26 Senaste redigerad av kee (2017-05-11 08:23:48)

Björn J. skrev:

Sedan oavsett detta, skall man ju inte låta ladda ur batterierna för mycket, det förkortar deras livslängd väsentligt.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps08eec2ab.jpg
Denna bild är bra!
När spänningen börjar närma sig 11,5 volt skall man dra öronen åt sig och se till att laddaren ansluts eller köra en sväng så att generatorn för jobba.
Photshoppa denna bild till lämplig storlek, skriv ut den och laminera den, förvara den sedan i bilen intill voltmetern!
..

Mycket bra bild, den skulle jag behöva visa mina kunder när de har frågor på batterier! Ska ta en funderare på om jag ska sätta upp den i butiken.

Men just det där med att låta bli att ladda ur ett batteri mer än hälften är nog en av två viktiga grundregler som folk ofta är ovetandes inför när det kommer till batterier i bobåtar/bobilar. Den andra är att alla batterier bör vara ungefär lika "friska", det är alltså inte storleken som avgör, utan "hälsan".

PS: Jag uppskattar dit sätt att formulera dig på Björn, mycket underhållande. Keep it up! DS  ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

27

kee skrev:
Björn J. skrev:
Maxhed skrev:

Så en ny fråga som jag grubblar över... Vad är bäst? Att jag kopplar batterierna till startbatteriet med skiljerelä emellan. Så att det laddas via generatorn eller (!!!) Att jag tar en enkel 300watt inverter och kopplar den till startbatteriet och sedan en ctekladdare från invertern till batteribanken? Och då alla förbrukare till batteribanken då. Eller blir det knas?

Det är totalknas!

Med ett batteri, en inverter och en återmatande batteriladdare har man ju uppfunnit en evighetsmaskin, det funkar dessvärre inte.
..

Fast jag tolkade frågeställningen som att batteri 1 laddas av generatorn, från detta tar man energi och överför det till 240 VAC via inverter, från denna del tar man en batterialaddare och laddar batteri 2. Således ingen evighetsmaskin eftersom det inte är ett slutet kretslopp, men likväl en onödigt komplicerad och dyr lösning på något som görs bättre med en enkel kabel och något simpelt relä. Där är vi nog eniga. ICQ/ab


Japp! Jag läste att någon tyckte att det var bra för att det skulle ge stabil laddning. Själv tycker jag att det lät väldigt kontigt att ta den omvägen men samtidigt är jag som sagt totalt ny på detta området. Därför frågade jag ICQ/ab känns väldigt gött att inte behöva gå den vägen! vill ju ha enkla billiga fungerande lösningar! kommer närmre och närmre förståelse för hur jag ska dra elen. men osäkerheten är såklart alltid ett hinder. och plats för batterierna. tänkte ha två 72 ah batterier. ett som precis får plats under förarstolen (så jag använder det annars döda utrymmet) och det andra vet jag inte riktigt än. kanske stående uppe på kylen om det får plats, vilket det kanske gör... men vill inte ha det i ett av de tomma skåpen eftersom jag kanske vill placera eventuell vattentank och avloppstank där till eventuellt handfat. Känns dumt att placera batteri och vatten i samma skåp ICQ/ad

28

Jaha..
Ok, då är jag med.
Generator ->laddningsregulator/laddningsrelä ->startbatteri ->skiljerelä -> förbrukarbatteri -> säkringsdosa ->eventuell inverter (=växelriktare) värmare, radio, belysning och andra saker man vill använda under uppställningstiden.

Så kan man göra så här också:

Solcellspanel -> solcellsregulator ->

                                                          ---förbrukarbatteri -> säkringsdosa -> och så vidare...
Batteriladdare                             ->

..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

29 Senaste redigerad av Björn J. (2017-05-11 12:55:14)

http://www.sxk.se/sites/default/files/forum_images/246-18409.jpg
Detta är en typisk koppling för mindre fritidsbåt, den funkar lika bra i en VW-buss.
HB är "huvudbrytare, som jag hellre kallar för "batterifrånskiljare".
ST= startbatteri.
BE= belysningsbatteri som jag heller kallar för "förbrukarbatteri".
"Elcentral" kallar jag i detta fallet för säkringsdosa.
Svarta minuskablar drar man i båtar, i bilar använder vi ju chassijorden och sparar massvis med dyr kopparkabel.
Vid siffran "9" skall det finnas en batteriseparator!

