa vattenrören, ex.vis stora kröken till vänster, som brukar vara ganska "nopprig" av färgblåsor, och som under färgblåsorna inte har något järnrör, eftersom det är bortrostat.
Det finns rostfria rör att köpa från Tyskland till samtliga rör på en WBX, och det rekommenderas varmt!!

Om du har mindre tur, så är det vattenmantlarnas yttre gummitätning som torkat, och då behöver de bytas. Kan enligt VW-werk göras med motorn på plats!!!

Lycka till nu!!!

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

28

J.Schill skrev:
m.helsing skrev:

Det är klart du kan fylla med vatten..varför skulle det vara fel ? Du hade inget vatten i oljan hoppas jag så läckaget är "invändigt" ?

Nix det fanns inte nått vatten i oljan och det var jävulskt skönt. Jag tror jag har läst nånstans nångång att kylvätskan har en smörjande effekt på vattenpumpen. Men det kanske är helt fel  ICQ/ab

Jo så är det, men för en engångsprovkörning är det ingen fara.
I med vattnet nudå ICQ/ag

29

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Om du har mindre tur, så är det vattenmantlarnas yttre gummitätning som torkat, och då behöver de bytas. Kan enligt VW-werk göras med motorn på plats!!!

Lycka till nu!!!

Följdfråga på detta. Var sitter vattenmantlarna och var kan man beställa sådana. VW eller eftermarknads nätbutik.

30

Vattenmantlarna omger motorns cylinderfoder. De är ihopgjutna med resp vevhushalva. Sedan så skruvar topparna på och det är mellan topparna och vattenmantlarna som du har en fläskig gummiplast packning som efter en tid brukar ge sig, och då har du en läcka!
Kan förmodligen köpas på mekonomen, men det har jag inte kollat eftersom jag handlar delar i Tyskland direkt!!

31 Senaste redigerad av J.Schill (2011-10-18 13:32:29)

Vattenmantlarna omger motorns cylinderfoder. De är ihopgjutna med resp vevhushalva. Sedan så skruvar topparna på och det är mellan topparna och vattenmantlarna som du har en fläskig gummiplast packning som efter en tid brukar ge sig, och då har du en läcka!
Kan förmodligen köpas på mekonomen, men det har jag inte kollat eftersom jag handlar delar i Tyskland direkt!!

Tackar för infon. Kollade med mekonomen och dom skulle ha 464 kr/st. Inte speciellt dyrt men finns säkert billigare. Var handlar du/ni delar nånstans?

32

se upp lyfta av toppar på en w.b kan gå helt åt skogen o med packningar måste du ha rätt mont pasta till olika ytor,om du bara dra av topparna kommer du att få med cyllarna ut(det vanligaste senariot)o det vill man inte få då ryker o-rings tätningarna o då står du där med en stor o strulig reparation motor ur m.m ,börja inte byta topp packningar utan en ricktig rep handbok detta är ingen t1 motor

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

33

vwove skrev:

se upp lyfta av toppar på en w.b kan gå helt åt skogen o med packningar måste du ha rätt mont pasta till olika ytor,om du bara dra av topparna kommer du att få med cyllarna ut(det vanligaste senariot)o det vill man inte få då ryker o-rings tätningarna o då står du där med en stor o strulig reparation motor ur m.m ,börja inte byta topp packningar utan en ricktig rep handbok detta är ingen t1 motor

Jo denna operation skulle jag inte ge mig på utan att lyfta ur motorn. Rejält med internet know how och rätt verktyg. Det första jag hörde när jag började med folka var citat "dela allrig på än fölka moto fö Dä gå allrig få ihop an" och detta gällde självklart typ1 motorn. Jag slängde för ett par år sen ihop en 2165:a vilket var en hel del frågor på sclf och andra forum men den rullade igång och gick som en attan. 
I min skalle så är en typ4 en stor utmaning och en wasserboxer en gigantiskt stor utmaning. Kanske har jag fel, är skillnaderna mellan dom olika motor familjerna stora mek mässigt sett.

34

nej dom är rätt lika flera saker är det samma mellan t-1 o w.b det är kylsystemet med kylmantlar o massa tätningar som gör den mycket besvärligare att fixa med

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

35

Idag så kom äntligen paketet från Nobbe och det är bara att tacka och bocka för allt som var i paketet var över förväntat bra.
Jag började med att slänga dit insuget som var rostigt och motorn vaknade efter 6 års dvala. Det kändes helt kanon ICQ/ag   Ett stort bekymmer var att motorn rusar i varv och det är ju i te speciellt bra på kall motor. Men jag tror det är lite tjuvluft. Får hoppas det blir bättre med nya slangklämmor. Vad kan det annars vara.

36

Kontrollera det "nya" insuget, så det inte har små små rosthål som drar tjyvluft!!

Det kan oxå vara så att du eller någon före dig har fipplat med motorns grundinställning, eftersom detta bekymmer med hög tomgång förmodligen är gammalt..

Skaffa Haynes bok över dessa wasserboxrar, så du har nånting att läsa i . Där har du exakta instruktioner på hur du "nollställer din wbx!

Exempelvis så skall spjället i spjällhuset vara helt stäng plus ett halvt varv på den plomberade grundinställningsskruven!!

Å sen så har du ju kablaget till temp-givaren, som, om det spökar kan de en tomgång på 2500 rpm.

Å så har du ju själva tomgångsventilen...

Följ rådet, skaffa litteratur!!

37

Kul att du är nöjd med grejerna ICQ/ab
Och hoppas du hittar tjuvluften!

