Ok fixar det imorgon när det är lite ljusare ute :-)
Edit: Här verkar det finnas en del bilder iofs
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=37068
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ1: 58-67 » Vad är det här för motor och en och annan övrig fråga
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ok fixar det imorgon när det är lite ljusare ute :-)
Edit: Här verkar det finnas en del bilder iofs
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=37068
Igår la jag en beställning på en förgasare, en bussning till växelspaken och John Muirs bok. Tog några bilder av motorn, vet inte riktigt vad jag borde fotat så koncentrerade mig på gasvajern för tillfället. Vill ni ha några andra bilder så bara säg till.
Börjar med en helhetsbild
Sen tre framifrån pedalen, det vita snöret användes lite tillfälligt för att dra tillbaka gaspedalen, ska ju inte behövas om allt funkar som det ska.

Sen några bilder bakifrån

Får be om ursäkt om bilderna blev lite stora :-)
Morsning!
Fjädern sitter fel bak vid förgasaren och vajern.
Ta loss vajern, ta ut fjädern och hylsan till den, vänd på allt och montera igen. Alltså hylsan mot fläktkåpan och fjädern mot förgasar armen, sedan skall det sitta en grej på vajern mot den pressade delen som man skruvar fast i förgasararmen.
Bifogar en dålig och vriden bild från min gamla 1200 med lika förgasare. 
Sedan är det detta chips som sitter i änden av fjädern och fast hakat i vajern och som gör att allt fjädrar tillbaka. http://www.classicvw.se/gasvajer-clips- … ts_id/1643
Morsning!
Fjädern sitter fel bak vid förgasaren och vajern.
Ta loss vajern, ta ut fjädern och hylsan till den, vänd på allt och montera igen. Alltså hylsan mot fläktkåpan och fjädern mot förgasar armen, sedan skall det sitta en grej på vajern mot den pressade delen som man skruvar fast i förgasararmen.Bifogar en dålig och vriden bild från min gamla 1200 med lika förgasare.
Sedan är det detta chips som sitter i änden av fjädern och fast hakat i vajern och som gör att allt fjädrar tillbaka. http://www.classicvw.se/gasvajer-clips- … ts_id/1643
Tjenare,
Jo misstänkte att något var redigt fel där mellan plåten och förgasaren, för fjädern typ fastnar i plåten och en massa skumt. Verkar finnas vissa punkter på denna bil som blivit fel vid ihopsättningen. Den här grejen som ska sitta på vajern som man skruvar fast i förgasararmen, ser den ut typ som en boll?
Sen det där chipset, fattar inte riktigt vart du menar att det ska sitta, ska den sitta på andra sidan plåten? Ska det vara en sån överhuvudtaget på en 1500? Står att den är för 25-30 hk. Känns rent spontant som att brickan i det här paketet borde vara bättre lämpat men vad vet jag :-) http://www.vwcustomspeed.com/product.as … =111798109
Haha
Chipset skall vara clips, dumma rättstavningsprogram.
Det är den kupade brickan med ett spår i som du menande som jag också menar. Du drar i vajern, trycker in fjädern och trär på brickan över vajern i spåret, det ger sig om man har grejorna i handen.
Haha
Chipset skall vara clips, dumma rättstavningsprogram.
Det är den kupade brickan med ett spår i som du menande som jag också menar. Du drar i vajern, trycker in fjädern och trär på brickan över vajern i spåret, det ger sig om man har grejorna i handen.
Aha tyckte den du länkade såg så mycket större ut :-)
Men alla fjädrar till gaspedalen sitter alltså då vid förgasaren? Eller är det någon vid själva pedalen också?
Blir lite förvirrad över en sak efter en del sökande. Om man ser till motorkoden på första bilden i den här tråden ska fördelaren ställas in på TDC eller på 7,5 grad åt något håll? Tycker jag får som dubbla budskap ju mer jag försöker förstå mig på det hela.
Kollar man sidan på länken under så finns det tre olika inställningar för 1500 motor. Så vad är egentligen rätt?
http://www.volksworld.com/tech-guides/v … trobe-3584
Och är det 1966-1967 1300/1500 7.5deg BTDC @ 800-950rpm som jag ska kolla på ska vakuumslangen vara på eller av och pluggad? Om den ska vara pluggade, vart ska det pluggas?
Inställningen beror till stor del vad för fördelare du har.
Nu har du inte riktigt rätt kombo fördelare/ förgasare. Ser ut som en "034" fördelare (både vakuum och vikter) som användes ihop med PICT 3 förgasarna. Det går säkert att få allt fungera i slutändan men jag tror det är betydligt lättare att gå vidare om du i lugn och ro går igenom vad du har och vad som passar ihop. Listor och inställningar utgår ifrån att motorn har den förgasare och Fördelare den byggdes med.
