26

En ny glänsande lack så har du en fin kärra.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

27

Satans cool switter! ICQ/af  ICQ/af

Låna ut den till Rammsteins konsert i Globen nu i (var det januari??, måste kolla på biljetten..) ICQ/ad

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

28

"Den blå" vad är det för nåt i för skick och pris?

29

stefan g skrev:

"Den blå" vad är det för nåt i för skick och pris?


Lungn stefan, jag har första ching. ICQ/ad

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

30

Hahaha ok!

31

Bör väl vara denna Stefan. Snäppet bättre än den du sålt.

http://50split.files.wordpress.com/2011/09/dsc_0032.jpg

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

32

Ok! Hmmmm ... jag kanske passar på den.

33

Dubbla kofångare för ökad säkerhet  ICQ/ad

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

34

magher skrev:

Dubbla kofångare för ökad säkerhet  ICQ/ad

Burträsk custom ICQ/ab
Roligt att du köpte swittern danne! ICQ/ab inte för att vara tjatig men alltid roligt när dom stannar i sverige
Som sagt är nå visst med switters

35

Ika skrev:

En ny glänsande lack så har du en fin kärra.

Ika:
Den står på lack nu....

För, inte kan väl en bil med gammal lack vara något att ha?


Tror jag utnämner dig till årets motorhistorikergubbe i norrbotten.....   ICQ/ag


Stefan:    du har redan svaret. Å, den är paxad av Anders, om han nu hittar på ett bud.........

Roger:
Det ärklart att den är cool! Får bara hoppas att slutresultatet blir lika coolt ICQ/ad

East:

klart det är Custom ala Burträsk, dubble horn däremot, de ä hälsingländskt påfund.... ICQ/ad

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

36

Motorhistorik är inte min melodi direkt. Men det ser ju ut som om din switter skulle behöva lack åtminstone framtill då huven med omnejd knappast väl räknas som nån allskön patina?

Givetivs ligger det lite avundsjuka i det hela men i mina händer hade det lackats hejvilt. Tyvärr kom ett husbygge ivägen för mina vws i år.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

37

50 split skrev:
Ika skrev:

En ny glänsande lack så har du en fin kärra.

Ika:
Den står på lack nu....

För, inte kan väl en bil med gammal lack vara något att ha?


Hoppas du skojjar, inte ska du väl lacka? Men håller med om kommentaren om huven. Den är inte patinerad, bara ful... borde väl gå att göra nåt litet lokalt fix så den matchar övriga bilen bättre?

Finns det förresten nån riktig termosträff i sverige? Vore kul med en träff där bara bilar som är tidstypiska utan massa reproprylar kom in... Men kanske för få utövare?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

38

johan_l skrev:
50 split skrev:
Ika skrev:

En ny glänsande lack så har du en fin kärra.

Ika:
Den står på lack nu....

För, inte kan väl en bil med gammal lack vara något att ha?


Hoppas du skojjar, inte ska du väl lacka? Men håller med om kommentaren om huven. Den är inte patinerad, bara ful... borde väl gå att göra nåt litet lokalt fix så den matchar övriga bilen bättre?

Finns det förresten nån riktig termosträff i sverige? Vore kul med en träff där bara bilar som är tidstypiska utan massa reproprylar kom in... Men kanske för få utövare?


Jag tror att framtiden kommer utvisa hur allt kommer att bli, men jag jobabr med billacker nu så..... ICQ/ad
Fast, om man känner mig, eller kan läsa mitt "hälsningsmeddelande" så  förstår du nog vart åt det barkar....... ICQ/ag


Svaret på en thermosträff, NEJ, det gör det tyvärr inte, själv skulle jag som lekman säga att vänerträffen är det närmsta thermosträff man kommer i sverige, för den träffen har många fina originalare, å väldigt få skräphögar, men inte bara original, så, nej.  Jag drömmer om en svensk thermosträff i juste miljö, någonstanns i mälardalen vore nog bäst ur avstånds synpunkt, men vem drar i dessa trådar är ju frågan!?? ICQ/ab

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

39

Sådärja. Nu när julmaten har landat så blev det dax att ta i tur med swittern. Svetsen ska gå varm i dagarna tre, det är planen.

