551

Bromsjobbet med Blåtand fortskrider saaaakta men.... ICQ/ag Jag fick en Aircooled polare att plocka upp nya trummor, hjullager mm i Skellefteå då jag kände att nya trummor behövdes genom att allt annat i bromsväg blir nytt. Kändes fel att montera rostiga lite slitna trummor och gamla hjullager.
Så nu efter att bromsrören är dragna och bromscylindrar är monterade så ska resten dit. Jag putsar och målar detaljerna till handbromsen för att få en nyare känsla.
Annars beställde jag nytt skumgummi till stolarna och hoppas de blir klara även om det inte är brådis ICQ/ag bara spännande att se resultatet. Hur jag ska göra med mattor i bubblan får vi se efterhand. Jag har någon mattsats i beige liggandes någgerst  ICQ/ad

Post's attachments

2021-05-25 17.57.57.jpg, 277.97 kb, 1024 x 576
2021-05-25 17.57.57.jpg 277.97 kb, 156 downloads since 2021-05-25 

2021-05-25 17.58.05.jpg, 271.57 kb, 1024 x 576
2021-05-25 17.58.05.jpg 271.57 kb, 151 downloads since 2021-05-25 

2021-05-25 17.58.17.jpg, 318.25 kb, 1024 x 576
2021-05-25 17.58.17.jpg 318.25 kb, 144 downloads since 2021-05-25 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

552

Det lönar sig att inte snåla med bromsgrejor.

"ljushuvud"

553

Mr 56 skrev:

Det lönar sig att inte snåla med bromsgrejor.

..inte heller att bromsa med snålgrejor  ICQ/be   ICQ/bm  ICQ/bd

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

554

I dag fick jag till sist hem bubbla numero fyra från dens uppställningsplats de senaste 20-30 åren, lite oklart hur länge men senaste besiktningen var 1990. Jag är brukare nr 4 och nummer 3 har endast kört den ett par kilometer till stugan där den stått under en presenning. Lastningen gick hyfsat i gott vårvarmt väder trots låsta hjul mm. Kedjespelet är min bästa vän ICQ/ag

Bubblan är en 1300 från 1967, inredningen är helt okej, ruttna mattor osv, lite rostiga värmekanaler men även denna har golvet i plattan klarat sig oförskämd bra.
Motorn som sitter i är orginalsnurran enligt leveranskortet från VWHK och verkar bra vid okular genomgång.

Post's attachments

191913759_159253879428955_3489559649320236764_n.jpg, 128.36 kb, 1024 x 461
191913759_159253879428955_3489559649320236764_n.jpg 128.36 kb, 168 downloads since 2021-05-29 

2021-05-29 14.34.08.jpg, 429 kb, 1024 x 576
2021-05-29 14.34.08.jpg 429 kb, 158 downloads since 2021-05-29 

2021-05-29 16.51.16.jpg, 353.56 kb, 1024 x 576
2021-05-29 16.51.16.jpg 353.56 kb, 152 downloads since 2021-05-29 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

555

Alltid kul men hämtbilder  ICQ/ay

"ljushuvud"

556

Liten kul detalj som jag inte sett på någon bil annars är dessa plastdetaljer i nedre hörnen på framrutan, de ser ut att kunna styra flödet på varmluften lite mer än standard.

Post's attachments

2021-05-29 20.43.41.jpg, 396.24 kb, 1280 x 720
2021-05-29 20.43.41.jpg 396.24 kb, 175 downloads since 2021-05-29 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

557

Jan-Iver skrev:

Liten kul detalj som jag inte sett på någon bil annars är dessa plastdetaljer i nedre hörnen på framrutan, de ser ut att kunna styra flödet på varmluften lite mer än standard.

Dom brukar komma ut på tradera ibland , tror det finns nytillverkade med.
Trevligt tillbehör!

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

558

Tillbaka till Blå-tanden, fruns bubbla ICQ/ag Numera tvättad efter 3 årtionden under ett buskage. Mycket trevlig patina kom fram under den svarta skiten. Frun hon vill lackera den men jag tror vi stannar med någon sorts försegling av patinan.