..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

30

Vänta lite här nu. Nu blir det ny info för mig haha! ska jag inte använda svarta minuskablar? Hur gör jag då? Skulle du kunna ge en tydlig förklaring och exempel (om du har tid och lust såklart)? Det jag och min flickvän kommit överrens om pga ekonomiska skäl är att vi ska ha 2 st 72ah batterier som ska laddas när vi kör bilen (kommer roadtrippa och har inte några superförbrukare). Vi vill inte att startbatteriet ska förbrukas när bilen står still. Till förbrukningsbatterierna vill vi koppla vår kompressorkyl (liten sak från waeco) samt ett enkelt 12v cigguttag som ska installeras i en av hyllorna. Vi vill ha eventuell möjlighet att koppla en enkelt 12v vattenpump för att kanske senare kunna installera handfat. inget annat än så länge. Det enda jag köpt än så länge är två batterier och kylen. Vi känner inget behov av en inverter om man inte MÅSTE ha det. Om det inte är allt för svårt vill jag koppla om eberspächern till förbrukningsbatterierna så att vi kan använda den utan att oroa oss (vet inte hur mycket ström den drar). OM någon kan ge en förklaring (for dummies, nej, megadummies) så är jag evigt tacksam! ICQ/ag jag vet som sagt inte alls vilka kablar som ska sitta var, och hur. ICQ/ab Kanske ska få hjälp av en kompis som jobbar som elektriker men jag vill ändå förstå hela kalaset själv! som sagt, har någon tid och lust så bockar och bugar jag djupt!  ICQ/af  ICQ/ag

För övrigt är jag ju SJÄLVKLART ytterst tacksam för all info jag redan fått! Ni gör mig klokare! Tack!

31

Maxhed instämmer med dig. Tror vi ligger på samma kunskapsnivå gällande bilen och har samma utrustning samt slutligen samma tanke kring hur det skall användas.

Har samma tanke kring eberspächern också.

Intressant detta.  ICQ/ab

32

Jag förstår vad Björn menar och instämmer helt. Det han syftar på är att man inte nödvändigtvis behöver ansluta olika enheters jord på samma ställe, hela karossen/chassiet utgör jorden. Så visst använd svart för jord, det är bra och tydligt, men koppla den nödvändigtvis inte till en gemensam jordpunkt, utan ta närmaste lämpliga ställe i karossen för att minska kabeldragningen. Har man mycket enheter på samma ställe, kan man montera en jordskena för ändamålet.

Min buss är faktiskt konstruerad enligt flera av de olika sätt Björn illustrerar här. Jag skulle kunna ta bilder vid tillfälle och förklara, just nu står bussen lite trångt till. Det jag syftar på är bland annat förslaget om att ha en extern ingång till detta laddsystem så att man kan ladda via landström. Jag tycker det är enklast att ta plus till fritidsbatteriet direkt från startbatteriets plus, det i sin tur är ju anslutet till generatorn. Hittills har det funkat bra, men säg gärna om det finns någon nackdel med att göra så. Det jag saknar och gärna skulle vilja ha är en solcellspanel, men det kommer nog snart, de har ju rasat i pris! Först kanske man skulle få drivlinan att driva... Hmm ICQ/ad

Men fråga på om allt ni behöver veta, ska se om jag kan klämma fram några bilder tills nästa gång jag är vid bussen. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

33

En tanke som slog mig.

Istället för att ha separata elsystem med skiljerelä osv.

Jag ha två nya batterier som jag tänka koppla liknande det som diskuterats.

Vad händer om man bara kopplar ihop de båda.

Min buss är fabriksbyggd camper med som jag förstår det ett enda batteri till allt.

Blir det dubbelt så bra med två batterier?  Alltså dubbelt så lång förbrukningstid?

