Här är ett bra exempel på hur det kan bli med originalkam
Hur får jag tag i bilderna ?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » 1641 bu eller bä?
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Här är ett bra exempel på hur det kan bli med originalkam
Swerker får nog leta reda på sina gamla. Länken är tämligen gammal. Detta hade jag också velat titta på.
Vi i garaget/VW-Maffian har flera motorer på 2275 - 2387cc med originaltoppar (32/35,5mm) som gjort ca 13,8 sek på 402m i min Buggy när jag testat på Bug-Run...
Påståendet att det "skulle ge samma effekt" på en 1600:a köper jag inte ,-)
Max varv på dessa motorer ligger ca 5000, och de har varit avsedda för "gatan", tidkort från Tierp visar 5,60sek 0 - 100Km/tim, vid 100 meter....
Ganska prisvärt?
Men det är ju fritt att testa !
Swerker får nog leta reda på sina gamla. Länken är tämligen gammal. Detta hade jag också velat titta på.
Det är inte min motor och inte mina bilder. Motorn byggdes av Tomas Andersson, Öland.
Vi i garaget/VW-Maffian har flera motorer på 2275 - 2387cc med originaltoppar (32/35,5mm) som gjort ca 13,8 sek på 402m i min Buggy när jag testat på Bug-Run...
Max varv på dessa motorer ligger ca 5000, och de har varit avsedda för "gatan", tidkort från Tierp visar 5,60sek 0 - 100Km/tim, vid 100 meter....
Ganska prisvärt?Men det är ju fritt att testa !
Varför ger det effekt att porta toppar? När jag simulerat motorer i ett erkänt bra simuleringsprogram, Engine Analyzer, så kan man se olika kurvor med vissa givna parametrar. Det programmet brukar ligga inom ca 5 %.
Det som ger absolut största förändringen är när man ökar flödet på toppar, det ger nästan ingen förändring alls om man ökar volym.
Nu är detta ett gammalt DOS-program som jag inte lyckats få fart på i W10. Rätt många erkända motorbyggare använder det för att simulera fram olika koncept innan det byggs riktiga motorer som körs i bromsbänk för att verifiera siffrorna.
Jag tror att vi pratar om olika "effekter". Den ena är en effektkurva som är praktiskt användbar på gatan. Den andra är maxeffekt som funkar på fullgasrepor på strippen. Att porta topparna ger otvivelaktligt effekt men det gäller att anpassa hålen i topparna efter vilket ändamål man har tänkt sig. När man vill börja förbättra sina tider på strippen så får man börja ge avkall på körbarheten. När effekten stiger så är det mer än motorkaraktären som påverkar. Gissar att det är vanligt att uppgraderingar på koppling mm gör att bilen inte är så lättkörd.
Så det är nog en ballansgång som kan vara hårfin mellan gatmotor och en racemotor som bara ger effekt på mer eller mindre fullgas. Och som det har sagts många gånger tidigare på detta forum så är nog kombinationen av alla delar avgörande för karaktären på den färdiga motorn.
Det finns en tråd där våra motorgurus delade med sig av sina recept.
Svwerker skrev:Här är ett bra exempel på hur det kan bli med originalkam
Tror det inte finns några bilder kvar men du kan försöka att ta kontakt
Du kan få tagi Tomas här http://dbrvw.se/
Sen finns det bilder under dyno day http://www.jpmotorsport.se/
/// M
sweet , tack
Jag tror att vi pratar om olika "effekter". Den ena är en effektkurva som är praktiskt användbar på gatan. Den andra är maxeffekt som funkar på fullgasrepor på strippen. Att porta topparna ger otvivelaktligt effekt men det gäller att anpassa hålen i topparna efter vilket ändamål man har tänkt sig. När man vill börja förbättra sina tider på strippen så får man börja ge avkall på körbarheten. När effekten stiger så är det mer än motorkaraktären som påverkar. Gissar att det är vanligt att uppgraderingar på koppling mm gör att bilen inte är så lättkörd.
Så det är nog en ballansgång som kan vara hårfin mellan gatmotor och en racemotor som bara ger effekt på mer eller mindre fullgas. Och som det har sagts många gånger tidigare på detta forum så är nog kombinationen av alla delar avgörande för karaktären på den färdiga motorn.
Det finns en tråd där våra motorgurus delade med sig av sina recept.
