Jag har lagat upp en del bilar och vet av efarenhet att gör du det halvdant så ångrar du dig som f-n det känns så mycket bättre att veta att det är okej under håller på med min buss 57 nu och det är bara att inse att det är mer rost än var man ser och tar längre tid! kör hårt så blir det bra....
MvH ghia64
Jag lider med dig angående rosten. Har själv en EH-77 och varje gång jag hittar ett rostställe så blir det stort och leder till nya hål. Rostskyddet på 70talet var väl inte det bästa och att bilarna är 30+ år gör väl sitt.
Forsätt jobba på, det är inspirerande för en slöfock som mig!
(måste nog ta en sväng till bilen denna vecka...)
m.kalsing: Jobb blir det! Ja, vi får höras om plåten 
Ghia64: Ja, men samtidigt får man inte bli för petnoga. Då skulle jag veckla ut alla falsar på bilen och putsa bakom, strippa bilen totalt och skicka till blästraren. Det får bli den dag jag får tag i en splitbubbla.... 
FredRacer: Gamla arbetsfordon från 70-talet kan generera rost! Sämre plåtkvalitet än tidigare i kombination med nya miljölagar ställde nog till en del. Arbeit es ist! 

Golvet mer eller mindre borta. Nu ska det där skiten handbromsen och växelspaken sitter i bort. Kör hårdare imorgon med byggandet/rivandet.

Tack 25hp för luckan!
Betydligt mycket bättre än den som satt på.

Framvagnen helt lös, nu blev det bara så att kopplingswiren har stoppat resten av nersänkningen. Lär få dän den på någe vis...

Skapligt fint skick på bromsoljan
Fixade ju bromsarna förra året, och under den tiden har det inte blivit grumligt alls.

Var förbi shortyn idag
Gott nytt år alla VWänner! 

Av någon anledning har en kompis granne en framvagn till buss liggande på sin gård. Det blir att plinga på någon dag och be att få titta på den. Hoppas den är fin, för det krävs en del jobb att få min bra igen.

Ram vänster sida

Höger sida. Här behöver jag inte ens byta hjulhus
Bara delar av det.
See ya soon volks! 
132 2012-01-02 00:13:05 Senaste redigerad av Franke (2012-01-02 00:14:13)
Vinkelslipen går varm ser jag, bra jobbat ! Alla bilder som dyker upp på rost gör mig lite orolig över min rostlagning jag har framför mig
Det är nog lika bra du slammar pickupen nu när du påbörjat tubbning av hjulhus och när framvagnen är så där rostig
Blir det byte av framvagn köper jag gärna skrotet som blir över om du inte har något projekt själv som behöver detta.
Jag har flera olika vinkelslipar med olika verktyg, men alla går varma!
Jag återkommer med att se hur det blir med framvagnen
Förhoppningsvis får jag tag i en bättre än att lägga tid på den här. Isåfall är den inte omöjlig att släppa
Men jag lär behålla den tills jag har en ersättare.
Är det samma framvagn på alla bayar?
Slammning blir det inte tal om, igår skruvade jag loss kopplingswiren genom att åla mig under bilen utan att hissa upp den... 

