26

Idag fick jag äntligen monterat öppningsbara sidorutor, dom köpte jag till bilen för ca 10 år sedan och dom har legat på hyllan sen dess. Jag bara älskar konstruktionen utan gångjärn, det är glaset som böjer sig istället. Tack David,Luleå för hjälpen med skruvarna.
http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/IMG_0145_zpsdc66rpxx.jpg

27

Kan ju verka lite bakvänt att pillra med rutor när det ser ut så här i motorrummet ICQ/ad
http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/IMG_0146_zps1pltqfge.jpg

28

Nädå, huvudsaken är att den är avspolad och att det inte växer mossa på den!  ICQ/ag   Nu ser vi fram emot en detaljbeskrivning av kraftaggregat och transmission  ICQ/ae

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

29

Då blev det gjort ett ryck i helgen, bromsoken åkte av för renovering(allt i bromsväg behöver gås igenom efter alla år av stillestånd). Bränsleslangar var bara att kasta och en hel del gamla kablar som jag ändå inte minns vad dom är till åkte väck.Sen fick jag städat ur allt gammalt skräp också och började ta isär växellådan,då jag vill minnas att den lät lite illa i slutväxeln.. Imorgon blir det lite pill med topplocken.



http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/IMG_0157_zps7wbcsfwm.jpg
http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/IMG_0158_zpsabgxbscc.jpg

30

jonas n skrev:

en hel del gamla kablar som jag ändå inte minns vad dom är till åkte väck.

Brr. får en tanke om min 67a, När jag satte i typ 4 motorn så passade jag på att dra kablar för varvräknare, tempmätare lambdasond m.m. som aldrig blev att koppla in då.
Idag är det "en hel del gamla kablar som jag ändå inte minns vad dom är till" Har köpt en lambda för att koppla in. Men vart gjorde jag av kablarna till den?!? ICQ/ad

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

31

Ah stoppade i rutor i min med o bara är impad över att dom böjs så coolt! har varit öppna sen dom kom i! hehe.
Najs projekt  ICQ/ad

32

Topplock var det ja.. slipade en 30' vinkel på insugsventilerna, tyvärr glömde jag ta en bild på resultatet,men den kommer.

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/IMG_0166_zpscqwm5d0n.jpg

33

Sådär ja!

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/IMG_0178_zpszm4w6wdw.jpg

Svårt att gå en bra bild med mobilen, men det får duga. En liten vinst i flöde vid låga lyft:)

34

Då fick även växellådan åka i bitar då jag inte tyckte den blev helt tyst när jag satte ihop den sist, behöver kolla över inställningen av piniong och kronhjul. Det är ingen vanlig låda utan en 091 med innanmäte från en 5-växlad T3, jag har alltså växel 2-5 från T3 så den är fortfarande 4-växlad. Som synes på bilderna så var det dåligt med plats för backdreven så dom fick minskas ner en hel del.


http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/IMG_0179_zpsdrve8btw.jpg

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/IMG_0181_zpskj6uvkec.jpg

35

varför denna växellåds modifiering, vad innebär den hastighetsmässigt/varvtals mässigt..
helt klart spännande... ICQ/ag
smala drev.. tja hur gör man så man inte får brott.. undviker backa i backar.. ICQ/ad  eller burnout på backen.. ICQ/ae
Är detta något man brukar/folk har gjort innan eller en av dina ideer?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

36

Denna modifiering var väl mest för att slippa 091:ans väldigt låga etta, då jag körde på strippen med denna bilen förr kunde man lika gärna starta på tvåan. Med denna setup hamnade ettans utväxling någonstans mellan gamla 1&2. Sen är ju dom andra växlarna också högre så i slutändan får man samma varvtal som en 112hk T3.
Burna på backen är nog ingen bra idé, men hittills har det fungerat fint.
Tror vi fick tipset från Patte i Västerås att bygga ihop en sån här låda, så det har gjorts förut.:)