Post's attachments

2021-05-31 19.31.03.jpg, 347.28 kb, 1024 x 576
2021-05-31 19.31.03.jpg 347.28 kb, 140 downloads since 2021-06-02 

2021-06-02 13.31.02.jpg, 309.97 kb, 1024 x 576
2021-06-02 13.31.02.jpg 309.97 kb, 155 downloads since 2021-06-02 

2021-06-02 13.31.10.jpg, 356.82 kb, 1024 x 576
2021-06-02 13.31.10.jpg 356.82 kb, 148 downloads since 2021-06-02 

2021-06-02 13.31.21.jpg, 327.02 kb, 576 x 1024
2021-06-02 13.31.21.jpg 327.02 kb, 140 downloads since 2021-06-02 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

559

Trevig patina. gillar den blå färgen... på ZOE... ICQ/ag  (blått e flott) tyvärr är båda våra vita.. lite sugen att vrappa min blå, köpte film men sen blev det inte av... men..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

560

Ett bad är aldrig fel, ser riktigt trevlig ut.

"ljushuvud"

561

Jan-Iver skrev:

I dag fick jag till sist hem bubbla numero fyra från dens uppställningsplats de senaste 20-30 åren, lite oklart hur länge men senaste besiktningen var 1990. Jag är brukare nr 4 och nummer 3 har endast kört den ett par kilometer till stugan där den stått under en presenning. Lastningen gick hyfsat i gott vårvarmt väder trots låsta hjul mm. Kedjespelet är min bästa vän ICQ/ag

Bubblan är en 1300 från 1967, inredningen är helt okej, ruttna mattor osv, lite rostiga värmekanaler men även denna har golvet i plattan klarat sig oförskämd bra.
Motorn som sitter i är orginalsnurran enligt leveranskortet från VWHK och verkar bra vid okular genomgång.

Trevlig 67a! Skicka gärna PM om du får för dig att sälja den. Jag bor ju hyfsat nära iallafall ICQ/ab

562

Jag håller ju på saaakta men säkert att få igång fruns 66:a. I dag hoppade motorn i gång och nu är det stort sett bara luftning av bromsarna som hindrar en första provtur för den på typ 30 år.
En liten detalj jag inte blir klok på är blinkersarmens fäste i rattstången. Den snurrar helt fritt och jag ser inga fästen någonstans. Det är likadant i 67:an jag jobbar på parallellt så det är säkert ett typ-fel ICQ/ab

Är det någon som kan beskriva en lösning på detta?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

563

Ska det inte sitta en skruv och ett plåtbleck på insidan som låser blinkerspaken ?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

564

kisavw skrev:

Ska det inte sitta en skruv och ett plåtbleck på insidan som låser blinkerspaken ?

Det låter ju vettigt för det är ett hål i plastkåpan. Men hur ser ett sådant plåtbleck ut?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

565 Senaste redigerad av kisavw (2021-09-09 21:01:11)

Jan-Iver skrev:
kisavw skrev:

Ska det inte sitta en skruv och ett plåtbleck på insidan som låser blinkerspaken ?

Det låter ju vettigt för det är ett hål i plastkåpan. Men hur ser ett sådant plåtbleck ut?

Släng upp nån bild på blinkerspaken ifrån bilen , blir konfunderad när du skriver plastlåda .

Jag ska rota lite och se om jag hittar ett fäste

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

566

DEt ser ju ut som något bleckaktigt inne i hålet. Har inte sett det innan jag fotade med blixt ICQ/ag

Post's attachments

2021-09-10 17.39.36.jpg, 238.96 kb, 1000 x 563
2021-09-10 17.39.36.jpg 238.96 kb, 131 downloads since 2021-09-10 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

567

Jan-Iver skrev:

DEt ser ju ut som något bleckaktigt inne i hålet. Har inte sett det innan jag fotade med blixt ICQ/ag

Ja där ska sitta en spårskruv och på insidan ett plåtbleck ca 1 ,5 cm rundat runt rattstång.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

568

Så här säger dom att man ska lossa den.
Så du är på rätt väg.

Post's attachments

blinkers.JPG, 52.58 kb, 402 x 756
blinkers.JPG 52.58 kb, 145 downloads since 2021-09-11 

"ljushuvud"

569

Perfekt, nu är spaken spikad igen ICQ/ag Jag var tvungen att ta bort ratten och vicka fram låsblecket för att sedan glida in det i rätt position mellan omkopplaren och rattstången. Då kunde jag skruva dit en klämskruv som det så fint heter i din bild 56:an ICQ/ab
Jag har också gjort en allra första provkörning runt kvarteret efter att ha bytt motor till en genomgången 1300:a, gick så fint atte, fast bromsarna måste justeras mer.
Startmotorn "glappar" så den funkar bara ibland, jag funderar på om det är kontaktfel i tändningslåset då den funkar med en mejsel som kortsluter...
Originalsnurran är nu plockat isär och delad och håller på att rengöras för inspektion och renovering då den var något glapp.
Funderar på diskmaskintrixet igen men vet inte om jag vågar  ICQ/ba  ICQ/af

