26

Ja det är ju sånt här som håller en vaken om nätterna, hur gick det ,hur går det och varför har inte jag en BD pickis?

Intressant story , vi vill ha mer !  ICQ/ae

You´ll never know...

27

Härlig story! Nu är man nyfiken på fortsättningen ICQ/ab

28

Enkan lever i högönsklig välmåga, som min generation skulle uttryckt det ICQ/am . Med andra ord; slätlemspikkisen chillar i ena hörnet på min "barn"... ICQ/ag

Hur kunde jag hosta upp sjutusen, som Bengt noterade med falsett-stämma??

På den tiden, tidigt nittio-tal, så stod inte äldre VW-bussar särskilt högt. Femtonhundra, som Bengt bjöd var ett normalt pris för dylika objekt!

Att jag slog till med "SJUTUSEN" beror mera på att jag vid tillfället hade fått tillbaka just den summan på skatten... (Pengar som inte syns, finns inte...).
För att långsiktigt finansiera detta impulsiva ingrepp på den personliga ekonomin, så sålde jag en "just another fuckin´- 54" skåpvagn till Janlöf för 2000 svenska spänn...

Alltså förstå följande ; VW-bussar efter 1953 (30 hästars) var helt enkelt inte intressanta för oss VW-hysteriker... Femtifyror skrotades på löpande band, och man var glad om någon betalade pengar för dessa!!!?! detta var visserligen för 20 år sedan, men så var klimatet då!!

Ur det perspektivet så förstår man Bengts reaktion"SJUTUSEN" för denna -53 pikkis.

Bengt fick ju sin skäppa full just 1994, då han införskaffade Sveriges DÅ äldsta VW-buss för dåförtiden normala pengar!!

Nåväl, åter till Enkan född 1953!

Det visdade sig efter en gemensam aktion, som Bengt och jag utförde efter inköpet 1994, att denna enka levt följande liv;

Hon levereras 1953 till Möbelkompaniet i Uppsala.
1959 så är hon utrangerad, och står på en skrot i Vittinge.
Samtidigt så finns där ett företag som äger en då helt sopslut 1956 enkelhytt, som de lämnat in för renovering. (tydligen var det kutym att göra så förr i tiden)

Renoveringsfirman (läs "bilskroten") kom med ett motförslag;

Vi har fått in en helt OK VW pick-up av årsmodell 1953. Vi fräschar upp den och överför identiteten från eran 1956 pick-up, och vips så har ni fått en bra bil!! Vad sägs??

(förmodligen utspinner sig följande konversation mellan verkstaden och ägaren av 1956-pikkisen;
Åkejj, men de där gamla pikkisarna har ju så dåliga baklysen!!
_ Inga problem, vi flyttar över lysena från eran femtisexa!!
Men vi skulle vilja ha blinkerslamopr istället för de där jämmra pilarna som inte funnkar.
-Inga problem, vi sätter i dubbla uppsättningar baklykter å ett så kallat relä som automatiskt sköter blinkningarna åt er då ni ska svänga.
Ummhummm, å då vill vi ha en snygg lakk åxå!!
-Inga problem, vår lackeringsavdelning sköter givetvis om den detaljen.  Default/yikes

OSV OSV å höll de på, herrarna från förrr, tror jag.

Opps, glömde följande;
Men hur gör vi mä identiteten??
-Hah, inga problem, det har vi jort så många gånger förr så att deeee................ ICQ/af

Nu vrider vi fram jordgloben ett antal år, fram till 1995, och får ta del av efterdyningarna av min identitetsundersökning; Default/hmm

Det ringer upp en gubbe som undrar om jag har några funderingar kring en VW-pickupp som jag nyss köpt av NN. ICQ/ac

JAg berättar om mina tvivel över fordonets identitet, och då "bekänner" gubben att det var hans verkstad som genomförde identitetsbytet på -53 pikkisen.
Jag var tvungen att lugna honom, att jag inte var från polisen, utan bara en intresserad motorhistoriker som ville veta mer om sitt nya fordon.

Så där står hon nu, med en identitet som en 1953, äntligen, efter att ha levt i lönndom sedan 1959!!!
Stackars Enka!!  ICQ/ag  ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

29

vad är planen för denna skönhet??!! finns nyligen tagna bilder?(flertal)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

30

Vafaan, vi gillar ju bilder, så här kommer två till på denna enka-53

http://i55.tinypic.com/63y81f.jpg
http://i55.tinypic.com/3498kqx.jpg

31

Underbar pickis ICQ/ab

32

michaelth skrev:

Plan å plan....
Jag är ju ekorre i första hand, som hellre slänger ut sjutusen på ett pickup-lik än att åka med familjen på charter-resa... ICQ/ad

men det är en läcker bil.
Bengt å jag tog en provtur för , vad kan det vara , två år sedan, och vi kommer till grannbyn, då vänster framhjul lossnar med ett brak... ICQ/ac