Om man tänker sig campa en o annan natt och kanske driva en enklare kylboxen.
Skulle det räcka måntro, eller tänker jag fel.

Installationen blir ju enkel med typ en kabel mellan batterierna.  ICQ/ab

34

Menar du att du skulle koppla två fritidsbatterier? Det finns inget som hindrar att man kan bygga ut batteribanken med fler batterier, men de bör vara av samma hälsa som sagt. I björns skiss ser man batteri "nr 3" till hälften bortklippt och principen är densamma för batteri nr 4, 5 osv.

Om det annars är start- resp förbrukarbatteri du syftar på så bör du ha dem åtskilda, annars försvinner en del av vitsen med att ha två batterier. Vist du har dubbelt så många amperetimmar att göra av med (dubbelt så mycket energi i batteribanken), men du har ändå kvar momentet att riskera att stå utan ström till startmotorn. Ett skiljerelä är varken dyrt eller svårt att installera om man ser till det totala jobbet att installera övriga komponenter.

Sen bör du definitivt överväga en kompressorbox, visst är de dyrare (från kanske 4K och uppåt) men skillnaden i kylkapacitet är milsvid, dessutom drar den en bråkdel av strömmen och endast intermittent, vilket gör att du klarar dig långt mycket längre på samma antal amperetimmar, med mycket bättre kyla i lådan som resultat. Men det ämnet får vi kanske ta i en annan tråd. Håll utkik på båttillbehörsfirmornas kampanjer och/eller håll utkik på blocket efter kompressorskåp/box/aggregat (bygga egen låda).

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

35

Såhär skulle Björns skiss kunna se ut i en bil, man får göra ett mer detaljerat schema för skiljereläet, men i grova drag kan man illustrera skillnaden i kabeldragning med denna skiss:

http://forumbilder.se/G8BIA/246-18409.jpg

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

36 Senaste redigerad av Maxhed (2017-05-12 11:39:25)

kee skrev:

Såhär skulle Björns skiss kunna se ut i en bil, man får göra ett mer detaljerat schema för skiljereläet, men i grova drag kan man illustrera skillnaden i kabeldragning med denna skiss:

http://forumbilder.se/G8BIA/246-18409.jpg


Okej! det ser alltså ut som att jag knappt behöver koppla samman grejernas minuspoler. det kunde jag inte tro haha! Jag lär mig verkligen saker varje dag här! Väntar som sagt på en superhjälteförklaring på rubbet som till och med jag kan förstå! sen så ska jag sätta igång med att installera allt! hoppas inget går fel  ICQ/ad

kablarna på bilden ser olika tjocka ut... hur kommer det sig?

föresten. Jag kan inte se hela bilder som läggs upp här. eller är bilderna som ni lägger upp avklippta?

Tack!

37

kee skrev:

Såhär skulle Björns skiss kunna se ut i en bil, man får göra ett mer detaljerat schema för skiljereläet, men i grova drag kan man illustrera skillnaden i kabeldragning med denna skiss:

http://forumbilder.se/G8BIA/246-18409.jpg

Ja tack, bra!
Bra med folk som kan rita elscheman!

Men jag vill även ha två "batterifrånskiljare" på kabel nummer 3 och "5b" alltså den som går till förbrukarbas säkringsbox.

Det är ju alldeles för många VW-bussar som brunnit upp, så även om detta skett under färd med överhettad motor och bränsleläckage i motorrummet, kan det ju ändå vara en stor vits med att kunna koppla bort även ordinarie batteri under längre tids parkering.
Om inte annat kan man ju nödbryta strömmen om man i ett tidigt skede upptäcker en farlig kortslutning som kan utveckas till kabelbrand.

http://media.oem.se/Archive/ProductImages/images/productimg/94956.jpg
Lägg några kronor extra på en sådan här, du behöver ingen som tål 1000 ampere för entrepenadmaskiner men undvik även de som koster 69,90kr.
...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

38

Björn J. skrev:
kee skrev:

Såhär skulle Björns skiss kunna se ut i en bil, man får göra ett mer detaljerat schema för skiljereläet, men i grova drag kan man illustrera skillnaden i kabeldragning med denna skiss:

http://forumbilder.se/G8BIA/246-18409.jpg

Ja tack, bra!
Bra med folk som kan rita elscheman!