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

570

Jag är inte så bra på att fotografera den tiden jag lägger i garaget. Dvs jag är där och utför små saker nästan varje dag men det finns inte på bild.
Nyligen fick jag fyllt resten av golvytan med betong i det garage jag hyr ned i stan, dvs jag fick utföra det själv men hyresvärden skickade en bil med betong. Det blev en tung historia då chauffören inte ville köra så nära porten. Efter mycket handarbete med och utan skottkärra bönade jag att han skulle backa in med betongrennan vilket skulle skjutsa betongen in mot mitten av ytan. Men då var jag så slut att strax efter killen kört iväg kollapsade jag i sörjan. Jag tuppade av lite men kom tillbaks rätt snabbt (tror jag iaf).
Jag fick ringt in hjälp men då hjälpen kom hade ju tiden gått och härdningen påbörjats... Det blev inte så bra yta som jag hoppats på men det det kan man ju slipa till i efterhand.

Frugans blå bubbla har fått tillbaka stolarna efter att ha varit hos en kompis på renovering. Han är bra på att sy den där... Jag fixar bild när de är på plats. ICQ/ag

Post's attachments

2021-09-17 16.06.59.jpg, 207.53 kb, 1000 x 563
2021-09-17 16.06.59.jpg 207.53 kb, 134 downloads since 2021-09-21 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

571

Jo fasen, jag har fått in värme i 56:a panelen, jag har ju haft rören liggandes i flera år och nu när jag körde hem från Skellefteås höstavslutning höll jag på att frysa ihjäl. Då bestämde jag mig att nu får det fan va nog med latskapen. Jag fick hjälp av min motormentor och med lite muskelkraft och hjärngympa så föll rörbitarna på plats hela vägen fram.
Så nu har den ljuvlig värme där fram ICQ/ag Jag upptäckte samtidigt att hjälpstyrarmen på bussen är mycket sliten så det blir ett av vinterns projekt med den.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

572

I dag fick jag stolarna på plats, trögt så in i bomben att få de att glida in i golvskenan. Och tyget formligen suger åt sig smuts ICQ/ag Passar inte mig men det är frun som ska ha denna... men trevliga färger och de är sköna att sitta i. Jag skaffade nytt skumgummi som Joel klädde om.

Startmotorfrågan fortsätter... I dag drog jag en extra pluskabel från B+ på generatorn och fram till säkringsboxens plus. Då fungerar startmotorn med tändningsnyckeln som den ska.
Se schema och blå linje som är den extra kabeln.

Detta vill säga att någonstans mellan generatorn C, ljusbrytaren F, säkringsboxen S och tändningslåset D är det en dålig kabel eller kontakt. Eller?

Post's attachments

2021-09-22 16.12.28.jpg, 195.9 kb, 1000 x 563
2021-09-22 16.12.28.jpg 195.9 kb, 136 downloads since 2021-09-22 

bug_66 (kopia).jpg, 366.66 kb, 1118 x 1674
bug_66 (kopia).jpg 366.66 kb, 133 downloads since 2021-09-22 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

573

Inte roligt när gjutningen sticker ifrån en.
Vi göt plattan till garaget för många månvarv sen.
Och bilen kom med betong med 5cm stora stenar i (missförstånd), och han lyckade tömma rätt mycket utanför formen.
och sen tog betongen slut så vi fick beställa mer.
Så det blev skottkärra och köra på.
Två platser fick vi till innan det brann, så den tredje platsen är ett par cm lägre ;-)


Kolla från F enheten58B till säkringsboxens plus om du har Glapp eller dålig matning.
Slå på lyset och känn på 58B om den blir varm. eller ingående anslutningen på säkrings dosan, det brukat oxider och glappa upp.

"ljushuvud"

574

ICQ/bf du har jo gjort massor av bra saker..
tur du överlevde betong gjutningen... kan bli liiiiite hektiskt... ICQ/ai
jag tycker klädseln ser trevlig ut... "blått e flott" ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

575

michaelth skrev:

ICQ/bf du har jo gjort massor av bra saker..
ICQ/ag

Tackar!

Och så håller vi liv i forumet ICQ/ag

...och Mr 56, jag ska göra´t som du skrev med 58B, i morgon drar jag till Narvik och Lofoten en sväng med T5:an. Blir årets sista övernattningar i bussen. "Me like it a lot"  ICQ/bo Fiskespöt ska med så med lite flyt får jag med lite Sei eller Torsk med hem.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss