51

Johan W skrev:

skönt att det löste sig någorlunda iaf Default/hmm

Tack! Jo ibland blir det inte som man tänkt sig men med facit i hand så är jag iaf glad att jag fick reda på det innan man gett henne bilen och friat...  ICQ/ad

Learning by experience is a great way to spend money...

52

stout skrev:

Underbar läsning och kul att du lägger upp videor.


Tack.  Ville länka framför allt motorstarten på video då det känns lite som ett antiklimax att
"Bara" lägga bilder på den!

Learning by experience is a great way to spend money...

53

Härligt att man får se en fortsättning av bygget.

54 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-11 17:18:16)

Då har man skrotat lite mer nere i garaget började med att göra rent blockhalvorna med högtryckstvätten

https://i.imgur.com/JfnVjSM.jpeg
sen sodablästra bort all gammal färg och smuts.

för att få bort sodan så kördes halvorna i tvätten..
https://i.imgur.com/lfb3r12.jpegEn fördel med att vara själv hemma är att jag kan använda diskmaskinen till vad jag vill!

Dom rena halvorna togs med till PPRMicke för AR-borrning.

https://i.imgur.com/bDTcgDb.jpeg

https://i.imgur.com/E3qtGrP.jpeg

medan Micke borrade motorn så tog jag mig över till Erkki (finfischer) och fick mig en grundkurs i plåtslageri. hade en riktigt otrevlig bula på höger bakskärm.
först knackades den ut grovt
https://i.imgur.com/gvlzkAS.jpeg

sen var det dags att kolla radien på skärmen..
https://i.imgur.com/JCh8xWV.jpeg

sen vart det rikning i hjulet tills skärmen var len som en barnrumpa..
https://i.imgur.com/onTyYAL.jpeg

Sen var det dags att fabricera ett nytt nedre främre hörn..
bort med det gamla..
https://i.imgur.com/DSs1mYU.jpeg

Mäta tänka rita...
https://i.imgur.com/5cHzJX8.jpeg

https://i.imgur.com/kN2q06E.jpeg

bocka krympa kapa rulla osv..
https://i.imgur.com/kCajVEC.jpeg
svetsa slipa och färdig..

https://i.imgur.com/w4eCi5o.jpeg

https://i.imgur.com/JuDe9Ms.jpeg


Riktigt kul att jobba med någon som har bra prylar och vet hur dom ska användas.. en bullig och rostig skärm blev rund och fin och hel! Tack Erkki!

Learning by experience is a great way to spend money...

55 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-11 18:19:33)

Mera motor.. 
åkte över till Micke och hämtade mitt block.
blev riktigt bra!

väl hemma började jag gå igenom vad jag behövde för fortsatt renovering. Lyftarna var givetvis nedgångna. Tidiga 34hk lyftare hade smal fot och dom var lite tveksamma i kvalitén så redan efter ett år kom en ny lyftare med tjokare fot.

https://i.imgur.com/MtwMYDH.jpeg

En rolig grej med dom tidiga lyftarna är att dom inte väger mer än 88gram.
Nu behövde jag nya men även sk lättvikts lyftare vägde in på 97gr dvs 10gr mer?
Så det var bara att bita i det sura och beställa ultralätta delar från CB. Med 77gr får dom godkänt även om dom
slängde budgeten för den här motorn all världens väg..

https://i.imgur.com/Jj0NYtE.jpeg

nåhja Med blocket iordning så var det dags för vevstakarna.
Nya bustningar som brotchades in med 0.03mm spel på kolvbulten.

Viktade in lilländen till inom ett gram. https://i.imgur.com/J2JF5Cu.jpeg
Vägde sen hela staken. Tre var helt ok men en var 8gr off. Slipa ner dom till inom ett gram.

Borrade in fyra stift till i veven med en offsettjigg
https://i.imgur.com/eywQBJZ.jpegsen körde jag iväg vevpartiet med tryckplattta remskiva och allt till custom Racing örebro som balancerade det åt mig.

https://i.imgur.com/Eflvzcg.jpeg
Målade på blocket igen förhoppningsvis för sista gången.

När jag skulle montera ihop veven så tyckte jag lagren var väl stora.. min vev som jag trodde var Nos visade sig vara en omslipad utbytesvev.. vilket faktiskt även stod i annonsen när jag köpte den om jag bara varit lite mer uppmärksam.
Mätte upp journalerna och det verkade vara första omslipningen -0:25

https://i.imgur.com/5VtrMTE.jpeg

Med nya lager passade bitarna bättre
Mätte upp journalspelet med plasticgauge till 0.038
https://i.imgur.com/MnFS199.jpeg

och sido toleransen 0.3mm

Med vevstakarna på plats kollades ändspelet. Två chims på 0.30 och ett på 024 så hade vi ett axialspel inom tolleransen.

Lyfte ur veven och chimsade in fördelaraxeln. Sen var det bara att malla in org kammen
https://i.imgur.com/LU7eDQe.jpeg och smörja nockarna och lyftarna sen var det dags för montering
https://i.imgur.com/MYnAHqY.jpeg
https://i.imgur.com/ZVJ3MS5.jpeg

Då jag kommer köra med BigBore och även göra lite milt slipande på topparna samt att vi kör med mkt mer sprit i soppan nu än 1961 så gick jag upp två storlekar i huvudmunstycket.
ny packbox åkte i med hjälp av ett trevlig VW org verktyg

https://i.imgur.com/TpGcik6.jpeg

har under kvällen roat mig med att tillverka en papperschims för 8 stift.
inte helt enkelt då jag lyckades förstöra två org packningar innan jag gav upp mätte tjockleken på org packningen och köpte ett nytt ark med samma tjocklek och lånade en 8mm hålslagare. (Tack Jimmy!) Hålen är ju offsets för att svänghjulet endast ska passa på ett sätt. Fick helt enkelt måla på jiggen och stämpla på arket för att kunna göra packningen.
https://i.imgur.com/TrTA0Vo.jpeg
Men resutatet blev helt ok..
https://i.imgur.com/HalRAY0.jpeg

Learning by experience is a great way to spend money...

56

Seriöst jobb.  ICQ/ab

You´ll never know...

57

Verkligen seriöst..härlig update... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

58

Kul projekt att följa! Kul med trimmad 34hp! Inte sugen på dubbla förgasare ICQ/ab

59

Tack för alla hurra rop!

Ang dubbla förgasare så har jag det lite som plan B..  BH har ju som bekant riktigt fina insug som  man kan sätta några trevliga tidsenliga små förgasare på. Men jag har ett annan liten idé jag tänkte utforska när jag fått ihop motorn och testat lite hur den går Default/smile

Learning by experience is a great way to spend money...

60 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-11 18:28:52)

Nu går ju inte allt som man tänkt sig..

packningen passade bra men jag tyckte att shimsen mot svänghjulet kändes konstiga.
https://i.imgur.com/zvWdJ8N.jpeg

Mkt riktigt jag kunde inte få dit svänghjulet mer än ett par mm på vevaxeln innan nåt tog emot. Började rota fram den gamla veven och kollade shimsen jag beställt.
Schimsen ville inte gå på den vevaxeln heller.
Efter lite slagningar i rephandböcker så hittade jag en text där det stod att shims för 12V  inte passar på 6V axeln. Jag hade fått shims till 12V svänghjulet (66-) istället för (61-65) bara att riva ut den nyss insatta packningen och plocka bort shimsen.
Bestämde mig iaf för att på nytt mäta upp spelet nu när jag hade en ny papperspackning.moment drog svänghjulet mot den nya papperspackningen efter flera mätningar fick jag 0.98mm spel https://i.imgur.com/fOd7nJz.jpeg
https://i.imgur.com/MjkDEB7.jpeg

beställde tre 0.3 shims från en annan leverantör. vilket ska ge 0.08mm i spel vilket ska ligga innom toleranserna.
Sen var det vändhöjden som skulle kollas..

https://i.imgur.com/lUTZ9wJ.jpeg

tycker det är lite oprecist med böjda bladmått för att mäta deckhigt.. hurusom fick jag et till 0.65 på ena sidan och 0.75 på andra sidan.
får bli 0.5mm shims och en 0.1mm mässingschims för att få samma höjd på båda sidor samt komma över 1mm deckheigt.

