Nu har jag äntligen fått mina rutramar målade. Börjar lite försiktigt med pop-out-fönstren. Nu har jag gjort ett... fem kvar...
Härligt att jobba med något som är rent!
Glad påsk!
//Jörgen
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Woodstock – 66 standard buss
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Nu har jag äntligen fått mina rutramar målade. Börjar lite försiktigt med pop-out-fönstren. Nu har jag gjort ett... fem kvar...
Härligt att jobba med något som är rent!
Glad påsk!
//Jörgen
Elegant minsann! 
Snyggt jobbat Jörgen!
Kommer ni uppåt Dalarna i sommar också?
Det är säkert 
Tackar! Visst ska vi upp till Dalarna! Jag hör av mig!
//Jörgen
Hej Alla!
Jag har alltid sagt att näst efter transmisson och motor så är dörrar det mest komplicerade på en bil. Sant eller ej men det är lite pill att få till rutramarna till framdörrarna även på en folkabuss. Särskilt ventilationsrutorna kräver lite tålamod. Nåväl, nu har jag i alla fall gjort en utan några större felsteg. Listerna jag köpt hade bra passform. (det är åtta olika bitar per sida!) Tejpen som syns har jag satt på för att skydda lacken.
//Jörgen
Äntligen är bussen "hemma" i Göteborg igen. Nu ska det hända grejer!!
//Jörgen
Den där bussen har jag nog sett live när jag köpte prylar av din far till min notch. Måste vart typ 2 år sen!
Ja, det stämmer säkert. Farsan sitter ju på en hel del Typ 3-delar.
//Jörgen
Då måste de va den. Har ett drag att hämta men tummen är nånstans...
Hej Alla!
Nu var det länge sedan ni hörde från mig här i tråden. Men det jobbas på i garaget. Nu när bussen är i Gbg så kan jag lägga några kvällar i veckan på den. Har plockat ned framvagnen och ska byta alla styrstag och styrdämpare. Har bussat om hjälpstyrarmen som var riktigt svajjig. Spindlarna ivägskickade för renovering. Trummorna och bromssköldarna har fått ny färg också. Bytte alla bussningar på växellänkaget så nu hoppas jag att det ska bli lättare att hitta rätt.
Byter huvudbromscylinder när jag ändå är igång. Nya bromsslangar runtom också.
Bifogar lite bildbevis på lackade detaljer samt nybussad växelförare!
Allt gott,
Jörgen
Har nu roat mig i några dagar med den justerbara stötstången till huvudbromscylindern. Fick kapa den ursprungliga sprinten och borra ur då den satt fast. Justeringen och själva stången lossnade sedan med lite hjälp av värme.
Tillverkade en ny sprint av en rostfri bult. Trimmade ned och rundade bultskallen. Det svåraste var att borra hålet för saxsprinten. Segt och tålamodsprövande när man bara har vanliga handverktyg.
Men så här blev det!
//Jörgen
Snyggt!
Bra jobbat!! 
Titta vilka fina spindlar min buss ska få. Stort tack till Jocke B som gjort renoveringen av dessa. Ser fram emot att få dem på plats!
//Jörgen
Hej Alla!
En trevlig kväll i garaget med nyrenoverade spindeln i centrum. Nylackad bromssköld och trumma. Bromscylindrar och backar var fina så dom fick bara en rengöring och uppsmörjning av justeringen. Toppade med ny bromsslang också. Sådär, nu var vänster sida klar!
//Jörgen
Vad målade du för färg?
Spindlarna lämnade jag bort så de vet jag ej. Trummor och bromssköld är målade i halvblank svart som jag hittade på Jula. Grundade innan.
//Jörgen
Ser ju topp ut Jörgen! 
Tackar! 
Hej Alla!
Dags för en liten uppdatering på projektet. I väntan på att få komma till lackering så har jag ju som ni sett innan roat mig med framvagnen. Nu var det dags för bakvagnen att få lite uppmärksamhet. Min okunnighet fick mig att tro att det skulle bli enklare...
Det är ju de där 46 mm stora muttrarna som jag inte var bekant med innan. Jösses vad dom sitter! Fick loss på vänstersidan och plockade sedan enkelt ned bromsar och bromssköld. Reduktionsväxlarna får nöja sig med ny olja. (tar gärna info om volym och kvalitet på den).
Sumpade bromsröret som sitter i cylindern och även nippeln på densamma, så det blir nya friska bitar. Även ny bromsslang. Rengöring och ny färg gör susen och det var relativt enkelt att få alla bitar på plats.
Men... jag har fortfarande högersidans mutter kvar!! Sitter så in i.... Ska låna ett extra långt skaft av en kompis och ge den en rejäl chans att ge upp. Annars slutar det illa, då åker kapen fram och jag tar bort den i delar. Vi får väl se vem som är tuffast!
Bifogar lite bilder på processen.
Allt gott,
Jörgen
Snyggt. Har du svarvat trummorna?
Hmm.. har du inte satt bromsarna upp och ner ?
Hjulcylindern ska väl sitta upp i och justeringen nere..
Känns som du tagit höger bromssköld och bromsar och satt på vänster.... 
Vet inte om jag har rätt men det ska väl se ut så här på vänster sida..

Snyggt. Har du svarvat trummorna?
Trummorna såg fina ut både fram och bak. Så också backarna. Jag gissar att tidigare ägare varit där och fixat innan mig. Så jag behövde ej svarva trummorna.
//Jörgen
Hmm.. har du inte satt bromsarna upp och ner ?
Hjulcylindern ska väl sitta upp i och justeringen nere..
Känns som du tagit höger bromssköld och bromsar och satt på vänster....Vet inte om jag har rätt men det ska väl se ut så här på vänster sida..
Nu skrämde du upp mig ordentligt! Men jag fotade innan jag plockade ned så de satt med justeringen uppe. Jag har ju inte tagit ner högersidan ännu så jag har inte kunnat förväxla bromssköldarna. Så här ser det ut i en manual.
//Jörgen
Okej förlåt var inte meningen att skrämma dig ! 
Har dock aldrig sett att det sitter sådär men det är säkert rätt på din modell 
Ser bra ut förövrigt ! Bra jobbat ! 

Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Woodstock – 66 standard buss
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.