Men se där, detta har vi väntat på ett tag!
Hejja!
Sten vW
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge
Sidor Föregående 1 … 54 55 56 57 58 … 61 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Men se där, detta har vi väntat på ett tag!
Hejja!
Sten vW

Hoppla hoja!
Dags att visa världen någonting. Pickupbygget har stått still, i väntan på tid hos blästraren. Men nu har den blivit avblåst under 

"Hämtbild"
Var lite orolig först att han skulle ringa och säga att det inte blev någon bil kvar att hämta, men så var inte fallet. Ingen metall har tagit stryk av blästringen. 


Den är ju inte sopslut, men den är inte jättebra heller. Här ser man klart och tydligt att den har tappat måtten, i och med att mittbiten av chassiet mer eller mindre är helt löst. Stabilisatorpinnen i mitten mellan luckorna där inne till tanken är knäckt och böjd, så chassiet har tryckts upp när någon har lyft den med gafflar förut.



Bara att lastluckan finns kvar, och har en hel fals, är helt otroligt för att vara ett skogsvrak. Behöver bara mindre lagning. Dörrarna kräver ingen rostlagning alls.



Inte mycket rost runt vindrutorna 

Båda skärmkanterna bak är riktigt fina, förutom att den vänstra tyvärr är knölig.


Lastgolvet ska jag behålla så mycket som möjligt av. Det är riktigt fint på vissa ställen.



Nu är nästa steg att sätta upp den i chassijiggen. Masen skulle nog kunna hjälpa mig med det i helgen. Annars är det bara att beställa plåt nu när jag vet vad som behövs.
När chassit sitter ihop och den håller måtten, blir det karossvagga.
Auf wiedersehen 
Spännande roligt att se dina updates.

Avundsjukan man ligger inne med! Samtidigt tacksam för min 65a bubbla och 74a bay. 
Jäklars vad svårt jag har att hålla liv i den här tråden, när det inte arbetas kontinuerligt på ett fordon. Jag är så ofantligt multispretig och håller på med så många olika grejer, att det blir svårt själv att säga riktigt vad man håller på med. Och då är det inte bara bilar, utan verkstad, gård och hus också. Men vi ska se om det går att nöta ihop något vettigt 




En pall med grejer till 56:an 

56:an har jag faktiskt inte gjort ett skit med. Det tog lite tid att få hem de plåtgrejer som behövs, och i och med detta hann plåtslagarsäsongen ta slut.
Men den sitter blästrad och redo i jiggen att bitas i, när tillfälle uppstår.
Och plåten finns, så det är bara att köra och göra.
----
Minns någon att jag även har en barndoor?



I maj 2019 kom två trevliga engelsmän till knutpunkt Bengt i Sala, för lastning av flera olika bilprojekt åt kunder som de skulle svetsa ihop. Ben hade lyckats köpa en mer än lovligt slut 40-talsbubbla som de också skulle ha med sig hem.
Jag infann mig på plats för att överlämna tre stycken, varav två kommer från min bil, "fantastiska" chassibitar. Jag var lite orolig för att Mark skulle tycka att de var för dåliga för att göra något med.
Men det var väl snarare tvärtom, han såg större möjligheter än vad jag gjorde i skrothögen. 

The remains...

Nu var det ett tag sedan jag fick några bilder, men så här såg chassit ut sist.
Tanken är att åka över med bayen till England i augusti och hämta ett färdigsvetsat chassi. Men hur det blir med den saken är ju tyvärr omöjlig att planera, eftersom läget med Corona är som det är.