"034" brukar annars oftast ställas med vakuum slangen till dosan på fördelaren av. Du pluggar (eller håller för) slangöppningen mot förgasaren så att inte den inte tar tjuvluft den vägen. Varvtalet skall vara rätt, så att inte vikterna börjar förställa tändningen. Det är dock troligt att förgasaren kommer ge helt fel vakuumsignal till 034an sedan när du kopplar tillbaka..
Personligen hade jag försökt hålla det så orginal som möjligt, dvs rätt förgasare och fördelare och undvikit alla nyproducerade Kina-prylar.
Du kan förresten läsa av fördelarnumret på sidan av fördelaren. Du har ett Bosch nummer och ett Vw nummer. Den du har heter antagligen Bosch 0 231 170 034 / Vw 043 905 205.. Möjligen någon av föregångarna, men de är alla till ..-PICT3 förgasare som har en annan vakuumsignal än vad din förgasare (eller den nya du köpte) har. Fördelaren du skall ha heter något i stil med 113 905 205K, L eller liknande (det finns några olika). Du känner lätt igen dem på att "huset" är lägre än vad din fördelare är. Om du kikar i tråden från tidigare ägare som du länkade så satt antagligen rätt fördelare på där. Vart tog den vägen?
Och innan du beställer ytterligare något nytt (Läs Kina 009) så se om du inte hittar en orginal fördelare 
Du kan förresten läsa av fördelarnumret på sidan av fördelaren. Du har ett Bosch nummer och ett Vw nummer. Den du har heter antagligen Bosch 0 231 170 034 / Vw 043 905 205.. Möjligen någon av föregångarna, men de är alla till ..-PICT3 förgasare som har en annan vakuumsignal än vad din förgasare (eller den nya du köpte) har. Fördelaren du skall ha heter något i stil med 113 905 205K, L eller liknande (det finns några olika). Du känner lätt igen dem på att "huset" är lägre än vad din fördelare är. Om du kikar i tråden från tidigare ägare som du länkade så satt antagligen rätt fördelare på där. Vart tog den vägen?
Och innan du beställer ytterligare något nytt (Läs Kina 009) så se om du inte hittar en orginal fördelare
Riktigt bra info :-)
Lite av problemet dock är att motorn inte tycks reagera nämnvärt på vakuum trycket då den gör ungefär likadant med slangen av som på. Är fördelaren som ska vara där annorlunda på fler sätt än vakuum styrningen?
Ja det är inte så konstigt, fördelaren du har kräver mkt högre vakuum än vad förgasaren ger innan den börjar reagera, troligtvis kommer den inte få någon signal tillräckligt någon vakuumreglering alls med den förgasaren. Eftersom fördelaren även har centrifugalvikter så ger dessa ändå en reglering vid ökat varvtal (förutsatt att de inte kärvar). Fördelaren du egentligen skall ha är endast vakuumstyrd.
Nu förutsätter det förstås att 30-pict1 kopian du köpte ger en korrekt vakuumsignal (motsvarande orginal).
Ja det är inte så konstigt, fördelaren du har kräver mkt högre vakuum än vad förgasaren ger innan den börjar reagera, troligtvis kommer den inte få någon signal tillräckligt någon vakuumreglering alls med den förgasaren. Eftersom fördelaren även har centrifugalvikter så ger dessa ändå en reglering vid ökat varvtal (förutsatt att de inte kärvar). Fördelaren du egentligen skall ha är endast vakuumstyrd.
Nu förutsätter det förstås att 30-pict1 kopian du köpte ger en korrekt vakuumsignal (motsvarande orginal).
Det är sån här info en nybörjare som mig behöver, saklig info lugnt förklarad, tummen upp på den.
För mig som typ aldrig rört en fördelare förut så är en fördelare något som det snurrar lite bara så där när motorn är igång :-)
Edit: Det innebär alltså att jag kan sluta leta fel tills jag fått dit rätt fördelare? Och om jag nu får tag på rätt fördelare, påverkar det något att det är 12 volt i bilen?
I väntan på att delar ska anlända tänkte jag kolla upp varför växelspaken va så slapp, skruvade bort dom två bultarna som håller växelspaken på plats och insåg ju ganska snart ett ganska stort fel. Plattan under, alltså den med kanterna på satt upp och ner. Vände på den och genast så blev det väldigt mycket mindre utrymme för växelspaken att röra på sig. Nu är problemet snarare att hitta rätt plats i sidled för att kunna få i alla växlar. Har läst en hel del och även lite olika metoder att komma till rätta med problemet. Men tänkte ändå höra med experterna här om vad ni rekommenderar?
