501

Snyggt!
Skickat PM

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

502

Nästan så man blir tårögd  ICQ/bq

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

503

Tusan vad prydligt det blir!!!  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

504

Snyggt jobbat, blir jätte fint.

505

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

506

Ja då har det skett. Första gången jag kör bilen och bilen har inte varit ute i trafik sen mitten av 80-talet..

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mtQO9cCtDUUo9WAgPBs7rUnqyZiGx9FA4T_d-aCSj0D-tO69AY6p9GEJjRzIMRYStrPL2nq5fR5E577u7jqY7xeCBvp_pI_2rbpJT5LCJZLS1xNkziEsL3GkBQ5K8mBgMeFKIK2Jr45VGFG5TucXvoiWvgidaoyZTPkckRUKic_w?width=1024&height=768&cropmode=none
Och ja den är dammig!

En liten film från rundan runt kvarteret..

Det negativa som uppstod när jag skulle backa ut bilen var att växlarna inte gick att få i ordentligt. Kopplade loss växelföraren för att kunna känna efter och det känns som att växelföraren (hockeyklubban) tar i när man skall vrida axeln mellan 1/2, 3/4 och backen. Det går bra att manuellt växla mellan 1:an & 2:an (trycka och dra i växlarna) Sen är det knicksigt att få över den till 3/4-läget men när den väl är där går det bra att växla mellan 3:an & 4:an. Likaså med backen.
Tänker att det är bara att riva ner lådan och kika under noskonen vad som kan ha hänt. Har bytt bussningen och provade igenom alla växlingar innan jag monterade lådan i bilen..
Känns lite jobbigt just nu när allt precis är monterat och att börja riva ner igen… ICQ/ac

Någon som några tips kring vad det kan vara som strular?
(Under provrundan körde jag på tvåan hela vägen)

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

507

En provtur är ändå en provtur, jag tror det är få människor som gör en renovering av denna klass som inte har nåt problem som inte upptäcks förrän man väl kan köra bilen.  ICQ/ay

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

508

Vilken skön känsla att få göra den första provturen, tråkigt fel med växellådan. Är ju lite jobb att plocka ur lådan.
Ser fin ut  !!!

509

Lite motigt imorse att ta sig ut i garaget men vara bara att ta tag i växelproblematiken.
Först kom motorn ur
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mWQ9cSu8MmPmKot2n4sTfZZp7Vwbaw0JvPe8f0zw93QQJSaCpU9woVyz9_Cp4L0gucA4kdliKhOshiGuLnyfhP07BULyllzxpIjJKqSBzVEybvs-Svl5tZsL3Ox5kM1UlX982-84RnA-CDe1vK6CoyBS3Kqu5ddk2LSQc46yh7es?width=768&height=1024&cropmode=none

Och sen växellådan
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4m7nO4t2uoxSc9VlTTJDakr8ewDjEUb6mYuKpKFOyFfXo_MsFWGj4nzG6XBmsduxTnKpdN9iMx1gefz5S9ZXGHTO4wHH5QxnRwMO58mGbqLCnftq75_Ry1NdCxNov4u_mmrBZNWJkF1E5Q8ct_mnNeW1JCs2CKPN3q4CZ1gP_5rm8?width=1024&height=768&cropmode=none

Gjorde i ordning växellådan tidigt i projektet (typ 12 år sedan) så minns inte ifall jag hade kunskapen kring hur ’hockeyklubban’ skulle se ut men uppenbarligen så missade jag att den är onormalt mycket böjd. Skall väll vara typ 90 grader..
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mjSxA-rTHDqgj8EVyNh7yPPjrjAHue5zZIMyk9xEsIG27NbtZsVfOIBp3WoHCShKoZZiSsCVrhgAQQZIAU6F7zG1KUNH3AZuaHY050t6zdayESLVwXYEvn3HUsnpYcoSe96-sfqm8FRd0RznriwoJ89WWBYY4MUbwkAf_gQhRB4I?width=768&height=1024&cropmode=none

Testade att böja tillbaka den till 90 grader och testade och då funkar växlingen hur bra som helst så det ser ut som att detta är felet. Skönt att det inte var värre.

Ny förstärkt klubba beställd så medans jag väntar på den får jag kika lite på blinkersen som jag inte fått att fungera än..
Har även en hel del jobb med inredningen kvar.

Lever dock ett bra tag till på första provrundan. Var nästan en overklig känsla.  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

510

Tråkigt med växellådan men provkörningen måste vart härlig.
Har gjort motsvarande jobb på min buss nu senaste dagarna.
Bytte växellåda och tankgivare.