Learning by experience is a great way to spend money...

61

Mycket trevlig läsning! En fråga? När du målar med por-15, lägger du det direkt på plåt eller någon grundfärg först? ICQ/ab

62

Alberyd skrev:

Mycket trevlig läsning! En fråga? När du målar med por-15, lägger du det direkt på plåt eller någon grundfärg först? ICQ/ab

Por-15 är en trestegs process där man först gör rent med por-15 marin cleener (stark rengöringsmedel) sen fortsätter med por-15 metal prepp (lätt syralösning för
Omvanlign av dem rostporer som finns kvar). Sen målar man med por-15 färg direkt på plåten.
Resutatet blir en färg med pulverlacksliknade egenskaper.

Learning by experience is a great way to spend money...

63

Tack! Ska nog köra samma på min platta, verkar ju bli bra resultat ICQ/ab

64 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-11 18:32:07)

Fick svaret på varför jag inte fick till mätningen med bladmått.
Min platta var inte plan. Därför fick jag ojämna mätningar.
https://i.imgur.com/p508IW1.jpeg
slipade av den lite på ett planbord och genast vart det mer jämna resultat.
Slog fast att 0.65 och 0.75 stämde.

Tillverkade ringar av mässningsblad som kommer att ligga tillsammans med schismen under cylindrarna så får jag en vändhöjd på 1,3 på båda sidor. Lite högre än dom 1,0 mm jag först siktade på men det finns en baktanke med det. kompet hamnar ändå på 7,9 Mer om det senare...
https://i.imgur.com/jlVTJir.jpeg
https://i.imgur.com/x25IcRS.jpeg

Learning by experience is a great way to spend money...

65 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-11 18:36:23)

För att kunna mäta upp volymen i förbränningskammaren så måste jag tillverka en egen mätskiva. antar att 34hk bigbore inte är den första storlek VW trimmarna fick i åtanke när man tog fram mätaparaturen. https://i.imgur.com/xJ9Msyk.jpeg

Ska mäta upp volymen efter att jag är klar med 3 vinkel jobbet.
tog ur ventilerna och slipade lite försiktigt i portarna. Det var väldigt vassa kanter från gjutningen och sen tog jag även försiktigt bort lite material runt ventilstyrningen för att öppna upp lite där det var som trängst.

När alla portar var slipade så kunde jag inte göra så mkt mer med huvudena innan jag fått mina ventilsätesskär från USA.
Började istället kolla på inshimsning av vevaxeln. Fick hem chims som skulle stämma med min 6V vevv. Givetvis var det ett chims fel den här gången också. Men då jag hade beställt extra så kunder jag iaf börja mäta mig in till rätt spel. Till slut hade jag antingen 0.07 alt 0.13 beroende på val av shims. Båda är inom toleranserna för "rätt" spel men efter att ha konsulterat med PPR Micke så blev det 0.13 då oljefilmen annars riskerar bli för tunn med skurna lager som följd..
https://i.imgur.com/tLePAPz.jpeg
Momentdraget och klart.

Learning by experience is a great way to spend money...

66 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-11 19:01:30)

I väntan på leverans från USA så fick jag börja med Karossen.
Började med att slipa rent dom lagningarna som tidigare ägare gjort.
sen skala bort lager för lager med lagningar tills man kommer ner till kry org plåt.

https://i.imgur.com/7nzxPBG.jpeg
Lager 1
https://i.imgur.com/aaqNMxw.jpeg
Lager 2
https://i.imgur.com/oLp7LHS.jpeg

Vart lucköppning för mig med den här Advent  ICQ/ag

Fram har jag lyckats fått tag på NOS innerskärmar efter en del letande Inte direkt billiga men det ends som är korrekt för 61. Så jag började borra bort punktsvetsarna på dom gamla innerskärmarna.
efter vad som tycktes vara en miljon punktsvetsar så var det bara falsen vid A stolpen kvar.
Har lusläst "Långtidsbänken" tråden här på BV och tillverkade en likadan falstång. Fungerade perfekt!
litet snitt med dremeln så var skärmen loss!
https://i.imgur.com/0RNToXS.jpeg

Learning by experience is a great way to spend money...

