51

Kul att det blev lite fart på forumet för en gångs skull.

52

Helt underbar tråd! Slänger upp en bild på en klumpig typ4-stake:)

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/IMG_0236_zpsq2qn9r3b.jpg

53

Du kan säkert ta bort 50gram till på den där staken.Ser ut som du missförstått det där med blueprinting, det har inget med blå färg att göra.

54

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN6111_zpskg39suvi.jpg

Varför skulle inte en Typ4 kunna vara snygg??

Learning by experience is a great way to spend money...

55

Fattig mans Porschemotor är rik på snygghet. Faktiskt väldigt ren och fin snygghet.

Lattjo lajban med luftkylt.

56

Fattigmansporsche skrev:

Riktigt snygg motor! Dressad som en typ etta  ICQ/ad

57 Senaste redigerad av mettis (2016-11-21 19:54:40)

Enklaste vägen med typ4:a är ju att behålla hela motorns kylsystem intakt, som te x Juggas gjorde i sin typ 1:a ?

I en typ3:a, som Jonas N fastback eller i min gamla Typ34:a på 80-talet är det ju oxå minimalt med anpassning (avgassystem, balkupphängning samt lagring för ingående axel/koppling - och helst kylluftsbälgen oxå...)

http://i.imgur.com/a7BHjgh.jpg

http://i.imgur.com/Cxaj2fV.jpg

-Jorå - det får plats en turbo nere i hörnet.... ,-)

http://i.imgur.com/HJsTiTt.jpg

58

Fattigmansporsche skrev:

ICQ/ag  ICQ/af

59 Senaste redigerad av David, Luleå (2016-11-24 19:54:50)

TobiasL skrev:
Fattigmansporsche skrev:

Riktigt snygg motor! Dressad som en typ etta  ICQ/ad

Att få den så fin tar ju lika mycket tid som att trimma en typ 1.

Håller med tidigare att symmetrin i typ1an är underbar. Bara kamlober, vevstakar, plasthylsorna på blockets pinnbultar känns oharmoniska.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

60 Senaste redigerad av Lowflyer (2016-12-20 21:57:30)

Intressant tråd. Om man nu envisas med att använda sin typ4 motor, var bör man tänka på? Vad kan man "förbättra" utan att driftsäkerheten blir lidande?
I höstas kom jag över ett typ4 block med vevstakar monterade där lill-änden hade samma diameter som typ1-motorn. Jag har inte rivit den än, men det skall bli väldigt spännande att öppna och se vad som finns inuti. Det följde med smidda Mahle kolvar och cylindrar som verkade ha någon slags distansringar monterade längst upp. Kompsänkning? Han jag fick grejerna av påstod att ägaren innan hade planerat ett turbobygge.

Om man gör skillnad på trimvänligheten och driftssäkerheten, är det inte trots allt så att typ4 är lite mer långlivad i en buss än typ1? Att kammarna går ner sig har jag fattat, att cylindrarna ofta har vändkanter och att lagren ibland är dåliga likaså. Beror det på taskig design/dimensionering eller på dåligt underhåll? Jag har fått för mig att typ4 inte är riktigt lika dålig som typ1 när det gäller avgasventiler som pajar? Den har ju också ett riktigt oljefilter. Och inte lika känsligt block?

Sen för att kasta in en brandfackla i brasan vill jag påstå att nästan alla motorer konstruerade efter 60-talets mitt är bättre än VW's luftkylda...... Möjligen undantaget någon engelsk :-) I alla fall de som är sålda i några större upplagor.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