Det diskussionen gäller är om slagvolym i sig är en effekthöjande faktor vilket det inte är. Effekten på en motor bestäms av den begränsande faktorn vilket kan vara halsring, ventil, port, avgassystem mm men aldrig slagvolymen däremot kan man ta ut mer effekt ur en större motor och volymen påverkar karaktären.
Har man maximerat hur mycket luft som kan komma genom an insugsport så hjälper det det inte att ha mer volym som suger.
GB63VW62 skrev:Jag tror att vi pratar om olika "effekter". Den ena är en effektkurva som är praktiskt användbar på gatan. Den andra är maxeffekt som funkar på fullgasrepor på strippen. Att porta topparna ger otvivelaktligt effekt men det gäller att anpassa hålen i topparna efter vilket ändamål man har tänkt sig. När man vill börja förbättra sina tider på strippen så får man börja ge avkall på körbarheten. När effekten stiger så är det mer än motorkaraktären som påverkar. Gissar att det är vanligt att uppgraderingar på koppling mm gör att bilen inte är så lättkörd.
Det finns en tråd där våra motorgurus delade med sig av sina recept.Det diskussionen gäller är om slagvolym i sig är en effekthöjande faktor vilket det inte är. Effekten på en motor bestäms av den begränsande faktorn vilket kan vara halsring, ventil, port, avgassystem mm men aldrig slagvolymen däremot kan man ta ut mer effekt ur en större motor och volymen påverkar karaktären.
Har man maximerat hur mycket luft som kan komma genom an insugsport så hjälper det det inte att ha mer volym som suger.
Jag höll mig inte till ämnet, sorry hade varit på AW och ölen gjorde tydligen mig lite spirituell
Lovar att försöka bättra mig.
Så.... om en dubbelt så stor motor suger genom en exakt likadan topp som den mindre och har samma komp så bör den större ha högre effekt vid ett lågt varv.
Men.. den större motorn bromsas av den trånga kanalen och kommer inte varva lika mycket som den mindre.
Och... de kommer ha samma maxeffekt fast vid olika varv.
Eller... ska jag gå och lägga mig tidigt i kväll och återkomma en annan dag?
mettis skrev:Vi i garaget/VW-Maffian har flera motorer på 2275 - 2387cc med originaltoppar (32/35,5mm) som gjort ca 13,8 sek på 402m i min Buggy när jag testat på Bug-Run...
Ganska prisvärt?Men det är ju fritt att testa !
Varför ger det effekt att porta toppar? När jag simulerat motorer i ett erkänt bra simuleringsprogram, Engine Analyzer, så kan man se olika kurvor med vissa givna parametrar. Det programmet brukar ligga inom ca 5 %.
Det som ger absolut största förändringen är när man ökar flödet på toppar, det ger nästan ingen förändring alls om man ökar volym.
Nu är detta ett gammalt DOS-program som jag inte lyckats få fart på i W10. Rätt många erkända motorbyggare använder det för att simulera fram olika koncept innan det byggs riktiga motorer som körs i bromsbänk för att verifiera siffrorna.
Jag förstår inte frågan (svaret?).
Vi pratar väl om körbarhet/bussmotorer eller som min husvagnsdragare ?
Faktum är att bilen gjorde 0 - 100Km/tim på 5,6 sekunder med originaltoppar med motor på 2275cc i Tierp (enda repan)
- Ej speciellt portade och med originalventiler... Detta är fakta - inte teoretiska beräkningar eller dataprogram!
Visst, denne motors nuvarande ägare har en lite tyngre 1303:a, men hen är mkt nöjd !
Video på FB https://www.facebook.com/hans.andersson … 192090571/
-Har en 1914 i vinterfolkan, INGET annan än 94-cyl... visst, inte så många fler hästar - men känns skillnad i kraft....
(skulle jag köpt nya 1600:a cyl istället...njäe!)
Om man skall "trimma", är det väl vägen som Svwerker väljer, men man ändå köpa vev och cylindrar, rekommenderar iallafall jag "de största".
-Bara mina tankar -mettis
såtillvida att man inte filar upp förbränningsrummet mkt eller har mkt vändhöjd blir ju kompressionsförhållandet automatiskt högre med större cylindervolym.. Det ger såklart en effektökning, sen pumpar större motor mer luft, om flödet för det finns.. Då ökar effekten eftersom det går att tillsätta mer bränsle och bibehålla rätt lambdavärde. men om flödet är för dåligt blir fyllnadsgraden, volumetric efficiency sämre.. och effektökning en uteblir..