Lappa plattan och laga hjulhus det är saken som ska göras.

Igår ställde jag in bilen för att plåten skulle få värmas upp. Steg upp i tid i morse, för att ha hela dagen plus kvällen på mig, för imorgon har jag bara dagen att ta i anspråk.

Väl vid bilen inser jag att jag glömt vissa viktiga saker, såsom kamera och lampan för att kunna se var man ska svetsa, för det är en sak jag lärde mig ifjol, utan bra ljus är det bra svårt att få till något bra.

Så, lasta av bilen från vagnen, in i värmen igen, och åka iväg för att "göra om å rätt".

Sen tillbaka igen, och börja slita ut alla saker som låg i bilen sedan hemresan.

Efter detta var läge att försiktigt börja slipa av plattan invändigt, eftersom den på något sätt blivit utsatt för kondens, som kunnat ligga under golvmattorna och smyga sig ner i plattan djupt, så är det väldigt mycket rost på plattan. Default/hmm

När jag väl började med att återfylla hålen började jag med det minsta hålet, längst fram, men, det blev inte mindre med en gång när jag började, men rätt fort började det "taihop" och bli mindre igen.

Sedan kapade jag ut en lång remsa med småhål, som jag tänkte att jag fyller ut med en ny plåtremsa.
Men, någonstanns här började jag tappa fattningen, för svetsen gick inge bra, hålet blev större än jag hade kapat det, och allt gick inte bara bra.
Efter att jag ringt å konsulterat Helsing, (räknar med dyr konsultnota) så drog jag upp ström å trådmatning, och vips så började det gå lättare, men det började ju gå varmare också, vilket jag ju räknat med, och eftersom att plåten är lövtunn, så blev det nya hål.....



SUCK.....
Nu minns jag att jag hade problem med liknande på soltakaren ifjol, min första kontakt med rostlagning, att det är problem att man kapar för lite plåt, och den som man lämnar är så tunn att det bränner hål...

Efter ytterligare slipning i plattan dyker ytterligare hål upp, och jag inser att denna plattan kanske inte är så räddningsbar som jag hoppats.

Jag ringde till Gustaf, och vi konstaterade båda två att det bara är för mig att sluta snåla, och skaffa grönplåt.

Med detta i huvudet lade jag om alla planer.
Aftonen går istället åt att börja släppa på bultarna som hållit ihop kaross å plattan de senaste femtionio åren. Detta gick faktiskt riktigt bra.
Men, tiden började lacka mot kväll, och jag hade fått en inbjudan till svärmor på mat, inte något man kan tacka nej till, så jag avbröt vidare arbete för kvällen, och planerar fortsätta imorgon.

Bilder:
http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0028.jpg

http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0079.jpg?w=1000&h=


http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0083.jpg?w=1000&h=

Främre hjulhus ser ut såhär:

http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0036.jpg?w=1000&h=

http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0040.jpg?w=1000&h=

Bakre ser ut såhär:

http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0041.jpg?w=1000&h=

http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0029.jpg?w=1000&h=

Underdelen på värmekanalen och fotsteget såhär:

http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0059.jpg?w=1000&h=

Reservhjulsbaljan är det bara dessa småhål som är.
http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0065.jpg?w=1000&h=


Dessa bilder(dock suddiga) talar ganska bra om hur plattan är:

http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0070.jpg?w=1000&h=

http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0073.jpg?w=1000&h=

http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0074.jpg?w=1000&h=

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

40

Resten såg ju inte så faligt ut, som min -65a Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

41

Så som konsult jag är , likaså Gustaf, räkna vi båda med cigarr på Borlänge VWinterparty...  ICQ/ad 

Nämen , allvarligt talat, så är det nog bättre med nytt och fint i hela golvet, du mår bättre sen..  ICQ/ab

You´ll never know...

