76

skakar liv i den här trevliga gammla tråden ICQ/ab

är det någon som har ett pioneer kassettdäck med träkabinett att sälja?

Typ CT-F2121     eller liknande mitten sent 70-tal

Mvh/ Richard

77

Finns ett Pioneer CT-F8282 med träkabinett på Tradera. Ser mkt fint ut. Ca  800kr nu.

78

Alltid roligt med lite Hifi.
Här är lite vad jag har.
Allt Akai:

https://i.imgur.com/juNFekL.jpg

Hitachi:

https://i.imgur.com/FCuf4ds.jpg

Garage stereon:

https://i.imgur.com/rxYJJlK.jpg

Sen finns det lite mer Akai, Kenwood och Fisher grejer  ICQ/ay

79

Svwerker skrev:

Jag har också ett litet ben i Hi-Fi-träsket sedan 80-talet.
Min resa började med att jag -84 köpte en anläggning med Sentec 8-prylar som innehöll försteg, effektsteg och tuner. Till det följde även några burkar med SEAS-element och en svarv som jag inte kommer ihåg märket på.
Sentec-riggen byttes med en H/K-reciver och sedan följde en Dual 505-2 med OM30 puppa och ett par Carlsson OA51. Efter det byttes recivern mot en Naim NAIT1 integrerad förstärkare och en Proton tuner. Dualen byttes mot en Linn Sondek LP12 med en SME 3009 och en Shure puppa. Tonarmen och puppan byttes med en Ittok-II och en K9 efter något år. Någon gång då köptes även en H/K CD291 som fortfarande finns kvar.
Runt 86-87 köptes en Philips CD och denna setup hängde med ända till 2005 då CD'n byttes mot en Denon DVD1730. I samma veva hade skumkanterna på basarna torkat och det blev en uppgradering till OA51.3 med det snikna filtret.
Denon-spelaren dog hastigt och jag fick då en 1740 av en vänlig skäl, den dog också hastigt och nu står det en Pioneer DBP-170 i stapeln.
Ja allt är inte vintage, speciellt inte när det köptes, men det mesta har spelats på nästan dagligen och har blivit gammalt för att det är bra.
Förutom det finns ett par Sonab OD11 och en Sonab R4000 i samlingen.

Det har hänt lite.
Min NAIT1 är ställd åt sidan då ett Sentec SC8 försteg tillsammans med tre ACM-1 inhandlades. Strax därefter fick jag erbjudande att köpa två ACM-1A som det rykt lite om så det kunde jag inte låta bli. Visade sig vara vara XY-kondingarna som det krupit in fukt i då de stått oanvända. Lätt fixat med andra ord.
Detta var nu ett stort lyft för ljudet och funderade på om jag skulle nöja mig där men med 5 hyggligt effektstarka slutsteg började jag fundera på något basstöd gör mina OA51. Genom forumet Faktiskt.io inhandlades ett par lådor och element som kommer att matcha det jag har. Till det behövs några filter för att dela av och i samband med att jag hittade en Sentec TU8 köptes även ett Sentec EC9 som delade vid 118 Hz. Det är lätt att bygga om gör annan delning då 118 är i högsta läget men tänkte börja där för att se vad som hände. Lite senare kom jag över ytterligare ett som delar vid 80 Hz så det löste sig lätt.
Nu var jag inte riktigt nöjd med RIAA-steget i SC8'an men tänkte att jag spelar inte så mycket vinyl men som av en händelse hittade jag ett sca-1 försteg som har ett rykte om sig att ha ett av de bästa RIAA som finns på marknaden så det blev naturligtvis affär. RIAA i dessa försteg finns i två utförande, MM och MC, med de går att anpassa för olika pickupers krav på impedans osv.
Så långt är jag just nu men känner jag mig själv rätt kommer det nog inte att stanna där  ICQ/ag

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

80

Så är det Svwerker  ICQ/ay
Fina grejer du har  ICQ/bs

81

Fastback-69 skrev:

Så är det Svwerker  ICQ/ay
Fina grejer du har  ICQ/bs

ICQ/ay

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G