Men jag vill även ha två "batterifrånskiljare" på kabel nummer 3 och "5b" alltså den som går till förbrukarbas säkringsbox.

Det är ju alldeles för många VW-bussar som brunnit upp, så även om detta skett under färd med överhettad motor och bränsleläckage i motorrummet, kan det ju ändå vara en stor vits med att kunna koppla bort även ordinarie batteri under längre tids parkering.
Om inte annat kan man ju nödbryta strömmen om man i ett tidigt skede upptäcker en farlig kortslutning som kan utveckas till kabelbrand.

http://media.oem.se/Archive/ProductImages/images/productimg/94956.jpg
Lägg några kronor extra på en sådan här, du behöver ingen som tål 1000 ampere för entrepenadmaskiner men undvik även de som koster 69,90kr.
...

Jag ser inte riktigt vad det är! ICQ/ab vad är det?

39

Det är en grej som på fackspråk kallas för "batterifrånskiljare" i våra sammanhang kallas den för "huvudbrytare" alltså en jättestor strömbrytare som man monterar på pluskabeln så nära batteriet man bara kan.
Jag tycker att man skall montera sådana på alla gamla veteranbilar!
Men det finns en smidigare varient också som sitter monterad direkt på batteriets pluspol.
Jag vill minnas att alla tävlingsbilar måste ha en sådan här brytare.
...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

40 Senaste redigerad av Maxhed (2017-05-12 13:20:55)

Björn J. skrev:

Det är en grej som på fackspråk kallas för "batterifrånskiljare" i våra sammanhang kallas den för "huvudbrytare" alltså en jättestor strömbrytare som man monterar på pluskabeln så nära batteriet man bara kan.
Jag tycker att man skall montera sådana på alla gamla veteranbilar!
Men det finns en smidigare varient också som sitter monterad direkt på batteriets pluspol.
Jag vill minnas att alla tävlingsbilar måste ha en sådan här brytare.
...


Okej! Jag hade tänkt köpa sådana till mina bobatterier. sådana som man sätter på minuspolen från biltema tänkte jag. är jag helt fel ute då kanske? Tack

41

Tja man kan bryta på minussidan...
Men spontant känns det bättre att sätta brytarna på plussidan.
Jag har läst någon teori om det någon gång, minns nu inte varför, men då 99% av alla sådana här installationer har brytaren på plussidan finns det nog goda skäl.
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

42

Maxhed skrev:
kee skrev:

Såhär skulle Björns skiss kunna se ut i en bil, man får göra ett mer detaljerat schema för skiljereläet, men i grova drag kan man illustrera skillnaden i kabeldragning med denna skiss:

http://forumbilder.se/G8BIA/246-18409.jpg


Okej! det ser alltså ut som att jag knappt behöver koppla samman grejernas minuspoler. det kunde jag inte tro haha! Jag lär mig verkligen saker varje dag här! Väntar som sagt på en superhjälteförklaring på rubbet som till och med jag kan förstå! sen så ska jag sätta igång med att installera allt! hoppas inget går fel  ICQ/ad

kablarna på bilden ser olika tjocka ut... hur kommer det sig?

föresten. Jag kan inte se hela bilder som läggs upp här. eller är bilderna som ni lägger upp avklippta?

Tack!

Det stämmer, så fort tillverkaren "bestämt" att karossen/chassiet, ska utgöra jord så kan alla komponenter anslutas var som helst på chassiet/karossen. Det enda kravet är att metallen ska vara ren och gärna med tjockt gods bakom åtminstone vid höga förväntade strömmar. En enkel skruv rakt in i plåten löser problemet för mindre förbrukare, men är knappast snyggt, eller kul med hål överallt när man flyttat på saker och kopplat ur delar. Så använd gärna "naturliga" jordpunkter. Under instrumentbrädan finns ofta gemensamma jordplintar på torpeden tex. Och bygger ni ett "eget" elsystem kan det vara praktiskt att samla flera jordpunkter på ett och samma ställe, snyggt och säkert monterat på en jordskena som i sin tur skruvas fast i karossen. Men skulle jag montera en lampa i en garderob tex, så är det överlägset enklast att bara elda en enkel kabel till skåpet och jorda lampan i närheten, förslagsvis där det redan sitter en skruv. Då spar man både kabel och pill!

