Snyggt!
Skickat PM
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Karmann Ghia -66
Sidor Föregående 1 … 19 20 21 22 23 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Snyggt!
Skickat PM
Nästan så man blir tårögd
Tusan vad prydligt det blir!!!
Snyggt jobbat, blir jätte fint.
Ja då har det skett. Första gången jag kör bilen och bilen har inte varit ute i trafik sen mitten av 80-talet..
Och ja den är dammig!
En liten film från rundan runt kvarteret..
Det negativa som uppstod när jag skulle backa ut bilen var att växlarna inte gick att få i ordentligt. Kopplade loss växelföraren för att kunna känna efter och det känns som att växelföraren (hockeyklubban) tar i när man skall vrida axeln mellan 1/2, 3/4 och backen. Det går bra att manuellt växla mellan 1:an & 2:an (trycka och dra i växlarna) Sen är det knicksigt att få över den till 3/4-läget men när den väl är där går det bra att växla mellan 3:an & 4:an. Likaså med backen.
Tänker att det är bara att riva ner lådan och kika under noskonen vad som kan ha hänt. Har bytt bussningen och provade igenom alla växlingar innan jag monterade lådan i bilen..
Känns lite jobbigt just nu när allt precis är monterat och att börja riva ner igen…
Någon som några tips kring vad det kan vara som strular?
(Under provrundan körde jag på tvåan hela vägen)
En provtur är ändå en provtur, jag tror det är få människor som gör en renovering av denna klass som inte har nåt problem som inte upptäcks förrän man väl kan köra bilen.
Vilken skön känsla att få göra den första provturen, tråkigt fel med växellådan. Är ju lite jobb att plocka ur lådan.
Ser fin ut !!!
Lite motigt imorse att ta sig ut i garaget men vara bara att ta tag i växelproblematiken.
Först kom motorn ur
Och sen växellådan
Gjorde i ordning växellådan tidigt i projektet (typ 12 år sedan) så minns inte ifall jag hade kunskapen kring hur ’hockeyklubban’ skulle se ut men uppenbarligen så missade jag att den är onormalt mycket böjd. Skall väll vara typ 90 grader..
Testade att böja tillbaka den till 90 grader och testade och då funkar växlingen hur bra som helst så det ser ut som att detta är felet. Skönt att det inte var värre.
Ny förstärkt klubba beställd så medans jag väntar på den får jag kika lite på blinkersen som jag inte fått att fungera än..
Har även en hel del jobb med inredningen kvar.
Lever dock ett bra tag till på första provrundan. Var nästan en overklig känsla.
Tråkigt med växellådan men provkörningen måste vart härlig.
Har gjort motsvarande jobb på min buss nu senaste dagarna.
Bytte växellåda och tankgivare.
Stilig
(Bäddade in videon så man kan titta direkt från forumet )
Skönt att felet var så "enkelt...undrar hur detta kunde ske? Har lådan blivit tappad på hockeyklubban?
Ja ja bara att gå vidare
Inget klipp från körning men bilen är ihop igen och det går att växla. Körde en sväng i området och kom upp till trean och den känns smidig i lådan.
Beställde ny växelförare (hockeyklubba) i måndags (röd dag) hos UpNorth och kunde hämta ut paketet torsdag lunch! Skönt att vissa har snabba leveranser..
Även jobbat lite med höjden på bilen så att den känns ’lagom’ låg.
Jobbade en hel del med framvagnen för att få den att svänga lika långt åt båda hållen, få däcken att inte ta i någonstans och det blev bra tillslut.
’Bara’ ett litet bekymmer med en aningen läckande bromsvätskebehållare. Inte så att det rinner men det fuktar lite för mycket för att lämnas som den är. Känns dock som ett litet problem att åtgärda. Bara att beställa nya grejer.
Snart dags för en liten avspolning och lätt polering för att få upp blänket..
Enastående arbete
Sniffat kontaktlim hela helgen så nu är även inredning helt klar med alla mattor och paneler.
Saknar dock de Ghiaspecifika fönstervevarna som är beställda men inte levererade än.
Ett problem som dök upp var att jag inte får plats med rullbältet (rullen) bakom förarstolen.
Jag är rätt lång (1,9m) så vill gärna ha stolen så långt bak det går och då finns det ingen plats kvar.
Hur har Ni andra gjort? Köra med fast bälte utan rulle? Placera rullen någonstans?
Eller inse att stolen inte kan skjutas så långt bak!
Jag skulle i första hand försöka flytta upp rullen till avsatsen bredvid baksätessitsen, det räcker kanske att bara göra det på förarsidan?
Ja precis, då blir det som på en tidig 911
Jo den tanken har jag också funderat på, dock känns inte hyllan stabil nog för att fästa ett säkerhetsbälte i. I golvet har jag förberett med förstärkning som jag skulle använda.
Är det många som ska köra bilen?
Jag skulle montera fasta bälte utan rulle, och justera in det för föraren.
Så vart det ju för tiden och att justera in bältets längd tog inte lång tid.
Först vill jag bara säga vilket fantastiskt jobb du lagt ner. Har följt tråden genom åren. Grymt jobbat
Om du nu vill ha en åsikt från en som inte kör ghia så håller jag med mr 56.
Jag har en typ 3 med fasta bälten och det tar inte många sekunder att justera och då det oftast är jag som kör behöver man inte justera ofta.
Jag resonerar så här, jag har bältet på för att klara mej relativt oskadd i en ev krock i stan eller en avåkning i maklig fart på en landsväg (om jag inte träffar ett träd då)
även om inte bältet sitter tajt eller perfekt.
Måste ja absolut ha nått ur handskfacket medans jag kör får jag väl knäppa låss bältet eller vänta tills jag stannat …
Skulle jag krocka på E4’n är det nog gonatt och ajöss ändå med tanke på säkerheten i gammbilarna vi åker i.
Sen är jag liiite smyg termosgubbe och rullbälten i gamla bilar är fult OBS! högst personlig åsikt.
Håller med EW.
Jag kommer köra med endast midjebälten i min Ghia.
Lägger upp den obligatoriska första och sista besiktningsbilden!
Blev en längre process än vad jag hade tänkt mig.
Allt beroende på att när man registrerade bilen på nytt (gjordes redan på 80-talet) så missade man första siffran i chassienumret så bilen hette i registret typ 46XXXXXX men i bilen heter den 146XXXXXX.
146XXXXXX är korrekt utifrån hur VW numrerade bilarna så det blev en liten utredning hos trafikverket för att säkerställa att det var rätt bil. Så 5 timmar efter att jag rullade in bilen i hallen var registreringsbesiktingen klar med rätt chassienummer. Därefter en kontrollbesiktning så nu är bilen besiktigad för gott!
Man har nu ändrat rutinen för nästa besiktning. Tidigare skrev man typ 2099-12-31, men besiktningsmannen sa att man inser problemet ifall en bil skulle överleva fram till 2099 så man har nu helt tagit bort datumet.
Känns riktigt skönt att ha tagit mig igenom denna process.
Nu väntar lite småjusteringar på saker som inte riktigt hanns med eller blev 100.
Grattis till en fin Ghia Coupe! Det kan vara en pärs att regga ett fordon men så härligt när det är klart.
Nu är det bara att njuta av den formsköna vagnen.
Grattis! Riktigt snyggt bygge det här
Sidor Föregående 1 … 19 20 21 22 23 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Karmann Ghia -66
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.