26

Tomgång med varm motor. Det droppar från det nedre gjutna röret, inget från mässingsrören utom vid gaspådrag för då duschar det ur det som kommer från acc pumpen och det sprutar ur det gjutna röret.

Martin A

27

Kan dålig tändspole ge mina problem? Den är även lite ryckig vid gaspådrag och jättesvårstartad
Vid varm motor som stått 10 min och sen ska startas.

Martin A

28

Om du får den att gå bra på låg/mellan registret efter du bytte nålventil
Så får den för lite bränsle på sent mellan o topp (ibland blir det typ avgas knallar eller att det går trögt ) får den förlite Bränsle där
Då får man gå upp i Huvud munstycke  minst ett steg
// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

29

Martin A skrev:

Tomgång med varm motor. Det droppar från det nedre gjutna röret, inget från mässingsrören utom vid gaspådrag för då duschar det ur det som kommer från acc pumpen och det sprutar ur det gjutna röret.

Martin A

det skall inte droppa soppa från spridaren (gjutna röret i mitten ) 
Sådant tyder på högt soppa tryck eller att det är skit kvalitet på nålventilen eller skit mellan säte o nål  på nålventilen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

30

Har du kollat att du har vacum till din fördelare samt att den backar som den ska! Om tändningnen inte backar blir blien trött.  Kolla komp! Utan komp inget ork!

Learning by experience is a great way to spend money...

31

Verkar som om spriten i soppan var boven i dramat! Körde tomt i tanken och fyllde på ren bensin och då funkar den mkt bättre!
Men fortfarande trögstartad när den är varm. Ska prova med en annan tändspole så får vi se.

Martin A

32

Att den e svårstartad när den e varm kan bero på feljusterad tändning

Anders

33

Den står 7,5 grader före TC som jag läst mig till att det ska va på en F motor. Ställt statiskt med provlampa.

Martin A

34

Ställ den med strob

Anders

35

Förr när jag höll på med mopeder...(länge sedan)så sa man om motorn är varm och trögstartad så kan det vara kondensatorn.. Ofta löste det sig med ett byte...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

36

Ombes idag. 8,2 i co-halt! Verkar so om den drar typ 1,5 liter milen så nåt är fortfarande knas.
Det konstiga är att den går jättefint på alla sätt nu.
Det måste va nåt med droppandet från den gjutna snabeln i förgasaren. Högt bränsletryck eller
Dålig kvalité på nya nålventilen?

Martin A

37

michaelth skrev:

Förr när jag höll på med mopeder...(länge sedan)så sa man om motorn är varm och trögstartad så kan det vara kondensatorn.. Ofta löste det sig med ett byte...

Detta stämmer in även på gamla volkwagnar. Det är isoleringen inne i kondingen som lägger av efter lång och trogen tjänst inne i ett varmt motorrum, eller inuti en mopedmotor, de brukar hålla bättre om de får lite ventilation.

Nålventilen, eller så når inte flottören ända upp så den kan stänga nålventilen.
Tidigare har det rekommenderats reduceringsventil efter bränslepumpen för sådant problem, en sådan har jag aldrig behövt installera.
När jag haft detta problem har motorn kövt sig vid pådrag, alltså reagerat på ett den fått för mycket bränsle.
Att ställa ner munstycket i förgasaren och hälla i massvis med k-sprit i tanken är ju annars klassiska symtomatiska lösningar för att få ned CO halten under besiktningen...

Jag har haft minst en läckande nålventil, jag var litet desperat, och satte upp själva "nålen" i chucken på en Dremel och höll emot i det lilla mässningshuset, körde en stund med dremeln, och liksom slipade in sätet på ventilen, sedan var den tät i stängt läge. Jag vet inte om det är en rekommendabel metod, men det funkade den gången för mig, troligtvis var det grader eller gjutskägg inuti. Blåste rent med tryckluft efteråt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

38

Felsökningen fortsätter! Provade en annan nålventil utan nån förbättring. Shimsade upp pumpen med 3st packningar utan nån förbättring. Det droppar fortfarande ur snabeln på tomgång.
Nivån i flottörhuset ligger ca 12-14 mm under kanten på förgasaren.
Kan det va nåt med ventilerna i pumpen som gör att den ger för högt tryck?

Martin A

39

Martin A skrev:

Felsökningen fortsätter! Provade en annan nålventil utan nån förbättring. Shimsade upp pumpen med 3st packningar utan nån förbättring. Det droppar fortfarande ur snabeln på tomgång.
Nivån i flottörhuset ligger ca 12-14 mm under kanten på förgasaren.
Kan det va nåt med ventilerna i pumpen som gör att den ger för högt tryck?

Martin A

Har du kollat vad trycket är ? (om det sitter en ny pump så kan jag nästa garantera det är förhögt Är det en billig kina så brukar dom ligga på 0,30 bar)
Det skall vara 0,17 bar
99% av alla förgasar problem är relaterat till pump utan regulator
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

40

Det är en gammal Pierburg som fått nya membran från VW upnorth.
Har inte mätt trycket för jag har ingen manometer med lämplig skala.
Har en annan modell av Pierburg liggande så jag kanske skulle fixa den och prova?

Martin A

41 Senaste redigerad av Frederik (2016-05-13 21:30:22)

För högt pumptryck orsakas av för hård membranfjäder. Så om man renoverar en gammal original pump med en renoveringssats med för hård fjäder så blir det samma som en ny pump med för hård fjäder. Är trycket bara något för högt kan man prova vrida ut fjädern något.

42 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-05-14 10:07:05)

Martin A skrev:

Det är en gammal Pierburg som fått nya membran från VW upnorth.
Har inte mätt trycket för jag har ingen manometer med lämplig skala.
Har en annan modell av Pierburg liggande så jag kanske skulle fixa den och prova?

Martin A

Dom satserna är membramet  tryckregleringen ofta förhårda också ( har nos att jämföra med )
Använd den gammla fjärden till tryckregleringen  så brukar det funka hyfstat 
Ps ett hjälpmedel som funkar Biltema 15-1366 (79,90)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

43

Tack för tipset om mätaren! En sån får det bli.
Förstår inte vilken fjäder du menar. Den stora under membranet? Kan man dela fjädern från membranet?
Eller menar du fjädern som trycker tillbaka armen?

Martin A

44

Om du har pierburg med  fyrkantigt lock  så sitter det än jätte lite fjäder som styr trycket (tryckregulator som är inbyggd i den  ICQ/ab )
Där skall man använda std
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

45

Nix det är med rund topp.

Martin A

46

Då kan du ha problemet där att den inte reglerar ned trycket till det som det skall vara

/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

47

Ok. Ska börja med att mäta trycket.

Tack för tipsen så länge!

Martin A

48

Mätte trycket och det är 7-8 psi!! Ska väl va under 3?

Martin A

49 Senaste redigerad av H.Sundqvist (2016-05-19 06:23:53)

8/14,5=0.5bar ungefär, det lät väldigt högt!

Vill minnas siffran 0,17 bar från någon tråd som ger 0,17*14,5=2,47psi, hoppas det löser sig snart!  ICQ/ab

50

Ja nu vet jag ju att det är pumpen iallafall. Ska prova en annan Pierburg som jag har liggande.
Har flyttat över nya membranet i den så får vi se.
Den som gav högt tryck är modellen med rund topp och den jag ska prova nu och som satt från början har ett fyrkantigt skruvat lock ovanpå.
Nån som vet skillnaden på dom modellerna?

Martin A