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

511

Stilig  ICQ/bi
(Bäddade in videon så man kan titta direkt från forumet ICQ/ab)

512

Skönt att felet var så "enkelt...undrar hur detta kunde ske? Har lådan blivit tappad på hockeyklubban? ICQ/bn
Ja ja bara att gå vidare ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

513

Inget klipp från körning men bilen är ihop igen och det går att växla. Körde en sväng i området och kom upp till trean och den känns smidig i lådan.  ICQ/ay
Beställde ny växelförare (hockeyklubba) i måndags (röd dag) hos UpNorth och kunde hämta ut paketet torsdag lunch! Skönt att vissa har snabba leveranser..

Även jobbat lite med höjden på bilen så att den känns ’lagom’ låg.
Jobbade en hel del med framvagnen för att få den att svänga lika långt åt båda hållen, få däcken att inte ta i någonstans och det blev bra tillslut.

’Bara’ ett litet bekymmer med en aningen läckande bromsvätskebehållare. Inte så att det rinner men det fuktar lite för mycket för att lämnas som den är. Känns dock som ett litet problem att åtgärda. Bara att beställa nya grejer.

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mEBXFVz7c5Ig5Ne0txbuZIf-krkj1twv1mFpuMBXlXBurfrItxNHe6vsV3MfTHSpbfxXrKsdKaYkQuCfBAvzLAiAAERHXo4lUPK__HGxWtOZBBJalw4EEdcExa7qsz3QoEKdLZFfmICaRcufS1fW0rrReLsTAYbIzb0dcQh5AsbY?width=1024&height=768&cropmode=none

Snart dags för en liten avspolning och lätt polering för att få upp blänket..

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

514

Enastående arbete  ICQ/bf

Projekt: Oval V8:an -57

515

Sniffat kontaktlim hela helgen så nu är även inredning helt klar med alla mattor och paneler.
Saknar dock de Ghiaspecifika fönstervevarna som är beställda men inte levererade än.
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4m087KHA0XHufmgKuQzcG6xt5AcnL1ybkL1uOlH8EkTQP3rK7exEXTCcddInKYMLcq109d8__N5CpA3T4xfZuKUesQxY11TZRY62RljH8FgXyQmMPbpkX0PnSe_IVoV0n1ZY89j0XsbtTKJFzxrhVfDJ_tj3RQBtglG6dSDgwRusI?width=1024&height=768&cropmode=none

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mh_hXRJIYs6SElkotoua8OIRPDV4Sxb-nvBH3MzLST92ExjTNe1HU_deqD23pDRpWnSyOH5UWj2zm3DfM6sdjy-XmiVAktxvZcZObCWevtKMYw9vQVXaYwxjQPyf0ck1NCLBnARWNfGuH5Q52HWEKp56vXdEsi-nC7ZsOYvTwwu0?width=1024&height=768&cropmode=none


Ett problem som dök upp var att jag inte får plats med rullbältet (rullen) bakom förarstolen.
Jag är rätt lång (1,9m) så vill gärna ha stolen så långt bak det går och då finns det ingen plats kvar.
Hur har Ni andra gjort? Köra med fast bälte utan rulle? Placera rullen någonstans?
Eller inse att stolen inte kan skjutas så långt bak!
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mY24ZwAjeko68f4d_SB85NQTsyjqc1HJTuKApyYowjWL0wY3cs1PRzMuztEQfW3yFLqZK4om9Q72AugAo6jMeKwE8PIq6kw_oou_hHKyEVDKRgWrUt7it6SicJ6jgF2CrdhrDkYalvTmzgMm5aXeazRadaPhZs4sA9xT8KRQelGE?width=768&height=1024&cropmode=none

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mMxWcfMuf9OdsOYT0CbPANEqXuFA5bVhqXzayOJ5cZEhJNeGEMa68IN1jELEegl5kkfCxm3fuZKJ3RBQmJv0kaItFMB4XK1nJ3nsQiYMfT0wZojfJNPbBnizcuD7gX2aWzaOJ7Yhdz96tD9I-BUO2oovK9KCyBi6tEOZ8Ld0BG2s?width=768&height=1024&cropmode=none

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

516

ICQ/bi

517

Jag skulle i första hand försöka flytta upp rullen till avsatsen bredvid baksätessitsen, det räcker kanske att bara göra det på förarsidan?

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

518

Ja precis, då blir det som på en tidig 911
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTCHZ6DQqLcEkIqALMKHACMEkSb2EMqsbn0N03NGDjG4Zlvgf7Y0fvcxt25p2W2ufo_8L8&usqp=CAU

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

519

Jo den tanken har jag också funderat på, dock känns inte hyllan stabil nog för att fästa ett säkerhetsbälte i. I golvet har jag förberett med förstärkning som jag skulle använda.

