276

ICQ/bb  I morgon eftermiddag ska det hämtas buss igen och jag ber till VW-gudarna att kraft och energi hittas då det är lite arbete med den såklart. Årsmodellen är oklar än men någgerst 74-78. Ägaren säger 71-72 men den är nyare.
Den är inte längre i registret...  så det blir en ursprungskontroll osv  ICQ/bk
Ingen motor finns i den men det har jag flera potenta på hyllan.

Post's attachments

20190613_220810.jpg, 113.67 kb, 320 x 467
20190613_220810.jpg 113.67 kb, 176 downloads since 2019-06-13 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

277

ICQ/ay
kul med nya projekt..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

278

Nåveäl, vi får se sa den blinde till den döve ICQ/ag

Nån som är haj på dessa plåtar för att se årsmodell mm?

Tror det står 22322055499 instansat...

Post's attachments

2019-06-14 15.49.47 (2).jpg, 94.73 kb, 777 x 1000
2019-06-14 15.49.47 (2).jpg 94.73 kb, 179 downloads since 2019-06-14 

2019-06-14 20.33.29.jpg, 51.13 kb, 1000 x 562
2019-06-14 20.33.29.jpg 51.13 kb, 161 downloads since 2019-06-14 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

279

http://type2.com/m-codes/t2mcodes.html

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

280 Senaste redigerad av Jan-Iver (2019-06-15 12:46:29)

Jo men det är ändå knepigt men om man läser så är denna en 73:a microbus, eller? ICQ/bc

Busses of model years 1970 until 1979 have a chassis number that consists of 10 digits.

    The first two of them are not displayed on the option plate, but you can find them on your registration papers and in the back near the engine. These two numbers indicate the model:

        21 Van (no windows in cargo compartment)
        22 Microbus
        23 Kombi (windows in cargo compartment)
        24 Microbus Deluxe
        26 Pick-up
        27 Ambulance

    The third digit (the first on the options plate) stands for the model year. For example "7" stands for 1977. The model year runs from August of the previous year until July in the actual year. So Model year 1977 started in August 1976 and ended in July 1977.

    The fourth digit (the second on the options plate) is a "2" on all busses. I have no idea why.

    The number that remains is a serial number.

[top]

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

281

[video]

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

282

Skrev ett långt inlägg med tolkning av M-koderna som jag råkade klicka bort ICQ/ah , men ja det är en 73a och microbus är det vi kallar för kleinbus.

Vill du ha hjälp med att tolka koderna får jag göra en till ansträngning.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

283

Å tack kee, för det bortklickade inlägget  ICQ/ba det händer de bästa och de flesta.
Jag kan säkert få till det själv också med länkarna där från michaelth men det är lite klurigt.  ICQ/bm

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

284

Jag blåste bort skogsresterna lite lätt och rev ut gummimattorna, rost javisst men inte superrostigt ändå.

Post's attachments

2019-06-16 10.32.44.jpg, 249.98 kb, 576 x 1024
2019-06-16 10.32.44.jpg 249.98 kb, 169 downloads since 2019-06-16 

2019-06-16 10.32.49.jpg, 251.61 kb, 576 x 1024
2019-06-16 10.32.49.jpg 251.61 kb, 164 downloads since 2019-06-16 

2019-06-16 10.32.59.jpg, 284.59 kb, 576 x 1024
2019-06-16 10.32.59.jpg 284.59 kb, 155 downloads since 2019-06-16 

2019-06-16 10.33.13.jpg, 521.03 kb, 1280 x 720
2019-06-16 10.33.13.jpg 521.03 kb, 177 downloads since 2019-06-16 

2019-06-16 10.33.31.jpg, 584.92 kb, 1280 x 720
2019-06-16 10.33.31.jpg 584.92 kb, 189 downloads since 2019-06-16 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

285

ICQ/bi  ICQ/ay  ICQ/bi

"ljushuvud"

286

.

