26 Senaste redigerad av Marantz (2017-05-12 19:41:02)

Motor delad, prickarna där de skulle  vara i motorn.
Kammen lös nu. Har kammens prick uppåt och bortersta nocken neråt nu. Rätta mig om jag har fel.
Förstår inte varför det inte fungerade att rotera kamdrevet i motorn genom oljepumpshålet. Hade ju tre olika möjligheter att få det rätt, men icke.
Jaja, nu ska kammen i igen. Men först inköp av klister och inkörningspasta och stötstänger. Cerulit is da shit?
Fungerar det inte nu med denna inställning och nya stötstänger,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Post's attachments

20170512_202840.jpg, 239.24 kb, 581 x 1032
20170512_202840.jpg 239.24 kb, 96 downloads since 2017-05-12 

27

Ja nu e kammen rätt. Spåret ska va riktat mot pricken. Va drevet rätt eller någon kugg fel? 

Nu när du ändå har en topp lös kan du ju grovjustera vipparmsgeometrin.
Ta bort en ventilfjäder och sätt i klen fjäder eller håll ventilen för hand.
Se på kamkortet vilket lyft du borde få på ventilen och se hur många shims du behöver för att få Justerskruven i rak linje med ventilen vid halvt lyft. När du sen monterar toppen använder du en justerbar stötstång så får du den längd du behöver utan att trixa med allt. Sen ska du självklart kontrollera att lyftet e som väntat, tycker ofta man för ett högre lyft sen när man mäter..

28

Nu efter att roterat kammen ett antal varv i motorn vet jag inte om den var rätt monterad på kammen.
MEN kammen låg rätt i motorn regerings to the dots.
Hade ju kapat stötstängerna efter säkert fermenterat drev. Därför behöver jag nya stänger.

Någon vänlig själ som  har ett kamkort till låns, Eangle 100?
Eller kan ta en bild på det.

29

kam kort finns på google ( bilder )
Du behöver inte tänka på grada in kamen efter som du inte har ställbart kamdrev
Om man gradar in behöver man lite verktyg  som 2 indikator klockor och en graderings remskiva
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

30

bilder på hur man gradar in en kam
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0656_2.jpg
mer
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0655_1.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

31

Då blir det lite bonnamek nu då. Sätter ihop i väntan på stötstänger.