67 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-11 19:02:18)

Även vänster bak fick känna på kapen.
Där kom hela den gamla lagninen ut i ett stycke!
https://i.imgur.com/CXUjBwZ.jpeg

Learning by experience is a great way to spend money...

68 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-11 19:08:34)

Ska kryssstagas innan höger innerskärm ska bort sen åker hela karossen på blästnring.
https://i.imgur.com/6VI7g5d.jpeg
Under tiden med den blästras så ska jag bygga vildare på motorn för jag fick Julklapp iår jag med! https://i.imgur.com/7lOzpxg.jpeg

Men först ska vi tydligen hålla på och fira JuL igen..  jaja GOD JUL på er!!!

Learning by experience is a great way to spend money...

69

ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

70 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-11 19:22:11)

Två månader senare är jag äntligen klar med mina toppar..
Är helt otroligt vad tid det går åt för dessa relativt enkla jobb.

Började för skojskull med att mäta upp förbränningsrummet innan ventiljobbet.

45CC på alla förbränningsrum Det ger 7.7 i komp. helt ok.
Sen var det "bara" att börja fräsa säten,

https://i.imgur.com/q9tvZhE.jpeg

Svårt att få en bra bild men där är iaf alla tre vinklar.

https://i.imgur.com/NSZuOJe.jpeg

Ett problem jag fått var att när man gjorde trevinkel jobbet så sjunker ventilen ner lite i sätet.
Den första utmaningen är att få alla ventiler att sitta (sjunka) lika.
Det tar tid att fräsa kolla att det är tätt bara för att upptäcka att man måste ner en bil till för att få en jämn geometri.
men tillslut så fick jag alla säten täta och i jämnhöjd
https://i.imgur.com/VBj4zgs.jpeg

Det gäller att ha vinklarna på rätt ställe med. Ventilen ska täta en bit ner på tallriken. För att testa detta så målade jag tallriken men
svartpenna av typen för whiteboard. då när man lägger ner den i sätet och roterar den lite endast ca 30 grader fram och till baka så får man en tydlig indication om var tallriken tätar. För mkt vinkel och tätningen blir för långt ut för lite och den blir för långt in..

https://i.imgur.com/QtXGkOm.jpeg

Sen var det lite slappasta och gnugga för den slutgiltiga ytan.

När ventilerna sjunker ner så ökar förbränningsrummet så när jag var nöjd med vinkeljobbet och mätte upp förbränningen så hamnade jag på 51CC och fick då jag på 7.0 i komp vilket motsvarar ungefär vad en org bil har.

Lekte lite med tanken på att ta bort distanseringarna.. men fick då en ruggit låg vändhöjd och ett komp på måttliga 7.3
Lösningen blev att lämna bort topparna och ta bort 1.3 mm. Fellingsbro Mekan
gjorde ett bra jobb Ny mätning gav 45cc  nu vart kompet 7,7 igen! perfekt.
https://i.imgur.com/AgohAWy.jpeg

två månader senare och 1200kr i maskinbearbetning är jag nu nöjd med topparna som borde leverera ca 3-5% mer nu dvs ca 1-2hk mer nu..  Default/lol

Learning by experience is a great way to spend money...

71 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-11 19:25:22)

När jag skulle slipa in cylindrarna mot toppen för bra tätning så visade det sig att urfräsningen gjorde att en kant på cylindrarna tog i toppen så att dom inte bottnade korrekt. Fick slipa av dom lite för att dom skulle bottna korrekt i huvudet.

https://i.imgur.com/XqrYQOd.jpeg

Märkte även upp alla cyl så att dom hamnar vid respektive förbränningsrum när dom monteras på motorn. 
sen var det på med lite ventilslipspasta och nöta in dom lite i toppen.

https://i.imgur.com/VRVkjiP.jpeg
https://i.imgur.com/VEHtdKK.jpeg

Learning by experience is a great way to spend money...