61

Hur man skall bedöma pålitlighet är svårt att bestämma. Topparna på typ 4 brukar vara i ett miserabelt skick och koksen i styrningarna är avsevärd. Det är även de typ1 motorer som har gått 10000mil med vanskötsel.De typ4 som hade hudrauliska lyftare har en för dålig oljepump som inte orkar hålla trycket uppe och därför går kammen ner sig till gjutjärnet. Det enda egentligen som är bättre med typ4 är blocket men sen har man skruvat dit skit,tex topparna ,avgssystem, stötstångsrör  så summan blir i slutänden den samma som typ 1. Därav den stora lusten att konvertera typ4 till typ1. Båda typerna håller idag avsevärt längre om man sköter sin hobbybil med täta oljebyten och håller koll på tändning o dyl. Jag vill påstå att om man har en vw som man tänker behålla så räcker det med en seriös renovering under ägandetiden. Om man kör 3-400mil per år så tar det många år att komma upp i 15000mil som en välskött vw-motor klarar idag med bättre oljor. På det här forumet härjar mest folk som köper motorer för ett par tusen och därför ser denna tråd alltid ut som motorerna är skit vilket inte är fallet.

62

Finns det bättre oljepump att tillgå då?  Fabrikat och var köper man den?
Jag hade ingen koks i styrningarna, däremot var de på gränsen vad det gäller spelet så jag byter dem. Tror du att koksandet beror på EGR eller dålig olja?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

63

Koksningen beror mest på att motorn oftast går för varmt och luft-bensin blandningen inte stämmer.

64

Lowflyer skrev:

Finns det bättre oljepump att tillgå då?  Fabrikat och var köper man den?
Jag hade ingen koks i styrningarna, däremot var de på gränsen vad det gäller spelet så jag byter dem. Tror du att koksandet beror på EGR eller dålig olja?

Kjör med torrsump , CB torrsump-pump har jag , lite moddad, .. så har du mycket olja i systemet ..

mvh

JETech , S. Halland

65

Torrsump låter dyrt. Jag skall inte bygga en racemotor till bussen, snarare en milslukare. Finns det ingen högtryckspump eller liknande? Jag har för mig att det på vissa motorer som cheva smallblock går att sätta i hårdare fjädrar i pumpen. Finns det något liknande trick för typ4?

Är det förresten trycket eller flödet som är för kasst?

Det här leder ofelbart in på oljan. Vad bör man använda för olja till en original typ4 med hydrauliska lyftare i en buss? Jag är medveten om att jag öppnar Pandoras ask här.....

Koks i styrningarna: Om det är bränsleblandningen som är kass, gäller det för förgasarmotorerna, insprutarna eller båda? Jag har ett Megasquirt liggande, men vet inte om det är värt att byta ut original direkt? Känns spontant inte som det.

/Janne

66 Senaste redigerad av erich (2016-12-22 18:42:38)

Ja det e jättedyrt .. ICQ/ab inte als .. en pump til 1400:- , en tank ock nåra slanger ,, ock tie gånger bättre på en långlivad gatmotor .. ICQ/ab

mvh

JETech , S. Halland

67

Att inte lägga nåra extra pengar på oljesystemet e vel som å skita i blodet i  kroppen .......el hur .. ICQ/ab

JETech , S. Halland

68

erich skrev:

Ja det e jättedyrt .. ICQ/ab inte als .. en pump til 1400:- , en tank ock nåra slanger ,, ock tie gånger bättre på en långlivad gatmotor .. ICQ/ab

mvh

En torrsump drar med sig mer kostnader än du uppgivit och dessutom problem, hur förhindrar du t.ex. att skumbildningen dras runt i systemet?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

69 Senaste redigerad av erich (2016-12-22 22:32:45)

Blir inte mycket om du byggt rätt ... Hur löste Porsche det sen 1966 ... block med avlyft til tank ock filter  , inga problem ...Inget jag tänker diskutera vidare , Svenskar ska ju allltid hitta upp nåt nytt ock framför allt billigt !! ICQ/ab  ICQ/ab

Mvh

JETech , S. Halland

70

trevliga svar!!!! ICQ/ac

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

71

För att förhindra skumbildning så sätter man ett oljefilter före tanken. Fungerar alldeles utmärkt. Sedan en "lugn" ingång i tanken med tre olika nivåer varav sista är en skvalplåt. Har åkt med detta i R-C och aldrig haft någon tendens till att oljetrycket sviktat. Sedan kan man ha mycket olja i systemet. Själv hade jag 18 liter.