Hur som helst har jag gjort en "testresa" till Uppsala och hämtat ett tak från en splitbuss, som förhoppningsvis kommer att gå att använda för att laga mitt tak. Fick en bra bild på hur mycket ett chassi kommer att sticka ut från flaket. Ett alternativ är att åka med nedfälld bakläm, och ha en ljusramp med skylt från en släpvagn baktill. Ett annat är att göra en träramp på flaket som räcker upp till lämmarna, som man kan skruva chassit i. Vi får se. Tack Danne för taket, Eddie för resesällskap, och Gurra med fru för titt i samlingen
------


Cold Balls var som vanligt superbra! Årets träff till ära var det en ännu bättre bana än tidigare. Klart roligaste VW-eventet jag har varit på. De som inte åker dit får skylla sig själva. 
På bilderna skjutsade jag Norges gladaste gutt. Har aldrig sett en person så glad över "att åke sika på breisladd!" Faktiskt enda avåkningen jag gjort med den bilen. Kan bero på att man laddade lite extra när han satt och fnissade som en skolflicka i passagerarsätet.
-----

Förflyttning av diverse bussjunk hemma på gården.
-----




Har även skaffat mig en fransk panel med torsionsfjädring! Förutom att lasta 720 kg i skåpet, vilket tydligen är 350 kg övervikt, så verkar den vara löjligt lätt att sänka. Bara att släppa stoppskruvarna.
Huruvida jag kommer att prova det eller inte återstår att se. Köpte den mest för att jag fick chansen till en udda och praktisk vagn, och tyckte att det kunde vara ett lämpligt fordon att transportera mountainbiken med om man ska iväg en bit.
Sedan gjorde det lite till att den nog är ovanligare än en barndoor på svenska vägar också. Besiktade den med två stycken tvåor, vilka ska fixas snaras. Hur som helst är det en kul bil, som är förvånansvärt pigg, och rätt kul att köra.
På återseende!
Hej
Trevligt med lite uppdateringar.
Angående transport av ram så sätt kedjor i baklämmen så den ligger i linje med flaket, då syns bakljusen.
Eller skrota ur en bakläm och sätt dit galler, då syns bakljusen genom gallret.
Det är alltid bra med liet att göra.
Och Småfranska är ju rätt kul det också.
Många roliga projekt...
Klart det tar tid när man har så mycket trevligt att alternera med.
Gillar dina updates här!
Franskbrö. .. Hmm torsion fjädring. .. 
Multispretig var ett bra ord. Det skall jag börja använda som en beskrivning även på mig.
Det kanske är en och annan av oss som har den "superkraften" 
Multispretig var ett bra ord. Det skall jag börja använda som en beskrivning även på mig.
Det kanske är en och annan av oss som har den "superkraften"
Multispretig, jag? Fixar och rengör 3 växellåder för att skicka på ombyggnad, beställt hem grus, gräver plinthål för altanstolpar, hyvlar virke och spikar upp i källaren, installerar spånsug, planerar motorbygge, fixar motorbyte på bubblan och jävlas med förgasaren, handlar på brädgården, köper byggnadsställning, bygger WBXmotor……...
Multispretig for the win 

Jag läste på fejjan att det visst var möjligt och väldigt brådis att anmäla sig till Hessisch nästa år. Efter att ha messat lite snabbt med min resekamrat, och knappt ens förklarat vad det var för träff, gav han klartecken att följa med. Så det var väl bara in och anmäla sig. Med en startklar splitbubbla och en ramsned och nästan cabbad pickup var ju inte valet av bil så svårt. Jag anmäler pickupen så klart.
Måste även säga att jag blivit bra inspirerad av Bengts dubbelhytt, så nu är jag faktiskt sugen att börja fast det är sommar ute. Den sitter ju i jiggen, och den mesta plåten finns. 14 månader, det ska vi nog klara av. Isracingpickisen petade jag ihop på två månader, men då var det inte jättenoga. Och splitbubblan började jag med i september 2012, och reg.besiktade i juni 2013. Let´s go!