Kablarna i min skiss bara "råkade" bli olika grova, men det är annars en viktig fråga. Kabelarea beräknas från den förväntade strömmen i kabeln (förenklat; avsäkringen), samt dess längd. Ju längre kabel, desto större tvärsnittsarea behövs för att kompensera det större motståndet. Jag kör ofta på känn och förmodligen alltför ofta med onödigt grov kabel. Mellan batterier och mellan plus och säkringsbox bör det dock vara grövre kabel, medan man i de enskilda förbrukarnas kretsar kan gå ner till tunnare kabel.

Bilden var "beskuren" redan i Björns inlägg, jag bara laddade ner den och gjorde om samma bild. Men det finns egentligen inget principiellt viktigt "utanför" bilden, det man skymtar är ett andra "bobatteri"  för en fördubbling av kapaciteten "off grid". Vanligare på båtar än i små bussar. Beroende på hur bussen tänkt brukas, hur mycket som ska kopplas till batteriet kan man behöva justera batteribankens storlek, förmodligen räcker dock ett "normalstort" batteri på 60-90 Ah åt de allra flesta.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

43

Björn J. skrev:

Ja tack, bra!
Bra med folk som kan rita elscheman!

Men jag vill även ha två "batterifrånskiljare" på kabel nummer 3 och "5b" alltså den som går till förbrukarbas säkringsbox.

Det är ju alldeles för många VW-bussar som brunnit upp, så även om detta skett under färd med överhettad motor och bränsleläckage i motorrummet, kan det ju ändå vara en stor vits med att kunna koppla bort även ordinarie batteri under längre tids parkering.
Om inte annat kan man ju nödbryta strömmen om man i ett tidigt skede upptäcker en farlig kortslutning som kan utveckas till kabelbrand.

http://media.oem.se/Archive/ProductImages/images/productimg/94956.jpg
Lägg några kronor extra på en sådan här, du behöver ingen som tål 1000 ampere för entrepenadmaskiner men undvik även de som koster 69,90kr.
...

Jag ställer mig lite frågande i all välmening då jag själv aldrig riktigt sett behovet av en "huvudbrytare". På folkabussen är kabeln mellan generator och batteri kort och startmotorn matas från batteriet, likaså gör man ju klokt att placera säkringsboxen nära förbrukarbatteriet tex genom att gå in på huvudkabelns avsäkringsplint. Viktigt är det dock med just avsäkringar vid båda pluspolerna, det missade jag att rita in! Försöker få en bild av olycksförloppet som kan hända och räddas av en huvudbrytare, men ser det inte riktigt.

Jag har säkert helt enkelt bara inte förstått, så jag frågar för att jag undrar.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

44

Kan någon länka vilken typ av säkring jag borde införskaffa? Samt en jordskena som ni nämner. Sitter och grubblar över var jag ska jorda någonstans. Blir ju att borra i bilen som gäller i tråkigaste fall.  Färster jag en jordskena i chassit och kopplar alla batteriers och förbrukares minuspoler dit?

Det hade dessutom varit kul om någon ville ge exempel på en billig men ok säkringsbox jag ska välja till förbrukarna samt vilka säkringar som bör funka till kyl och ett extra ciggguttag.

Tack igen!!  ICQ/ag

45

Jag brukar alltid montera en huvudbrytare/batterifrånskiljare på alla gamla bilar jag mekar med, så nära batteriets pluspol som möjligt.
Dels för att förhindra olyckor, för att förhindra att läckströmmar laddar ur batteriet och kanske som ett stödskydd för tillfällighetstjuvar, nycklarna finns ju att köpa som reservdel.
Om bilen har larm, klocka eller en radio/stereo med minneskrets för inställda frekvenser och personliga inställningar, måste dessa få spänning hela tiden, och får en liten extra säkringsdosa kopplad innan huvudbrytaren/batterifrånskiljaren.