72 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-11 19:40:15)

Då jag varit utan dator en längre tid så har jag inte postat vad som händer här. Så vi ger oss på titeln ”årets trådlyft” innan det nya året börjar!

Faktum är att det inte har hänt jätte mycke då det hunnit passera både splitt bubblor barndoorbussar och Porsche bilar genom mitt garage så har 61:an fått stå tillbaka lite. Men nu när man gjort sig av med alla andra otyg så blir det fokus på den här igen.

Lite har jag iaf gjort.
https://i.imgur.com/4CiDXpu.jpeg

Då toppar och cylindrar var klara så monterades dom och lyfthöjden mättes. Detta för att kunna räkna ut var halva lyfthöjden var så att jag kunde chimsa in vipporna till rätt geometri.


90 graders vinkel vid halva lyfthöjden och lite offset ska det vara enligt boken för att få till det med dom här D topparna så kunde jag inte använda org stöstänger då dom blir för korta.
Istället mättes crmo stänger in till rätt längd.
https://i.imgur.com/zDUUpRN.jpeg

https://i.imgur.com/ZL2HWLE.jpeg

Med long blocket klart så gick det fort att klä motorn då allt redan var renoverat innan jag rev motorn för andra gången.

https://i.imgur.com/T7i0PbQ.jpeg

Learning by experience is a great way to spend money...

73 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-11 20:10:35)

Sen var det bara att slänga upp den i bänken och mäta oljetryck och provstarta.


Körde sen in den nya kammen i 2000 RPM 20min.

Är riktigt nöjd med gången i den här motorn. Planen är att försöka bänka den någon stans med har ännu inte hittar någon som gör bänk körningar av motorer utan rullande landsväg..

Provade montera motorn på chassit.
https://i.imgur.com/FBUOzgX.jpeg


Efter provkörning fick motorn åka upp på hyllan så länge medans jag började ta tag i karossen och rostlagning.

Började det tidskrävande arbetet att slipa bort allt färg från krarossen.
Någon hade under tidigare renovering använt sig av vinkel slipen för att troligen få bort rostblämmor såren spacklade man sen helt enkelt igen..

https://i.imgur.com/3I7VDox.jpeg

https://i.imgur.com/R6WOmDF.jpeg

Tre lager färg slipades sakta igenom

https://i.imgur.com/LWxfUli.jpeg

https://i.imgur.com/XKmCQYw.jpeg

Sen tog putsdjävulen över ett tag..   ICQ/ag

https://i.imgur.com/FbbtTBX.jpeg

För att lära mig nått nytt så inhandlades ett tennspackelkit från verktygsboden.

https://i.imgur.com/9ffqQ7B.jpeg
Kul med rätt svårt.

https://i.imgur.com/iJmT54c.jpeg
Men testresultatet är jag iaf nöjd med. 


Sen var det dags att få rent det sista.

https://i.imgur.com/NpIJE63.jpeg

Bilen lastades och kördes till en duktigt blästrare som fick gå över hela bilen.

Resultatet är jag mkt nöjd med.

https://i.imgur.com/1S3QqN7.jpeg

https://i.imgur.com/7pgXTUw.jpeg

https://i.imgur.com/YgnpYMg.jpeg

https://i.imgur.com/hhQjnsf.jpeg

De mesta hade jag redan sett då det var ju inga direkta överaskningar.
Men nu kunde jag börja kapa rent och måtta in lite NOS plåt jag samlat på mig.

https://i.imgur.com/nPdoYoK.jpg

https://i.imgur.com/SBvKDR8.jpg

https://i.imgur.com/f5tzYM1.jpg

Innan jag kommer vidare så måste jag invänta lite grön plåt från andra sidan pölen så jag kan måtta in och få alla infästningspunker på rätt ställe...

Learning by experience is a great way to spend money...

74

Please... ta ner storleken på bilderna till 800x600 pixlar eller däromkring.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

75

ICQ/bi  ICQ/ay  ICQ/bf