37

ICQ/ab  ICQ/ab
Det var ingen soffa i går kväll    ICQ/ad
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

38

Isär går alltid fort Micke ICQ/ae  ICQ/ad  Default/lol

39

Då blev det lite motgångar då... ett diffdrev har skurit på axeln och fått den att rotera med drevet. Så spännstiftet är av och drevet sitter fast på axeln, får väl se om jag får loss det och om det går att rätta till.


http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/IMG_0189_zpsm92ngljp.jpg

40

skulle tro att den släpper med kärlek ( det har gjort det förr )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

41

Lite värme och en hydraulpress hade jag tänkt mig..

42

Eftersom att Streetvw frågade för några veckor sedan...
Bästa tid jag körde med den var 7,76 / 147kmh på 201m, 402 fick jag aldrig riktigt testat..

43

Vi får gå tillbaks till i somras kände jag, det började med att vi fick höra om något som kallades Carbage Run, en form av bilrally som startar i Danmark. Efter lite dividerande fram och tillbaks och tunga förhandlingar med våra fruar bestämde vi oss för att åka. Vi funderade på att köpa nån gammal bil,men tillslut valde vi att dra fram min gamla fastback. Så i början av juli nästa år ska vi köra genom Danmark,Tyskland,Polen, Litauen,Lettland och Estland med bilen. Vi fixade ihop en liten facebooksida där ni kan följa förberedelserna och själva resan när vi kommer så långt.
https://www.facebook.com/teamsjuntorp/

Vill ni veta mer om turen kan ni läsa här www.carbagerun.dk

44

Fick monterat ventilfjädrarna idag, det går sakta framåt det här...
Fjädrarna är Engle 6002 som vid mitt lyft på 9,7mm ger 78kg tryck( original typ 1 är 59kg vid det lyftet)
Hoppas nu att detta är ett vettigt fjädertryck, vill ju inte ha för hårt och absolut inte drabbas av ventilflyt.
http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/IMG_0230_zpsri1xcz1x.jpg

45

jag har CB650 fjädrar i min typ4a och tror jag hamnade på 70kg i inspänningstryck. vid fullt lyft vet jag inte 100 vad det blev

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

46

77.an skrev:

jag har CB650 fjädrar i min typ4a och tror jag hamnade på 70kg i inspänningstryck. vid fullt lyft vet jag inte 100 vad det blev

Passar de rakt av på typ4-topparna?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

47

Dom passar på mina toppar som är frästa för dubbelfjädrar. Inspänningsmåttet på mina är 48kg.

48

Då har det blivit gjort litegrann dom senaste dagarna, cylindrar och toppar är monterat och jag har börjat få ordning på ventilmekanismen.

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/IMG_0238_zpsmnjwrquq.jpg

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/IMG_0251_zpsawd5v3ge.jpg

49

Det går sakta framåt med bilen, motorn är snart startklar och tanken var att dra igång den på nyårsafton. Ska försöka mig på något som förmodligen aldrig kommer fungera, en singel Weber 40dcn på en typ4. Det kan hända att det blir nån annan setup i slutändan, men tills vidare kör vi på denna.
http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/IMG_0305_zpsiym0onvu.jpg

Fick byggt om grenröret som från början var byggt för turbo, nu ska vi ju köra sugmotor så det fick bli lite pussel för att få ihop rören, det blir ju turbo på den igen i framtiden så det fick bli en liten kompromiss. Ska givetvis skarvas ihop med en ljuddämpare eller två.
http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/IMG_0306_zpsataxljz3.jpg

50

Vill man ha billiga hästar är det bara att kopiera Niklas i Västerås. Nästan 400 hk på en 1641 med sprut och turbo. Om man skall nå dit med en typ fyra får man troligen gå med i en grannyra och hoppas på högsta vinsten. Vadå typ 1 håller inte ? nähä och hur många typ 4 ser vi på strippen ser vi som kör låga nior. Kammen har gått ner sig. jasså.