Nej tyvärr, det var fel jag hade i garaget. Lägg in en köpesannons, jag tvivlar att det skall vara svårt att hitta en. Tidigare ägare verkar ju haft rätt fördelare på från början? Kan du inte få den? Kolla bara att vakuumklockan är tät vid eventuellt köp. Resten brukar gå renovera. Kika gärna i min tråd om att renovera fördelare. Här kan du tex se vilka fördelare som är lika/ du skall leta efter: http://www.henrikvw.se/tandning/Typ1_1.jpg
52 2016-05-06 17:01:08 Senaste redigerad av FlashTec (2016-05-06 17:44:42)
Nej tyvärr, det var fel jag hade i garaget. Lägg in en köpesannons, jag tvivlar att det skall vara svårt att hitta en. Tidigare ägare verkar ju haft rätt fördelare på från början? Kan du inte få den? Kolla bara att vakuumklockan är tät vid eventuellt köp. Resten brukar gå renovera. Kika gärna i min tråd om att renovera fördelare. Här kan du tex se vilka fördelare som är lika/ du skall leta efter: http://www.henrikvw.se/tandning/Typ1_1.jpg
Har redan köpt en via en annons men visade sig att den är långt i från ny, vakumstyrningen funkar väldigt segt och vet inte riktigt hur radialglappet är men det verkar vara väldigt mycket glapp. Även knockarna som styr brytarspetsen verkar ganska sliten men det kanske inte gör så mycket. Kollade på din tråd och kollade lite efter den där renoveringssatsen du nämnde där, vpautoparts har den för typ 500 kr plus frakt så tyckte det lät väldigt dyrt för några brickor. Dock så går bilen med den fördelaren så kanske är bättre att renovera den. Något tips på vart den är billig? Måste även få tag på en ny konding.
Kollade på ebay och billigaste jag verkar kunna få tag på kommer från Riga och kostar typ 440 kr inklusive frakt, inte konstigt att man handlar grejer från utlandet tyvärr när det är så.
Visade sig att han även hade en konding på ebay så mailade honom om köp av båda så jag bara behöver betala en frakt.
Hej FlashTec, jag lider med dej. Full sommar ute och strulande bil. Jag har varit där själv, när det strular och man byter del efter del utan att hitta felet.. Jag tog också råd från olika personer eftersom jag hade ganska liten erfarenhet själv. Ganska snart upptäckte jag att de "goda råden" många gånger var sagda i välmening, men byggda på anekdotiska egna upplevelser snarare än fakta utifrån just min situation. Många gånger ledde det mig i fel riktning vilket ledde till bortkastad tid och pengar.
Om du inte är en sådan som njuter av byta-del-för-del felsökning så rekommenderar jag att hitta någon VW-motorkunnig person som mot timpenning kan ta dig an din motor. Ett par timmar kostar inte mer än du snart kastat bort på att köpa fel delar.
Jag vill inte måla fan på väggen, men det inte är helt ovanligt att man strular runt med fördelare, förgasare, tändstift och annat när felet egentligen sitter djupare i motorn än så. Typ nedgången kamnock eller en bränd ventil. Rådet är att göra så mycket undersökningar som möjligt innan man börjar köpa allt för mycket delar. Småprylar blir dyrt när man räknar ihop det. Inte kul att köpt saker för ett par tusen innan man upptäcker att grundmotorn var kass...
54 2016-05-06 21:44:14 Senaste redigerad av FlashTec (2016-05-06 21:47:59)
Hej FlashTec, jag lider med dej. Full sommar ute och strulande bil. Jag har varit där själv, när det strular och man byter del efter del utan att hitta felet.. Jag tog också råd från olika personer eftersom jag hade ganska liten erfarenhet själv. Ganska snart upptäckte jag att de "goda råden" många gånger var sagda i välmening, men byggda på anekdotiska egna upplevelser snarare än fakta utifrån just min situation. Många gånger ledde det mig i fel riktning vilket ledde till bortkastad tid och pengar.
Om du inte är en sådan som njuter av byta-del-för-del felsökning så rekommenderar jag att hitta någon VW-motorkunnig person som mot timpenning kan ta dig an din motor. Ett par timmar kostar inte mer än du snart kastat bort på att köpa fel delar.
Jag vill inte måla fan på väggen, men det inte är helt ovanligt att man strular runt med fördelare, förgasare, tändstift och annat när felet egentligen sitter djupare i motorn än så. Typ nedgången kamnock eller en bränd ventil. Rådet är att göra så mycket undersökningar som möjligt innan man börjar köpa allt för mycket delar. Småprylar blir dyrt när man räknar ihop det. Inte kul att köpt saker för ett par tusen innan man upptäcker att grundmotorn var kass...
Förstår absolut vad du menar man vill ju liksom ut och åka nu :-)
Men tror för tillfället att mycket av mitt problem kretsar runt fördelaren, jag köpte en här på forumet som just nu lider av dålig service och fulskarvad konding. Köpte en annan fördelare på en veteranmarknad som dessvärre hade fel siffror i början insåg jag när jag kom hem. Men när jag provade suga i vakuumslangen på den så insåg jag hur pass lätt den skulle gå och också hur obra den som sitter i bilen egentligen fungerar, den är fruktansvärt seg åt båda hållen så den ska få sig en ordentlig genomgång.
Efter det så ska jag bara ställa tändningen rätt, då mitt minne mindes fel när jag ställde in den med stroboskoplampa förra gången. Men det måste ju ändå göras då fördelaren blir bortplockad vid renovering.
Vet inte om jag även ska försöka mig på att bestycka om förgasaren, då bilen rullar både med öppet luftfilter, ormbo och stinger.
Funkar det inte efter det så kommer jag försöka få tag på någon kunnig i närheten, har ju lika långt till Uppsala som till Gävle så kunnigt folk finns det ju gott om i området, bara hoppas på att någon är villig.
Lite drygt att det kostar en del pengar mer än vad jag trodde vid köpet av bilen då förra ägaren typ sa att tändningen skulle justeras och sen även bromsarna så var det i princip klart för besiktning men ska man se något positivt i det hela så lär man sig en hel del när man får skruva med saker och det är ju kul på sitt sätt så än så ser jag ganska positivt på det hela.
Har även varit till ÖoB och inhandlat lite matta som efter någon how-to guide ska in i bilen, även om det blir lite efter eget recept, kommer antagligen bara köra matta på bottenplattan men det återstår att se hur det blir.
Får hoppas att forumet inte tröttnar på alla mina frågor bara, för antagligen blir det flera med tiden :-)
BTW välkommen till forumet :-)
55 2016-05-06 23:57:56 Senaste redigerad av Frederik (2016-05-07 00:17:52)
En variant är att riva någon av de extra fördelare du har och använda brickorna du får därifrån för att justera glappet. Men det kan vara lika ekonomiskt att låta dem vara om de är i bra skick och sälja vidare. Annars har jag satserna för 330kr/st med frakt.
Det viktiga är som sagt att vakuumklockan är hel (om du suger på den skall den stanna kvar). Sen är det bara att plocka isär fördelaren, rengör, olja och fetta in så har den säkert många mil till service. Resten av tänddelarna (brytare, konding, lock etc) får ses som slitdelar. Om kammarna verkligen är slitna så kan Brytarlöst vara ett alternativ, då dessa inte påverkas av det. Då behöver du ingen kondensator heller.. http://www.simonbbc.com/electronic-igni … t-early-vw
Vad heter den med "fel siffror i början" du köpte?
Här är en bra sida på vilken passar vart
http://www.oldvolkshome.com/ovhignbo.htm
57 2016-05-07 08:10:17 Senaste redigerad av FlashTec (2016-05-07 08:24:39)
En variant är att riva någon av de extra fördelare du har och använda brickorna du får därifrån för att justera glappet. Men det kan vara lika ekonomiskt att låta dem vara om de är i bra skick och sälja vidare. Annars har jag satserna för 330kr/st med frakt.
Det viktiga är som sagt att vakuumklockan är hel (om du suger på den skall den stanna kvar). Sen är det bara att plocka isär fördelaren, rengör, olja och fetta in så har den säkert många mil till service. Resten av tänddelarna (brytare, konding, lock etc) får ses som slitdelar. Om kammarna verkligen är slitna så kan Brytarlöst vara ett alternativ, då dessa inte påverkas av det. Då behöver du ingen kondensator heller.. http://www.simonbbc.com/electronic-igni … t-early-vw
Vad heter den med "fel siffror i början" du köpte?
