Kom ett paket från US idag.
Lite nytillverkade gummimattor som beställdes för drygt ett år sedan..
Inte mycket nytt men passar in även förarsidans plåtar innan jag tar steget och svetsar fast båda sidorna.
Känns bättre att kunna hålla koll på vad som händer med mått och dyl. på båda sidorna samtidigt.
Rätt nöjd med inpassningen av denna plåt. Passagerarsidans plåt ( som var grundlackad i svart ) passade inte riktigt lika bra. Frågan är om det finns olika tillverkare då denna är grundlackad grå?
Har karossen i våg för att kunna mäta och checka av enklare. Inget superprecisionsverktyg (eBay) men känns tillräckligt bra..
Bara så att ingen tror jag ligger på latsidan så lägger vi upp en bild på förarsidans inre skärmkant klar för epoxi.
Även preppat plåtarna för lite grundfärg.

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Bara så att ingen tror jag ligger på latsidan
Det var precis det jag trodde,,,,*blink*
Fick förra veckan på epoxi bakom kommande plåtar där jag inte kommer åt senare.
Och fäst fast förarsidans plåt.. gött att karossen börjar hålla ihop och inte flexar så mycket längre.
Snyggt.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Och för ordningens skull bild på passagerarsidan.
Nästa steg blir nog skärmkanterna. Tyvärr stämmer inte radien mellan de yttre och inre skärmkanterna. Vet att hjulhusen ändrades mellan lowlight och senare. Dock så trodde jag nog att alla reproplåtar var för de senare så märkligt att det skiljer.
Så det blir till att justera de yttre..
260 2020-02-23 18:27:27 Senaste redigerad av yogi (2020-02-23 18:30:01)
Det var tydligen en hel del som ändrades under åren. Särskilt i slutet av 60talet.
Framrutan ändrades höjden på 66 t ex. Har jag för mig.
Jag vet inte om det stämmer men skärmkanterna ändrades flera gånger om man får tro Wagner blechteile.
Fram till 7/59
8/59 till 7/66
8/66 till 7/71
8/71 t o m 74.
Har kapat lite i en 67 och där var en del ändringar mot en 60 t ex.
Så tror att mycket ändrades till 67.
Men att tro är en sak..........
Men säger som vanligt.
Bra jobbat. Blir bättre än ny. Och inget fuskjobb.
Du har inget sånt där gummi som jag söker till min cab motorlucka? Se köpes annons
262 2020-02-23 19:03:55 Senaste redigerad av Viktor Cz. (2020-02-23 19:09:34)
-Yogi, det där med rutan vet jag, rutan ändrades pga ny sorts krom-/gummilist. Själva öppningen är desamma.
Tror det bara är Wagner som säljer årsmodellsanpassade skärmkanter.
’Alla’ andra säljer oftast bara mer generella bitar som brukar vara till de senare modellerna. Eftersom både yttre och inre skärmkant är av den generella modellen borde de passa varandra kan man ju tro/tycka..
Men som sagt så går det sakta men säkert framåt. Det man lärt sig genom åren är att ta det lungt och inte stressa. I början på svetskarriären gjordes allt mer grovt och snabbt utan riktigt tänka på slutresultatet..
-Fredde_f, det har jag dock är jag inte säker hur mycket jag har.
Hur långa bitar behöver du?
Vet inte hur det är med fransmannen. Om han har olika skärmkanter.
Atelier K.
-Fredde_f, det har jag dock är jag inte säker hur mycket jag har.
Hur långa bitar behöver du?
Behöver 2st bitar a’ 3cm så alltså 6cm totalt..
-Fredde_f, kollar imorgon i garaget!
-Fredde_f, kollar imorgon i garaget!
Låter kanon 
Det gick bra att justera radien på yttre skärmkanten så nu är första sidan inpassad..
bra jobbat 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Idag blev det mest mätning och kontroll så att bakkofångaren kommer att passa när det väl blir dags att montera den på riktigt.
Bakskärmarna är fortfarande lite fladdriga och jag saknar bra referenspunkter så enda sättet var att ’mocka’ dit kofångaren.
Vore trist att svetsa ihop allt så passar inte bitarna senare.
Efter kontroll fortsatte jag med andra skärmkanten.
Nu är skärmkanten fastpunktade på båda sidorna.
Nu kvarstår ’bara’ helsvetsningen av bakre plåtarna.
Karossen har återfått sin stabilitet och är riktigt stum. Lite skillnad mot innan värmekanalerna monterades.
Innan jag går vidare med bakdelen kommer jag att ta tag i inre karossinfästningen inne i bakre hjulhusen. Har inte viljat börja kapa även i dem innan karossen har blivit stabil.
nice 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
snyggt jobbat 
Liten uppdatering även fast det inte syns som om det hänt så värst mycke.
Skärmkanterna är helsvetsade och klara.
Kör med kylpasta för minska riktningsarbetet.. tycker det fungerar bra och är jäkligt nöjd med resultatet.
En viktig lärdom är att lägg tid på inpassningen av plåtarna och se till att få till jämna spalter mellan plåtarna. Ligger plåten dikt ihop ibland och med stor spalt ibland så slår sig plåten mer än om du har jämn spalt.
Började rikta en gammal skada vid ena bakljuset..
lite svårt att komma åt men det blir nog bra när jag är klar.
Även påbörjat tillverkning av lite plåt till bakskärmen, jag har den nedre delen som reproplåt men den räcker inte till för få ordning på dålig plåt.
Den observante ser en instrumentbräda i bakgrunden.. den skall på sikt in i min bil men det blir nog inte förren till hösten.
Får nog skaffa kylpasta, och se hur det funkar.
Som sagt springor ska man hålla koll på.
Bra jobbat 