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

38

Det kommer nog garanterat skickas iväg en beställning på bra böcker. Jag får riva bort det igen och blästa bort ytrosten lite försiktigt imorn på jobbet. Jag var nog lite otydlig innan med att motorn rusar. Den rusar bara några sekunder innan den dör av sig själv. Finns wasserboxer boken på svenska eller bara english.

39

Det låter som problem med luftmasse givaren ? Är den inkopplad rätt ?

40

Spjällhusets mikrobrytare MÅSTE vara exakt injusterad efter att man grundinställt spjället.

Denna mikrobrytare berättar om vilken bränslemängd som skall portioneras ut (bl.a.).

Att den är någorlunda rätt injusterad kollas enligt följande.

Knäpptyst runtomkring!!
Motor avstängd
Ta tag i gasspjällaxelns anslutningsarm (där gaswiren är fastskruvad)

Tillse att gasspjället intar tomgångsläge (ingen felaktigt justerad/spänd gaswire)
Då du vrider gasspjället för hand så skall du höra ett klickande ljud från nyss nämnda mikrobrytare (som sitter under spjällhuset).
Detta klickande skall inträffa strax efter att gasspjället lämnar sin tomgångsposition
Då du fortsätter att vrida på spjället, så skall du strax före fullgasläget höra ytterligare ett klickande från denna mikrobrytare!!!

Och omvänt då då släpper tillbaka spjället till tomgångsläget.

Har du inte dessa klickanden SÅ HAR DU PROBLEM!!

41

Det finns en svensk variant av denna bok som såldes på OK!!

42 Senaste redigerad av J.Schill (2011-10-21 10:29:49)

Det finns en svensk variant av denna bok som såldes på OK!!

Denna får man nu skicka efter då. Trodde för en månad sen att jag aldrig skulle sätta mig in i en vw med vatten  Default/hmm

http://www.blueride.se/transporter-8290 … -2147.html

43 Senaste redigerad av J.Schill (2011-10-21 10:29:10)

Nobbe skrev:

Det låter som problem med luftmasse givaren ? Är den inkopplad rätt ?

Jag kolla på luftmassemätaren senare idag.
Nu är insuget blästrat och det fanns inte några hål under rosten och det var gott. Jag slängde ett getöga på motorn innan jag åkte till jobbet imorse och såg att det inte finns nån slang till vevhusventilationen, den slangen är väl ansluten efter luftmasse mätaren och där är det ju nu fritt blås in strax innan spjällhuset. Och det kan inte vara bra. jag såg även 2 st jordkablar som satt fast i plåten på vänster sida av motorn men dom hängde bara i luften. Inte lätt för nån att svara på men var i H ska sitta.

44

Jordanslutningen kommer från den vänstra toppen och skall sitta fast under en M6 skruv.
Det bäst för dig att göra innan du fipplar för mycket med att få igång den, är att fixa så att alla detaljer finns, och sitter där de ska.
Saker som rostiga anslutningar, jordförbindningar, lösa slangklämmor, oxiderade elkontakter, skadade kablage bör du nog titta över och fixa först. Lätt att säga, men inte så jäkla jobbigt att fixa!

"Du har ju hela helgen på dig" ICQ/ad  ICQ/ad

45

Det är gamla sprut det där och det är viktigt att man "mäter" all luft som passerar in i motorn , drar de förbi i nåt hål som ej är tex ej anslutet blir det strul,
kolla alla anslutningar, dra på lite kontaktspray och dubbelkolla att du fått på alla jordkablar / sladdar o slangar :=)

46

Det är bara erkänna att jag missade dessa inlägg när jag tog min lunch hemma idag. Passade på att dra dit insuget och vev-ventilationen, motorn startade direkt och gick klockrent på tomgång. Jag lät den går varm utan att gasa. Men sablar vad vatten den läckte i det röret som jag tror är kylvätske returen. Säkert lätt att byta men kanske svårt att hitta. Blir att göra ett själv.

47

Succe :=) glöm inte att måla på insugen o rostskydda dem ordentligt nu !

48

Vilket rör??
Lägg ut en bild så man hajjar ICQ/ae

Om du gör eget rör, så tror jag att materialval spelar in för ev reaktioner mellan olika metaller och kylvätskan.
Har vi någon kemist/metallurgiker på forumet??

49

Jo materialval är klart viktigt. Tankebanorna går väl åt alu, hydraul eller rostfritt. Röret jag menar löper uppe i motorutrymmet strax under flaket. Röret ligger i en kanal och sträcker sig från väggen mot lastutrymmet och ända till kylvätske behållaren. Det är även 4 eller 5 anslutningar på "trorjag". Slänger upp bild under helgen.

50

Nu jävlar funkar motorn kanon. Nu är man nöjd, efter byte av diverse slangar och kablar. Och jordpunkter tillfixade. Jag lät den stå på tomgång i 10-15 min och efter det körde jag en runda på några km. Så nu fattar man ju att bromsarna måste svarvas och fixas till. Röret som var upprostat är utbytt med gummi slangar och t-kopplingar. Jag var nämnligen hos den lokale vw handlaren där dom hade delen jag sökte men den var utbytt mot just gummislangar och t-kopplingar, 1100 kr ville dom ha. Men mekonomen som jag handlade dessa delarna hos ville bara ha 297 kr dock inte modellanpassat utan på "lösvikt" hoppas nu inte jag gjort en big tabbe med att fippla med kylningen. Men rundan jag körde så funkade det iallafall.