Tror den heter 043 i början osäker just nu om det stod k eller p som sista tecken men kan kolla under dagen. Om du inte ska ha mer för en sats så låter det helt klart aktuellt.
Hade hem ett brytarlöst system förut som en väns vän hade låg men det va fel modell tyvärr så det passade inte men det kan klart vara nåt att kolla på för framtiden. Tror själva axeln ser jämnt sliten ut så den öppnar ju fortfarande spetsen så mycket som den ska öppnas så tror det mesta som behövs på själva fördelaren är en ordentlig service.
Apropå fördelare när vi ändå diskuterar såna, hur viktigt är det att använda ett metalrör mellan fördelare och förgasare för vakumstyrningen. Jag har bara någon form av gummirör som sitter där just nu. Tänkte att om det sviktar i form så kanske det styr själva vakumstyrningen?
Kan ta några bilder under dagen så kanske dom säger mer än mina ord :-)
Nu har jag hunnit kolla och den fördelaren jag köpte nu sist som inte är rätt heter 211 905 205 P.
En annan klenod som jag inte har en aning om skicket på men som jag ändå inte kunde motstå att köpa när tillfälle gavs, tänkte se över skicket på den framöver och kanske renovera ordentligt :-)

Så där då kan man vara nöjd denna kväll också då fördelarrenoveringen nu är klar. Stort tack till Frederik som stått ut med alla förtielva frågor. Även ett stort tack till min flickvän som står ut med att jag belamrat matsalen med diverse bensinstinkande motordelar och även ikväll flätade den nya jordflätan till fördelaren och sist men inte minst, bästa polaren Mr Fieldvillage för lite hjälp med lödning och annat småmeck.

Nu borde inte den här fördelaren ge mig några problem tycker jag.
Ett annat tips som jag kan dela med mig av som jag lärt mig under renoveringens gång är att om man behöver en ny fläta så kan man skala av kabeln från en gammal brytarspets och fläta den lite snyggt. Så slipper man köpa något annat när man ändå renoverar och byter brytarspets :-)
Så där nu är det liv i Bubben igen, imorgon ska jag ta och finjustera lite mera men hittade ikväll ett litet problem.

Ska klacken på själva "armen" kunna nå klacken på förgasarhuset om ni förstår vad jag menar. För har precis insett att min "arm" tar stopp mot adaptern som sitter under förgasaren så måste ta bort den och fila lite misstänker jag.
Löste det lilla problemet med lite slipning på adaptern och några mm på pinnen till gasvajern.
Justerat gasvajern och lite annat men har upptäckt ett litet problem, någon gång ibland efter bilen stått på tomgång och man gasar till hastigt så är det som att den baktänder med en smäll. Någon som har någon idé om varför detta händer?
Någon som har koll på om det går att vädersäkra dörrarna bättre? Dörrsidorna sitter inte fast ordentligt så kom åt att känna på baksidan av dom nu när det har regnat en massa och då kändes dom fuktiga. Kan man sätta nån plast inuti dörrarna eller nåt?
I och med att dörrsidorna inte sitter fast ordentligt för tillfället så får jag tydligen in vatten på golvet därigenom också så måste fixa lite innan mattorna åker i :-)
Det läcker nog in vid framrutan om det hamnar på golvet
med nya lister vid glasen i dörrarna blir det nästan helt tätt
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Sätt väderbeständig plast mellan dörr och dörrsida, limma det på dörren. Vatten kommer alltid in i dörrarna, det är därför det är dräneringshål i botten på dem.
Ali G
Tror inte det är vindrutan för få borde ju inte trösklarna vara blöta ;-)
Får ta och skaffa nån form av plast att sätta i, Såg att det fanns satser att köpa i staterna men inte hittat något på nån svensk forma. Någon rekommendation av plast att använda? Känner ju inte direkt för att behöva köpa en 100 meters rulle när det går åt kanske fem :-)
byggplast.. finns väl på närmaste byggmarknad.. eller om någon bygger om/till i din bekanskapskrets...limmas på dörrstommen..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
byggplast.. finns väl på närmaste byggmarknad.. eller om någon bygger om/till i din bekanskapskrets...limmas på dörrstommen..
Jo satt och kollade på byggplast men typ alla rullar va ju på typ 200 kvm eller nåt sånt typ men tror jag hittat plast i grannskapet :-)