Idag fetsmällde jag på ornäsavfarten med Passaten, så det fick bli besök på akuten istället för att skruva. Inge fara med mig, jag gjorde det för att om jag skulle få ont om några dagar gäller inte försäkringen om jag inte varit på kontroll. Dessutom bankade jag ut hjulhuset och körde hem till Hedemora med sne framvagn och bulig front. Men jag var och köpte slipgrund iallafall, så om plåten jag beställt dröjer kan jag fortsätta där jag slutade med yttre karossjobben..
Det blir lite hoppande fram och tillbaka tyvärr, men det får man ta. Bara det blir bra till slut så 
134 2012-01-03 00:49:24 Senaste redigerad av Franke (2012-01-03 01:55:14)
I ditt fall så är det nog lättare att bara byta gavlar än att få tag i en frisk 68-69 stomme. Dom flesta framvagnar från early bay o neråt brukar alltid vara rostiga runt tornen, så du ska ha en väldig tur om du får tag i en fräsch sådan.
Men om du lyckas få tag i en är jag alltid i behov av framvagnar ,så det är bara att du hör av dig.
68-69 bay har samma bultmönster (i ramen) som splittbuss ner till 1955 så dom är inte speciellt vanliga. 70-79 är stommarna troligtvis lika förutom möjligvis någon kosmetisk förändring,bultmönstret i ramen är iaf lika mellan dom åren.
Tråkigt med brukisen, men bättre med plåtskador än personskador !
135 2012-01-05 21:35:02 Senaste redigerad av Cheezez (2012-01-05 21:35:33)
Såg att du glidit över till grannbyn för lite vintercruising. Kul att ni var ett par luftkylda bilar i alla fall (trots att det gick att räkna er på en hand). 
Franke: Aha, på så vis med årgångar! Tillverkar du gavlar som man kan peta ihop?
Cheezez: Jo, nog blev det en liten sväng på streetan! Men som vanligt är det ofta tio gånger för mycket bilar och tio gånger för kort slinga att åka = 0 km/h traffic jam! Det blev att åka runt lite och sladda innan vi åkte hem ganska tidigt. Sen var det nån dåre på macken som försökte ta sig in i min bil och härja!
Konstigt nog gick bilen fast masen röck tändkabeln till fördelaren för mig! Fast den gick bättre efter den blev ditsatt, marschade 90 blås utan problem hem sen 
Haha så det var det som hände på macken. Satt i en bil några bilar fram och såg att det traskade fram någon berusad herre till dig (Antar att det var samtidigt som du sköt ett par sköna skott ur avgasröret).. Kan inte annat än att hålla med om att det vart väldigt trångt som vanligt i lilla Avesta och alla 740 raggare och moderna bilar gör ju inte saken bättre..
nu är lilla micke ute å cyklar.... jag stod ju och pratade med dig hela tiden ....bakom larssons pickup.....det kommer du väl ihåg? ...jag kommer ihåg det å då hade jag druckit mer än dig.....
139 2012-01-06 22:40:06 Senaste redigerad av Franke (2012-01-06 22:40:39)
Miche: Jag har bara gavlar för splitframvagnar tyvärr. Men det finns fler på forumet som säljer gavlar, se dock till att mäta torsionsrören på din framvagn ock kolla upp så att dom du ev ska köpa har rätt mått i hålen. Jag har gavlar hemma som är gjorda efter Hebsters cadfiler och dessa funkar inte till dom framvagnar jag har från 68-70.
Chezeez: Ja jag vetefan vad det var för lirare! Sen när jag skulle backa därifrån fick någon annan för sig att köra iväg rakt bakom mig. Höll på att bli en liten krock, igenimmad bubbla och irriterad förare. Lyckades ta mig därifrån iallafall 
Bullmasenman: Juste, det var nog nån annan som röck den!
Walter kom fnittrande idag och berättade att hans oskuld rök när jag hade åkt iväg med mina kex från er, och att flaket på dh:n var hårt. Jag skulle hälsa!
Honest Frank: Det låter spännande!
På något sätt löser det sig allt.
Jag får hålla koll hela tiden om det kommer upp gavlar eller framvagn till salu. 
-------------------------------------------------------------------------------------

Ren och rensad ram! Har gjort en hel del på undersidan också, även om det är många timmar kvar. Vad ska jag använda för typ av färg för att måla under? Hade tänkt att penselmåla för enkelhetens skull. Fast först lär jag givetvis grunda.
Det blir att ringa till CVW på måndag och se vad de har på lager och vad som lär beställas, för jag har inte hört ett ljud av min senaste beställning. Jag kan inte kapa bort mer förrän jag har svetsat i det som redan är borta, annars blir det ingenting kvar av bilen.

Mycket skit blir det! En av alla skopor som åker i sopen.
141 2012-01-07 01:07:31 Senaste redigerad av Franke (2012-01-07 01:08:15)
Du har tur idag,kolla mitt pm 

Såg inte helt illa ut till skillnad från allt annat

Vilken tjocklek av plåt ska jag använda för att fixa det där?

Körde en liten quick'n dirty rengörning av koppligsfjösen 

Tänkte ta bort snäckan för att göra rent och kika så den inte håller på att rosta bort. Men hur får man bort armen? Lossnar inte med värme och hammare.
Hej Miche - kul att man får titta till din "Werkstatt". Jag har inte varit inne och fluktat på några månader så det får bli en megapost med pekpinnar och kommentarer från min sida
:
Jag önskar er trevwlig läsning!
Du håller vad du lovar gosse, mkt treflig läsning
!
Den här vintern kommer bli mycket skönare än förra, nu när jag har fått låna ett riktigt garage att skruva i. Det kommer att bli många timmar med bilen, och många updates här.
Jag är glad för din skull - och din kropp kommer också att tacka dig om 25 år
...
Förutom högerstyrningen, avsaknad av golv och högerdörr så är den ju snart körklar
WTF - vad menar du med "förutom högerstyrningen" :mad ??????? RHD RULES ! ! ! !
Garaget är lånat för vintern. Nästa sommar börjar om allt går som planerat bygget av mitt egna garage, med lyft och allt. Ser fram emot det väldigt mycket
Eget garagebygge? Redan som 20-åring? Lyft och allt? Jag fick vänta tills jag var 42 år
... (inte det minsta avundsjuk) ...
Idag tog jag och ett gäng kompisar och provade lite nyimporterat brajj från Holland.
- - - -
Blir lite smokey när man skär av tjockt golvplank med stora kaprondellen, hähä!
Härlig humor - gillas