Efter att bara varit uppställd i jiggen, har jag nu slutligen satt den i det läge jag vill ha. Får utgå från att svetsa fast växellådssnokarna, eftersom bakvagnen är fin, och sedan räta ut den fram för att få rätt mått.
Hytten tiltar framåt, och nosen behöver således lyftas för att komma tillbaka. Nu saknar jag bara två rambalkar som blev fel vid beställning, annars är det bara att köra och göra.
-------


Dagliga bruksvagnarna för tillfället. 
-----




Min faster och hennes gubbe har hållit sig hemma under coronatiden, och "dödstädat" som man brukar säga. Igår kom de förbi på besök, och undrade om detta kunde vara något jag ville ha. Jo det kunde man väl tänka sig lägga vantarna på..
Isskrapan var lite kul, för det är oklart om den är tänkt att användas för skrapning innan eller under färd. Artikeln på den rullade bubblan, handlar om när min far och hans dåvarande fru rullade en sprillas ny vagn under övningskörning. Sådant är extra spännande att få.
Extra kul var att mycket av tryckmaterialet rörde typ 2, och inte bubbla som det nästan alltid annars är. Men NOS emblem till sen splitbubbla var inte fy skam att få.





Idag fick jag en stund över, och kände att jag ville börja med något enkelt på pickupen. Det fick bli att se till att man kan öppna och stänga lämmarna. Haken höger fram var tokstum, och efter våld, värme, olja, och upprepande våld, hade den spruckit av behandlingen. Det fick bli första egentliga svetsningen på den här bilen.
Väl åter på plats, kan man konstatera att infästningen i C-stolpen är sprucken. Vänster sida gav med sig tämligen omgående, och sprack inte.
Höger bak är allra värst. Bilen har legat upp och ned med höger bakhörn som lägst. Denna går inte att rädda med att bara banka och slå, utan måste plockas isär. Om den inte går att rädda, får det bli att byta.
Men att få loss stjärnskruvarna lär inte vara att tänka på, så att dela på den befintliga blir det första jag tänker prova. Har gjort det på bayen en gång, men minns inte varför. Vänster bak var raka kontrasten, och gick att röra utan att ens smörja.



Samtliga lämmar är faktiskt riktigt skapliga, förutom runt gångjärnen. Baklämmen har släppt, och vänster kommer bli likadan om man försöker fälla den. Höger är bara sprucken, men går lätt. Men som tur är kommer det gå att laga dessa på plats. Det är inte möjligt att få loss lämmarna utan att borra ur alla skruvar, och därmed krävs byte av svetsmuttrar i flaket. Då kan de lika gärna få sitta kvar, eftersom jag inte har något behov av att kunna plocka av dem.
Detta var kanske ett litet fjantigt steg att börja med, men jag känner att det är viktigt att lämmarna går att fälla som man vill under byggets gång, och att de passar mot hytten när den riktas tillbaka.
På återseende 
Ett litet steg är också ett steg, och allt ska ju göras innan man är färdig.
Även små steg är viktiga.. 
Tillbaka från de döda! Hinner tyvärr inte så mycket mer än husrenovering och annat jox som jag inte orkar visa. Men nu finns det äntligen lite tid i verkstaden i vinter. 56-pickupen har stått blästrad och klar i jigg i två år utan att något har hänt. Ska bli kul att äntligen ha tid att börja svetsa på den.


Men innan dess ska min gamla trotjänare få sig lite omvårdnad. Den används faktiskt en del, och då inte bara under fina sommardagar. Utan när det är vettigt väder året runt.

Efter åtta års jakt, dök motorluckan som suttit på min bil upp i Borlänge, av alla ställen. Dessutom hos samma person som kunde förse mig med ett trasigt galler, som jag också har jagat i flera år. Tack Rasmus 

Jag började med gallret, som jag stört mig på länge.

Förra vintern köpte jag mig en Assistent i halvrisigt skick. Efter en del pyssel (plockade ner helt och putsade upp allt, och lackade om bordet) blev den riktigt fin. Nu kom den väl till pass att lägga ifrån sig grejer på.

