Shit vad fint det blir.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Karmann Ghia -66
Sidor Föregående 1 … 6 7 8 9 10 … 23 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Shit vad fint det blir.
Händer mycket annat så här i jultider men lite tid har det blivit i garaget.
Arbetet med a-stolpen fortsätter.
Sitter en förstärkning för gångjärnet bakom plåten men min hade gjort sitt. Först plattades den till för att kunna malla av den och tillverka ny plåt (2mm)
Mycket inpassning och justering för att få gångjärnet i rätt läge.
Tur man har en blandning av svetstänget. Allt fixerat för att svetsa fast den invändiga förstärkningen.
Blev rätt bra och ser i princip ut som orginal. Denna plåt finns att köpa med förstärkning färdig men dumsnål som man va köpte jag den något billigare varianten utan men med tanke på tiden som gick åt är ett bra tips att köpa den färdiga varianten.
Sen lite epoxy på plåten så det inte rostar i framtiden...
Som vanligt snyggt jobbat och bra bilder
Kikade på lite gamla bilder och hittade en i nästa samma vinkel på fronten.
Första bilden är från april -17 och andra från idag.
Kunde inte ana att det skulle ta så lång tid att få fronten klar.
Ja med det resultatet är tiden ju ointresant..
Goa framsteg.
Hej!
Larsa hälsar, han sitter bredvid mig här på jobbet.
-GB63VW62, hälsa tillbaka..
Att inte ta några genvägar och vara noggrann som du så tar det tid. Men bra blir det!
Bra med bilder för oss som gillar plåtporr
A-stolpen klar för nu, blev en jädra skillnad mot innan då nedre gångjärnsinfästningen tidigare var lite ’svampig’.
Plåten som ansluter mot skärmen kvarstår men den kommer senare.
Nästa stora moment är att få dit ny värmekanal och tröskel men först måste det lagas upp lite i framkant av bakre hjulhuset så att det finns något att fästa i.
Ny plåt tillverkad och inpassning påbörjad.
Hjulhusets framkant bak lagad tillräckligt mycket för att ha något att fixera värmekanalen i.
Resterande plåt tar jag när karossen står på plattan.
Fortsatt med restaurering av a-stolpen på passagerarsidan. Ser ut att gå lite fortare än vad det gjorde på förarsidan då jag kan spara den inre gångjärnsförstärkningen.
A-stolpen nästintill klar..
Näst på tur är lagning av bakre hjulhuset sen blir det att lyfta upp karossen på plattan för att kunna passa in värmekanalerna, dörrar, skärmar osv.
Blev lite nyårsmek så lägger upp lite bilder från dagsverket.
Bygger upp plåtarna likt orginal med plåt på plåt på plåt, inte optimalt ur rostsynpunkt men kör med Volvos svetsprimer emellan plåtarna så hoppas det håller ett bra tag.
Blev inte helt klar men plåtbitarna är tillklippta och inpassade.
Blir grymt bra
Tack för alla kommentarer och ’likes’,!
Gillar själv att kika på projekttrådar med mycket bilder så försöker dokumentera så mycket som möjligt för att kunna posta här.
Nu har ett STORT genombrott gjorts då karossen efter 5 år i karossnurran står på plattan!!
Nu börjar inpassningen av värmekanalerna med dörrar osv. Så här direkt ser det ok ut, fick ju på karossen utan att använda spett!
Känns dock som att kan ta lite tid innan man blir nöjd.
Kanon gillar denna tråd
Inte så mycket bilder att visa idag, har dragit och sträckt på karossen för att få till dörrspringorna och resultatet blev helt ok.
Plattan är pallad under fram- resp bakaxeln för att försöka efterlikna hur plattan belastas när den står på marken och därmed kunna bibehålla formerna när bilen kommer ner på hjulen igen.
Tjusigt när milstolpar passeras.
Vi gillar att du tar mycket kort
Alltid kan man upptäcka något som man inte tänkt på innan.
Trots dåligt med uppdateringar här så har arbete bedrivits i garaget, dock inte mycket svetsning, mest mätning och justering för att få till alla mått.
Har dock fått dit resterande plåtbitar i framkant av bakre hjulhusen på båda sidorna.
Också fått klart torpedplåten (eller vad den heter) på passagerarsidan nu när jag kunnat fixera måtten.
Även börjat provmontera yttre trösklarna för fixar allt i rätt läge. Känns som att det kommer att ta några veckor till innan allt är fastsvetsat men det känns ändå bra att jag börjar få ihop karossens stabilitet igen och det ser just ut som att allt passar
Kanonjobb.
Som jag burkar tjata på mina barn.
"ingen ser hur fort du gjort ett jobb, bara hur bra det är gjort"
Tror ingen Ghia var så fin direkt från fabriken...
Fantastiskt fint jobb du gör! Kul att se och följa alla framsteg.
Vill dock sticka ut hakan och påstå att Ghiorna visst var såhär fina från fabrik:-)
Lades ner mycket jobb att tenna/rikta och få till alla dörrspringor/skarvar så att de blev perfekta.
Att karrossen var lite mjuk och att dessa "gav med sig" med tiden är en annan femma (dörröppningar och motorluckans
passning är typiska exempel på detta)...
Men återigen....GRYMT JOBBAT!!
Lite fix av rostskador på rören under baksätet mellan motorrum och värmekanalerna.
Sidor Föregående 1 … 6 7 8 9 10 … 23 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Karmann Ghia -66
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.