42

Som rogga säger: Det där är inte patina, det är ROST!  ICQ/ag

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

43

Tur att du är bäst Ika i rutan, du är ju trots allt från norrbotten, å lulä dessutom....
jagharbestnamn

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

44

Bäst blir jag nog aldrig på nåt. Och absolut inget inom vw då motivationen jämfört med er alla andra dårar är lika med noll.
Sen ska jag inte yttra mig om rostiga golv då jag får ner en fot ledigt i hålen på min split. Men den står så bra där den stått i två år så det känns ju dumt att störa den.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

45

Det golvet är nog rätt kört, ser tunnrostat ut tyvärr. Jag ska inte va nån dysterkvist men tror du får samma problem på karossen också tyvärr.
Trevligt dock med ett original fotsteg, det ser man inte var dag. Lycka till med renoveringen.

46

Bengt, du har rätt, golvet var riktigt fuktigt när jag hämtade den, och så har det nog varit i många långa år... ICQ/ac Var en massa myggor i bilen när jag hämtade , och dom brukar ju gilla fuktiga platser.

Karossen räknar jag med att inte behöva göra så mycket åt, utom på de taskiga platserna, men, jag ska försöka hålla mig försiktigt med svetsen, så man inte gör hålen större än vad dom redan är.

Både på min 50a och på swittern sitter det original brädor. Switterns är nog förmodligen rätt tunna, men på splitten är dom riktigt prima!

Dessutom satt det OG på ena 51an jag släpade hem, men dom var mycket dåligt skick tyvärr, men listerna satt kvar på dom iallafall, så det är ju något man kan glädjas över ICQ/ab

Vidare uppdatering kommer senare ikväll.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

47

Nu lite uppdate från denna dag:

Tidigare har jag sett att innerskärmen är svetsad sedan tidigare. Detta ser riktigt gjort ut, men dom har lagt plåt på plåt, vilket ju inte känns så roligt förståss. Det var ju rost i nederdelen av innerskärmen, och ytterskärmen måste lossas för att komma åt.
Jag börjar lossa ytterskärmen vilken faktiskt lossar riktigt snällt. Alla bultar går upp tämligen lätt, vilket jag förvånas över.  De har ju förståss varit loss en gång, men det är ju inte ifjol, inte heller trettio år sen,  och bilen har ju stått ute i skogen efter att denna skadan repats. http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0002-1.jpg
http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0001-1.jpg
http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0004-1.jpg
http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0005-1.jpg
När ytterskärmen släppt så går jag på och kapar i den rostiga, håliga plåten. Bakom kommer en plåt fram, som egentligen inte är något sämre än den som sitter utanpå. Frågan är ju varför man lagt en ny innerskärm utanpå den gamla, men förmodligen är bilen lätt smälld någon gång i tiden, eftersom framhuven är småbynglig i nederkant, och kvartspanelen och högerskärmen ”är sprayburkad” så, detta kan ju vara för att den är krockad och skärmen är utbytt.
http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0016.jpg

Jag kapar och hugger bort vissa punktsvetsar som håller ihop plåtarna. och slipar på värmekanalen som är väldigt hålig i detta område. Annars är ju inte värmekanalerna dåliga alls, utom ett hål stort som ett knappnålshuvud mitt under på den högra, men, fram är det alldeles för lite plåt kvar för att få stanna.

http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0020.jpg

http://50split.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0025.jpg

Fler bilder finns på bloggen.


What to do med innerskärmen?
Tips?
Jag tycker den verkar "okej" ovenför det jag kapat bort, men vill egentligen inte ha "två" innerskärmar, men samtidigt finner jag inte någon större anledning att fimpa dessa heller, utan tänker kanske mera lägga in ny plåt där det bara är hål i dagsläget.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

48

Jag skulle tatt bort den ditsvetsade plåten då ja tror att den bara kommer generera rost. Men de är jag de.. ICQ/ab
(är förvånad att de inte är mer redan nu)

49

Ny uppdatering (bigtime) kommer både på bloggen å här, fast imorron, nu äre gonatt.


Gonatt!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

50

Läcker Zwitter, den har verkligen potential, vad heter den bruna färgen? är det samma som tidiga
ovaler hade?