Gallret färdigt, förutom färgmatchning/rostning av de plåtrena ytorna. Imorgon går jag på luckan, som även den kräver några timmars anpassning.
Auf wiedersehen!
Hahahaha, faen vad kul att du hittade luckan, ryktet sa väl att den gått utomlands?
kul att höra av dig och dina byggen!!!
Den där splitten är så fräck!! O vilket garage, snyggt multispret jobbat 
Mogge: Ja den luckan skulle tydligen ha blivit såld till England runt 2009-2010. Men det kan ha varit en annan lucka som satt på bilen när den hittades. Denna har uppenbarligen suttit på den här bilen någon gång, fast det gamla reg.numret som satt på går till en oval 1956. Men luckan är till tidig oval. Skicket är rostmässigt bättre än karossen, så någon lär ha tagit den till vara för ett bra tag sedan. Och min bil är ju inte plattan och karossen matching numbers, utan det är bytt för länge sedan. Så någon har troligen lekt folkalego för länge sedan, innan grejerna hamnade i skogen. Riktigt märkligt är det i alla fall. Nu börjar jakten att försöka hitta den försvunna fronthuven. 
michaelth: Tack!
Ska väl förhoppningsvis bli mer här fram över. Har som sagt var nästan uteslutande bara hållit på med byggnadsrenoveringar på slutet. Men jag har några luftkylda bilar igång som jag åker med. Men vanlig service och reparationer av dem tycker jag inte är något att visa i den här tråden.
Andreas.R: Tack, ja det ser ut som du har läst några sidor bak. 
-----
Dags för luckan:

Den ser kanske inte så tokig ut. Men den har blivit ganska misshandlad. Den har "demonterats" från bilen på så sätt att man har brutit fram och tillbaka, för att slutligen rycka loss gångjärnet. Problemet med att man har brutit fram och tillbaka, gjorde det svårt att rikta, då alla sprickor som uppstått blivit väldigt deformerade. Men efter förutsättningarna som fanns, är jag nöjd med resultatet. Det viktiga är ju inte att den är perfekt rak, för det är ju inget annat på bilen heller.

Den svetsade delen av gångjärnet tog jag från en mycket dålig donatorlucka. Sprinten och delen med gängorna tog jag från luckan jag hade på bilen innan. Här redo för montering.


Färdig för montering, inklusive ombyggnaden (man får borra ett extra hål, och svetsa i två brickor) för splitnäsan på en ovallucka. Ska man vara riktigt petig ska man även skära ur en bit för att man ska kunna ta loss lamphållaren utan att ta bort hela näsan. Men eftersom jag försöker spara så mycket patina som möjligt, lät jag det vara. Den dagen jag väl ska byta en glödlampa kan jag stå ut med att lossa hela näsan.

Givetvis använder jag bara material av yppersta kvalitet. Även denna fettburk kommer faktiskt från skogen. Hittade den i en hög med bråte utanför en övergiven stuga. Tog hem den för att det var en snygg burk, och väl hemma upptäckte jag att den var mer eller mindre oöppnad, och fullt användbar.




Färdigt!

Det enda som inte är så bra, är springorna runt luckan. Både karossen och luckan är duktigt spöade, så det går inte att justera in bättre än så här utan att göra större ingrepp. För att få till den övre springan, innebär det att byta alla krokiga ribbor till raka för att kunna knacka tillbaka karossbiten ovanför luckan. Och det tänker jag inte göra. Men det gör inte så mycket med springorna, för nu ser vagnen bra mycket bättre ut än innan. 
Roligt med tidig Lucköppning.
Bra jobbat 
När jag ser bilen, tänker jag på hur den rynkar pannan... fast på ett bra sätt... en överlevare... hur gör du med nylagad detaljer? Låter rosta lite sen linolja? Eller?
Fortfarande lite Evil Robot ansikte trots repofix.
Var lite orolig där ett tag att det elaka flinet skulle försvinna, fortfarande elak men nu med bättre tänder!
hejja!
/S
Sidor Föregående 1 … 54 55 56 57 58 … 61 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.