2011-11-12: Jag kom nyss hem från garaget. Luftintaget är snart äntligen redo att grundas. Har hållt på i över en vecka med det nu... Men ska man vara noga så ska man
Det är ju trots allt mer än sju månader kvar till Bug Run. Ses där!
Hrm - tror du att du hinner till BR
?
Jaha, dags att posta lite bilder på senaste tillskottet, en helt orörd Notch från 1965. Jag låter bilderna tala för sig själv, även om några är dåliga.
- - - -
Bilen är aldrig renoverad, och originallacken är hyfsat intakt. Skärmarna är tyvärr dåliga och rost finns i hjulhusen, men i det stora hela en väldigt komplett orörd bil! Två ägare innan mig, that´s it!
YES - där satt den!!! Äntligen en seriös VW i din samling, he he ....
Idag har något helt otroligt hänt... Sunkis har gått igenom besiktningen med blankt papper! Ska åka och köpa en trisslott imorrn, givetvis på bredställ! Det är faktiskt bättre grepp med bra sommardäck än dåliga vinterdäck
Tur som en tok
!
OK - grattis dårå...
!
Här kommer en stilstudie av hur en bilplåtslagare med högre ambitioner än kunskap har arbetat:
- - - - -
Meningen "kaviarsvets" har fått en ny innebörd. Klarar man inte av bilplåt ska man inte hålla på med det!
Vadårå - ser ut som min på min "Madelaine", helt vanlig panikrostlagning kvällen innan besök hos SBP...
Eftersom jag inte har något fruntimmer eller liv så betyder det att man har stora möjligheter att vara i garaget.
Drog dit vid nio igår och kom hem vid klockan två inatt.
Frågan är: är detta positivt eller negativt? Du har tiden framför dig, så jag ser det som positivt
- glöm bara inte att äta mellan varven, magkatarr är mindre angenämt och svårt att bli av med
!!!
2011-12-26: It´s clear that there will be no Bug Run for this truck at Mantorp 2012...
Klart insiktsfull kommentar min käre yngling! Så lät det inte några veckor tidigare...
Jag har flera olika vinkelslipar med olika verktyg, men alla går varma!
Ja - du måste ha cred för att du är flitig i garaget och att du dessutom har tid att posta här inne
!
Lycka till med alla dina projekt, unge man!
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hej på dig din gamle tok, det var längesen vi hördes!
Ja som du ser händer det både ett och annat med mina folkvagnar och dess uppställningsytor. Vi får se hur det går med garagebygget i sommar då min far byggmästaren har haft cancer och en massa problem under vintern som har gått. Men jag får hoppas på det bästa! Förhoppningsvis kan jag även flytta in i huset till hösten också, vilket ska bli trevligt. Det känns att det är dags att lämna boet nu när man till och med fyllt 19 och klara sig själv, och kanske leta fram ett fruntimmer att skaffa sig ett liv med!
Givetvis kommer vi behöva både pickisar, paneler, bubblor, notchar, cabbar... och några Vespor.
Booegrooef Run på Mantorp blir det inget av med pickisen, jag kommer helt enkelt inte att hinna trots att jag är där sex långa kvällar i veckan. Men i någon annan bil är det klart att det blir!
Hur går det med dina kaviarbilar själv då? 
145 2012-01-10 10:06:39 Senaste redigerad av Mats W (2012-01-10 10:07:22)
First things first: Jag talar ur mitt eget hjärta när jag säger "det var verkligen keligt att höra att din pappa inte är bra"
! Jag talar av personlig erfarenhet när jag säger att sjukdom i familjen är jobbigt och kan vara en riktig "energitjuv". Jag hoppas verkligen att allt ordnar sig till det bästa för honom och för din familj!!
Och så lite trivialiteter då - Jodu, din lille spjuver: Ovalen har det bara skruvats med sporadiskt under hösten
en T***ta S*pr* har smitit före i kön
. Det är ju Andreas VW-projekt - men brorsan ville ha hjälp med japsen så det är klart bröder ställer upp för varandra
! Ont om plats i verkstaden har vi också fått eftersom Stefan behöver plats till sitt F*rd-bygge.
Madelaine har rullat färre mil - men det är mest väderrelaterat (soltak du vet), så jag har väl mest kört jänk i sommar
. Efter det att Bengt H åkte med mig och Andreas till BR har det inte blivit någon långtripp med VW - Bengt dömde ju ut växellådan fullständigt och var väl övertygad om att vi skulle få lifta hem
. Bilen har väl "bara" rullat ett par hundra mil sedan dess - dock mest korta sträckor till "stan" och stranden
. Liksom din enkelhytt är ju 60:an en OYO och det är inte förrän helt nyligen jag spårat upp en rostig donator med schysst växellåda och främre växellådsfäste. Om gudarna är med mig blir det växellådsbyte under våren
. Angående kaviarsvetsarna så föredrar jag att inte röra dem så länge jag inte har något annat VW-relaterat att åka i under tiden - ifall det skulle dra ut på tiden menar jag
...
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
146 2012-01-10 12:41:00 Senaste redigerad av Bengt H (2012-01-10 12:41:17)
Bengt H åkte med mig och Andreas till BR har det inte blivit någon långtripp med VW - Bengt dömde ju ut växellådan fullständigt och var väl övertygad om att vi skulle få lifta hem
.
det var en rolig tripp, hördes på långt håll när ni kom o hämtade mig 
Haha, du kan du Mats!
Det är lugnt med farsgubben min, han är typ helt frisk nu. Men bara för att vi inte har jobbat på gården sen tidigt november och ska ut imorgon så har jag åkt på ett riktigt ryggskott.. Får se om det blir något vettigt gjort 
Blev inte så mycket gjort på pickisen idag, fast jag försökte ändå 
------------------------------------------------
Det som jag hann göra innan:

Här ser man ju hur det är lagat. Ska fixas till givetvis 

Vad exakt fyller den här isoleringskondomen för syfte, eftersom det inte finns någon på andra sidan "väggen". Eller är det helt enkelt så att det saknas en där?

Framsidan i lastutrymmet

Och baksidan under baljan. Ska givetvis snyggas till det med 

Hyfsat renskrapat. Hur petnoga lär man vara med underredsmassa och rost när man ska måla över sen? När framvagnen är monterad igen kommer jag inte direkt vara sugen på att plocka ur den igen när bussen är tippad på sidan för att fixa resten bakåt.
Annars väntar jag mer eller mindre på grejer som jag saknar för att komma vidare. Leverans utlovad sent nästa vecka enligt CVW. Får väl prova smaka lite slipgrund på karossen så länge, eller något sådant.
Tut i luren! 
Jävlar vad du gräver i den "gamla" pickupen. Förstår inte hur tidigare ägare hunnit vart och pulat överalt? Angående underredsmassa och rost, så skall all rost bort!. Med ditt jobb på bilen, skulle den nästan vara värd att blästa underredet för att få det riktigt fint. Du känner ingen som har en bästerkruka att låna ut, om du skulle rulla ut pickupen och lägga den på sidan och blästra (Så som nilzon gjorde med 62an - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5040).
ja att slipa med roterande stålborste är inte bra nog.. man förädlar bara ytan på rosten och sen kommer den tillbaks. blästerpistolen är ingen dum vän att ha i garaget. (givetvis skillnad på rost och rost) nu har du ju slipat och slipat och börjat svetsa.. är det inte dags att utöka repertoaren 
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Det lutar mer och mer åt att köra blästring under hela bussen. Fast planen är att laga all rost innan som jag kommer åt. Sen när det ska ske får jag plocka bort alla grejer av mekanisk funktion undertill och plugga ledningsrör. Men aja, bra att få bort lite underredsklägg ändå så jag kan se vart det ska lagas och vart det inte ska.
Planen och mål nummer ett är att rosten ska vara lagad och det ska vara en solid pickup till sommaren. Helst ska den också vara målad undertill också. Sedan kommer den att ställas undan på logen då jag inte kommer ha tid att jobba med den, i och med garagebygge, iordningställande av min bostad etc. Sedan får jag fortsätta med att fixa finishen och förbereda karossen när hösten kommer. Sedan har jag ju alla detaljer som ska fixas också, ventialtionsgaller, dörrar, motorrenovering etc. Men det är skitsamma, det blir bara roligt. Sedan kommer jag ju att ha en kanonfin pickis när den är färdig också! 
Det blev mycket "sedan" känns det som, men äh watta fuck 
Bilder och grejer kommer ikväll.