Visst, håller med, kan kännas som en onödig pryl, då vare sig VWs eller Boschs tekniker, eller ens sentida bilkonstruktörer (förutom inom den tunga fordonsindustrin) har med en sådan här brytare.
Jag jobbade en tid en hel del med kommunala utryckningsfordon, röda, och på den tiden, vita sådana, och där tog man det som en viktig säkerhetsrutin att alltid bryta huvudströmmen vid uppställning, mellan utryckningarna, just för att förhindra urladdning. Och för att snabbt kunna bryta strömmen då något hot eller fara uppkom. Dom fordonen hamnade ju ofta i farliga miljöer och situationer, och det fanns ju diverse farligheter ombord som olika brandfarliga vätskor och gaser, acetylen, lustgas, syrgas och andra grejer. Måhända är det detta tankesätt som präglat mig.

Men som jag tidigare skrivit, alldeles för många VW-bussar har ju redan brunnit upp, så det är ju aldrig fel att skydda sig.
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

46

Maxhed skrev:

Kan någon länka vilken typ av säkring jag borde införskaffa? Samt en jordskena som ni nämner. Sitter och grubblar över var jag ska jorda någonstans. Blir ju att borra i bilen som gäller i tråkigaste fall.  Färster jag en jordskena i chassit och kopplar alla batteriers och förbrukares minuspoler dit?

Det hade dessutom varit kul om någon ville ge exempel på en billig men ok säkringsbox jag ska välja till förbrukarna samt vilka säkringar som bör funka till kyl och ett extra ciggguttag.

Tack igen!!  ICQ/ag


Kolla Biltemas båt-sidor!
Du kan ju kolla Hjertmans, Erlandssons brygga och Seasea också, men dyrare där.
Fördelen med båtgrejerna är att de har bättre anslutningar.
Minusskena eller minusplint behöver du egentligen inte i en bil av metall, annat på kitcars och buggysar, där karossen är av plast, ja och i båtar då.
Du jordar allt i karossen eller bottenplattan, men ok, om du inte vill borra en massa hål så finns det ju minsplintar hos Biltema också.

Denna gillar jag:
http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-till … 000036339/
Har 6 säkringar samt plats för två i reserv. Kan byggas på med ytterligare en enhet.
Lysdioder indikerar om någon säkring löst ut.
Det finns en matchande minusskena till denna box:
http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-till … rtId=25842
Men som sagt så tycker jag det är onödigt i en bil av plåt...
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

47

Kolla Biltemas båt-sidor!
Du kan ju kolla Hjertmans, Erlandssons brygga och Seasea också, men dyrare där.
Fördelen med båtgrejerna är att de har bättre anslutningar.
Minusskena eller minusplint behöver du egentligen inte i en bil av metall, annat på kitcars och buggysar, där karossen är av plast, ja och i båtar då.
Du jordar allt i karossen eller bottenplattan, men ok, om du inte vill borra en massa hål så finns det ju minsplintar hos Biltema också.

Denna gillar jag:
http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-till … 000036339/
Har 6 säkringar samt plats för två i reserv. Kan byggas på med ytterligare en enhet.
Lysdioder indikerar om någon säkring löst ut.
Det finns en matchande minusskena till denna box:
http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-till … rtId=25842
Men som sagt så tycker jag det är onödigt i en bil av plåt...
..

Den länkade boxen ser ju bra ut! Uppskriven! Så exempelvis kopplar jag kylens pluskabel till boxen och minuskabeln till chassit då antar jag? Räcker det att jag kör typ 15 a säkringar eller vilka borde jag ha? Jag ska försöka hitta lite hål i karossen där jag kan jorda. Det blir ju inte supermånga än så länge! ICQ/ab

48

Finessen med jordskena är om MÅNGA apparater ska inkopplas på ungefär samma ställe, då slipper man "många" borrhål och behöver bara borra fästhålen för minusskenan. Är utrustningen utspridd över fordonet försvinner vitsen med skenan. Jag har minusskena invid säkringsboxen för förbrukarna då flera av förbrukarna är monterade i samma utrymme, således blir det naturligt att samla alla jordpunkter på ett ställe.