Sen är det ju mer som avgör, tex kam, avstämning av insug, avgas etc.. som förändras..
såtillvida att man inte filar upp förbränningsrummet mkt eller har mkt vändhöjd blir ju kompressionsförhållandet automatiskt högre med större cylindervolym.. Det ger såklart en effektökning, sen pumpar större motor mer luft, om flödet för det finns.. Då ökar effekten eftersom det går att tillsätta mer bränsle och bibehålla rätt lambdavärde. men om flödet är för dåligt blir fyllnadsgraden, volumetric efficiency sämre.. och effektökning en uteblir..
Sen är det ju mer som avgör, tex kam, avstämning av insug, avgas etc.. som förändras..
Man får ju förutsätta att man har samma statiska komp, att tex ta en 1600 motor, mäta effekten, sätta i 94or så man får 1915 med samma komförhållande så kommer inte effekten att skilja något nämvärt.
Anders
Nä, det var ju det jag skrev :-) men kompet höjs automatiskt med större slagvolym om man inte ändrar vändhöjd och förbränningsrum. Om flödet är maxat med den mindre volymen så kommer den större motorn få sämre fyllnadsgrad om man inte ger förutsättningar för att den ska få i sig mer luft. Sen är det som sagt fler faktorer som avgör slutresultatet.
Kan vi inte göra ett test, så diskussionen är över engång för alla.
Jag är sugen på en 2332 med origínaltoppar, originalförgasare och originalkomp.
Så det borde vara lätt att ge ett fast pris för en motorbyggare på ett sånt longblock??
Jag står för bromsning och inköp av delar.
just do it!!!
Så det borde vara lätt att ge ett fast pris för en motorbyggare på ett sånt longblock??
Mellan 60-80 timmars jobb
/// Micke
Det sitter en 2387:a i min Buggy just nu...
Jag satte ihop den i vintras, med 044:a toppar 40/35mm ventiler, kompet är sänkt till 8,9 : 1.
Har dubbla 40.or på, men jag kan testa med en original 34:a innan jag tar ur motorn igen ?
Detta förstör troligtvis hela effekten som jag har idag, det är ju insuget som är VW-motorns "inbyggda varvtalsbegränsning".
Därför tycker jag att man skall "börja med" ett par dubbla förgasare om man vill trimma.
Helt ärligt , jag kan få en 1600 att gå bättre än en 2332 med dessa grejer!Vad vill ni uppnå ?
Wow
Låt höra hur man får en 1600 gå bättre än en 2332
Körbarhet och effekt vore fint
Läs citatet!
Vi har trimmat samma saker sedan 50 talet och om vi INTE tänker i nya banor så är det ju bara motorbyggarna som kan få kredit för trimmen på våra motorer , samma trim och samma fuggar i över 50 år . Lyssna på JPM han säger samma sak , jag lovar!
Det är som att måla en" tavla" en konst ! att få ut mer effekt av något som redan funkar är ju uppenbart MEN att göra det rätt är en helt annan sak. Kunskap är nr 1 MEN vem säger att det är rätt : INGEN! Du kan bara gå efter det du lärt dig och av erfarenheter från andra motorbyggare. att bygga en 2332 med original är bara att slänga pengar i sjön enl mig!
Det diskussionen gäller är om slagvolym i sig är en effekthöjande faktor vilket det inte är. Effekten på en motor bestäms av den begränsande faktorn vilket kan vara halsring, ventil, port, avgassystem mm men aldrig slagvolymen däremot kan man ta ut mer effekt ur en större motor och volymen påverkar karaktären.
Det förutsätter återigen att motorn också i praktiken har maximerade flöden och inget kvar att ge när du ökar storlek på luftpumpen. Med det resonemanget skulle inte heller överladdning ge någon effekt, jo kanske lite på låga varv..
. Testa i bromsbänk Demian 

Det känns som att jag startade något större än det var menat med denna tråden men det är bara roligt..
Blir det gjort denna vintern blir det endast en kontroll av orginaldelarna(utbyte där det behövs), arborrning och balansering för att ha en bra botten, diskussionen om stora cylindrar och världens jobb på topparna sparar jag till en annan gång och då kommer säkert denna tråden vara användbar 
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » 1641 bu eller bä?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.