Post's attachments

2019-06-16 10.33.17.jpg, 484.72 kb, 1280 x 720
2019-06-16 10.33.17.jpg 484.72 kb, 201 downloads since 2019-06-16 

2019-06-16 10.33.53.jpg, 459.95 kb, 1280 x 720
2019-06-16 10.33.53.jpg 459.95 kb, 173 downloads since 2019-06-16 

2019-06-16 10.34.04.jpg, 514.1 kb, 1280 x 720
2019-06-16 10.34.04.jpg 514.1 kb, 187 downloads since 2019-06-16 

2019-06-16 10.34.07.jpg, 432.79 kb, 1280 x 720
2019-06-16 10.34.07.jpg 432.79 kb, 163 downloads since 2019-06-16 

2019-06-16 10.34.17.jpg, 486.45 kb, 1280 x 720
2019-06-16 10.34.17.jpg 486.45 kb, 174 downloads since 2019-06-16 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

287

Första problem blir att lösa rattlåset då inga nycklar finns till den. Kan man skruva bort det genom att lossa ratt och rattstång typ?

Förra ägaren slängde mittensoffan förra sommaren då han tyckte den var värdelös, nåväl kul vore det med en buss med soffor efter alla hemmabyggda campingbussar.

En bakruta måste också in asap då den var i tusen knas i skuffen.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

288

Har inte mekat VW buss, men rattlås brukar sitta med skruvar där mutterdelen dras av, så de inet kan lossas.

Man kan svetsa på en m8 (m6) skruv på det avbruta huvudet och lossa.
Sen borde man kunna ta med låset till en låssmed, eller köpa ett nytt styrlås.

"ljushuvud"

289

hmm se mycket finare ut än min egen 73 a... mycket mindre rost..
denna skall gå att fixa hyfsat enkelt..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

290

Du får demontera nåt dörrlås och kollar om du hittar nyckelcoden som finns på alla lås och sedan be du nån lås smed att tillverka en ny nyckel. Dom flesta kan det fortfarande .
Visst är rattlåset bytt under tiden blir det inget men då har du en nyckel till dörrarna.

T2b taigagrön ´77

291

Okej gör ett nytt försök.

Överst har du ju chassinumret utan typbeteckningen som ju är 22.

Sen betyder 0606 att den är pastellvit upptill och nedtill. Igår läste jag nästa siffra som 50, men efter att ha sett den röda inredningen ser jag att det måste vara 60 som står för "galaröd" (exklusivt!) ICQ/ap

Sen kommer m-koderna:

A44    Collection of M-codes: M 062/089/094/506/511 (only for Sweden)

             - 062   
                Rear view mirror, outer, right (Convex)
                (LHD) Rear view mirror, inner with shorter arm
                F -- 219 300 000     211 - 271
                Sun vizor, right without mirror
                F 211 2000 001 --     221 - 225, 241
                Compliance with Sweden exhaust emission standards (LHD)
                F 214 2000 001 --     211 - 268
             
             -089    Windshield glass (laminated)

             -094 Lockable engine lid

             -506    Brake servo and dual circuit brake warning light

             -511 Padded instrument panel (LHD only)

119    Eberspaecher heater BN4 (som synes i bilden på motorrummet)

141    With heater vent in passenger compart (mellan framstolarna vid golvet)

616    Back-up lamps

44 5 betyder femte dagen i vecka 44, dvs en "fredagsbuss" ICQ/ag

Sen anger thesamba "unknown code" för de följande siffrorna (7764)

SD Sweden - South

221 Micro bus, 7/8/9 seater, sliding door right, LHD

031 är manuell låda och engine 251 som står för att det är en typ4-motor och dess storlek är beroende av chassienumret. Men alla bussnördar vet sedan tidigare att en 73a ska ha 1700-motorn om den var utrustad med typ4. ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

292

Sen måste jag kommentera att det intressanta med norrlandsbussar är hur de kan ha fått all underredsmassa fullkomligt bortblästrad och ändå vara så friska! En buss av sydligare snitt har massa av det gamla torkade kladdet kvar och härliga rostgömmor därinunder. Med det sagt får vi hoppas att inte alltför mycket av den ytrostiga plåten är alldeles lövtunn.