Säkringens storlek beräknas utifrån den uppskattade strömmen i ledaren. Effekten divideras med spänningen för att få fram strömvärdet. Ofta tar man i lite i överkant när man avsäkrar då säkringen inte lika lätt löser ut i onödan, samtidigt som den fortfarande skyddar mot total kortslutning. Detta resonemang kan föras kring de flesta i fordon förekommande fall. En 60W förbrukare driver en 5A ström i en krets över tolv volt. Förmodligen räcker även en 8A-säkring (som ju är det vanliga värdet) för de mest strömslukande kylboxarna. Flatstiftsäkringar känns modernt och tryggt, men jag valde "porslinsäkringar/fordonssäkringar" när jag byggde mitt för att bara behöva en och samma säkringstyp i hela bussen.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

49

Är åter igen tacksam för så mycket hjälp jag får! Tror jag kommer köra de platta säkringarna då det känns lättast. Men jag ska alltså också sätta säkringar på pluskablarna mellan startbatteri och bobatteroerna också?

Angående att sätta alla minus i chassit, detta gäller väl inte parallellkopplingen mellan bobattdrierna? Där sätter jag väl bara plus till plus och minus till minus... Elller?

50 Senaste redigerad av Frederik (2017-05-18 15:25:55)

Denna typ av frånskiljare är både billig och enkel att montera (sedan är det kanske inte den bästa frånskiljaren..) 40kr på biltema och tar bara någon minut att montera. Praktisk om man har ett lätt åtkomligt batteri (som i bay) kanske mindre praktiskt om man har ett svåråtkomligt batteri.

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000031707

Som input på ursprungsfrågan så har jag ett pseudo-automatiskt system för campingbatteriet. Sammankopplingen sker med ett vanligt relä med styrström från positionsljuset, men man kan även med en liten brytare välja att styrströmmen istället skall komma direkt från campingbatteriet (på så sätt kan man man manuellt koppla ihop campingbatteri-startbatteri/bilens ordinarie elsystem). På startbatteriet har jag sedan en huvudströmbrytare enligt ovan. Varför har jag det så? Jo jag var lat och ville inte koppla om ebern och stereon till campingbatteriet. För vardagskörning låter man systemet vara automatiskt, men när man campar och det är kallt eller vill ösa musik så väljer man det "manuella" läget och kopplar bort startbatteriet med huvudbrytaren, på så vis strömförsörjs bilens ordinarie elsystem via campingbatteriet, men startbatteriet är bortkopplat. För att indikera att relät är "på" hade jag först en liten lampa, men nu en lysande voltmätare (2 flugor i 1 så att säga). Det finns heller ingen risk att "glömma" den manuella kopplingen/ koppla in startbatteriet igen, glömmer man det och försöker starta så bränner jag säkringen mellan batterierna. Vad det gäller denna säkring så ser jag heller inte någon mening i att ta i för kung och fosterland, jag har en vanlig 25A "porslinssäkring" (blir ju ändå alltid över i säkringssatserna) och förutom när man försöker dra runt startmotorn med startbatteriet frånkopplat så har den aldrig bränts. Det är ju egentligen bara laddningen av campingbatteriet vid körning och ibland stereo/eber vid camping som går via denna säkring. Resten av "campingelen" (kompressorkyl, lite lampor, slutsteg till stereon, strömuttag) går som vanligt direkt på campingbatteriet.

Det fanns även lite andra praktiska aspekter med denna koppling som gjorde att jag behöll den, bl.a. innan de spänningsberoende skiljereläerna blev överkomliga i pris, så kunde man med detta system ha både start och campingbatteri inkopplade tex när man stod och ville ladda på bägge samtidigt med en batteriladdare. En annan sak är att jag har ett läge "off" på styrströmmen och kan välja att campingbatteriet inte skall kopplas in (bra när man kör korta sträckor med urladdat campingbatteri). Idag köper man ju ett billigt skiljerelä som på så vis har detta automatiskt.