26 Senaste redigerad av Kjell Roar (2017-07-22 23:57:03)

Fin tråd!

Kom i håg att man inte vill ha mer än 3 kg / 45 psi tryck på oljan när motoren är varm. Vid högre oljetryck (som tyder på kall olja, då kall olja är tjockare) är oljekylaren "bypassad" och motoren kyls inte alls så bra.

Detta är grunden till at inte bör bruka för kraftig oljepump på standard motor, och heller inte olja med tjock viskositet (som 20W50).

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

27 Senaste redigerad av jacobsteel (2017-07-23 09:18:34)

Tack! Och tack själv! Suveränt med mer info! ICQ/ag

Jag tror kylning är rätt OK nu, får upp mot 90 C efter timme på motorväg/svart bil/sommardag/20-24 C i luften
Får ca 75-80 C på kortare sträckor inom stan typ. (mätt med digitaltermoter, lika lång som stickan, http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 0#p443080)

En grej jag tänkt på, nya oljan jag använder (Valvoline VR1 20-50, bild), den ser fortfarande relativt klar och fin ut när jag kollar stickan.
Är temperaturen nu bättre (mindre "koksning"), eller har motorn blivit renare efter extra byte (pga fel pump, och bara 20 min körning), eller kan kylningen t om ha blivit bättre? Eller är det bara oljan som håller längre?

Post's attachments

avdragare-olja-mm_SML.jpg, 225.28 kb, 1100 x 822
avdragare-olja-mm_SML.jpg 225.28 kb, 208 downloads since 2017-07-23 

28

En bra olja som man brukar på en koksad motor, blir skitig ganska fort, de första gångarna man byter (typiskt syntetiskt, som rinsar bra).
En olja som inte blir skitig på en skitig motor, är inte så bra, då den inte rinsar nog. Osäker på din motor.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

29

I min värld så är små tunna beläggningar på delar i motorn bara en fördel då dom tar upp något för stora spel på en gammal motor. Syntetolja eller varför inte longlifeolja är produkter som vädjar till latmasken som bitit sig fast i ändtarmens mynning. I min värld finns det bara två olika oljor, Skitig eller ren men båda är av mineraltyp. Syntetolja har ingen klistringsförmåga dvs den rinner av snabbt och hamnar i oljetråget. Ingen bra grej när man startar en motor som stått ett par veckor och hela lyftargalleriet är snustorrt. Vid oljebyte på mina egna motorer köper jag billig mineral tex.ÖB och kör två dagar på den oljan. Tappar ur och i med en omgång till med ÖB-olja. Efter två dagar byter jag till en annan något dyrare olja, Biltema 20-50. Rätt eller fel det har funkat bra sen mitten på nittitalet. Skulle vilja ha lite feedback på en ide jag haft en längre tid. Vad tror ni om att lansera syntetiskt vin, både rött och vitt. Även longlifevin kan stå öppet i flera månader utan att bli vinäger.