Angående fördelaren så borde det gå att få gå ok med enbart centrifugalfördelningen, förutsatt att det fungerar som det ska (kontrollera hur graderna förändras med stroboskopet/ ökat varvtal). Jag skulle nog lägga krutet på att ha rätt fördelare på plats först, annars riskerar du åka på att göra om allt ändå när du byter. Rätt fördelare ska inte vara så svårt att hitta. Hittar du inte så tror jag att jag har en i något garage. Nej det spelar ingen roll att det är 12V.
Kan låta som en väldigt märklig fråga men hur mycket kan man justera karossen i sidled ovanpå bottenplattan?
Det är olika alla är inte lika men borrar man upp hålen kan man röra den+- ca5mm sen glipar den fram i cupen, bak kan man nog få ut den mer 
Tänkte beställa en renoveringssats för bränslepumpen men kan inte hitta något modellnummer på den, kan någon berätta vart numret sitter eller via bilden under berätta vad jag har för modell. Enda jag hittar är namnet pierburg stämplat på den.

Vakuumet används för att spara bränsle vig jämn fart på högsta växeln.
Bränsle luft blandningen tar lite tid på sig att brinna klart (det är ingen explosionsmotor, utan en förbränningsmotor).
Där för tänder man på lite för kolven når toppläget, så man får maximalt arbetstryck.
Så när varvet ökat ökar man förtändningen, och det sker med vikterna.
Men om man kör i sjuttio kilometer i timmen, på plan väg så är gasspjället lite öppet, vilket magrar ut bränsle luft blandningen (höjer insugsvakuumet).
Och magrare blandning brinner långsammare, därför behöver man tända på ännu tidigare, Och då gör vakuumklockan nytta då man har högre vakuum vid stängt spjäll.
Annars måste man feta upp blandningen = högre bränsle för brukning, gör ca 1dl milen för en 2 litersmotor.
Ännu en sak som jag är lite förbryllad över är den lilla snorkeln jag har på tanken, har provat att googla bilder på olika tankar men hittar inget. Har ju även en luftning på tanken som sitter vid själva påfyllningsröret. Ska den inte vara där eller är det något special? Ska det sitta någon slang på den?

Tänkte även passa på att fråga om själva tankgivare, ska det sitta något lock över den. Lägger jag näsan i närheten tycker jag det luktar lite bensin men det kanske inte är så konstigt när det tanken är fylld med bensin.
Över tankgivaren brukar det vara ett täcklock.
Den lilla snorkeln är eller har varit bränsletillförseln till bensinvärmare .
Över tankgivaren brukar det vara ett täcklock.
Den lilla snorkeln är eller har varit bränsletillförseln till bensinvärmare .
Det löste det mysteriumet, som sagt har letat men inte hittat en enda bild på en liknande historia :-)
Finns det lösa lock att köpa? Eller måste man köpa en helt komplett givarsats?
kisavw skrev:Över tankgivaren brukar det vara ett täcklock.
Den lilla snorkeln är eller har varit bränsletillförseln till bensinvärmare .Det löste det mysteriumet, som sagt har letat men inte hittat en enda bild på en liknande historia :-)
Finns det lösa lock att köpa? Eller måste man köpa en helt komplett givarsats?
Du kan nog hitta ngn beggad här på forumet , lägg in en köpesannons på delar.
Nya vet jag inte om det finns att tillgå.
Försöker förstå mig på om en 113 905 205K fördelare kan ersättas med den på länken under, Försöker hitta en billig ersättare till min nuvarande krånglande fördelare och den är väl typ den enda jag hittar som det bara ska vara vakuumreglering på, eller har jag missat nåt?
http://www.paruzzi.com/se/volkswagen/el … slas/2099/
Det där är samma typ av (fel) fördelare som du redan har, bara att det troligen är en kinesisk kopia. Den har precis som din både vakuum och centrilfugalreglering. Så nej tyvärr.
Det där är samma typ av (fel) fördelare som du redan har, bara att det troligen är en kinesisk kopia. Den har precis som din både vakuum och centrilfugalreglering. Så nej tyvärr.
Så trött jag blir, då blev man ändå rekommenderad av ett företag som ska kunna vw att köpa den. Du har ingen ligger på lager som funkar som den ska eller vet vart man kan köpa en billig ny?
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ1: 58-67 » Vad är det här för motor och en och annan övrig fråga
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.