51

Tror inte Jonas är ute efter hästar med en 40 DCN...? (eller tänkte du turbo och trycka...troligen inte-)

Hade en Weber 28/36 (tror jag satt på FIAT?) i min Ghia på 80-talet....

http://i.imgur.com/zXSK5If.jpg

52

Kul att se att det finns fler typ4 åkare i närheten även om min råkar sitta i en VW Sport...   ICQ/ad

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

53 Senaste redigerad av jonas n (2016-12-16 07:45:59)

Det ante mig att Hasse skulle vakna till! ICQ/ag  Som Mettis skriver är inte hög effekt målet utan enklaste möjliga motorkonstruktion.

54

Kul att du har kört singelförgasare Mettis, fick du den att fungera? Jag har lite bekymmer med att få det att få plats under luckan men det sket du i ser jag. ICQ/ab  Om man läser om dom satser som finns med enkelförgasare verkar många "veta" att det inte går bra men få har provat..

55

Jag har faktiskt kört med en dcn i mitten på en 1641. Funkade dåligt när jag hade ett plenum under i mitten. Bytte sen till ett insug med separata kanaler till höger och vänster sida och då blev motorn snäll som ett lamm. Bromsade nära 80 hk. Lägsta registrerade tomgång någonsin på en av mina motorer.

56

Det ser ju trångt ut om du ska stänga luckan.

Hur skulle det rymmas med en SU eller stromberg liggande där spjällhuset normalt sitter?

Men ska jag vara ärlig så skulle jag inte vilja ha en gasare med en vakumstyrd plugg mellan spjäll och motor.  ICQ/ad

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

57

Bra att veta där Hasse att den blir snällare om man delar upp den till var sin sida, är det för att man ökar gashastigheten(eller gör man det??) som den blir snällare? Tappar man kanske toppeffekt istället? 

David en Stomberg eller SU är väl lika hög som en Weber ICQ/ad  vi får väl se om denna får plats, trångt lär det bli..dock har jag höjt golvet 5cm så kanske att det går..

58

Tänkte att den dels är liggande, sen om man får ner den en våning och tar in luften i plenumet från sidan kanske man vinner lite.

Ska luften in uppifrån måste man ju få plats med en luftpassage ovanför gasaren, under golvet.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

59

Åkte med mittmonterad Weber 36/36 och plenum 15 år. funkade bra tills det blandades etanol i bensinen, fick aldrig den att gå ordentligt på 3:ans cylinder bytte till dubbla 40 och problemen försvann.

60

Det är ett känt faktum att enkelförgasare gärna ger lite orolig tomgång som aldrig uppträder med dubbla, speciellt med lite vassare kam. En port per cylinder kan få en 200+ hk motor att uppträda som en originalmaskin på låga varv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

61

Tomgången var minsta problemet, var värst från 2000 och uppåt

62

Dubbla förgasare hade ju varit att föredra, fanns ju en anledning till att Vw själva körde med dubbla.. Men som det är nu är både budgeten och tiden begränsad, hade man sprungit på
Ett par fräscha originalsolex hade det ju absolut varit ett alternativ. Dock kan vi leva med lite orolig tomgång bara den går bra i lite högre fart.

63

jag har ett par solex pdsit 36-40 från porche 914 med insug o allt liggande.... intressant ?

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

64

Ja för tusan Dann, det får vi kolla på, hade nog fungerat utmärkt:)

65

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/IMG_0328_zpsiz1m02xi.jpg

På nyårsafton hade vi planerat att starta upp motorn, min kompis Benny som ska åka med på Carbage Run kom över och vi satte igång.  Började med att fylla olja, koppla upp batteri och bränsle, skulle köra upp oljetrycket och så dog den startmotorn.. fick plockat ihop en ny start av två och då gick den länge nog för att få tryck. Nåväl i med stiften och ut på gården för ett startförsök. Den small otroligt nog igång efter bara ett par sekunder, då vi ville köra in kammen så var det bara upp över 2000rpm i 20 minuter....kollade varvet med mätaren som är inbyggd i stroboskoplampan och den var givetvis ställd på kamvinkel såg vi efter en stund, jaja vi hade då definitivt inte varit under 2000rpm iallafall:) Allt verkade fint och den gick sina 20min utan problem.

66

Vi fick till en liten livesändning från uppstarten, kanske kan intressera någon;)

https://youtu.be/fl-UXOyoL5o

67

Ojoj. Vilken movistar du är !!

|o\/o|

68

Låter bra......

"ljushuvud"

69

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/IMG_0351_zpsukrysmzb.jpg

Då hänger växellådan bilen igen, hade visst en extra "superdiff" i fint skick som åkte i. Nu är allt injusterat efter konstens alla regler, kan väl hoppas att den fungerar bra..

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/IMG_0359_zpsqsrv6w7s.jpg

Fick monterat i växelspaken och alla växellägen verkar finnas där, kände mig tvungen att montera ny gaspedal också, den passade liksom in:)

70

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/IMG_0446_zpszzxpdkv4.jpg

Där kom den ja!! Skulle montera ett bromsok och råkade bara peta lite...jaja,bara svetsa ihop.

71

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/IMG_0536_zpsohcvsp4c.jpg

Nya förgasare! Jo enkelwebern hade lite märklig gång som kanske hade gått att få ordning på..Men eftersom det trillade in ett par solex 40 med 30mm halsring från den gode Dann så åkte dom på, två är ju bättre än en:) Nu går motorn väldigt snällt på tomgång men eftersom gasreglaget inte kom med,får jag nöja mig med tomgång än så länge. Tror denna setup ger både bättre effekt och bränsleförbrukning.

72 Senaste redigerad av jonas n (2017-06-08 19:19:21)

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/IMG_0615_zpshprbu785.jpg

Nu var det länge sen jag skrev i tråden... det har varit otroligt mycket skruvande kan man säga men nu börjar det ordna upp sig. Vi har besiktigat....och ombesiktigat, vi har fått in lite ljuddämpande inredning och bilen börjar fungera att åka i:) Som det ser ut nu åker vi på Carbage Run vecka 27(carbagerun.dk), vi ska alltså ta bilen 300mil på 5 dagar genom euroupa. Tyvärr har jag nog inte tid att uppdatera här under resan men rapport kommer senare..

Jag hänvisar till Facebook för den som vill följa oss mer "Live"

https://www.facebook.com/teamsjuntorp/

73

Najs ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

74

Jaha..som det ser ut nu kommer vi inte åka typ3 ner i Europa, förmodligen har ett vevlager gått hädan! Men vi har en plan C! Plan b skrotade vi ganska direkt, det var att byta till en annan motor som verkar vara sämre än den förra... nog om det! Vi kommer köra Carbagerun med en 1303s istället:)