Men det var ju bara att lyfta upp vagnen, och skruva tillbaka hjulet igen (förmodligen taffligt dragna hjulbultar...) ICQ/an

jag hade med henne till Mantorp för några år sedan, men Mantorp Bugrun är ju bara fyllt med hjärndöda fyllon. ICQ/ag .. så det var ingen uppmärksamhet kring henne då! ICQ/ac

33

Här en bild till på enkan!
Tagen i samband med Bengts och min provtur!!
Flaket fyllt med reservdelar och övertäckt med en plastpresenning. (ser inget vidare ut, men håll till godo!!)
http://i54.tinypic.com/m936mw.jpg

34

KdF Kundendienst-Berater skrev:
michaelth skrev:

Plan å plan....
Jag är ju ekorre i första hand, som hellre slänger ut sjutusen på ett pickup-lik än att åka med familjen på charter-resa... ICQ/ad

Bengt å jag tog en provtur för , vad kan det vara , två år sedan, och vi kommer till grannbyn, då vänster framhjul lossnar med ett brak... ICQ/ac

Men det var ju bara att lyfta upp vagnen, och skruva tillbaka hjulet igen (förmodligen taffligt dragna hjulbultar...) ICQ/an

jag hade med henne till Mantorp för några år sedan, men Mantorp Bugrun är ju bara fyllt med hjärndöda fyllon. ICQ/ag .. så det var ingen uppmärksamhet kring henne då! ICQ/ac

Nu far du då rakt med osanning..... Jag visade tydligt intresse kring denna kepslösa "buss" (förvisso fattade jag inte då vad du menade med slät lem, men jag..... låssades fatta..... " du vet en sånhär gammal har ju slät lem" var det en gubbe i basröst som sa, vi pratade visare om ett par ambulanser som jag hittat, men de ratade denna gubbe med basröst, eftersom de hade keps.... (som att de var så jävla viktigt tänkte jag)
Men, jag var ju intresserad av att övertaga denna kepslösing, men det var ju inte aktuellt..... ;=)

Så, nog fanns där folk som uppskattade patina, men säkert var vi få då....  Detta var antingen 03 eller 05, ena gången hade du kybel, andra denna.

Kul historia om änkelhytten enkan....

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

35

50 split skrev:
KdF Kundendienst-Berater skrev:
michaelth skrev:

Plan å plan....

Nu far du då rakt med osanning..... Jag visade tydligt intresse kring denna kepslösa "buss" (förvisso fattade jag inte då vad du menade med slät lem, men jag..... låssades fatta..... " du vet en sånhär gammal har ju slät lem" var det en gubbe i basröst som sa, vi pratade visare om ett par ambulanser som jag hittat, men de ratade denna gubbe med basröst, eftersom de hade keps.... (som att de var så jävla viktigt tänkte jag)
Men, jag var ju intresserad av att övertaga denna kepslösing, men det var ju inte aktuellt..... ;=)

Så, nog fanns där folk som uppskattade patina, men säkert var vi få då....  Detta var antingen 03 eller 05, ena gången hade du kybel, andra denna.

Kul historia om änkelhytten enkan....

Jan men jag är ju så gammmmmmal så jag kan ju inte minnas alla pojkvaskrar som kommer å drägglar över nå gammult dret...... Default/lol

Du kanske blev rädd då jag talade om släta lämmar (obs stavningen med ä i lämmar annars blir det något annat föremål, och då kan jag förstå din oro!!) Default/hmm

Barns sagor om funna splittar får man ta med en nypa salt ICQ/ag

Apropå överta enkan, så annonserade jag den för 14000 spänn runt 1999, å då var Bengt svagt intresserad, å runt 2007 så annonserade jag ut den för 199k, å då fick jag skäll av den svenska menigheten som ansåg att jag hade en skruv lös som kunde begära så mökke stål för en pikkis. Höh, som om jag trodde att det var en lyxbuss, vaaaaaaa.??! ICQ/ad

36

Åja, inte bara hjärndöda fyllon..
Jag kollade in pickisen när du stod på marknaden på bugrun, jag har ett par foton bara på den hemma i datorn  ICQ/ad

En fantastisk bil förövrigt... Och en bra historia.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

37

hOST HOST.. ICQ/ad . Naturligtvis fanns där inte bara fulla människor, tack och lov, men håll med om att Mantorp har degenererat sig beträffande VW-intressets förhållande till alkoholintaget?! ICQ/am

Kan du inte lägga ut de bilderna du tog på enkan?? om jag ber snällt, och lovar att inte inkludera dig i fyllbulthögen?? ICQ/an  ICQ/ad

38

Skön story ICQ/ab

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

39

Haha, släta lämmar/lemmar-grejen, skrattade så frugan var tvungen att fundera vad som var så kul  ICQ/ad 
Älskar verkligen dina storys Roger!

Typ 1 Ratlook '60

Är ung och dum! Därför frågar jag hellre...