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

520

Är det många som ska köra bilen?
Jag skulle montera fasta bälte utan rulle, och justera in det för föraren.
Så vart det ju för tiden och att justera in bältets längd tog inte lång tid.

"ljushuvud"

521

Först vill jag bara säga vilket fantastiskt jobb du lagt ner. Har följt tråden genom åren. Grymt jobbat  ICQ/bf  ICQ/ay

Om du nu vill ha en åsikt från en som inte kör ghia så håller jag med mr 56.
Jag har en typ 3 med fasta bälten och det tar inte många sekunder att justera och då det oftast är jag som kör behöver man inte justera ofta.
Jag resonerar så här, jag har bältet på för att klara mej relativt oskadd i en ev krock i stan eller en avåkning i maklig fart på en landsväg (om jag inte träffar ett träd då)
även om inte bältet sitter tajt eller perfekt.
Måste ja absolut ha nått ur handskfacket medans jag kör får jag väl knäppa låss bältet eller vänta tills jag stannat …  ICQ/bs 
Skulle jag krocka på E4’n är det nog gonatt och ajöss ändå  med tanke på säkerheten i gammbilarna vi åker i.

Sen är jag liiite smyg termosgubbe  ICQ/ah  och rullbälten i gamla bilar är fult OBS! högst personlig åsikt.

VW typ 3 1600 TLE 1971
VW typ3 -73 fastback..såld

522

Håller med EW.
Jag kommer köra med endast midjebälten i min Ghia.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

523

Lägger upp den obligatoriska första och sista besiktningsbilden!
Blev en längre process än vad jag hade tänkt mig.
Allt beroende på att när man registrerade bilen på nytt (gjordes redan på 80-talet) så missade man första siffran i chassienumret så bilen hette i registret typ 46XXXXXX men i bilen heter den 146XXXXXX.
146XXXXXX är korrekt utifrån hur VW numrerade bilarna så det blev en liten utredning hos trafikverket för att säkerställa att det var rätt bil. Så 5 timmar efter att jag rullade in bilen i hallen var registreringsbesiktingen klar med rätt chassienummer. Därefter en kontrollbesiktning så nu är bilen besiktigad för gott!


https://ams03pap003files.storage.live.com/y4me1JcLxlv6T6LnQ_0PMh1VWpy4p5zKt37zygiTUvTRN7s5IUv0c-3Rff4tC1ME2Asr2XnzR7MM8CkatTe9rqoDAgPhTzMdm3N2DoeykyrGcISRp8vbZAiGLrPBRYF-i_7nlRjF5C_yPPhPV9mdQK-FQ6UHO7J-uueFRuVo0J5z7o?width=768&height=1024&cropmode=none

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mEZQS95UdHclPrLcdvLL2Tf9bYKGyleItPYEz1RH0bOGH8Zd1MXw1uq9tAhfvtDfO-1O_ZV9-SeJcj1fpiTBOjLNjGU72u7_8PLbxbwkM3RaEvNa2KBaxT86N-5mT4EGlfQqlsIRegHhDoGCB2s0lA0oI2f9Gp0ARenwbGZk0PUU?width=1024&height=768&cropmode=none

Man har nu ändrat rutinen för nästa besiktning. Tidigare skrev man typ 2099-12-31, men besiktningsmannen sa att man inser problemet ifall en bil skulle överleva fram till 2099 så man har nu helt tagit bort datumet.

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mvhiTLopRdJ1v047MshhdqejfqiC-Ay_cxIA8E7_TDLt7XCDvvPck4qQHajl8Ww_sxkCw8MM7endMDhIKlRwYDLfOOg8JXlEtTh90XaG13s-u44cLLb4Qfb1OKIqcgqbCJhIoZF2ELPvPg3PK4-PFfvF6l2GxCBkR5Gz9LvBfGL8?width=768&height=1024&cropmode=none

Känns riktigt skönt att ha tagit mig igenom denna process.
Nu väntar lite småjusteringar på saker som inte riktigt hanns med eller blev 100.

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mPem9eymCSSQbWmuheQvlw1kjLqw3SV23uY6Z072KWYhprKTyiSzELfmYjvG9z-yhsbC7KdUY1EGL_QkCf6U4yXHl9xutLktQxRtxpnquPOWG3Uo4MhHZZq1qgr1WPggqtx4OApXECyJWISEO-paW8SMc8dYUqZotd8febNzAYEw?width=1024&height=881&cropmode=none

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

524

Grattis till en fin Ghia Coupe! ICQ/bf Det kan vara en pärs att regga ett fordon men så härligt när det är klart.
Nu är det bara att njuta av den formsköna vagnen.  ICQ/ay

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

525

Grattis! Riktigt snyggt bygge det här  ICQ/ay