Gillar speciellt den röda inredningen, men synd att framstolarna och taket var i så dåligt skick bara, att försöka få fram det pastellvita hade för mig varit en hög prio i det här tidiga skedet. Jag gillar blått, men där blå var inget vidare och det passar inte bra ihop med det röda inuti heller. ICQ/bl

Vad är "knas"? ICQ/bn

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

293

Ser ut att vara en frisk buss! Angående rattlåset så går det säkert att få upp på något vis, min förra buss hade rattlåset i, försökte borra upp det utan vidare resultat. Gjorde sedan en temporär lösning för att den i alla fall skulle gå att flytta på genom att skruva låss rattstången från instrumentbrädan. Under klumpen som håller fast stången i brädan sitter fyra skruvar, de måste låssas, sedan koppla ur alla sladdar till ratten, sedan är stången med ratten på lös från brädan. Då går det i alla fall att styra den.

294

Bra tips med att skruva loss rattstången i första läget så att den är flyttbar.
Med tanke på hur djupt den stått i gräset i snart 20 år så är jag också positivt överraskad att den inte är värre undertill. ICQ/bw

Post's attachments

received_2235207369904510.jpeg, 110.01 kb, 466 x 960
received_2235207369904510.jpeg 110.01 kb, 181 downloads since 2019-06-17 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

295 Senaste redigerad av Jan-Iver (2019-06-17 17:56:20)

Och TUSEN TACK kära kee för din enorma insats med avkodningen, vilken kille  ICQ/az

Knas är troligen en norsk grej, i tusen bitar menade jag  ICQ/bp

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

296 Senaste redigerad av Jan-Iver (2019-06-20 11:40:19)

Om det skulle slumpa att någon har bättre röda stolar till den fram eller en röd bakre soffa då denna är brun, kan gärna då byta i så fall (jag anar att det inte finns någonstans men iaf ICQ/aa  ) Även en mittensoffa skulle vara coolt.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

297 Senaste redigerad av Jan-Iver (2019-07-17 17:35:58)

Hemma igen efter 17 dygn på tur i T5:an, Boden-Umeå-Gotland-Örebro-Oslo-Folldal-Umeå-Boden.
Allt har gått smärtfritt  ICQ/bi

Nu hemma igen ska Lilla-blå få lite tid, började med att låna ut takräcket till en kompis vars dotter skulle på kajaktur med hans göna sköna buss.

Tvättade bort en del "patina", blöt och i rätt ljus ser den ju bra ut  ICQ/aa

Post's attachments

20190716_190753-1024x576.jpg, 239.28 kb, 1024 x 576
20190716_190753-1024x576.jpg 239.28 kb, 170 downloads since 2019-07-16 

20190716_190809-1024x576.jpg, 238.59 kb, 1024 x 576
20190716_190809-1024x576.jpg 238.59 kb, 163 downloads since 2019-07-16 

FB_IMG_1563298678257.jpg, 84.22 kb, 960 x 720
FB_IMG_1563298678257.jpg 84.22 kb, 171 downloads since 2019-07-16 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

298

Jag monterade av drivaxeln på höger sida på 56:a bussen (bubbla låda) för att byta damask, då jag lossade det inre fästet föll hela grejjen isär och 5 stora kulor rullade omkring ...

Är det normalt eller måste jag byta hela grejjen?

Post's attachments

20190718_143212-1280x720.jpg, 236.6 kb, 1280 x 720
20190718_143212-1280x720.jpg 236.6 kb, 154 downloads since 2019-07-18 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

299

nemas problemas bara gör rent fetta in med nytt molydenfett... bara knuten inte fylla bälgen..när man tittar på knuten så skall den lilla avståndet paras mot det stora.. när du tittar på knuten så förstår du... jag brukar tvätta med tex diesel.. så allt blir rent från det gamla fettet sedan lägger jag grejerna i ett durkslag och blåser rent med "bracecleener.. " bromsrengöring.. sedan sätter jag ihop knuten igen.. när den sitter ihop och har full rörlighet så jobbar jag in nytt fett.. använd handskar då molydenfet skitar ner... sedan monteras den på axeln igen.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

300

i min 4kantbuss tråd så ser du hur jag gjorde med mina drivaxlar...
https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 69&p=5
inlägg 106... mvh Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(