72 Senaste redigerad av erich (2016-12-23 11:26:59)

mr.notchback skrev:

För att förhindra skumbildning så sätter man ett oljefilter före tanken. Fungerar alldeles utmärkt. Sedan en "lugn" ingång i tanken med tre olika nivåer varav sista är en skvalplåt. Har åkt med detta i R-C och aldrig haft någon tendens till att oljetrycket sviktat. Sedan kan man ha mycket olja i systemet. Själv hade jag 18 liter.

---Ock en stabilare oljetemp, stabilare trykk , mindre slitasje på lager ,bättre på svängig väg , även mer hästkrafter .,ingen deepsump behövs.. Många pluss for inte så mycket pengar altså .  Faktisk et system ALLA sportbilar har ..(= med supert i buss) ICQ/ab

mvh

JETech , S. Halland

73

Lyfter den här tråden bara för skoj skull.
Den här firman bygger mycket på typ4 och visst kostar det. http://remmelemotorsport.com
De tyskar jag pratat med verkar föredra typ4 motor att bygga på, vet dock inte varför det är så än.
Min egen erfarenhet är från att ha kört flera gånger med vwbuss till både Frankrike och södra Spanien är att typ4 motor har mer styrka och ork när man klämmer 100mil om dagen. Men vid problem tycker jag det är enklare med typ1 motor. Har bytt typ1 motor i södra Spanien på bussen och åkt med typ4 motor där kamen börjar ge sig i Frankrike. Kommit hem med bussen varje gång. Till södra Spanien är det 350 mil en väg så en sådan semester brukar det bli 1000mil . Har gjort det både med typ4 och typ1 motor och det finns för och nackdelar med både två.

74

Den här firman bygger mycket på typ4 och visst kostar det. http://remmelemotorsport.com
De tyskar jag pratat med verkar föredra typ4 motor att bygga på, vet dock inte varför det är så än.
Min egen erfarenhet är från att ha kört flera gånger med vwbuss till både Frankrike och södra Spanien är att typ4 motor har mer styrka och ork när man klämmer 100mil om dagen. Men vid problem tycker jag det är enklare med typ1 motor. Har bytt typ1 motor i södra Spanien på bussen och åkt med typ4 motor där kamen börjar ge sig i Frankrike. Kommit hem med bussen varje gång. Till södra Spanien är det 350 mil en väg så en sådan semester brukar det bli 1000mil . Har gjort det både med typ4 och typ1 motor och det finns för och nackdelar med både två.

75

vw67bubbla skrev:

Skulle tro att det är samma fel på båda typerna av motor
Båda två har  för lite olja i systemet 
Om du tar en wbx motor  som har mer olja smörjsystemet   Wbx är en blandning mellan typ 1 o typ 4  80% är typ 1 20% i den roterande massan
Sen det där med vanvård att mycket vanligt bland typ4 motor ägare ( allt är för dyrt ) (men köpa ett lock öl för samma pengar är billigt )
Att man tjatar om oljan är för dyr men tanka en gång för samma pengar är det ingen som bryr sig om
Skulle tro dom som tittar in på din länk får nästan  hjärtatack av prisbilden För i tyskland är man beredd på saker skall kosta när man köper kvalitet
Tyvärr är ofta typ4 i dag i sämre skick än typ1 maskinerna  Mycket på att oljorna inte klarar lasten ( kam &lyftare )  av miljölagar om tungmetaller
Sen att förbränings tempen på dagen motorer är mycket lägre och olja en specad för dessa tempraturer och en luftkyld motor går mycket varmare i cylinder väggarna ( då behöver men mer olja att kyla med )
Info för er som inte vet Dagens olja har halva vikten mot en olja på 80 talet om  ni fick iden att väga en liter olja och då ser man skillnaden på vikt ( gäller att ha gammal olja då också som är o öppnad förpackning)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke